Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Nemesia
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:54 pm

Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja Nemesia »

Kiinnostaisi kuulla, ja varmaan muitakin. Kuulo- näkö- ajatusharhoja?
Avatar
PorcelainDoll
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 2:04 pm

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja PorcelainDoll »

No sen tiedän psykoosista, mitä tuttava on kertonut. Eli hänellä on/oli psykoottinen persoonallisuus. Hän oli esim. harhaillut yöpaidassa ympäri asuinaluettaan. Ei muistanut kyseisestä tapahtumasta mitään. Oli toimitettu hoitoon suoraan siltä istumalta. En harmillisesti enää muista tarkalleen mitä muita oireita liittyi tuohon.
Nothing Lasts Forever
MissHolmes
Ben Matlock
Viestit: 8828
Liittynyt: Ti Syys 11, 2007 2:19 pm
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Tiedän tapauksen, jossa raskauden jälkeistä masennusta potenut äiti ajautui (en tiedä miten tuo pitäisi ilmaista) psykoosiin ja yritti tappaa pienen lapsensa äänien niin pakottaessa.
(Lapsi selvisi ja äitikin on tänäpäivänä terveidenkirjoissa lääkityksellä)
Nuotio & Äreät Tiput
MurderMama
Nikke Knakkertton
Viestit: 180
Liittynyt: Su Heinä 10, 2011 10:59 am
Paikkakunta: Murder Valley

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja MurderMama »

Mun ystävä on joutunut psykoosiin ja toimitettu sairaalaan, tällä hetkellä myös ihan normaali terve ihminen. Psykoosi johtui huumausaineista, mutten tiedä miten se hänellä ilmeni.
It's just murder, man. You know all God's creatures do it in some form or another. I mean, you look in the forest, you got species killing other species. Our species killing all species including the forest, and we just call it industry, not murder.
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Ensinnäkin, psykoosissa olevalta henkillöltä katoaa todellisuudentaju aivan täysin. Eräs mun lähiomainen joutui psykoosiin eikä hänellä ollut mtiään käsitystä siitä, mikä on todellista ja mikä ei. Hänellä oli hirveitä pelkoja ja erilaisia harhoja, luuli että oma mies aikoo tappaa hänet, mikä oli kylläkin ihan pelkkää harhaa. Mieliala vaihtui alta aika yksikön, välillä oli onnensa kukkuloilla ja tuntui että rahaa on vaikka muille jakaa. SItten yhdessä hetkessä oli aivan rutiköyhä ja nälkäkuoleman partaalla. Hirveä hätä hänellä tuntui olevan koko ajan ja hän etsi ihmistä, joka voisi auttaa häntä, ei hän silti osannut määritellä itse mitä apua hän tarvitsi. Oli vaikea saada hänet hoitoon, kun lääkäri ei uskonut että jotain on vialla. Mutta lopulta hän romahti täysin, ja pääsi läheiseen psyk.sairaalaan. Kävin katsomassa ja kun hän alkoi siitä vähitellen toipua, hän sanoi ettei muista yhtään mitään tuosta ajasta, sanoi että on kahden viikon ajalta täysin filmi poikki. Tuosta ajasta on kauan ja hän parani ja jatkoi työelämässä. Mutta psykooseja on menenlaisia, riippuen siitä mistä sairaudesta on kyse.
Gods made heavy metal.
aga
Adrian Monk
Viestit: 2767
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja aga »

Olen nähnyt ihmisiä, joita ei ole ollut paikalla ja jutellut niiden kanssa (ei ollut silmälaseja, se hieman vaikutti) Lääkärissä tervehdin kaikkia ihmisiä, koska ajattelin niiden kaikkien olevan tuttuja. Mut siirrettiin sitten toiseen tilaan odottamaan lääkärille pääsyä. Kun pääsin lääkärille sanoin että olipa hauska yllätys sulta, että kaikkia mun tuttuja kutsunut tänne. Enkä tuntenut oikeasti lääkäriäkään. Kesti useita päiviä ennen kun psykoottinen tila meni ohi.
tattooed fucker
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1436
Liittynyt: Pe Elo 13, 2010 1:48 pm

