Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Annabelle
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: To Helmi 25, 2021 3:43 am

Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Annabelle »

Helsingin Sanomat on kirjoittanut asiasta, josta itse olen odottanut jo vuosikymmenen ajan otsikkoa ja pohdintaa:

Oulua koettelee nyt poikkeuksellinen väki­valta – Mitä kaupungissa oikein tapahtuu?

Henkirikosten määrä Oulun poliisin alueella nousi viime vuonna. Luku on pysynyt korkeana myös tänä vuonna.

OULUN poliisilaitoksen alueella on reilun puolen vuoden sisällä tapahtunut useita uutisotsikoihin nousseita henkirikoksia. Toukokuussa henkirikoksia tapahtui Oulussa kaikkiaan kolme vain muutamien päivien sisällä.

6. toukokuuta nainen ja mies tapettiin Oulun Välivainion asuinalueella. Kummallakin uhreista oli ampumahaavoja. Kaksoissurmasta epäiltynä on vangittu 31-vuotias mies, joka oli HS:n tietojen mukaan naisuhrin aviopuoliso.

Kaksi päivää aiemmin nuori oululaismies oli tapettu teräaseella Kontinkankaalla keskellä pyörätietä päiväsaikaan. Poliisi epäilee teosta parikymppistä oululaismiestä. Poliisin mukaan epäilty ja uhri olivat sopineet tapaamisen liittyen huumausaineisiin.

Molempia toukokuun tapauksia tutkitaan tappoina.

Viime marraskuussa Oulun Hiirosen kaupunginosassa tapahtui epäilty murha, johon poliisin kertoman mukaan liittyy myös edeltävää pahoinpitelyä ja vapaudenriistoa. Poliisi epäilee, että noin 20-vuotiaan oululaisnaisen vapaus riistettiin ja häneen kohdistettiin väkivaltaa kahdessa eri asunnossa. Epäiltyjä on tapauksessa useita.

Helmikuussa käräjillä käsiteltiin tapausta, jossa tekohetkellä 19-vuotiaan miehen syytetään murhanneen 17-vuotiaan pojan teräaseella tämän kotipihassa Raahessa viime lokakuussa. Epäilty oli pukeutunut Halloween-kauhuelokuvan fiktiivistä sarjamurhaajahahmo Michael Myersiä esittävään naamariin.

Syytteen mukaan henkirikos oli poikkeuksellisen raaka, ja 19-vuotiaan suunnitelmana olisi ollut surmata myös uhrin perhe. Epäilty määrättiin mielentilatutkimukseen ja tuomio asiassa annetaan myöhemmin.

TOTEUTUNEIDEN henkirikosten määrä Oulun poliisilaitoksen alueella nousi viime vuonna edellisvuodesta, kertoo rikostorjuntasektorin johtaja Markus Kiiskinen Oulun poliisista. Tilanne ei ole parantunut tänä vuonna: tähän mennessä poliisin tietoon tulleissa henkirikoksissa ollaan samoissa luvuissa kuin vuonna 2022 tähän aikaan.

”Viime vuosi oli yhdeksään vuoteen yksi synkimmistä vuosista henkirikoksissa Oulun poliisilaitoksen alueella. Henkirikoksissa valitettavasti ollaan tänä vuonna samoissa luvuissa kuin viime vuonna.”

Kiiskisen mukaan tämä menee kuitenkin vielä tilastollisen vaihtelun rajoissa.

Oulun poliisin alueella tapahtuneita epäiltyjä murhia tuli viime vuonna poliisin tietoon neljä enemmän ja tappoja viisi enemmän kuin vuonna 2021, Kiiskinen kertoo. Murhan yrityksiä tuli tietoon kolme enemmän, mutta tapon yrityksiä oli toisaalta seitsemän vähemmän kuin vuonna 2021.

Tänä vuonna tähän mennessä Oulun poliisin tietoon on tullut neljä epäiltyä tappoa ja kahdeksan sellaisen yritystä.

”Kun puhutaan väkivaltarikoksista laajemminkin, niin meillä törkeät pahoinpitelyt ovat nousussa 12 prosenttia viime vuodesta.”

