Tappo kuorma-autolla Kittilässä 2000

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Oikeus ennen kaikkea
Telkkaridekkareiden asiantuntija
Viestit: 10281
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2021 2:48 pm

Tappo kuorma-autolla Kittilässä 2000

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

PPK 2002

Lapissa kihlakuntien poliisien voimavarat koetuksella
Jukka Salmi, vanhempi konstaapeli, Kittilä

Vapaapäivä keskeytyy
Kotona Antero ei ehtinyt kunnolla ottaa pois hikistä paitaa, kun puhelin soi. Hälytyskeskus kysyi, olisiko Anterolla mahdollisuus lähteä välittömästi töihin?
Kaukosen kylässä, noin 20 kilometriä Kittilästä etelään oli liikkeellä kuorma-autoilija, joka oli yrittänyt törmätä kahteen henkilöautoon ja oli ajanut kolmannen kanssa ilmeisesti nokkakolarin. Ilmeisesti ainakin yksi ihminen oli kuollut. Päivystävä poliisipartio oli Muoniossa, mistä tapahtumapaikalle oli 100 kilometriä. Anterolla oli työpaikalle matkaa vain puoli kilo metriä, joten hän oli siellä varsin nopeasti. Yhtä nopeasti oli paikalla toinen kotoa hälytetty vanhempi konstaapeli Tero Nieminen. Virkapuku päälle, tehtävän mukainen varustus, auto tallista ja matkaan. Samalla suoritettiin tilanneselvitystä. Poliisiasemalta lähtiessään kotoa tehtävälle hälytetty partio tiesi, että onnettomuuksissa oli kuollut ainakin yksi ihminen. Ennen tuhoisaa törmäystä kuorma-auto oli törmännyt ainakin kahteen muuhun henkilöautoon. Niissä aiheutuneista henkilövahingoista ei vielä tiedetty. Nyt kuorma-auto oli suistuneena onnettomuuspaikalla tien piennarojaan.
Tekijä oli tunnistettu paikkakuntalaiseksi Mikko Pekkalaksi, ja hän oli poistunut paikalta. Hän oli niin sanottu ”varohenkilö”. Pari vuotta aiemmin Pekkala oli uhkaillut kyläläisiä ja poliisia aseella, joka myöhemmin osoittautui replikaksi eli jäljitelmäaseeksi. Antero oli muuttanut vasta vuosi sitten Kittilään. Hän oli tutustunut alkukesästä Pekkalaan paikallisen apteekin edustalla. Miehellä oli silloin armeijan maastopukuvarustus, maihinnousukenkiä ja rähinäremmiä myöden. Kaiken komeuden kruunasi vielä päähän vedetty kaasunaamari. Tässä asussa Pekkala oli pyrkimässä apteekkiin. Ei ihme, että apteekista soitettiin poliisia apuun.

Tehtävällä
Vaikka Antero ja Nieminen olikin hälytetty tälle liikenneonnettomuuspaikalle kotoa, he olivat huomattavasti nopeammin paikalla kuin varsinainen hälytyspartio, joka lähti liikkeelle Muoniosta.
Paikan päällä selvisi, että Pekkala oli ollut jonkin aikaa metsässä, mutta palannut sitten takaisin onnettomuus paikalle, jolloin ambulanssihenkilöstö oli ottanut hänet haltuunsa.
Poliisin tullessa paikalle Pekkala oli ambulanssipaareilla saamassa ensiapua. Lääkärin johdolla lääkintähenkilöstö tosin totesi nopeasti, että hänellä ei ole mitään suurempia fyysisiä vammoja.
Liikenne oli onnettomuuspaikalla kokonaan katkaistu. Toisena osapuolena onnettomuudessa oli ollut Mercedes Benz -pakettiauto, joka oli törmäyksessä totaalisesti murskautunut. Sen kuljettajalla ei ollut mitään mahdollisuutta selviytyä onnettomuudesta hengissä. Auton murskaantunut runko oli keskellä ajorataa. Pelastusyksiköiltä meni melko pitkään ennen kuin he saattoivat murskautuneesta autonromusta varmuudella todeta, että onnettomuudessa oli kuollut vain pakettiautossa yksin ollut kuljettaja. Onnettomuuden aiheuttanut kuorma-auto oli suistuneena piennarojassa. Jo matkalla tapahtumapaikalle poliisipartiolle oli selvinnyt, että onnettomuuksia oli sattunut ainakin kolme. Onneksi kaksi ensimmäistä ei ilmeisestikään ollut vaatinut loukkaantuneita tai kuolleita, mutta tutkinnan kannalta niihinkin onnettomuuksiin olisi päästävä tekemään alkutoimenpiteet.

