Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ansaan

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
SYLWAR
Adrian Monk
Viestit: 2887
Liittynyt: La Elo 20, 2011 1:24 am
Paikkakunta: Västernorrland SWE

Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ansaan

Viesti Kirjoittaja SYLWAR »

Joku on pistänyt nettihuijaria ihan 1-0 :lol:
Jyväskyläläisnainen sai 15. elokuuta kaveripyynnön tuntemattomalta mieheltä yhteisöpalvelu Facebookissa. Yhteydenottaja oli kuvan ja tietojen perusteella komea britti, nimekseen hän kertoi "Kelvin".

Hälytyskellot jyväskyläläisnaisen päässä soivat heti. Tarinat huijatuksi tulleista olivat hänelle tuttuja ja hän päättikin mielenkiinnosta kokeilla, kuinka tarina etenisi: puhuisiko "Kelvin" itsensä pussiin, missä vaiheessa ja miten hän alkaisi saada pyyntöjä rahalähetyksistä.

– Tiesin heti, että kyseessä on huijari, siksi kaveripyynnön hyväksyinkin. Jo profiilikuvasta näki, että se on kaapattu joltain ammattilaissivustolta, nainen kertoo.

– Halusin nähdä, kuinka huijarit etenevät ja miten pyytävät rahaa. Olen ihmetellyt, miten ihmisiä menee näihin huijauksiin ja menettää rahojaan – halusin nähdä itse koko "prosessin".

"Kiitos, kun hyväksyit kaveripyyntöni – olin nimittäin varma, ettet hyväksy, koska emme tunne toisiamme. Itse asiassa olin etsimässä (Facebookissa) vanhaa ystävääni, jolla on sama nimi kuin sinulla, ja näin ihanan profiilikuvasi. Näytät vilpittömältä, viattomalta, ystävälliseltä ja erittäin kauniilta..."

Insinööriksi esittäytynyt "Kelvin" kertoi ensimmäisten viestien aikana avoimesti elämästään Lontoossa. Hän kertoi olevansa 45-vuotias, tosin hänen tietonsa Facebook-profiilissa kertoivat hänen olevan 36-vuotias. Kun jyväskyläläisnainen tiedusteli miehestä lisää, tämä kertoi milloin profiilinsa kansikuvan olevan hänen hulppea kotitalonsa, milloin suunnittelemansa hotelli Espanjassa. Myös niinkin lontoolaisittain tyypillinen asia kuin vesisade vaikutti liian eksoottiselta.

"Haluaisinkin joskus nauhoittaa sateenropinaa, ja poikani Danielin mielestä se olisin todella jännittävää", lontoolaiseksi esittäytynyt kirjoitti.

Säännöllinen viestittely alkoi. Ristiriitaisuuksia ilmeni jatkuvasti, ja jyväskyläläisnainen kyseli näistä varovaisesti. Virheisiin löytyi aina lähestulkoon uskottava selitys.

– Annoin ymmärtää suht pian, että kyllä tämä nyt on suurta rakkautta. Pidin yllä mielikuvaa, että olen järjettömän rakastunut ja uskoin kaiken, mitä hän sanoo. Annoin myös ymmärtää olevani todella varakas, nainen kertoo.
Ei videopuheluita

Videopuheluihin Skypen tai Facebookin kautta "Kelvin" ei yllättäen suostunut. Sen sijaan puhelimessa brittimies olisi halunnut puhua, mutta jyväskyläläinen ei antanut puhelinnumeroaan – mahdollisten maksullisten puheluiden tai tekstiviestien takia.

– Koskaan ei pidä antaa henkilökohtaisia tietoja kenellekään ellei ole 100-prosenttisen varma, kenen kanssa on tekemisissä, nainen toteaa.

Koska yhteydenpito "Kelvinin" kanssa oli venähtänyt jo muutamaan viikkoon, nainen alkoi patistaa huijaria toimimaan. Hän kertoi varanneensa ex-tempore-lennot Lontooseen ja matkustavansa miehen luokse jo 20. syyskuuta.

Tässä vaiheessa mies kertoi jyväskyläläiselle mahtavat uutiset: hänen yrityksensä oli saanut valtavan tarjouksen amerikkalaisfirmalta lähteä vetämään mittavaa työprojektia ulkomaille. "Kelvin" saisi itse valita kohteensa, jonne hän lähtisi: Afganistan, Nigeria tai Libya. Hän kertoi valinneensa kohteekseen Nigerian, koska siellä eläminen olisi turvallisinta. Lähtö kahden viikon työmatkalle koittaisi jo muutaman päivän kuluttua.
"Voitko kulta auttaa minua?"

