Ärsyttää Murha.infossa-> (ketju 2)

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

Jane T
Martin Riggs

Re: Ärsyttää Murha.infossa-> (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Jane T »

Atlanta kirjoitti: .. Montako kertaa se pitää sanoa:alkoholismi on tunne-ja sielunelämän sairaus. Juominen ja muun päihteen käyttö on vain oire...
Tuo on vain yksi mielipidesuunta, muitakin näkökantoja on, joten
älä saarnaa, kiitos.
Kyllä täällä on AA-teesejä luettu, tyyneysrukouksia myöten.

Tuosta AA-henkisestä, iankaikkisesta "alkoholismi on tunne-ja sielunelämän sairaus" olen osittain eri mieltä. Sairaudeksi luokitteleminen tekee ihmisestä sairautensa uhrin ja vapauttaa vastuusta. Se mitätöi ihmisen omat kyvyt, oman voiman ja oman päätösvallan omaan käyttäytymiseensä. Silloin kun on kysymys ihmisestä, joka on juonut jonkinlaisten emotionaalisten syiden takia, sairauskäsite voi toimia esteenä niiden kohtaamiselle mikäli ihminen ei ole niistä syistä tietoinen.
Sairastumisen edellytys on alkoholin säännöllinen tai runsas käyttö, joten kyse on myös ihmisen omasta valinnasta, koska ihmisellä ei ole geeniä mikä pakottaa juomaan. Siis, jos ihminen ei juo/aloita juomaan alkoholia, ei myöskään sairastu alkoholismiin. Pätee tietenkin myös muihin päihteisiin.
Alkoholismi ei synny itsestään kuten monet muut sairaudet (esim. keuhkokuume, aivokalvontulehdus, syövät jne.) joo, joo, tarvitaan noihinkin bakteert ja virukset mutta niiden saantia ei voi itse päättää kuten juomisen voi.
Sairaus-termin sijaan riippuvuus-termi on mielestäni paljon parempi.

Kokemusta on, koska olen alkoholistiperheen aikuinen lapsi.

Ja tämä tästä aiheesta minun osaltani, muuten menee osaltani jo kohta saivartelun puolelle.
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Ei sairaus vapauta ihmistä vastuusta. Ei sairauteen vedoten voi tehdä mitä vain. Eihän päihtymys ole edes lieventävä seikka oikeudessa.
Ei kukaan mukaan sairas voi paeta vastuutaan jonkun sairautensa taakse.
Alkoholisti keksii syyn juoda, meni hyvin tai huonosti.
Myös perintötekijät vaikuttavat, kuten mihin sairauteen vaan.

Mutta alkoholismi- sairauttakin voi hoitaa. Se hoito ja toipuminen on itsestä kiinni.
Kun juominen on vapaaehtoista, on myös hoito sitä.
Minäkin lopetan tähän. Saamme olla eri mieltä.

Mutta sen verran vain, että eikö kuitenkin voi millään olla mahdollista, että jollekulle jää ryyppy päälle, katoaa juomaan jonnekin ja läheiset etsii? Ei mahdotonta.

Aina kaikki pitää ottaa huomioon.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Jane T
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Jane T »

Atlanta kirjoitti:Ei sairaus vapauta ihmistä vastuusta. Ei sairauteen vedoten voi tehdä mitä vain. Eihän päihtymys ole edes lieventävä seikka oikeudessa.
Ei kukaan mukaan sairas voi paeta vastuutaan jonkun sairautensa taakse.
Alkoholisti keksii syyn juoda, meni hyvin tai huonosti.
Myös perintötekijät vaikuttavat, kuten mihin sairauteen vaan.

Mutta alkoholismi- sairauttakin voi hoitaa. Se hoito ja toipuminen on itsestä kiinni.
Kun juominen on vapaaehtoista, on myös hoito sitä.
Minäkin lopetan tähän. Saamme olla eri mieltä.

Mutta sen verran vain, että eikö kuitenkin voi millään olla mahdollista, että jollekulle jää ryyppy päälle, katoaa juomaan jonnekin ja läheiset etsii? Ei mahdotonta.

