18 koiraa otettiin huostaan rivitalokaksiosta

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Eppu74
Hetty Wainthropp
Viestit: 492
Liittynyt: Ke Elo 29, 2007 2:41 am
Paikkakunta: Vantaa

18 koiraa otettiin huostaan rivitalokaksiosta

Viesti Kirjoittaja Eppu74 »

18 koiraa otettiin huostaan rivitalokaksiosta

Poliisi on ottanut haltuunsa 18 koiraa Heinolassa. Koiria pidettiin rivitalokaksiossa vajavaisissa olosuhteissa.

Yhdessä eläinsuojelun kanssa suoritettu haltuunotto tapahtui maanantaina.

Koirat on viety Lahteen eläinsuojeluyhdistyksen tiloihin, kertoo Etelä-Suomen Sanomat verkkosivuillaan. Koirien kohtalosta päätetään, kun poliisitutkinta ja mahdollinen oikeuskäsittely on saatu päätökseen.

Koirista suurin osa oli rodultaan kiinanharjakoiria, ja niistä osa oli pentuja.

Ilta-Sanomat - Markus Heikkilä
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Näitähän riittää. Valitettavasti edes pitokielto ei monellakaan auta, vaan pentutehtaita on ja tulee olemaan aina. Tiedän yhdenkin tapauksen jossa nainen muutti koirineen paikkankuntaa neljä kertaa ja joka kerta narautettiin ennen isomman luokan toimintaa. Koirat oli kiinni pattereissa metrin naruissa ja hevoset aliravittuja ja sairaita. Tunnistin tämän rouvan ilmoitukset aina kun niitä lehdissä näin -> testisoitto ja ilmoitusta. Mun ystävä jopa kävi salakuvaamassa tämän leidin kotioloja samalla reissulla kun pelasti yhden dobberin itselleen.
Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Koska eläinten kidutuksista ja rääkäämisestä ovat aivan naurettavat pienet rangaistukset, aina vain sakot, vaikka on Suomen lain mukaan mahdollisuus myös ehdoton vankeus, joku max. vuoden verran. Mutta suuri osa niistä eläinten kiduttajista selvii vain sakolla. On se tosi kamala, että Suomessa eläimistä välitetään niin vähän.
Loka
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5207
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 10:28 pm
Paikkakunta: On The Edge

Viesti Kirjoittaja Loka »

Tirskis kirjoitti:On se tosi kamala, että Suomessa eläimistä välitetään niin vähän.
No niin. Kyllähän Suomessa eläimillä noin suurimmaksi osaksi on asiat paremmin kuin hyvin. Kotieläimillä Ja teuraseläimillä, monessa muussa maassa asiat on paljon paljon huonommin. Ei se yleisesti välittämisestä kiinni ole, aina on Jokaisessa maassa epäkelpoja tapauksia.
Tirskis
Neuvoja-Jack
Viestit: 573
Liittynyt: Ma Touko 12, 2008 5:49 pm
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Tirskis »

Itse rakastan kissoja yli kaiken, ja en tykä että Suomen lain edessä on eläin "irtain esine". Se on totta. Kerran kävin sellaisessa kursissa Suomen oikeusjärjestelmästä, ja siellä käsittelttiin myös eläinten oikeuksia.
Itse olisin antanut eläinten rääkäämisestä paljon kovemmat tuomiot mitä on nyt. Minulle kissa on kun lapsi.
Rezah
Christopher Lorenzo
Viestit: 1581
Liittynyt: To Kesä 14, 2007 7:04 pm

Viesti Kirjoittaja Rezah »

Tämä kasvattaja sattuu myös olemaan Kennelliiton kennelneuvoja.

:x
There are no crimes behind enemy lines
Huru
Nikke Knakkertton
Viestit: 158
Liittynyt: La Tammi 05, 2008 1:10 am

Viesti Kirjoittaja Huru »

Onko tämä nyt sama tyyppi, joka avusti Valkealan koirien tapauksessa?
Anna
Alibin satunnaislukija
Viestit: 57
Liittynyt: To Loka 18, 2007 1:17 pm

Viesti Kirjoittaja Anna »

Kyseessä oli väärä ilmianto ja koirat on palautettu omistajalleen.
Kuulun kyseisen rodun yhdistykseen.
Turri
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 2:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turri »

Onko siis kyseessä Kennel Sun Dan?
tre_1982
Olivia Benson
Viestit: 745
Liittynyt: La Elo 25, 2007 2:51 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tre_1982 »

Anna kirjoitti:Kyseessä oli väärä ilmianto ja koirat on palautettu omistajalleen.
Kuulun kyseisen rodun yhdistykseen.
Voidaanko koirat todellakin viedä kasvattajalta pois vain väärän ilmiannon perusteella? Eikö paikanpäällä kuuluisi arvioida tilannetta ennen poisviemistä? :shock:

I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.