KIISKINEN kertoo, että viimeaikaiset henkirikokset ovat kaikki tapauksina erilaisia, eikä niitä yhdistä mikään. Niistä jokaisen taustalla on myös oma, erilainen tapahtumaketju.

Kiiskinen ei kuitenkaan kommentoi yhä esitutkinnassa olevien henkirikosten tekotapoja, taustoja tai motiiveja.

Kiiskisen mukaan niin sanottu perinteinen suomalainen henkirikos on sellainen, jossa kaksi miestä ryyppää keskenään, heille tulee sanaharkkaa, ja toinen puukottaa toisen.

Tähän verrattuna Oulussa tai sen lähialueella on reilun puolen vuoden sisällä tapahtunut useampia henkirikoksia, jotka eivät ole pääpiirteiltään niin sanotusti tyypillisimpiä suomalaisia henkirikoksia.

VIIME vuosina ja jälleen viime kuukausina mediassa on uutisoitu mielenterveys­palveluiden ruuhkautumisesta ja hoitoon pääsemisen vaikeudesta Oulussa, etenkin nuorisopsykiatriassa.

Kiiskinen on yleisellä tasolla tilanteesta huolissaan myös poliisin ja väkivaltarikollisuuden näkökulmasta.

”Näen 27 vuoden kokemuksella sen korrelaation, että nämä ovat omiaan lisäämään entisestään pahoinvointia ja pahentamaan väkivaltatilastoja. Olen huolissani Oulun alueen ja koko yhteiskunnan kyvystä vastata mielenterveyspalveluista. ”

Väkivaltarikoksiin yleisesti liittyy usein päihteidenkäyttöä. Kiiskisen mukaan myös huumausaine­rikokset ovat Oulussa tänä vuonna 34 prosentin nousussa viime vuoteen verrattuna.

”Nämäkin saattavat lisätä väkivallan kierrettä. Huumeidenkäytön ennaltaehkäisyyn ja niistä aiheutuvien mielenterveysongelmien hoitamiseen ei yhteiskunnalla ole riittävää kykyä panostaa. Se kumuloituu jopa äärimmäiseksi vakavaksi väkivallaksi.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009590328.html
12:39

Avasin tämän ketjun sen vuoksi, koska minulla on omakohtaista kokemusta oululaisten viranomaisten välinpitämättömyydestä esimerkiksi lähisuhdeväkivaltaa kohtaan, ja olen nähnyt, kuinka väkivallan uhrista tehdään Oulussa syyllinen esimerkiksi sosiaaliviranomaisten kesken. Kun pakenin Oulusta tällaista kohtelua keskellä yötä yli kymmenen vuotta sitten, kohdepaikkakunnalla johon asetuin asumaan ymmärsin, että oli kyse nimenomaan oululaisten viranomaisten tavasta kohdata väkivalta, sillä uudella asuinpaikkakunnallani minua ei syyllistetty ja rankaistu, vaan päinvastoin siellä asetettiin oululaisille viranomaisille rajat ja pyydettiin jättämään minut rauhaan. Jouduin pakenemaan Oulusta kenenkään tietämättä, sillä jos muuttoni olisi tullut oululaisten viranomaisten tietoon, se olisi pyritty estämään aika äärimmäisillä keinoilla, joista en nyt halua puhua.

Hesarin avaus on siis tervetullut; parempi "myöhään" kuin ei milloinkaan; joka tapauksessa väkivalta Oulussa on nyt eskaloitunut jo ulkopuolisenkin silmille havaittavaksi.

Kenties muillakin on kokemuksia "oululaisesta tavasta" hoitaa väkivaltaongelmat...
"SUPO:n tusinapassipolisit, jotka nettejäkin terrorisoi ovat jo fyysisestikin virkansa ryypänneitä, narkkareita, huume diilereitä, henkisesti loppuun poltettuja hylsyjä ja isomahasekopäitä."
-Tv:sta Tuttu Arto
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)
Viestit: 17152
Liittynyt: Pe Kesä 22, 2007 9:32 am

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Saakohan Oulu tähänkin projektiin 2,3 miljoona euroa ja sillä sitten teherähän joku tiktok-video, jossa täti nostaa hanskan pystyyn kun joku yrittää tappaa hänet. Taustalla tanssi hytkyttellöö mature-ikäästen tätien joukko; pää, olkapää, peppu, varpaat...

