Poimintoja häketallenteilta.

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
nihlist
Martin Beck

Poimintoja häketallenteilta.

Viesti Kirjoittaja nihlist »

Tämä aihe tarvitsee oman ketjunsa ja TÄNNE EI SITTEN PERKELE TUNGETA MITÄÄN MUUTA, koska alkuperäinen keskustelu häketallenteelta on mennyt liian sekaiseksi ja rönsyileväksi ja täten pyydänkin ylläpidolta erityistä tarkkailua tähän ketjuun ja poistamaan sellaisen joka vähänkin poikkeaa otsikon aiheesta.

Mitä ilmeisimmin on olemassa erilaisia versioita häketallenteelta ja kuka niitä on tuottanut, ei niinkään ole merkitystä, vaan sillä, että tähän ketjuun esitetään poiminta siitä miten kyseisen kohdan kuulee ja esittää sen täällä sanallisesti tarkalla tallenneaikakohtana ja mahdollisesti visuaalisesti, siis kuunneltavana ja täysin muutoin muuttelemattomana, ainoastaan vahvistus ja mahdollisen ääntä/puhetta edeltävän/poimintokohta/jälkeen äänen vaimennus sallitaan.

Mitään kummallisuuksia, äänen toistaminen peräkkäin tai muitakaan kiemuroita ei sallita jotta palsta pysyy ns. puhtaana omankuulemisen ja sen pominnan kategoriana.

Eli tästä ketjusta pysyköön poissa taramaiset, sirpamaiset teoreetikot ja muutkin jotka "eivät ilkeä" kuunnella totuutta ja faktaa, niin kokonaan pois.

Saa aloittaa ja kunhan olen saanut valmiiksi muutaman poiminnan, tulen sen täällä myöskin esittämään kuinka sen kuulen, eli kenttä on vapaa, kunhan ei sekoiteta tätä.

Ps. rikostutkintaankin kuuluu puhtaus ja tarkkuus.
nihlist
Martin Beck

Re: Poimintoja häketallenteilta.

No niin, tästä linkistä lytyy erittäin hyvä esimerkki aikajaksolta 01:11,32 viiva 01:12,68 ja kuunneltavaksi löytyy täältä:https://www.dropbox.com/s/phvugtygs2viu ... u.wav?dl=0.

Tässä kohdassa Auer on puhelimessa, pääteltynä hengitysäänistä, kuuluu taustalta Jukka Lahden pitkähkö tuskanparahdus "jauuu" eli ilmeisesti on yrittänyt sanoa jotain, mutta veitsen syvään tunkeutuessa keskeytyy ja jatkuu parahduksena.

Tässä kohdassa kuulee selkeästi ton parahduksen jatkeena kuuluu, Jukka Lahden äänestä selkeästi eroavana, parahduksen lopussa kuuluva, parahduksen päälle menevä karkeammalla äänellä sanottu "au".

Kuka tai mikä tuon äänen päästää? Onko se Auer? Ei, Auerin hengitysäänen voi kuulla tästäkin pätkästä ja Auer on puhelimessa.

No kuka sen sitten sanoo, koska se erottuu Jukka Lahden parahduksesta "jauu" selkeästi?

Kertokaapa te viisaat ja hyvin kuulevat, esim. vaaikkapa teoreetikko päämies, perusasiamies tai vaikkapa ande voisi kertoa.

Vastaukseni on, sanoja on se itseään huumorimiehenä pitävä murhaaja eli huppari tai olisko se uffomies.

Nyt ne viisaat antiannelistit kuunteleen.
Beta
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Beta »

Jos kelpaa vain viisas, niin moon tässä:

ueeaap
tai
ueeaau

Oliskos tuo yrittänyt parahtaa:
TULE AUttaa tai TULEApuun

Pamahdukset katkoo konsonantit.
nihlist
Martin Beck

Tässäpä olisi toinen herkkupala ja toinen selkeä todiste, edellä olevan lisäksi, ulkopuolisen paikalla olosta.

https://www.dropbox.com/s/jyijqw6kjko6v ... u.wav?dl=0

Tässä kohdassa vapautettu Anneli Auer on myöskin puhelimessa, kuurot eivät sitä kuule, vaan olettavat Auerin olevan astaloimassa miestään takkahuoneessa ja vitsikkäimmät antiannelistit pukeutuvat ruskeaan pyyhkeeseen josta lähtee karvoja.