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja tattooed fucker »

agan kanssa samantyylistä.aikoinaan juttelin ihmisille,keitä ei ollut paikalla,ja perkeleenkova kuolemanpelko.Vierestä nähneenä monenmonta tapausta,äänien käskemänä,signaaleja avaruudesta,aika vittumaista vierestä tsiikailla.
I am not a man I am a fucking beast-Torture Killer-
Outo Enkeli
Sabrina Duncan
Viestit: 362
Liittynyt: Su Touko 22, 2011 12:21 pm

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja Outo Enkeli »

Moni ei varmaan halua kertoa kokemuksiaan tässä avoimesti, varsinkin jos kyseessä esim. amfetamiini-psykoosi, joka on psykoosi siinä kuin muutkin, mutta sen laukaisee amfetamiini. Monilla voi olla esim. skitsofrenia "piilevänä" ja amfetamiini sitten laukaisee sen jne... Olen nähnyt tosi tosi monia psykooseja vuosien varrella ja ne ei ole kivoja. Amfetamiini-psykoosissa(kuten muissakin)psykoottinen uskoo täysin niihin omiin ajatuksiin ja harhoihin. On kova työ saada psykoottinen rauhalliseksi ym., jos hän ei itse ymmärrä sen johtuvan amfetamiinista ja kova työ vaikka tajuisikin. Nukkumaan se pitäisi saada ja rauhoittavia turpa täyteen. Tästä aiheesta voisi luennoida paljonkin...
el músculo pierde su significado cuando la pólvora se inventó. Así que en lugar de hormonas, comprar un arma buena. por lo que no engañan a nadie que no comprende esto, pero al darse cuenta de esto debe ser un poco desordenado
aga
Adrian Monk
Viestit: 2767
Liittynyt: Pe Elo 01, 2008 11:21 am

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja aga »

No tuo mun psykoosi (2 psykoosia oikeastaan) ei kyllä tullut piristä, vaan lakan pidemmästä runsaasta käytöstä. Kaveri tuli kerran (piri?)psykoosissa mun luo, soitteli ensin, että voiko tulla ja sanoin, että joo.. sitten kun tuli, huomasin, että on aika pihalla.. tuijotteli ikkunoista ja katseli ulos, mä vaan olin siinä ja ihmettelin, en tiedä miten olis pitänyt toimia. Jonkun ajan päästä sitten sanoi, että nyt hän voi lähteä. Ilmoitti myöhemmin, että oli harhoissa, että saatananpalvojat jahtaa häntä. Seuraavana päivänä sitten ilmoitteli, että on nyt ok taas.

Minulla on tällä hetkellä psykoosilääkitys (Zyprexa 10mg), vaikka en tosiasiassa uskokaan, että mulle psykooseja tulee ellen käytä päihteitä holtittomasti tulevaisuudessa. Syön noita silti, kaipa ne tasoittaa muutenkin aivokemioita ja pitäisi kuulemma auttaa nukkumisessakin.
hannu hanhi
Axel Foley
Viestit: 2208
Liittynyt: Ma Kesä 14, 2010 6:01 pm

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Ystävälläni oli 90-luvulla nuorena opiskelijana psykoottistasoinen masennus. Aluksi se oli normaalia masennusta, mutta sitten hän alkoi syyttää itseään milloin mistäkin. En nyt erittele sen tarkemmin, ettei ole teoreettistakaan tunnustamisen riskiä. Mutta jutut liikkuivat sillä tasolla, että hän suunnilleen syytti itseään jossain päin maailmaa tapahtuneista lento-onnettomuuksista.

