Alaikäisten ryypiskely

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

lost
Olivia Benson
Viestit: 714
Liittynyt: Ti Huhti 17, 2007 5:11 pm

Alaikäisten ryypiskely

Viesti Kirjoittaja lost »

Mitä mieltä olette tästä aiheesta? Nykyisin yhä useampi nuori nauttii alkoholia kuukausittain tai jopa viikottain aivan humalaan asti. Miksi näin on?

Pitäisikö alkoholin ostamisen ikärajaa laskea kenties 16? Mielipiteitä kiitos :wink:
Tiina
Sherlock Holmes
Viestit: 7240
Liittynyt: Ti Touko 01, 2007 6:48 pm
Paikkakunta: Suomessa ollaan.

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Niin tai poistaa ikäraja kokonaan.Kaikki kielletty kun on jännää :wink:
Huvittaa tuolla irc-galleriassakin kun semmoset 14-15 veet on niin naama messingillä kaljakeissit sylissä ja tupakit huulessa..jonkunhan ne niille on täytynyt hommata..vanhemmatko vai vanhemmat kaverit? :roll:
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Tjaa-a, vanhempien pitäs laittaa kakarat kuriin niinkuin ennenvanhaan tehtiin, ei juopotellu pissikset...
I am an African!
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Huh, ei missään nimessä saa laskea/poistaa ikärajaa. Nostaa mieluummin. Ja jos valvottaisi vähän tiukemmin ettei kauppojen nurkilla kassi vaihda omistajaa/annettaisi kovat rangaistuksen alkoholin alaikäiselle ostamisesta.
Nykyäänhän ollaan kovin huolissaan siitä, kun nuoriso ei enää mainittavasti hillu kaupungilla juomassa.. Että missä he sitten juovatkaan? Julkisilla paikoilla pystyisi kuitenkin paremmin valvoa, ettei kellekään käy huonosti.
DonHessu
Rico Tubbs
Viestit: 1204
Liittynyt: Pe Touko 18, 2007 11:43 pm
Paikkakunta: City 17, Eastern Europe.

Viesti Kirjoittaja DonHessu »

Koulussahan näitäki on. Näyttävät suurinosa näistä ryypiskelijöistä suoraan sanoen säälittäviltä henkilöiltä. Monelta löytyy taustalta viiltelyä.
What you do... Makes you who you are.
EuroJR
Jessica Fletcher
Viestit: 3334
Liittynyt: Ma Maalis 26, 2007 7:26 pm
Paikkakunta: Costa del Crime

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Nyt ei saisi vääntää tästä vitsiä, mutta mieleeni muistuuvi Pahkasian "Muista hakumiestä"-erikoisnumero 80-luvulta. Siinä puolusteltiin tätä "ammattia" ja kehoitettiin antamaan kunnon tipit janoisen auttajalle. Myös julistesarja ilmestyi.
Mother_North
Roger Murtaugh
Viestit: 898
Liittynyt: La Huhti 28, 2007 1:13 pm

Viesti Kirjoittaja Mother_North »

Herkkis kirjoitti:Tjaa-a, vanhempien pitäs laittaa kakarat kuriin niinkuin ennenvanhaan tehtiin, ei juopotellu pissikset...

*peukut*
white_trash
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Huhti 25, 2007 2:20 pm

Viesti Kirjoittaja white_trash »

mielummin nostaa.. tai kieltää kokonaan
Herkkis
Jane Marple
Viestit: 1068
Liittynyt: Ke Huhti 18, 2007 3:07 pm

Viesti Kirjoittaja Herkkis »

Abiristeilyllä muistettiin hakumiestä baileys-pullolla! Siellä ei saanu abit juuva perkele ku baarissa nii hakumies hommas meille jekkupullon :) mutta aika kallistahan tuo tuli mutta ei mitään verrattuna puarin hintoihin!
I am an African!
Aariel
Vic Mackey
Viestit: 1955
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 12:02 pm

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Vähän off-topic, mutta.. :roll: Minnuu ei haittais yhtään vaikka nostaisivat veroja alkoholin hinnassa. Ja kunnolla. laskisivat vaikka ruuasta, olisi kaikkien etu. Ylipäätään, mikä älynväläys oli laskea alkoholiveroa? Phuuh.. Itsekin kyllä juon, en todellakaan ole mikään absolutisti. Mutta jos hintoja nostettaisi kunnolla, säästyis ihmishenkiäkin jopa. Humalassahan usein jopa tapetaan.. :shock:
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

Aariel kirjoitti:Vähän off-topic, mutta.. :roll: Minnuu ei haittais yhtään vaikka nostaisivat veroja alkoholin hinnassa. Ja kunnolla. laskisivat vaikka ruuasta, olisi kaikkien etu.
Minkä salakuljettaminen ja myynti on hävinny täysin sen jälkeen kun alkoholiveroa laskettiin: Pirtua ei enää näy missään. Ja alkoholin tilastolliseen käytönkasvuun myös vaikuttaa se, että viinan salakuljetus loppui, kuten myös viinantuonti ulkomailta (no ei täysin loppunut mutta väheni huomattavasti), sekä ainakin omassa tuttavapiirissä kotiviinien tekeminen on loppunut täysin. Ja olen varma että jos viinanhinta nousisi samalla tasolle kuin se oli niin tämä rumba alkaisi taas uudelleen. Plus sitten en tiedä miten paljon viinaveron tiputus on muuten vaikuttanut kotiviinien/pontikan salamyyntiin, mut uskoisin että on vaikuttanut.