Aina kaikki pitää ottaa huomioon.
Jeps, minäkin lopetan osaltani tämän veivaamisen kun sen kerran aloitinkin, mutta kerta kiellon päälle, tämä vielä: olen samaa mieltä, kaikki pitää ottaa huomioon, myös mahdollinen selvin päin olo : )
Mielipidettäni en kuitenkaan vaihda: täällä keskitytään välillä liikaa päihteisiin.

Itse asiassa on hyvä, että olemme osittain eri mieltä, koska mielipiteistähän keskustelu syntyy.
Olen välillä liian ärhäkkä sanallisesti, enkä osaa ilmaista tarkasti mitä tarkoitan, mutta en tarkoita sillä pahaa, en vaan aina itse huomaa käyttäväni ärtyisää ja hyökkäävää kieltä, mutta opettelen tasaisempaa ilmaisua. (Atlantalle anteeksipyyntö että lainasin hänen tekstiään ja muutenkin rähisin.) Minulle saa muuten sanoa suoraan, että tyynnypäs taas vähän, jos alan paasata posottaa ja rähistä liikaa.

Alkoholismi ja päihderiippuvuus kokonaisuudessaan ovat aiheina mielenkiintoisia, koska ne saavat aikaan niin paljon pahaa ympäristössä, on perheille todella raskas taakka ja tietenkin myös itse alkoholistille.
(Tuonne Vapaa keskustelu- osioon aiheesta voisi tehdä ketjunkin, (jos siellä jo on, en löytänyt,) Voisi jakaa omia rankkoja kokemuksia elämästä alkoholistiperheessä muiden kohtalotovereiden kanssa, jos niitä täällä on).
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

En sitten lopeta minäkään vielä.
Tuo sinun ehdotuksesi ketjusta, missä alkoholistien läheiset ja aikuiset lapset voisivat vaihtaa mielipiteitä, on todella hyvä.
Kuule, kyllä niitä on. Kaikki eivät vain koskaan kehtaa myöntää. Ehkä tällaisella palstalla voisi nimettömänä avautua.

Kannatan tuon ketjun aloittamista!

Jakyllä, kadonnut voi olla selvinpäinkin. Onhan sekin tullut selväksi viestissä. Silloin ei mainita päihteistä mitään.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
tohis
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja tohis »

Ärsyttää suunnattomasti joidenkin kirjoittajien tapa keskustella keissin sijaan muista kirjoittajista...
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Erityisesti ärsyttää ku sulla jää sutit piippuun, ku sä lähdet ku raketti karkuun.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
debbie

Viesti Kirjoittaja debbie »

Ärsyttää, kun ihmiset eivät vaivaudu lukemaan tapauksen faktoja, vaan lähtevät heti pää sauhuten kertomaan tuhannen ja yhden yön tarinoita tapauksesta tyyliin "vain mielikuvitus on rajana." Kun tapaus on muutenkin kauhea ja kummallinen, ei tarvitsisi mitään legendaa enää kehittää. Spekulointi voisi tapahtua faktat huomioonottaen. :roll:
WalkingDisaster
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

debbie kirjoitti:Ärsyttää, kun ihmiset eivät vaivaudu lukemaan tapauksen faktoja, vaan lähtevät heti pää sauhuten kertomaan tuhannen ja yhden yön tarinoita tapauksesta tyyliin "vain mielikuvitus on rajana." Kun tapaus on muutenkin kauhea ja kummallinen, ei tarvitsisi mitään legendaa enää kehittää. Spekulointi voisi tapahtua faktat huomioonottaen. :roll:
Amen! Ja valitettavaa, että kyseiset henkilöt tuskin lukevat myöskään tätä ketjua.
annaanna

Viesti Kirjoittaja annaanna »

Tyhjästä päättelemiseksi olen tuota ilmiötä kutsunut. Sivuutetaan kaikki tiedossa oleva ja päpistään puuta heinää. Todella ärsyttävää. (muttei toki ison kiven takana lymyävän pienen miehen mielestä)

Toinen ärsyttävä tapa on napata joku "avainsana", vaikkapa kokaiini ja yhdistää mielikuvituksessaan kaikki tapaukset maitten ja merien takaakin yhteenliittyviksi, KOSKA niissä esiintyy yhteisenä tekijänä kokaiini. Minä en saa tätä uutista yhdistetyksi huumepoliisipomo-Aarnioon ja Jukka S. Lahteen, mutta olen varma, että eräs palstalainen siihen kykenee. Omaa nimittäin siksi paljon tiatoo.
Tulli nappasi jättimäärän kokaiinia Montenegrossa
Kaikkien aikojen suurin takavarikko tehtiin Barin satamassa banaanilaivasta, joka oli viemässä lastiaan Albaniaan.