Tämä siis visioituna muutaman vuoden takaiseen uutisointiin seksuaalirikosinvaasioista, jolla Oulu ryhtyi tienaamaan

Toisaalta, vielä ei olla nähty kaupunginjohtajaa kummastelemassa - ainakaan julkisesti... Tai siis jäi pois ao. hommista 31.3.2023.

Laajala on - heh - demari.
Laajala on - heh - demari.
Laajala_kummastelee.jpg (21.66 KiB) Katsottu 8378 kertaa
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Kosti
Hetty Wainthropp
Viestit: 482
Liittynyt: Pe Huhti 21, 2023 3:04 am

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Kosti »

Kyllä se puskee modernit tuulet myös pohjoiseen tervaporvarien kaupunkiinkin. Kaikkia vedellään turpiin vauvasta vaariin, ikään, sukupolveen, sukupuoliseen suuntautumiseen tms. seikkaa huomioon ottamatta, parhaaseen roadman-tyyliin Scorsesen Gangs of New York elokuvan innoittamana. No jäädään kuulolle mitä sieltä Oulusta vielä ilmenee ja mihin kehitys kehittyy. Tuskin ainakaan parempaan suuntaan, merkkejä on.
Eih bennek, eih blavek
Tarkastaja Ankardo
Scooby-Doo
Viestit: 20
Liittynyt: To Elo 25, 2022 6:53 pm

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Ankardo »

Esimerkkitapauksissa on kaksi narkkarien sekoilua, yksi testopään flippaaminen ja yksi hullu Raahelainen. Oululaisilla viranomaisilla ei taida olla ainakaan näihin tapauksiin osuutta.
Eiköhän nuo Oulun ongelmat juonna juurensa alueen läpi virtaaviin huumeisiin, huonosti kotiutuneisiin maahanmuuttajiin ja kotikasvatuksen puutteesta johtuviin mielenterveysongelmiin ja vaikeuksiin sopeutua yhteiskuntaan. Siihen päälle sitten haja-asutusalueiden nistit muuttavat kavereineen alueelle aineiden paremman saatavuuden perässä.
Annabelle
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: To Helmi 25, 2021 3:43 am

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Annabelle »

Tarkastaja Ankardo kirjoitti: La Touko 20, 2023 10:31 pm Esimerkkitapauksissa on kaksi narkkarien sekoilua, yksi testopään flippaaminen ja yksi hullu Raahelainen. Oululaisilla viranomaisilla ei taida olla ainakaan näihin tapauksiin osuutta.
Eiköhän nuo Oulun ongelmat juonna juurensa alueen läpi virtaaviin huumeisiin, huonosti kotiutuneisiin maahanmuuttajiin ja kotikasvatuksen puutteesta johtuviin mielenterveysongelmiin ja vaikeuksiin sopeutua yhteiskuntaan. Siihen päälle sitten haja-asutusalueiden nistit muuttavat kavereineen alueelle aineiden paremman saatavuuden perässä.
Tämä Oulua nyt riivaava narkomaanisukupolvi on aiemman sukupolven tuotos ja tietysti myös sitä aiemman. Olen sattuneesta syystä päässyt aika likelle tarkastelemaan oululaisen lastensuojelun puuttumattomuutta / asiatonta puuttumista (kumpiakin tapauksia on, siis epäammattimaisuutta varsinkin aiemmin). Ikävät olosuhteet kun sattuvat yhteen, niin tulos on katastrofi, kuten Oulun kautta kulkevat huumekauppa osoittaa ynnättynä näihin huumeille otolliseen yhteiskuntatilanteeseen.
Tilannetta olen pitkältä aikaväliltä joutunut tarkastelemaan Oulusta kuuluvina asioina sekä maallikkojen että ammattilaisten puolesta; sattumalta oma lähimmäiseni työskentelee Oulussa "ammattiauttajana".
"SUPO:n tusinapassipolisit, jotka nettejäkin terrorisoi ovat jo fyysisestikin virkansa ryypänneitä, narkkareita, huume diilereitä, henkisesti loppuun poltettuja hylsyjä ja isomahasekopäitä."
-Tv:sta Tuttu Arto
Avatar
Skloddi
David Starsky
Viestit: 4561
Liittynyt: Ma Elo 26, 2019 12:20 pm

