Tyrnävällä on vuosikymmeniä toiminut "perheyritys" (neljän perheenjäsenen nimi ollut yritysrekisterissä Pisata Oy:n kohdalla) joka pyörittää pentutehdasta.
Eläinsuojelutarkastuksessa heinäkuussa 2010 paikassa oli yli 100 koiraa - omistajakaan ei tiennyt tarkkaa lukumäärää!
Seuraavassa tarkastuksessa samana vuonna koiria oli jo huomattavasti vähemmän. Kun kennelin pitäjät ovat kertoneet että koirat lopetetaan ampumalla ja haudataan omalle maalle, toiminta saa yhä makaaberimpia piirteitä. Kennelin pitäjät tosin väittävät että heinäkuussa paikalla oli mys hoitokoiria, mutta koska myös lokakuussa 2009 koiria oli myös n. 100 ja lokakuu ei mikään lomasesonki ole, tämä väite olisi myös sietänyt tutkia.
Eläinsuojelutarkastuksissa on yhä uudelleen tullut ilmi, että ajantasaista luetteloa koirista ei ole löytynyt.
Kennelliitto ja viranomaiset on "siunannut" toiminnan. Kennelliiton motiivi lienee ollut raha: 1808 rekisteröityä pentua, viranomaisten motiivia voi vain arvailla. Oulun kaupungin eläinlääkintähuollon luottamus pentutehtaaseen on ollut niin mahtava, että jopa Tyrnävän löytöeläintoiminta oli vielä jokunen vuosi sitten keskitetty sinne.
Suomen kennelliitto - samoin kuin Suomen eläinsuojeluyhdistysten liitto (SEY) - kampanjoi näkyvästi pentutehtaita vastaan mutta kummaltakaan ei ainakaan mediaan ole tullut kannanottoa tätä surullisenkuuluisaa yritystä vastaan.
Tänäkin vuonna erään yrityksen jäsenen pentueita on rekisteröity Agapios-kennelnimellä.
Adressi koskien asiaa löytyy täältä:
http://www.adressit.com/lakkauttakaa_ty ... entutehdas
Pentutehtailu
-
Black Faraday
- Remington Steele
-
Golden redriver
- Hercule Poirotin viikset
Re: Pentutehtailu
Taidan tietää henkilön joka on koiria ostanut tuolta useammankin..
En silti tiedä itse kennelin toiminnasta sen enempää, mutta tosi epäilyttävältä ja ikävältä kuulostaa, pitääpä vähän kysellä tuttavaltani. Jos itse olisin kenneliä perustamassa niin en kyllä laittaisi nimeksi "pikku piskin kenneliä". Jos "tuote" on se koira, niin hieman asiallisemmin voisi sitä kyllä kutsua, kuin "piski". En ostaisi koiraa myöskään tuon nimisestä paikasta, ei edes kiinostaisi mennä katsomaan millanen paikka on kyseessä..
Omaa koiraa olen kyllä nimitellyt murreksi ja turreksi ja vaikka miksi, mutta piskiksi tai rakiksi en koskaan.
En silti tiedä itse kennelin toiminnasta sen enempää, mutta tosi epäilyttävältä ja ikävältä kuulostaa, pitääpä vähän kysellä tuttavaltani. Jos itse olisin kenneliä perustamassa niin en kyllä laittaisi nimeksi "pikku piskin kenneliä". Jos "tuote" on se koira, niin hieman asiallisemmin voisi sitä kyllä kutsua, kuin "piski". En ostaisi koiraa myöskään tuon nimisestä paikasta, ei edes kiinostaisi mennä katsomaan millanen paikka on kyseessä..
Omaa koiraa olen kyllä nimitellyt murreksi ja turreksi ja vaikka miksi, mutta piskiksi tai rakiksi en koskaan.
-
Täysi Purenta
- Andy Sipowich NYPD
Re: Pentutehtailu
Erittäin tunnettu perhe. Sanoisin suorastaan klassikko alallaan. Äidin kennelnimi oli vuosia Pikkupiskin ja tuo Agapios on tyttären. Molemmilla on ollut sekä rekisteröityä että pimeää pentutuotantoa ja todella massiivisissa mittakaavoissa. Jalostustietojärjestelmä tuntee yli 300 kasvattia pelkän Pikkupiskin nimen alla eikä tässä ole mukana ne paperittomat joista luku varmasti triplaantuu. Ovat tuottaneet suurinpiirten koko pohjoisen Suomen kaikki halpispennut. Ja olosuhteissa joissa ei pitäisi elää ihmisten eikä koirien.
Sääli sinällään. Tuo vanha rouva oli oikeasti pätevä ja teki hyvää kasvatustyötä joskus aikoinaan. Mutta rahanhimo meni kaiken muun edelle. Ilmeisesti tuolla pohjoisessa riittää niitä joille tärkeintä pennussa on, että se on halpa ja lähellä. Muusta viis.
Sääli sinällään. Tuo vanha rouva oli oikeasti pätevä ja teki hyvää kasvatustyötä joskus aikoinaan. Mutta rahanhimo meni kaiken muun edelle. Ilmeisesti tuolla pohjoisessa riittää niitä joille tärkeintä pennussa on, että se on halpa ja lähellä. Muusta viis.