Turri
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 2:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turri »

Samaa ihmettelen itsekin. Törkeää! :evil:
Olen itse käsittänyt, että tuollaisissa tapauksissa on eläinsuojelusta vastaava eläinlääkäri/kunnan eläinlääkäri mukana ja katsotaan ensin tilanne.

Mikäköhän sai tekemään väärän ilmiannon? Kateus tms.?
Viimeksi muokannut Turri, Pe Kesä 06, 2008 10:59 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Anna kirjoitti:Kyseessä oli väärä ilmianto ja koirat on palautettu omistajalleen.
...Mikä ei siis ole koko kuva tuosta tilanteesta. Niin kuin tiedetään.
Koiria pidettiin rivitalokaksiossa vajavaisissa olosuhteissa.

Yhdessä eläinsuojelun kanssa suoritettu haltuunotto...
Vajaavaiset olosuhteet on voitu korjata vaatimuksia vastaaviksi tässä välissä eläinsuojelun kehoituksesta ja näin ollen koirat on palautettu. Kyseessä siis ei ole kovinkaan isolla %:lla väärä (perätön) ilmianto.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
tre_1982
Olivia Benson
Viestit: 745
Liittynyt: La Elo 25, 2007 2:51 pm
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja tre_1982 »

Ns. "pentutehtaita" on paljon, siis paikkoja joissa kasvatetaan koiria rahan takia, ja tehdään samalla koiralla liian usein pentueita. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö koirilla olisi muuten hyvät olosuhteet kasvatuspaikassa, vaikka koiria olisikin paljon. Niin kauan kun sallitaan vapaa pentujen tekeminen koirilla, niiin pentutehtaita on. On todella huonojakin elinolosuhteita (likaa, aliravitsemusta ym) , mutta voisin kuvitella että siinä tapauksessa ei puhuttaisi väärästä ilmiannosta, vaan jostain muusta. Kuitenkaan siis puolustelematta pentutehtailua, jota en henk.koht hyväksy.
Missä muualla tästä on muuten uutisoitu?

*edit*

Nuo vajavaiset olosuhteet on voitu raportoida siinä vaiheessa kun väärää ilmiantoa on tehty, eikö? Jolloin se on päätynyt Iltikseen? En vaan usko että muuten puhuttaisiin väärästä ilmiannosta.

(editoitu vastaamaan edellistä postia :) )

I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.

Mike Manner
Jessica Fletcher
Viestit: 3149
Liittynyt: Ke Touko 28, 2008 10:37 am

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

tre_1982 kirjoitti:(editoitu vastaamaan edellistä postia :) )
No joo, huomasin tämän :?

Ei en tarkoita pentutehtailua, vaan sitä että koiria on todennäköisesti pidetty vajaavaisissa olosuhteissa, koirat on otettu haltuun ja annettu kehoitus korjata epäkohdat. Niin on tehty ja koirat on luovutettu takaisin.
...ns. pentutehtailussahan ei ole mitään väärää lain mukaan, vaan ainoastaan moraalisesti katsottuna.
Nuo vajavaiset olosuhteet on voitu raportoida siinä vaiheessa kun väärää ilmiantoa on tehty, eikö? Jolloin se on päätynyt Iltikseen? En vaan usko että muuten puhuttaisiin väärästä ilmiannosta.
Minulla meni tämä ihan ohi...? Siis olen ihan totaalisen kujalla.
Ja missähän puhutaan perättömästä ilmiannosta (muutakin kuin jonkun foorumille kirjoittelijan omissa spekulaatioissa)?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Turri
Remington Steele
Viestit: 208
Liittynyt: To Huhti 17, 2008 2:10 pm
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Turri »

18 koiraa on kyllä kieltämättä enemmän kuin liikaa kaksioon. Käsittääkseni eläinsuojelulaissa on määrätty koirille jotkut minimineliöt per koira.
Vastaa Viestiin