Työmatkaltaan mies ei ehtinyt kiireeltään paljoa kirjoitella. Ja kuinka ollakaan: jo muutaman päivän jälkeen ongelmat tulivat mukaan. Ongelma oli – mikäpä muukaan kuin raha.

"Kelvin" oli maksanut työntekijöilleen palkat, jolloin rahat firman tililtä olivat loppuneet. Tämän lisäksi hänen olisi pitänyt ostaa myös tarvikkeita, joihin rahaa ei siis ollut. Lisäksi hän ei ongelmien vuoksi päässyt tiliinsä käsiksi.

Ongelman selvittämiseksi jyväskyläläisen pitäisi kirjautua miehen pankkitilille, siirtää sieltä omalle tililleen rahaa ja lähettää ne edelleen hänelle rahansiirtopalvelu Western Unionin kautta.

Nainen kertoi yrittäneensä tätä, mutta rahansiirto ei onnistunutkaan. Tämän jälkeen tuli viesti, jota nainen oli odottanut: "Kelvin" pyysi lainaan 3 000 euroa. Koska jyväskyläläinen oli kertonut "Kelvinille" olevansa hyvin toimeentuleva, tällainen olisi hänelle vain pikkusumma. Nainen lupasi lainata rahat.

Tässä vaiheessa huijarista tuli huijattu. Keksityn siirron aikana "Kelvin" päivysti tilinsä ääressä tiiviisti. Kun rahoja ei alkanut kuulua 10 minuutissa, hän alkoi hoputtaa.

"Saat siirron tehtyä näillä tiedoilla. Joko teit siirron?"

"Voitko tehdä jo siirron? Olen todella stressaantunut kaikesta näistä ongelmista."

"Baby, minä odotan."

"Toimiiko?"

– Kun vihdoin päästiin tähän rahanpyyntöön, niin muokkasin kaverilta saamani aidon Western Unionin vahvistussähköpostin, jonka lähetin hänelle. Eli juoksutin hänet pankkiin turhaan, nainen kertoo.

"Huomenta kulta. Kiitos avustasi, en tiedä edes mitä sanoa. Sanani eivät riitä. Juoksen saman tien pankkiin tarkastamaan asian. Rakastan sinua niin paljon."
Sepitetty kaaos

Pankissa totuus selvisi "Kelvinille". Rahoja ei ollut näkynyt, ja asian selvittäminen alkoi. Jyväskyläläinen kertoi, että hänet oli jo käsketty lähimpään pankkikonttoriin selvittämään asiaa. Rahalähetyksen onnistumiseksi tarvittaisiin myös lisää dokumentteja Afrikasta – muun muassa hotellinomistajan passikopio.

Jyväskyläläinen viestitti miehelle, että siirrosta oli jo syntymässä kaaos: hänen tilinsä oli jo jäädytetty ja häntä epäiltiin rahanpesusta. Pankista ei enää suostuttu auttamaan, nainen sepitti.

"Kelvin" kertoi olevansa nälissään ja rahatkin olivat loppu, koska hänen piti istua nettikahvilassa selvittämässä asiaa, eikä naisen rahoja kuulunut vieläkään.

– Rahanpyynnön jälkeen pidin vielä vuorokauden yllä tätä tarinaa, ja katselin mitä tarinaa sieltä vielä tulee. Sitten laitoin hänelle linkin mallisivustolle, josta hän oli kuvansa varastanut, nainen kertoo.

"Kelvinin" mukaan joku oli varastanut hänen kuvansa ja tehnyt valeprofiilin nettiin. Mies yritti vielä hetken selvittää asiaa ja pommittikin jyväskyläläistä useilla viesteillä.

Viestittely loppu, kun jyväskyläläinen ykskantaan kertoi tienneensä koko ajan "Kelvinin" olevan vain tekaistu profiili ja huijari.
Liian hyvä ollakseen totta = ei totta

Nainen haluaa esimerkillään varottaa ihmisiä, etteivät he lankeaisi netin syövereissä piileskeleviin huijareihin. Nainen kertookin saavansa huijareilta yhteydenottoja jatkuvasti: sähköpostitse ja Facebookissa viestejä ja kaveripyyntöjä.

– Jos joku vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se ei luultavasti ole totta, nainen kiteyttää.

– Kannattaa tehdä mahdollisimman paljon tarkentavia kysymyksiä esimerkiksi asuinpaikkaan liittyen. Tässä tapauksessa kuulosti aika oudolta, että Lontoossa asuvasta miehestä sateenropina tuntuu eksoottiselta! Samoja kysymyksiä kannattaa esittää uudestaan ja katsoa, muuttuvatko vastaukset.

