sisotalo kirjoitti:...Asiani on, että kukaan nimimerkeistä ei ole esittänyt vaihtoehtoista tapahtumien kulkua siitä tilanteessa kun Amanda ojentaa puhelimen äidilleen ja samalla hetkellä näkee murhaajan, joka hyppää ulos ikkunasta
On toki, monetkin...
Seuraavassa esitän erään tapahtumainkulun joka käsittelee ratkaisevia hetkiä
(sisotalo on nyt hyvä, ja muodostaa päässänsä tarvitsemansa aniomaation...):
-02:41:50 Hätäpuhelu alkaa
-02:43:18 Tehtävän anto partiolle
-02:44 Partio matkalla
-02:46:10 Hätäpuhelu loppuu
-02:51 Partio perillä
(

Viittaan kirjoitukseeni:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 32#p654332)
Todistelun mukaan nuo tasaminuuttiajat tarkoittanevat sitä että kirjattu/kirjaantunut niin, mutta siinä voi olla muutamia sekunteja päälle. Eli 02:44 (+mahd. joitakin sekunteja), ja myös 02:51 (+ mahd. joitakin sekunteja).
Tarkastellaanpa miltä nuo ajat näyttävät häkelitteroinnissa (malli Niemi -2009). Punaisella siis näitä kellon aikoja ja tosi-tietoja, sinisellä olen kirjannut omat arvioni. Mielenkiintoisen osuvasti sopivat nuo ensipartion ajat:
Hätäkeskuspuhelu 1.12. 2006
02.41:50
0:01 Häke: Hätäkeskus.
0:02 Epäilty: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.
0:04 Häke: Mi, mikä.
Epäilty: Joku tuli ikkunast sisää.
...
0:39 Epäilty: Meil o myös neljä lasta täällä.
0:41 Häke: Neljä lasta.
0:42 Epäilty: Kyllä.
0:43 Häke: Jaaha, odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.
0:48
02:42:38
-Häke poistuu linjoilta hälyttämään
...
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:28
02:43:18 Tehtävän anto partiolle
Häke saa viimein yhteyden partioon... Mielenkiintoinen sattuma, juuri tässä tulevan preikin kohdalla
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
...
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:20
02:44:10 Partio matkalla
Arvioin 10s päälle/viittaan alussa esitettyyn...Tämä aika on 'kuittaus' tehtävän annosta. Sopii erittäin hyvin koska pian Häke palaa linjoille
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
Tuntematon: (Aja).
2:26
02:44:16 Häke: Joo haloo.
Häke palaa linjoille
...
2:39 (kolahdus)
Taustalta kuuluva iskuääni, samalla kun Auer palaa puhelimeen
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
Tyttö luovuttaa puhelimen luurin äidilleen (samalla hetkellä taustalta kuullaan tunnistamaton erikoinen 'mekaaninen' ääni.
2:45 - 2:48
Hätäpuhelusta on taustalta kuultavissa 'huutoa' (Lahden viimeisiä ääntelyitä).
2:49
Taustalta kuullaan tuntemattomaksi jäänyt miehen ääni (Saatan..).
2:51
Taustaltava kuuluva iskuääni (viimeinen hätäpuhelusta kuultavissa oleva).
...
3:06
Häke kysyy: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10
Auer vastaa:Makaa siel lattial ja huus äske apua...
3:12
NYT HILJENI! Tämä Auerin huudahdus ihan heti tuon edellisen lauseensa jatkoksi.
3:13
Taustalta kuuluu erikoinen kaksoiskolahdusääni.
3:15
Tytön karmiva ja pitkä kiljaisu alkaa...
3:17
Taustalta kuuluu selkeä napsahdus tytön kiljaisun keskellä, samalla kiljaisu loppuu.
3:22
Tytön itkua taustalla
3:30
02:45:20
Hätätallenteelta on kuultavissa ääni joka voi johtua siitä kun surmaaja jalallaan tömähtää ulkopuolelle terassille.
3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
3:33 Epäilty: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?
3:43 Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voin sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta?
Taustalta kuuluu häkelinjojen läpi puhetta, luultavasti häke tässä muodostanut yhteyden partioon.
3:47 Epäilty: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
3:53 Häke: Joo.
3:54 Epäilty: Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Iha vieraan näköne mulle.
3:58 Häke: Iha vieras.
3:59 Epäilty: Jooh (taustalta kuuluu lapsen itkua). Hei tulkaa nopeesti (Auerin itkuinen purskahdus)
4:02 Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
4:05 Epäilty: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
4:07 Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
4:11 Epäilty: Joo.
4:12 Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt. (lapsi itkee taustalla) Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
4:16 Epäilty: Joo. Selvä.
4:17 Häke: Joo, hei.
4:18 Epäilty: Heihei.
4:20
02:46:10 Hätäpuhelu loppuu
Puhelun päätyttyä Auer käy olohuoneesta katsomassa miestään, mutta palaa kiireellä uudestaan puhelimeen:
Tyttären kuuleminen 7.12.2006:
Äiti sano jossain vaiheessa Jukka sano jotain. Mut ei iskä sanonu.
Sit se juoksi takas puhelimeen kun se oli soittanu jo poliisille.
02:46:30 (arvio) Ensipartion poliisin soitto
02:48:30 (arvio) Puhelun kesto: "noin pari minuuttia"/Laakkonen
Auer käy kehoituksesta koittamassa miehensä pulssia pesuhuoneen oven kautta, ei yletä kuin olkapäähän:
Auerin kuuleminen 2.12.2006
K: Tuliks poliisi sit aika, kuinka arviot et kuinka kaua siihe kesti ko se mies häipy ikkunasta ja sit se poliisin tulo siihe, paikalle?
A: Siin ei sit enää kauhee kaua menny, et varmaa alle viis minuuttia.
K: Joo.
A; Et, tota noini, ko se hiljeni sen puhelun aikana. Tosin mää en osaa sanoa, mä kyl sit kävin molempien kautta viel kattomassa siellä. Ens mä kävin sieltä olohuoneen kautta, mut se oli täynnä lasia se huone, ni en mä viittiny lähemmäs mennä. Sit mä kiersi sieltä kodinhoitohuoneen kautta, kylppärin kautta. Ja katoin viel sieltä sitte, ni mä näin, et Jukka makas siel ihan paikoillaan ja silmät auki semmosen kuolleen näkösenä. Ja sit mä ajatteli, et mun pitäs jostai kokeilla tuntuiks pulssi, mut en mä sit sieltä ylettynyt ku olkapäähä asti, ja mä en siit sit, otin käteni pois ja en sit halunnu enempää koskee.
02:50:30 (arvio) Auer rientää etukuistille poliiseja vastaan
Auerin kuuleminen 2.12.2006
Ja sit, tota noini, mä lähdin seuraavaks sinne ... no ko mä huitasi? käteni sit mul tuli toho (huokaus) verta käteeni ja sit mä meni sinne ovelle, ovi oliki sit jo auki, ko mä oli siel käyny ja kattomaa, odottamaa, et sit tota noini, oliks se ambulanssi sitte vai poliisiauto mikä tuli ensimmäisenä, ja kun mä näin, et ne lähtee kiertää sinne, ja kirosi siel, et kiertää viel koko sen Tähtisentie ympäri. Mut sit ne ilmeisest näki, ko mä heilutin siellä, ja lähti tänne päin.
02:51:xx Partio perillä