Tämä kohta on talleneajasta 0:59,60 viiva 01:12,50 ja tuossa on kuultavissa Auer siis puhelimessa ja kysyy/sanoo itselleen kovemmalla äänellä, "meni, lähtiks se mies jo" Jukka paran vastauksena on tuskan huuto, myöskin "jauuu" ja sen jälkeen kuuluu kuinka tuo vitsikkäänä huumorimiehenä itseään pitävä kiduttajamurhaaja vastaa itse Annelin kysymykseen kohdassa 01:06,80 viiva 01:07,40 möreämmällä äänellä selkeästi Jukka Lahden äänestä erottuvalla "ei" sanomisella ja tuon jälkeen kuuluu ajankohdassa kun Jukka Lahti pyytää surmaajaltaan ettei löisi, sanoilla "elä lyö", vastaa kiduttajamurhaaja vitsinä "lyö" ajankohdassa 01:08,40 viiva 01:09,20 ja tuo lyö-sana kuuluu osittain Jukka Lahden sanomisen päälle välittömästi sen jälkeen.

Ajankohdat ovat siis ns "alkuperäistallenteen" aikoja, jotta jokainen kenellä on se, voivat tarkistaa kohdan ja ne on tarkkoja.

Kuka nuo sanomiset luo, Aueriko? Kyllä, Auerihan se, olemalla samaan aikaan takkahuoneessa ja keittiössä puhelimessa kyselemässä Jukka Lahdelta typeriä jonkun olemattoman pois lähtemisestä, ei helvata kun mua naurattaa, on se vaan Auer pätevä lavastaja kun saa tallenteelle aikaan ääniä, jotka poikkeaa selkeästi molempien äänistä.

No vitsi vitsinä, jos näin ei ole, niin kuka nuo sitten sanoo?

Vastauksiakin voi antaa.
Beta
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Beta »

nihlist kirjoitti:Tässäpä olisi toinen herkkupala ja toinen selkeä todiste, edellä olevan lisäksi, ulkopuolisen paikalla olosta.

Tämä kohta on talleneajasta 0:59,60 viiva 01:12,50 ja tuossa on kuultavissa Auer siis puhelimessa ja kysyy/sanoo itselleen kovemmalla äänellä, "meni, lähtiks se mies jo" Jukka paran vastauksena on tuskan huuto, myöskin "jauuu" ,,,,, 01:06,80 viiva 01:07,40 möreämmällä äänellä selkeästi Jukka Lahden äänestä erottuvalla "ei"

Tässä kohdassa vapautettu Anneli Auer on myöskin puhelimessa, kuurot eivät sitä kuule, vaan olettavat Auerin olevan astaloimassa miestään takkahuoneessa ja vitsikkäimmät antiannelistit pukeutuvat ruskeaan pyyhkeeseen josta lähtee karvoja.
JAUUU ja EI! hienot löydöt gurumme suuri ja mahtawa Nihari!

Jotakin tollasta osattiin odottella ja sieltä tulee yaas kun apteekkarin hyllystä. Lisätähän
1:06 "EI" ja ihan tosi hiljaa "OSU",johon JL vastaa "ELÄ taas saakeli äijä (nopeasti hiljaa) LYÖ(kovaa)"
Viivaa en kuullut, mutta siis, joo-o

Saanko mieluummin mustan pyhkeen?
nihlist kirjoitti:Tässäpä olisi toinen herkkupala ja toinen selkeä todiste, edellä olevan lisäksi, ulkopuolisen paikalla olosta.