Yksi kehotus jyväskyläläisnaisella on yli muiden.

– Älä koskaan, koskaan lähetä missään tilanteessa rahaa kenellekään tuntemattomalle. Ei, vaikka kyseessä olisi syöpäsairas lapsi tai äiti tai miljoonat, jotka siirretään tilillesi heti, kun olet maksanut pienet siirtokulut, hän kiteyttää.

Jyväskyläläisnainen ei halunnut nimeään juttuun.
http://www.ksml.fi/uutiset/keski-suomi/ ... sa/1667615
Parsan imeskely on portti kohti kovempien huumeiden käyttöä.
Parsakaalia kannabiksena myyneelle kaksikolle ja sitä ostaneelle miehelle tuomiot huumausainerikoksesta Jyväskylässä
debbie

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja debbie »

Noin sitä pitää!

Mulle tuli pari vuotta sitten juuri tuon tyyppinen viesti FB:n yksityisviestien muut-osioon,jonne siis ei-kaverien viestit ohjautuvat.
Kyseessä oli "Chris" ja viesti noudatti tuota samaa kaavaa" olin etsimässä (Facebookissa) vanhaa ystävääni, jolla on sama nimi kuin sinulla, ja näin ihanan profiilikuvasi. Näytät vilpittömältä, viattomalta, ystävälliseltä ja erittäin kauniilta..." , tosi imelä ja kuva oli jostain otettu. Näytti nuorelta arabimieheltä tämä "Chris" - vetoaa siis tosi hyvin minuun :mrgreen: Kaveriksi en hyväksynyt tietenkään vaan vastasin hänelle jotain sarkastista ja laitoin estolistalle.
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Kerrankin viisas ja näppärä nainen, joka jekutti tuota nigerialaispostin lähettäjää. Pakostakin naurattaa, kun ajattelee miten "miesparka" on istunut nettikahvilassa nälissään eikä edes sen vertaa kolikkoja pussissa, että olisi voinut ostaa jotain suuhun pantavaa. Rahaa luvataan lähettää, mutta sitä vain ei kuulu eikä näy.. heh heh. On mahtanut tyyppiä vituttaa, kun huomasi lopulta, että tällä kertaa hän itse joutui huijatuksi :mrgreen:
Gods made heavy metal.
Kelju K. Kojootti
Sofia Karppi
Viestit: 424
Liittynyt: La Kesä 09, 2007 2:07 am

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Kelju K. Kojootti »

Hohoo, oikein toimittu!

Olen varmaan tämän jo joskus tänne postannutkin, mutta edelleen oma suursuosikkini kusettajan kusettamisesta:

http://www.scamorama.com/smurf.html
debbie

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja debbie »

Mulle on tullut taas muut viestit-osioon tällä kertaa nigerialaiselta naiselta erikoinen viesti, jossa annetaan sp-osoite ja olisi kuulemma jotain bisnes-asiaa. Hehheh. Ja olen tietysti sympaattisen oloinen ihminen.. :roll:
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Minulle on tullut skypeen jatkuvasti näitä "Kelvinien" kaveripyyntöjä ja vuodatuksia. Nämä ukot on aina sotilaspuvuissa. Milloin siellä mikäkin kenraali tyrkyttää itseään. Kun hylkää pyynnön, jo on seuraavana päivänä uusi kuva ja samat liirumlaarumit hoonolla soomella esitettyinä.
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Ailar »

No nyt oli vuorossa Ken David Rodriguez. :mrgreen:
TheBride
Poliisikoira Rex
Viestit: 257
Liittynyt: Ti Elo 17, 2010 1:17 pm

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja TheBride »

Mulle tuli tällainen viesti eilen :

Hai pretty how are u doing today.I come across your profile and i want to know you more.I am Brigadier Johnson from USA presently working in Kabul Afghanistan.I need a relationship with you and i will be happy to receive reply from you as soon as possible.Thanks and God bless you.

:roll:
..We can cruise down Robbert Street all night long, but I think I'll just rape you and kill you instead..
You're the cutest girl I've ever seen in my life. But it's over now, and with my knife.