Ajattelin, että kaveri on mennyttä ja skitsofrenia puhkeaa. Hän kuitenkin selvisi ihan täysin sairaalahoidon, lääkityksen ja monen vuoden terapian jälkeen. Psykoosin ei siis tarvi välttämättä liittyä huumeisiin tai skitsofreniaan. Kun masentunut itsesyytöksissään menee tietyn rajan yli, kyse on psykoosista. Tänä päivänä kaveri tekee töitä ja elää kuten kuka tahansa. Ehkä persoonassa on tavallista enemmän pakonomaista juuttumista asioihin, mutta muutos parempaan on ollut häkellyttävän suuri.
jenni82
Agentti Scully
Viestit: 676
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 1:28 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

Mä jouduin psykoosiin vakavan debression seurauksena 2009. Ensin aloin kuulla hallusinaatioita että mun pitää tappaa itseni. Se ääni olin minä itse mutta en kyennyt hallitsemaan sitä ääntä, tai lähinnä ajatushan se oli mutta siis kuulin oman ääneni päässäni ja se käski tappamaan itseni. Meni jokin aika ja olin yöllä olohuoneessa tietokoneella kaverin kanssa mesessä kun huomasin että koko pimeä olohuone valaistui. Mä näin mun pään päällä sädekehän ja tunsin jotain mun sisälläni. Mä olin kuin joku olisi tullut mun sisään. Mä onneksi kykenin ajattelemaan vielä realistisesti ja hain heti apua. Nyt naurattaa mut silloin ei. Myöhemmin miettinyt noita ja tajusin et mä olin yli kuukauden käymättä kertaakaan ulkona yms että ihme jos pikkasen alkaa nuppi falskaa!
Life. It´s just fucking thing after nother...
unisieppari
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 28, 2011 3:03 pm

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja unisieppari »

Minulla oli ainakin psykoosin kaltaisia tiloja parikin.
Olen saanut kämpän aivan sekaisin, itkin nurkassa ja katoin aiheuttamaani sotkua, kukkamullat lattioilla ja telkkari levällään jne jne jne. Sentään ymmärsin jossain vaiheessa soittaa läheiselle ihmiselle keskellä yötä, ja olin entistä enemmän kauhuissani kun katsoin kämppää ja tajusin mitä olin tehnyt.
Aiempi tapaus liittyi lapsen syntymän jälkeiseen tilaan, pelkäsin kovasti kuolemaa ja että voin tehdä vauvalle jotain.
Vuosien terapia ja lääkitys aloitettiin kämpän tuhoamisen jälkeen ja nyt kunnossa ja ilman lääkkeitä.
DollariExpress
Christopher Lorenzo
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti Heinä 01, 2008 9:05 pm

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja DollariExpress »

jenni82 kirjoitti: Myöhemmin miettinyt noita ja tajusin et mä olin yli kuukauden käymättä kertaakaan ulkona yms että ihme jos pikkasen alkaa nuppi falskaa!
mistä sä ruokaa yms. sait?
kun linkität,niin kopioi asia samalla ketjuun,koska linkit kuolevat joskus jopa muutamassa viikossa ja asia katoaa bittiavaruuteen
jenni82
Agentti Scully
Viestit: 676
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 1:28 am
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja jenni82 »

DollariExpress kirjoitti:
jenni82 kirjoitti: Myöhemmin miettinyt noita ja tajusin et mä olin yli kuukauden käymättä kertaakaan ulkona yms että ihme jos pikkasen alkaa nuppi falskaa!
mistä sä ruokaa yms. sait?


Mulla oli mies ja sitten pikku koululainen. Nyt oikeesti aatellen mä olin todella sekasin ja vastuun tunnoton ihminen.. Lapsi raasu joutunut hoitaa äitiään :(
Life. It´s just fucking thing after nother...
Nemesia
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:54 pm

Re: Onko kellään käytännön kokemuksia millainen tila on psykoosi

Viesti Kirjoittaja Nemesia »

Kiitokset kaikille kokemuksistaan ja muiden kokemuksista kertoneille.
Vastaa Viestiin