Tämä kohta on talleneajasta 0:59,60 viiva 01:12,50 ja tuossa on kuultavissa Auer siis puhelimessa ja kysyy/sanoo itselleen kovemmalla äänellä, "meni, lähtiks se mies jo" Jukka paran vastauksena on tuskan huuto, myöskin "jauuu" ,,,,, 01:06,80 viiva 01:07,40 möreämmällä äänellä selkeästi Jukka Lahden äänestä erottuvalla "ei"

JAUUU ja EI! hienot löydöt gurumme suuri ja mahtawa Nihari!

Jotakin tollasta osattiin odottella ja sieltä tulee yaas kun apteekkarin hyllystä. Lisätähän
1:06 "EI" ja ihan tosi hiljaa "OSU",johon JL vastaa "ELÄ taas saakeli äijä (nopeasti hiljaa) LYÖ(kovaa)"
Viivaa en kuullut

Onkos tässä "EI"?
https://dl.dropboxusercontent.com/u/605 ... apsiko.wav
Ande
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja Ande »

Kun erikseen minultakin kysyit, niin kyllä minun mielestäni noista kohdista kuuluu tappelun ääniä. Mutta miksi Anneli ei niitä kuule, vaikka on vain muutaman metrin päässä ja kuulee kaiken livenä, ilman puhelimen ja nicelogin suodatusta? Jälkimmäisessäkin kuuluu mielestäni kahinaa ja kopinaa, mutta kuitenkin hän kysyy "lähtikse mies jo?" Ei kai hänelläkin ollut kuulossa vikaa?

Minun kuuloni ei valitettavasti ole kovin kehuttava, eikä varsinkaan koneen äänentoisto. Enkä mene takuuseen, että viisauteni korvaisi nämä tekniset puutteet.
Olipa siellä huppista tai ei, niin jotenkin kumman epälooginen tuo touhu on.

Kysyisin kollegoilta, mikä on selitys sille mykistyskohdalle? Ottakaa huomioon, että se on juuri ennen kuin Anneli pyytää Amandaa puhelimeen. Jos se johtui luurin kääntämisestä alaspäin = mykistyi, niin miksi ei vahingossakaan koko pitkän puhelun aikana missään muussa vaiheessa, vaikka luuria vaihdettiin kädestä toiseen?
Xerxes
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Kyllähän Anneli kuulee kaiken aikaa nuo tappelun äänet ja Jukka Lahden avunhuudot. Sanoohan hän puhelimeenkin: "Kuuletteks kuinka mun mieheni huutaa". Esim. "Tule, tule tänne apuun". Silloinhan hän lähteekin tarkastamaan tilannetta ja pyytää tyttären puhelimeen.

Minua kiinnostaa myös kohta noin 1.05 - 1.07 jossa minä kuulen ensin erillisen sanan HEI ja pienen tauon jälkeen KUOLE. Se ei alkuunkaan sovi AA:n ääneksi, eikä liioin Jukan ääneksi. Siis huppumies. Ihmettelen jos joku tarjoaa tätä AA:n sanomaksi. Minä pidän sitä huppumiehen äänenä. Se on möreä miehen ääni.

Toinen kohta on on 1.21- 1.23 jossa minä kuulen hiljaisella äänellä kirouksen vitt* oletettavasti huppumies sanoo. Ehkä niillä tienoin on useampikin sama sana. Minä kuuntelen hyvillä kuulokkeilla ja minulla on kohtuullisen hyvä tietokone.

Jos vielä se litteroija sanoo, että ei kuulu uhrin valitusta, niin ihmettelen. Minä kuulen lähes kaiken aikaan. Ja vieläpä valituksia iskujen tahdissa, kun teräase tunkeutuu uhriin.

Aivan selvästi huppumies tietää, että pitää olla suu supussa, että ei mene nauhalle, mutta välillä suojaus tai itsehillintä pettää.
Pieni liekki
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Pieni liekki »

Xerxes kirjoitti:Aivan selvästi huppumies tietää, että pitää olla suu supussa, että ei mene nauhalle, mutta välillä suojaus tai itsehillintä pettää.
Näin ole minäkin päätellyt. Vanhimmat lapset ovat kertoneet kuullensa kurjia ääniä, jotka minä tulkitsen olevan lähtöisin isän ja huppumiehen tappelusta. Kuulosti kurjalta, kun isä huusi tuskissaan huppumiehen lyödessä häntä teräaseella.