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Skloddi »

Kyllähän tuo on tiedetty vuosikymmenet ja Kauko Röyhkä lauluksikin laittoi jo 1986. Jännä kyllä, että kun tällä palstalla aiemmin joskus on tullut yritettyä aiheesta kyseltyä, niin vastahyökkäys on ollut valtaisa.

Kuva
Collie
Christopher Lorenzo
Viestit: 1695
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2019 7:16 pm

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Collie »

Annabelle kirjoitti: La Touko 20, 2023 8:23 pm Oulua koettelee nyt poikkeuksellinen väki­valta – Mitä kaupungissa oikein tapahtuu?
-
Helmikuussa käräjillä käsiteltiin tapausta, jossa tekohetkellä 19-vuotiaan miehen syytetään murhanneen 17-vuotiaan pojan teräaseella tämän kotipihassa Raahessa viime lokakuussa. Epäilty oli pukeutunut Halloween-kauhuelokuvan fiktiivistä sarjamurhaajahahmo Michael Myersiä esittävään naamariin.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009590328.html
12:39
Hesarin avaus on siis tervetullut; parempi "myöhään" kuin ei milloinkaan; joka tapauksessa väkivalta Oulussa on nyt eskaloitunut jo ulkopuolisenkin silmille havaittavaksi.

Kenties muillakin on kokemuksia "oululaisesta tavasta" hoitaa väkivaltaongelmat...
Mun mielestä tässä menee nyt sekä hesarin toimittajalla ja ketjun aloittajalla sekaisin Oulun kaupunki, Oulun poliisilaitoksen alue, sekä Raahen kaupunki. Oulun poliisilaitoksen alue on suurempi kuin Oulun kaupungin alue ja Raahe ei todellakaan sijaitse Oulussa.
Knobster kirjoitti: Ke Joulu 27, 2023 12:31 amPaskon jatkuvasti pihalleni kun en vain osaa tehdä sitä muuten. Jostain syystä pihallani on ollut paskaa vuodesta 2007. Sen määrä on myös jotenkin lisääntynyt.
Avatar
Jazzermasser
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1300
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2021 8:10 am

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Jazzermasser »

Ennen aikaan Oulu oli aika levoton joten tässä oli vähän aikaa suvanto aikaa kunnes taas historia rupeaa toistamaan itsään..Sinne meinaa kaiken maailman etelän vetelätkin pakkautumaan nurkkiin majailemaan.
Annabelle
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: To Helmi 25, 2021 3:43 am

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Annabelle »

Skloddi kirjoitti: Su Touko 21, 2023 1:56 am Kyllähän tuo on tiedetty vuosikymmenet ja Kauko Röyhkä lauluksikin laittoi jo 1986. Jännä kyllä, että kun tällä palstalla aiemmin joskus on tullut yritettyä aiheesta kyseltyä, niin vastahyökkäys on ollut valtaisa.

Kuva
Saman olen huomannut. Ilmeisesti se on niin, sanonnan mukaisesti, että helvetistäkin tulee koti, kun siihen tottuu.
Itse olen Oulussa syntynyt ja kotikaupunki on rakas, koska olen siellä nuoruuteni elänyt, mutta puitteet, kuinka sitä johdetaan, ovat liikaa. Oulussa on pahoja asenneongelmia, joista suuri osa on varmasti vuosikymmeniä vanhoja, todella vanhoja (esimerkiksi väkivaltaan liittyviä). Asenneongelmia on niin poliisissa kuin sosiaalissa ja muissa auttavissa elimissä. Ongelman yksi ydin on varmasti päätöksenteon puolella se kuuluisa "henkinen" perintö, joka Oulun seudulla on. Muita ytimiä ovat tietty historiallisuus ja esimerkiksi aika karut luonnonolot.