Montenegrossa tulli on löytänyt suuren salakuljetuserän kokaiinia, viranomaiset kertoivat torstaina. Banaanilastiin kätketyn 250 kilon kokaiinierän arvo olisi ollut katukaupassa noin 12,5 miljoonaa euroa. Kyseessä on kaikkien aikojen suurin huumetakavarikko Montenegrossa.

Salakuljetus paljastui keskiviikkona Barin satamassa. Banaanilasti oli matkalla Ecuadorista Albaniaan, Montenegron naapurimaahan. Kokaiini oli kätketty yhteen rahtikonttiin rakennetun salapohjan alle.

Montenegro on yksi suurimpia huumeiden salakuljetusreittejä Latinalaisesta Amerikasta Eurooppaan. Länsimaat ovat painostaneet Montenegroa murtamaan huumesalakuljetusringit. Montenegro neuvottelee EU-jäsenyydestä, jota maa toivoo tapahtuvaksi ensi vuosikymmenellä.
:roll: linkittyisivätkö banaani-sanan avulla :?:
Viimeksi muokannut annaanna, Pe Kesä 06, 2014 1:14 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
annaanna

Olinpas minä hölmö äsken.

Avainsana on Viro ja EU-jäsenyys sekä tietysti vuosi 2006.

Siis jostakin löytynee tieto niin Montenegron kuin Vironkin hakemisesta Euroopan Unioniin 2006, siis SAMANA vuonna kun Jukka S. Lahti surmattiin vierailtuaan 2006! VIROSSA, jossa myös tuona vuonna 2006 Aarnio oli yhteistyössä sittemmin huumeasioihin sotkeutuneen paikallisen poliisin kanssa. Epäilemättä kyseessä oli KOKAIINI. Eikä mitenkään kyetä poissulkemaan sitä mahdollisuutta, että Aarnio ja Lahti tapasivat Virossa, koska molemmat ovat olleet VIROSSA samana vuonna 2006.
Sirpa

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Jukka Lahti missään Virossa vieraillut, hän työskenteli siellä vankilassa, kuten myös Turussa, hän puhui myös sujuvasti viroa - mutta myös useita muita kieliä. EU saattaa yhdistää, koska hän vieraili myös usein Brysselissä. Yhdistä pikemminkin Lahden murha ja Litvinenkon murha - ne sentään tapahtuivat lähes samalla kellonlyömällä ja kun kerran Ulvilan mysteeriin ollaan kovasti tunkemassa huumepoliisimysteeriä, johon taas on kerrottu yhdistetyn "Putin asian", vaikka me emme siis tiedä mikä on "Putin asia". Paitsi, kun ajattelee Ulvilaa ja lukee Litvinenkon wikilinkinkin, vaikka vain suomeksikin, saattaa siellä ollakin vihje...

Eiköhän se järjestäytyneen rikollisuuden kanssa vehkeillyt Viron KRP:n päällikkö Vallo Jääraatse ollut yhteistyössä pikemminkin Suomen KRP:n kanssa. Voisi ainakin ajatella niin. Jostain muinoin luin, että poliisiylijohtaja Salmisenkin väitettiin häntä kestinneen poliisien lomamajalla.

Teet, annaanna, itsestäsi pellen, jos irvit loogista päättelykykyä ja sen ohella myös tietoa.
Viimeksi muokannut Sirpa, Pe Kesä 06, 2014 1:22 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
annaanna

Jaa, jaa, mutta tuohan on vielä pientä.

Minä ja mun isä pystytään yhdistämään Jari ja Eero Aarnio. Pystytkös sinä?
(kun ei sulla ole näköjään tiatoo ees Jukka S. Lahden matkustamisista :roll: )

Hiekalle kannata rakentaa, hanki kunnon sokkelit.