Lapset eivät ole kuulleet huppumiehen puhuvan, mutta saman seikan on todennut myös heidän äitinsä ensimmäisessä kuulustelukertomuksessaan 27.8.2009. Kuulustelukertomukseen on kirjattu Auerin sanoneen: "Tunkeilija ei missään vaiheessa puhunut minulle mitään. En myöskään kuullut tämän puhuvan Jukalle mitään."

Minusta totuus on ollut meidän edessämme koko ajan, mutta kaikki eivät sitä halua nähdä vieläkään.

Xerxes! Olet todella hyvä kirjoittaja ja lahjakas tuomaan ajatuksesi esille ymmärrettävässä muodossa. Samat sanat myös Kuolemannaakalle ja monelle muulle totuuden etsijälle. Löytyisipä poliisista samanlaisia väsymättömiä tutkijoita, jotka ratkaisisivat meille tämän Ulvilan murhamysteerin. Meidän maallikkotutkijoiden kyvyt riittävät hyvin Auerin syyttömyyden toteamiseen, mutta murhaajan kiinnisaamiseksi tarvitaan kyllä poliisin apua.
"If she confesses the game ends, there's no need to continue this. But if she doesn't confess and is innocent - the game continues."
Ande
Jane Marple

Xerxes kirjoitti:Kyllähän Anneli kuulee kaiken aikaa nuo tappelun äänet ja Jukka Lahden avunhuudot. Sanoohan hän puhelimeenkin: "Kuuletteks kuinka mun mieheni huutaa". Esim. "Tule, tule tänne apuun". Silloinhan hän lähteekin tarkastamaan tilannetta ja pyytää tyttären puhelimeen.
Niinpä sanookin. Mutta miksi hän ei sano "kuuletteko kun ne tappelevat"? Ei myöskään mainitse miehensä millään tavalla taistelevan vastaan, vain "hakkaa mun miestä".

Miksi Anneli sitten ihmettelee, onko se siellä vielä tai lähtikö, jos on kaiken aikaa ollut jopa nauhoitteella ainakin huppiksen liikkeet ja tappelu kuultavissa?

Anneli sanoo jossakin vaiheessa "mä soitan poliisil", mutta todellisuudessa hän soittikin hätäkeskukseen. Muistaako joku, tai löytääkö tiedon siitä, milloin poliisin oma numero poistui käytöstä? Suoraan poliisille menneitä puheluita ei nauhoitettu, eli miten huppis saattoi tietää nauhoituksesta?
IsoD
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja IsoD »

Kesällä 2011 on poistunut käytöstä numero 10022. Poliisi on ollut osittain jo 90-luvulla samassa numerossa kuin pelastuslaitoskin, tuo 10022 oli sitä varten että siellä oli varmasti "poliisi" linjoilla, eli poliisitoimeen enemmän perehtynyt henkilö. Nykyään hätäkeskuksissa ohjataan puheluita käytännössä soittajan alueen mukaan, eli jos soittaa vahvasti ruotsinkieliseltä alueelta, yhdistyy puhelu paremmin ruotsia osaavalle päivystäjälle.

Tuohon "mä soitan poliisille" lausahdukseen en usko sisältyvän minkäänlaista tarkoitushakuisuutta, vaan eihän kukaan sano soittavansa palokuntaa kun toista puukotetaan tai poliisille kun talo palaa. Juuri nyt en ulkoa muista mutta puhuuko AA missään vaiheessa puhelimessa ambulanssista mitään? Muistaakseni ei, joka sinällään on outoa, kyllä jokainen joka toivoo että pahin ei toteudu, pyytää ambulanssia ihan ekana kun tietää että nyt sattui. Miksi AA oli niin varma että ikkunasta tuli tappaja?
Ande
Jane Marple

