Jokin aikaa sitten sain puhelun poliisilta, jossa kutsuttiin kuulusteluihin epäiltynä. Poliisi kertoi, että minua epäillään "Laittomasta uhkauksesta sekä törkeästä kiristyksestä"
Kun saavuin kuulusteluihin, niin rikosnimike olikin yön aikana muuttunut "Laiton uhkaus ja kiristys", eli törkeys olikin poissa.
Se mikä tässä mietityttää on se, että esitutkinnan mukaan minut olit leimattu epäillyksi koska yhtä prepaid liittymää oli ladattu 9kk sitten minun tililtäni.. ja samassa puhelimessa imein perusteella olisi ollut toinenkin liittymä josta oli soitettu minun henk.koht. numerooni.
Kysymys on siis se, että oliko rikosnimike hetken "törkeä" siksi, että voitaisiin käyttää pakkokeinoja televalvontaan? Ja kun tiedot oli saatu niin nimike oli muuttunut?
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/ ... 0806#L10P6
Kun tuota teletietojen hankintaa luen niin mielestäni laittoman uhkauksen/kiristyksen tuomio ei riitä pakkokeinoihin, mutta jos on törkeä niin riittää.
Onko minua kohdeltu väärin? Vielä en ole saanut esitutkinta pöytäkirjaa, joten en tiedä mitä siellä lukee.