- Therapy? - Diane.
Priita
Lauri Hanhivaara
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 16, 2012 10:41 am

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Priita »

Perhana, tulisikin joku niin vedättäisin niin, että alkaisin itse kysellä rahallista avustusta. Kauankohan jatkuis keskustelu... :D
Ailar
Jessica Fletcher
Viestit: 3284
Liittynyt: Ti Kesä 26, 2007 3:25 pm

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Tänään kuulumisia kyseli general William Caldwell. Priitan tavoin olen ajatellut, että jospa kysäisisi näiltä generaaleilta heti alkajaisiksi, olisiko heillä antaa rahaa ja millainen yleensäkin on heidän taloudellinen tilanteensa. Pistäisi ihan helkkarinmoisen vuodatuksen, miten on aivan peeaa ja tarvitsisi välttämättä avustusta. Päällepäätteeksi lupaisi vastapainoksi käydä tapaamassa kenraalismiestä. :mrgreen:
Dr Bergmeister
Adrian Monk
Viestit: 2803
Liittynyt: La Maalis 13, 2010 10:37 pm
Paikkakunta: Pohjanmaan rannikkoseutu

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Dr Bergmeister »

Näitä sotilashenkilöinä esiintyviä huijareita taitaa riittää. Mulle tuli facebookiin viesti joltain tyypiltä, joka väitti käyneensä Mississipissä sotilaskoulutuksensa ja nykyinen työnantaja oli muka NATO, toimipaikka Kabul Afganistanissa. Nimi taisi olla Molina Williams, kuvassa oli mitaleita rinnassa sitten muutamia.
Tämän viikonlopun aikana on tullut taas pari viestiä. Aiemminkin näitä on tullut, mutta en ole koskaan kurkistanut "muut viestit"- kansioon. Taitaa olla ikuinen riesa tämäkin. Rahaa saisivat kyllä lähettää tänne, juu :mrgreen:
Gods made heavy metal.
Avatar
Marokon Kauhu
Perry Mason
Viestit: 3763
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 9:06 pm
Paikkakunta: Rio Grande

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

Juu tuo on aina hauskaa.
Googlatkaa "scambait" ja "409 eater", niin tulee hauskaa luettavaa ;)

Tosin kannattaa varmaan muistaa että jos olet Facebookissa oikealla nimelläsi, niin huijarit sitten tietävät sen....
- Kilo kokaiinia, kolme yhden hinnalla
- Kilo kokaiinia, en oo joutumassa linnaan
- Sösssön sössön
- Äbälä wäbälä
Milan Jaff - jolle annettiin näin ensi alkuun 10 vuotta linnaa
Alex
Armas Tammelin
Viestit: 70
Liittynyt: La Huhti 06, 2013 4:04 pm
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Alex »

Tuossa blogissa on muutama huijausyritys. Paras niistä on Advanced fee fraud.

http://deittihuijari.blogspot.fi/
...make you ready for a bit of the old ultra-violence
Edgein
Nikke Knakkertton
Viestit: 159
Liittynyt: Ma Elo 19, 2013 1:17 pm

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Edgein »

marokon_kauhu kirjoitti:Juu tuo on aina hauskaa.
Googlatkaa "scambait" ja "409 eater", niin tulee hauskaa luettavaa ;)

Tosin kannattaa varmaan muistaa että jos olet Facebookissa oikealla nimelläsi, niin huijarit sitten tietävät sen....
419 eater itse asiassa... Parhaat ovat onnistuneet huijaamaan noilta huijareilta rahaa, ja erinäköisiä taide-esineitä! :D
Täältäpä hupia: http://www.419eater.com/html/letters.htm
sisotalo kirjoitti:Tässä on tapahtunut perheen sisäinen murha, niissä naisten osuus on 6%, HS julkaiseman tilaston mukaan.
Kuolemannaakka kirjoitti:Ehkä Anneli oli vaan taitava vatsastapuhuja.
Jonnastiina
Alokas
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2016 5:22 pm

Re: Jyväskyläläisnainen näpäytti - Huijari lankesi omaan ans

Viesti Kirjoittaja Jonnastiina »

Jeps, yhä vuonna 2016 näitä solttujen kaveripyyntöjä tulee, ja sainpa vastikään pyynnön liittyä lontoolaisen Kelvininkin kaverilistaan. Myös näitä imeliä "what a cute profile picture" ym. lätinöitä tulee ihan jatkuvasti. Sillä ei ole näemmä väliä, että olen parisuhteessa! Ihmetyttää vaan, miten nuo huijarit valitsevat, ketä lähestyvät? Onko heillä jokin fb:ta skannaava ohjelma vai mikä? ...ja mistä ihmeestä tuo idea jenkkiarmeijan leivissä jossain kriisipesäkkeessä työskentelevistä hemmoista oikein on lähtöisin?!
Vastaa Viestiin