Tällä hetkellä en voi ajatella palaavani sinne, vaikka haluasinkin, koska minulle on saatettu tietoon, että minulla on siellä vihamiehiä, jotka johtuvat siis vieläkin vaan noista yli vuosikymmenen takaisista tapahtumista, jotka nekään eivät olleet minun itseni aloittamia ja masinoimia, vaan asialla oli oululainen tietyn sektorin eliitti, johon tavallaan itsekin silloin kuuluin naimakaupan kautta. Itse en välittäisi vihamiehiä pitää, mutta "vastapuoli" on toista mieltä. Olen oululaisista kulttuuripiireistä kotoisin; ymmärtääkseni Röyhkän alkuperäinen laulu kertoo kyllästymisestä; ja kyllähän paska kaupunnia ahkerasti kulttuuriväen aamuyön jatkoilla hoilattiin vielä ysärin alussa ja keskivaiheilla.

Aiemmin luin internetistä Oulussa tapahtuvasta tietynlaisesta korruptiosta ja kähminnästä kansalaisten kertomana, joka on kuin "Oulun tapa", siis Oululle ominaista toimintaa. Nyt en enää helposti löytänyt noita linkkejä; selauksestani onkin se yli vuosikymmen aikaa.
Viimeksi muokannut Annabelle, Su Touko 21, 2023 12:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"SUPO:n tusinapassipolisit, jotka nettejäkin terrorisoi ovat jo fyysisestikin virkansa ryypänneitä, narkkareita, huume diilereitä, henkisesti loppuun poltettuja hylsyjä ja isomahasekopäitä."
-Tv:sta Tuttu Arto
Annabelle
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: To Helmi 25, 2021 3:43 am

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Annabelle »

Ilmeisesti aika ei ole vieläkään kypsä puhua Oulun ongelmista. Kuinkahan monia maansisäisiä pakolaisia tarvitaan, että asiasta aletaan puhua. Kenties ylisukupolvisia pakolaisketjuja...
Yksi ongelma voi olla sinänsä se syykin puhumattattomuudelle eli Oulussa on niin voimakas väkivallan kulttuuri, että se on synnyttänyt vastustuksen edes ottaa asia puheeksi.
"SUPO:n tusinapassipolisit, jotka nettejäkin terrorisoi ovat jo fyysisestikin virkansa ryypänneitä, narkkareita, huume diilereitä, henkisesti loppuun poltettuja hylsyjä ja isomahasekopäitä."
-Tv:sta Tuttu Arto
Jenku
Remington Steele
Viestit: 212
Liittynyt: Su Syys 01, 2019 3:03 pm

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Jenku »

Helposti huumeita ja huonosti mt-hoitoa?
Annabelle
Sofia Karppi
Viestit: 442
Liittynyt: To Helmi 25, 2021 3:43 am

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Annabelle »

Jenku kirjoitti: Su Touko 21, 2023 1:10 pm Helposti huumeita ja huonosti mt-hoitoa?
Olen kuullut Oulusta ammattiauttajien "sisäpiireistä", että psykiatria, etenkin lasten ja nuorten, on niin tukossa, että sinne ei käytännössä oteta ketään. Nyttemminhän tästä on jo mediassakin kirjoitettu. Tilanne ei sinänsä ole uusi, mutta se on nyttemmin kehittynyt tilanne, että oikeasti edes itselleen vahingoksi oleva ei pääse sisään, vaan oletetaan että vanhemmat hoitavat. Kerrotaan vielä, että työntekijöitä alalla alkaa olla niin vähän, että pelkona on että jonain päivänä ei ketään enää tulekaan töihin.
"SUPO:n tusinapassipolisit, jotka nettejäkin terrorisoi ovat jo fyysisestikin virkansa ryypänneitä, narkkareita, huume diilereitä, henkisesti loppuun poltettuja hylsyjä ja isomahasekopäitä."
-Tv:sta Tuttu Arto
Avatar
Elpram
Neuvoja-Jack
Viestit: 512
Liittynyt: Su Syys 20, 2015 10:12 am