IsoD kirjoitti:Kesällä 2011 on poistunut käytöstä numero 10022. Poliisi on ollut osittain jo 90-luvulla samassa numerossa kuin pelastuslaitoskin, tuo 10022 oli sitä varten että siellä oli varmasti "poliisi" linjoilla, eli poliisitoimeen enemmän perehtynyt henkilö. Nykyään hätäkeskuksissa ohjataan puheluita käytännössä soittajan alueen mukaan, eli jos soittaa vahvasti ruotsinkieliseltä alueelta, yhdistyy puhelu paremmin ruotsia osaavalle päivystäjälle.

Tuohon "mä soitan poliisille" lausahdukseen en usko sisältyvän minkäänlaista tarkoitushakuisuutta, vaan eihän kukaan sano soittavansa palokuntaa kun toista puukotetaan tai poliisille kun talo palaa. Juuri nyt en ulkoa muista mutta puhuuko AA missään vaiheessa puhelimessa ambulanssista mitään? Muistaakseni ei, joka sinällään on outoa, kyllä jokainen joka toivoo että pahin ei toteudu, pyytää ambulanssia ihan ekana kun tietää että nyt sattui. Miksi AA oli niin varma että ikkunasta tuli tappaja?
Mikä olikaan se vuosi, kun tämä kaikki tapahtui? Silloin ei käsittääkseni suoraan poliisille menneitä puheluja nauhoitettu. Olenko oikeassa?

Sitä emme tiedä, soittiko Anneli 112 vaiko 10022, vai tiedämmekö? Silloin nimittäin myös poliisin omaan numeroon soitettu puhelu saattoi yhdistyä hätäkeskukseen. Minä toivoisin, että poliisin oma numero palaisi käyttöön. Silloin voisi soittaa suoraan poliisille sellaisistakin asioista, joista ei viitsi soittaa hätänumeroon, ja jäisi pois kaksi välivaihetta, kun nyt häke soittaa ensin poliisille, ja sitten poliisi takaisin sille, joka soitti häkeen.

Häkepuhelun ulkoa osaavat antavat varmaan tarkan ajan, milloin Anneli kysyy "tuleeks ambulanssi kans".
Xerxes
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Xerxes »

Ande: " ..... Niinpä sanookin. Mutta miksi hän ei sano "kuuletteko kun ne tappelevat"? Ei myöskään mainitse miehensä millään tavalla taistelevan vastaan, vain "hakkaa mun miestä". ..... "

Nuo sanamuodot eivät ole ratkaisevia. JL on ilmeisesti jäänyt alusta lähtien pahasti alakynteen ja on ottavana osapuolena. Hyökkääjällä on ilmeisesti ollut mustelmia ja naarmuja, mutta ei vakavampia vammoja. Huppumies ilmeisesti pitää muutaman pienen tauon, jolloin AA tiedustelee "lähtiks se jo?". Mielestäni tappelun äänet ovat lähes kaiken aikaa olleet AA:n kuultavissa. En tiedä miesten mittoja, mutta voidaan veikata: huppumies 185 cm, 82 kg --- JL 169 cm 65 kg. Edellinen saattoi olla urheilua harrastanut atleetti, jälkimmäinen jalkavaivainen melko heiveröinen vastustajaan verrattuna. Myös tytön mielestä huppumies oli nopea ja ketterä ja poistui ovi-ikkunan kautta yllättävän nopeasti.

Minä tulkitsen niin, että AA kyllä soitti hätäkeskukseen, mutta ehkä tarkoituksellisesti huusi: "Mä soitan poliisil" tarkoittaen myös huppumiehen kuultavaksi. Jos AA olisi soittanut poliisille jo ennen tuota soittoa, olisi se soitto hyvin tunnettu ja tunnistettu mm. poliisin toimesta ja se olisi kerrottu kaikelle kansalle jo tutkimusten alussa. Se siis olisi hyvin todennäköisesti yleisessä tiedossa.