Itsestäni on parempi vaihtoehto tiputtaa viinaveroa (koska kumminkaan valtion tulot ei juuri laske koska porukkaa ostaa verollista viinaa) ja mieluummin tuttua ja turvallista kossua kuin Viron Pirtua, tietysti yksi epäkohta on se, että alennus vaikutti eniten väkeviin, mieluummin viineihin ja bisseen olisi saanut vaikuttaa.

Ja nää uudetkin lait on kyllä järjettömiä, olut-pakkauksien alennuskielto, varoituslätkät pulloihin (lähinnä sen takia, että huolestuttaa miten erikoisempien tuontioluiden käy.)

Tuo alaikäisten ryypiskely on kaksipiippuinen juttu. Itse jos olisin päättämässä niin mieluummin laskisin max 4,7% tuotteiden ikärajaa ja tiukentaisin Alkon valvontaa väkeviä kohtaan, koska pahempaa jälkeä tulee, jos teinit vetää raakaa kossua (onhan se halvempaa ja jos hakuri hakee niin yleensä kai mieluummin ottavat sitten samantien kossua kun kerran saapi, helpompihan se on himaankin piilottaa kuin 10-säkki). Ala-ikäiset nyt vaan juovat ja tuskin siitä ikinä päästää eroon, mieluummin sitten vaarattomampaa päihdettä laillisesti kuin vaarallisempaa. Tietysti tapakasvatus ja muukin yleinen päihdetyö on ihan se tärkein juttu.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5191
Liittynyt: Su Huhti 01, 2007 8:18 pm

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Minulle olisi aivan samantekevää olisiko alkoholivero suurempi vai ei. Mutta!!! Korvikealkoholin käyttö on laskenut melkoisesti ja uskon, että halvempi viina on siihen syynä. Tosin eräs tuttuni haastatteli Tampereen Ensisuojan työntekijöitä ja nämä sanoivat, että vanhat kunnon korvikkeenjuojat olivat niin sekaisin tenusta, että eivät pystyneet pahoinpitelemään toisiaan, toisin kuin viinan juojat...
Ah Lasoli-aikoja... :shock:
Siis häh. Lasolia vaan tilalle, niin jo juopot rauhoittuu? Viis terveydestä tai ihmisarvosta. :shock:

Oli OT alkuaiheeseen vissiinkin. Itse ryyppäsin nuorena paljon enemmän, kuin keskivertonuoret nykyään, joten olen jäävi asiasta vinkumaan .
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
sqeeze
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: To Touko 17, 2007 12:10 am

Viesti Kirjoittaja sqeeze »

Bombay kirjoitti: Ja nää uudetkin lait on kyllä järjettömiä, olut-pakkauksien alennuskielto, varoituslätkät pulloihin (lähinnä sen takia, että huolestuttaa miten erikoisempien tuontioluiden käy.)
Samaa mieltä. Mutta käsittääkseni tuossa paljousalennus hommassa on porsaanreikä. Miten itse sen ymmärsin siinä säädetään niin, että monipakkaus ei saa olla halvempi ylsikköä kohden kuin yksikkö yksittäin ostettuna. No ei muuta kuin koko merkki alennukseen 1 pullosta koppaan ja se on siinä. (saa korjata jos olen ymmärtänyt väärin)

Varsinainen aihe niin eikai sitä tarvi laskea, itse taisin ensimmäisen kerran ostaa kaljaa 15-vuotiaana itse. Niin ei kai sitä tarvi laskea, ompahan nuorilla haastetta. Sinänsä ainakin minä join 16-vuotiaana jo ihan yhtä paljon kuin nykyään. Erotuksella, että nykyään ei vedetä kännejä vaan "nautiskellaan". Eli mulle ihan sama lasketaanko vai ei.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am
Bombay
Adrian Monk
Viestit: 2830
Liittynyt: Ma Touko 07, 2007 9:25 am

Viesti Kirjoittaja Bombay »

sqeeze kirjoitti:
Bombay kirjoitti: Ja nää uudetkin lait on kyllä järjettömiä, olut-pakkauksien alennuskielto, varoituslätkät pulloihin (lähinnä sen takia, että huolestuttaa miten erikoisempien tuontioluiden käy.)
Samaa mieltä. Mutta käsittääkseni tuossa paljousalennus hommassa on porsaanreikä. Miten itse sen ymmärsin siinä säädetään niin, että monipakkaus ei saa olla halvempi ylsikköä kohden kuin yksikkö yksittäin ostettuna. No ei muuta kuin koko merkki alennukseen 1 pullosta koppaan ja se on siinä. (saa korjata jos olen ymmärtänyt väärin).
Joo, noinhan se minunkin mielestä menee. Tai sitten toinen porsaanreikä olisi tehdä päkkien sijaan tyyliin 10litran tynnyreitä myyntiin suhteessa irtopulloa halvemmalla :D
sqeeze
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 115
Liittynyt: To Touko 17, 2007 12:10 am

Viesti Kirjoittaja sqeeze »

Bombay kirjoitti: Joo, noinhan se minunkin mielestä menee. Tai sitten toinen porsaanreikä olisi tehdä päkkien sijaan tyyliin 10litran tynnyreitä myyntiin suhteessa irtopulloa halvemmalla :D
Toi onkin muuten mahtava idea eipä tullut edes mieleen :D . Mulla on joskus ollut sellasia 5litran tynnyreitä, se niissä on huono puoli, että ei sitä enään avaamispäivän jälkeen juo pirukaan.
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am
Vastaa Viestiin