Olet tehnyt Sirpa itsestäsi pellen, kun et harrasta lähdekritiikkiä ja itsesensuuria.
Sirpa

En minä yhdistä mitään mistä ei ole tietoa. Tieto itsessään yhdistää itsensä - kuten näkyy niin Putinin kuin Litvinenkonkin asioista.
Jaa, jaa, mutta tuohan on vielä pientä.
Ei ole pientä tietoa tai suurta tietoa, on vain tietoa. Onkohan sinulta jäänyt joku ruuvi puuttumaan. :roll:

Ai niin tiedoksi: kun Litvinenko tapasi italialaisen yhteysmiehensä, ja hänet myrkytettiin POLONIUMILLA. Tämä on mielenkiintoista, koska toisaalle laittamani tiedot kertovat Italian mafian siirtyneen kokaiinikaupasta poloniumin valmistamiseen ja kuitenkin Litvinenkon murhan takana on väitetty olleen Putinin. Miten Putin - tai mitä kautta pikemminkin - yhdistyy Italiaan poloniumia omaaviin tahoihin?

Hankkikaa tietoa, ettei tarvitse ryhtyä annaannaksi ja julkiseksi pelleksi.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Aleksandr_Litvinenko
Viimeksi muokannut Sirpa, Pe Kesä 06, 2014 1:40 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
Scruffy
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Scruffy »

Italiassa on viisi eri mafiaa. Mikä niistä on siirtynyt poloniumkauppaan? Luulisi että kokkelille olisi enemmän kysyntää.

Annaanna tiivisti minun mielestäni Sirpan logiikan aika hyvin ja heti tuli perään aika hyviä käytännön esimerkkejä. Tosin unohti mainita että kukaan alle 20-vuotias nainen/tyttö ei maailmassa katoa/kuole/tule murhatuksi/huku kännissä jorpakkoon "ihan muuten vain" koska kokaiini, eu, ulvila, poliisien itsemurhat, italian mafia, putin jne...
Jail's not so bad. You can make sangria in the toilet. Course, it's shank or be shanked.
Sirpa

Logiikka perustuu tietoon, ja jos ei omaa tuota tietoa, vaan luulee ja kuvittelee, eihän sitä voi tunnistaa tiedoksi. Tästä laitoin juuri tutkimusta Ulvila-osioon. Kas tässä - mitä tapahtuu, kun luulee tietävänsä.
Cornellin yliopiston psykologit David Dunning ja Justin Kruger testasivat kokeellisesti opiskelijoiden metakognitiivisia taitoja. Tietävätkö ne, jotka tuntevat jonkin aihepiirin asiat hyvin, että he ovat tästä aiheesta keskimääräistä paremmin perillä? Tunnistavatko ne, jotka ovat jostakin aihepiiristä lähes tietämättömiä, oman täydellisen tietämättömyytensä?

Tutkijat testasivat opiskelijoiden huumorintajua, loogista päättelykykyä sekä kielioppitaitoja. Kävi ilmi, että huonoimmin testeissä menestyneet yliarvioivat omat taitonsa räikeästi. Huonoimpaan neljännekseen kuuluvat kuvittelivat olevansa taidoiltaan toiseksi parhaassa neljänneksessä.

Vastaavasti hyvin pärjänneet aliarvioivat omat taitonsa suhteessa muihin. Koska he pitiviät testejä tavattoman helppoina, he olettivat, että kuka tahansa suoriutuu niistä.

Myöhempi tutkimus on vahvistanut ilmiön olemassaolon ainakin yhdysvaltalaisessa kulttuurissa monien erilaisten tietojen ja taitojen hallinnassa. Tietämättömät pysyvät tietämättöminä omasta tietämättömyydestään, koska he eivät tunnista palautetta, joka osoittaisi heidän olevan väärässä.

Ilmiö tunnetaan nykyään nimellä Dunning-Kruger-efekti.

http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaa ... eryydelta/
Tässäkin syntyy Dunning-Kruger-efekti, koska teillä ei ole tietoa, joka minulla on, ettekä näin ollen pysty sitä edes mieltämään, vaan se viheltää ohitse hilseenne. Mutta se ei toki kerro minusta mitään, mutta teistä kyllä, kun julkisesti esitätte täällä näitä järisyttäviä mielipiteitänne.
Alethes doksa meta logu
Vastaa Viestiin