IsoD: " ..... Juuri nyt en ulkoa muista mutta puhuuko AA missään vaiheessa puhelimessa ambulanssista mitään? Muistaakseni ei, joka sinällään on outoa, kyllä jokainen joka toivoo että pahin ei toteudu, pyytää ambulanssia ihan ekana kun tietää että nyt sattui. Miksi AA oli niin varma että ikkunasta tuli tappaja? ... ".

Kyllä AA keskusteli hätäkeskuksen kanssa myös ambulanssin tulosta. IsoD on sen aktiivisesti unohtanut. Ikkunasta todella tuli tappaja! Sehän on totta. Huppumiehen toiminta heti alussa saattoi todella viitata tappamisen aikomukseen ja niin ainakin AA oli tulkinnut, ja aivan oikein. Mielestäni tuossa ei ole mitään outoa.
perusasiamies
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja perusasiamies »

Jaahas, minultakin on erikseen kysytty kommentteja niin annetaan nyt pari.

Olen oikeastaan pitkään halunnut kysyä annelisteilta, että jos he saisivat valita yhden kohdan häkenauhalta, jossa kuuluu selvimmin ulkopuolisen aiheuttamia ääniä, niin mikä kohta se olisi? Vähintään joku kolahdus on ainakin kuuluttava huppiksesta.

Tuo nihlistin herkkupala 1 on erittäin epäselvä. Yritin kuunnella sitä hyvillä kaiuttimilla, mutta ei saa minua vakuuttuneeksi mitenkään ulkopuolisesta. Liian tulkinnanvarainen.

Herkkupala 2 on oikeastaan aika mielenkiintoinen. Mielestäni nuo mitä nihlist sanoo huppiksen puheeksi voi ihan yhtä hyvin olla jotain kohinaa tai rahinaa. Hiukan viittaa ehkä puheeseen, mutta varmuus tälle on kyllä heikko.
Panu
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Panu »

perusasiamies kirjoitti:Olen oikeastaan pitkään halunnut kysyä annelisteilta, että jos he saisivat valita yhden kohdan häkenauhalta, jossa kuuluu selvimmin ulkopuolisen aiheuttamia ääniä, niin mikä kohta se olisi? Vähintään joku kolahdus on ainakin kuuluttava huppiksesta.
Kohdassa 2:06 huppis huutaa kovalla äänellä "ALOO!". Ääni tulee päälletysten lahden ääntelyn kanssa, joten lahti ei voi olla kyseessä. Ääni on selkeä miehen ääni ja kuuluu selkeästi samasta paikasta kuin lahden ääni, eli takkahuoneesta. Kyseessä on tehosteääni, jonka huppu päästää ennen kuin lyö lahtea astalolla. Lahti reagoi hupun tulevaan lyöntiin hokemalla "äläläläläläälä". Auer on tässä tilanteessa ulkona/tuulikaapissa ja hänen askeleensa kuullaan kohdassa 2:10. Auer ei ALLE 4 sekunnissa kerkeä takkahuoneesta puhelimeen.

SYYTTÖMYYS CONFIRMED! 8)
Aluksi todista, miten Anneli Auer aviomiehensä murhasi ja vasta kun tässä olet onnistunut, todista, että paikalla ei ollut ulkopuolista tekijää.

Korvatesti => Kuuletko videossa miehen huutavan 1:56 "OLEE!" vai naisen huutavan "KUOLE!"?
mikaelk

Viesti Kirjoittaja mikaelk »

^^Auerhan muisteli tässä sanoneensa "älä kuole", toi älä vaan puuttuu nauhalta. Eiks oo jännä että aikoinaan myöz Auerkin siis kuuli sanovansa nauhalla itse "Kuole"..
Panu kirjoitti:Kohdassa 2:06 huppis huutaa kovalla äänellä "ALOO!"
:D Haloo haloo? 8) Tää on kans naurettava, (uole) on ollut oikeudessakin kiistaton, asiantuntijat todenneet, A:lla tot ei saa alkaa mitenkään, eikä O:hon loppumaan. Joka muuta väittää levittää kakkelia.
Vastaa Viestiin