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Elpram »

Enpä oo ikinä tavannut rehellistä oululaista. Pakko olla vedessä jotain.
Rationaalinen tieto nojautuu luonnonlakeihin, mutta intuitiivinen tieto antaa selityksen sille, mihin luonnonlait lopulta perustuvat.
Avatar
Fire
Rico Tubbs
Viestit: 1207
Liittynyt: Ti Maalis 19, 2019 10:20 pm

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Fire »

Elpram kirjoitti: Su Touko 21, 2023 10:58 pm Enpä oo ikinä tavannut rehellistä oululaista. Pakko olla vedessä jotain.
Tämä alkaa jo kuulostamaan jonkinlaiselta rasismilta. Mikäs masinointikampanja tämä oikein on?
Collie
Christopher Lorenzo
Viestit: 1695
Liittynyt: Ma Huhti 15, 2019 7:16 pm

Re: Oulua koettelee poikkeuksellinen väkivalta: Mitä Oulussa oikein tapahtuu

Viesti Kirjoittaja Collie »

Annabelle kirjoitti: Su Touko 21, 2023 12:37 pm Saman olen huomannut. Ilmeisesti se on niin, sanonnan mukaisesti, että helvetistäkin tulee koti, kun siihen tottuu.
Itse olen Oulussa syntynyt ja kotikaupunki on rakas, koska olen siellä nuoruuteni elänyt, mutta puitteet, kuinka sitä johdetaan, ovat liikaa. Oulussa on pahoja asenneongelmia, joista suuri osa on varmasti vuosikymmeniä vanhoja, todella vanhoja (esimerkiksi väkivaltaan liittyviä). Asenneongelmia on niin poliisissa kuin sosiaalissa ja muissa auttavissa elimissä. Ongelman yksi ydin on varmasti päätöksenteon puolella se kuuluisa "henkinen" perintö, joka Oulun seudulla on. Muita ytimiä ovat tietty historiallisuus ja esimerkiksi aika karut luonnonolot.

Tällä hetkellä en voi ajatella palaavani sinne, vaikka haluasinkin, koska minulle on saatettu tietoon, että minulla on siellä vihamiehiä, jotka johtuvat siis vieläkin vaan noista yli vuosikymmenen takaisista tapahtumista, jotka nekään eivät olleet minun itseni aloittamia ja masinoimia, vaan asialla oli oululainen tietyn sektorin eliitti, johon tavallaan itsekin silloin kuuluin naimakaupan kautta. Itse en välittäisi vihamiehiä pitää, mutta "vastapuoli" on toista mieltä. Olen oululaisista kulttuuripiireistä kotoisin; ymmärtääkseni Röyhkän alkuperäinen laulu kertoo kyllästymisestä; ja kyllähän paska kaupunnia ahkerasti kulttuuriväen aamuyön jatkoilla hoilattiin vielä ysärin alussa ja keskivaiheilla.

Aiemmin luin internetistä Oulussa tapahtuvasta tietynlaisesta korruptiosta ja kähminnästä kansalaisten kertomana, joka on kuin "Oulun tapa", siis Oululle ominaista toimintaa. Nyt en enää helposti löytänyt noita linkkejä; selauksestani onkin se yli vuosikymmen aikaa.
Liittyykö tämä kenties jotenkin lestadiolaisiin tai muuhun uskonnolliseen ryhmään? Ps. ja Raahe ei edelleenkään ole Oulussa.
Knobster kirjoitti: Ke Joulu 27, 2023 12:31 amPaskon jatkuvasti pihalleni kun en vain osaa tehdä sitä muuten. Jostain syystä pihallani on ollut paskaa vuodesta 2007. Sen määrä on myös jotenkin lisääntynyt.
Vastaa Viestiin