Työnjako
Muonion poliisipartion tultua paikalle tehtiin työjako siten, että Muonion partio lähtisi varmistamaan Pekkalan käyttämisen terveyskeskuksessa tarkastuksessa. Siellä otettaisiin myös veri- ja virtsanäytteet mahdollisen rattijuopumuksen tai huumaantuneena ajamisen selvittämiseksi. Koska hän ei ilmeisestikään ollut saanut vammoja törmäyksessä, hänet voitaisiin ottaa tarkastuksen ja näytteiden oton jälkeen kiinni poliisiasemalle.
Kittilän partio kirjaisi tapahtumien kulkua ja jälkiä onnettomuuspaikalla. Talletettuaan kaiken keskeisimmän aineiston partio antoi palokunnalle luvan puhdistaa tietä ja siirtää romuttuneen pakettiauton ensin tien sivuun ja myöhemmin poliisiaseman takapihalle. Näin saatiin toista tuntia kokonaan suljettuna ollut tie avatuksi liikenteelle.
Onnettomuudessa menehtynyt uhri päätettiin irrottaa vasta poliisiaseman takapihalla hieman rauhallisemmassa ympäristössä. Liikenteenohjaus siivouksen ajaksi annettiin palokunnan tehtäväksi. Kittilän partio irrottautui tältä onnettomuuspaikalta ja lähti käymään kahdella muulla onnettomuuspaikalla. Asianomistajia oli pyydetty puhelimitse pysymään paikallaan, vaikka poliisin paikalle tulo tällä kertaa kestikin poikkeuksellisen kauan. Tehtävänä oli koota tiedot onnettomuuden kulusta, valokuvaus, osallisen tiedot ja alustava puhuttelu molemmilla paikoilla. Samalla partio kävi varastolla, missä auto oli kaapattu, tallensi siellä näkyviä jälkiä ja puhutteli tapahtumien kulun selvittämiseksi yrittäjän, joka oli ollut varastolla autokaappauksen sattuessa ja sitten seurannut omalla autollaan kaapattua kuorma-autoa. Myös Pekkalan asunto oli lähellä varastorakennusta. Antero ja Nieminen suorittivat alustavan kotietsinnän Pekkalan kotona. Olivathan Pekkalan kädet olleet veressä jo auton kaappauksen alkuvaiheessa. Mistä ne olivat vereentyneet? Paikalla selvisi, että ilmeisesti Pekkala oli särkenyt naapurinsa ikkunalasin harjanvarrella ja saanut siinä kätensä verinaarmuille. Verta oli runsaasti Pekkalan asunnossa ja ovissa. Asunnosta tai naapurista ei kuitenkaan löytynyt mitään epäilyttävää, mikä vaatisi välittömiä uusia tarkistuksia tai toimenpiteitä. Koko alustavan tutkinnan ajan oli saman partion hoidettava yhteydet niin hälytyskeskukseen, pelastuslaitokseen kuin julkisen sanan suuntaan sekä järjestettävä hinaukset autoille. Puhelin soi ja sillä soitettiin.

Aamuyön tehtäviä
Kello oli ehtinyt jo yli puolen yön, kun Kittilän partio ehti vihdoin poliisiasemalle takaisin. Papereita olivat kädet täynnä. Muonion partio oli jo saanut tekijän poliisiaseman pidätettyjen tiloihin. Miten tästä eteenpäin?
Lyhyen neuvonpidon jälkeen asiat oli laitettu jälleen kerran tärkeysjärjestykseen: pidätettyä oli vartioitava, onnettomuudessa menehtyneen irrottaminen, suruviestin vienti omaisille, ilmoitus tapahtuneesta oli kirjattava, tapahtumakulkua oli vielä selvitettävä, kuorma-auton omistaja oli tulossa paikalle, siihen liittyvät toimenpiteet ja kuorma-auton tielle nostamisen varmistaminen.
Koska tapahtuma oli sattunut Kittilän kihlakunnan alueella ja siten myös tapahtuman tutkinta jäisi Kittilän poliisille, päätettiin, että Muonion partio ajaisi takaisin onnettomuuspaikalle, valokuvaisi tapahtumapaikan vielä sen jälkeen, kun palokunta oli puhdistanut tien romusta ja öljyjätteistä. Samalla se valokuvaisi kuorma-auton vauriot, kun sitä päästäisiin nostamaan tielle takaisin. Partio turvaisi myös kuorma-auton ojasta nostamisen ja sen aikaisen liikenteen ohjauksen Suruviestin viemisen Tero Nieminen otti omalle kontolleen. Tero oli kotoisin samalta suunnalta kuin onnettomuudessa menehtynyt mieshenkilö, naapuri- kylän poikia. Nieminen tiesi ja tunsi perheen entuudestaan. Kanssaan suruviestiä viemään Nieminen sai kunnan psykologin, joka toimi myös paikallisessa kriisiryhmässä. Suruviestin vienti äkillisen onnettomuuden uhrin kotiin ei koskaan ole helppoa. Sen Terokin tiesi, ja tässä tapauksessa tehtävä olisi vielä vaikeampi, koska kyseessä olivat tutut ihmiset. Terolle tehtävän valinta oli kuitenkin itsestään selvyys. Hän halusi olla siinä mukana. Ehkä se olisi tuttujen kesken hieman pehmeämpääkin.

Mitä Kaukosessa oli tapahtunut?
Anterolle jäi pidätetyn vartiointi, ilmoituksen kirjaaminen ja muut ensimmäiset paperityöt.
Tapahtumien avaintodistaja, jolta kuorma-auto oli puukolla uhaten anastettu, halusi yöajasta huolimatta antaa todistaja- lausunnon. Lausunnossaan Lauri Laakkonen todisti tapahtumien kulusta seuraavaa: "Kuljetan kuorma-autolla ja siihen kytketyllä perävaunulla tuoretuotteita eri puolille Pohjois-Suomea, myös Kittilän Kaukoseen. Olin ajanut auton purkupaikan piha-alueelle, irrottanut vetoautosta perävaunun ja peruuttanut vetoauton peräosan lastaus- sillan suuntaan. Koska en ollut aivan varma lastaussillan korkeudesta, pysäytin auton ja nousin autosta tarkistamaan, miten auton perälaitanosturi osuisi lastaussillalle.
Kierrettyäni auton ja palatessani takaisin totesin, että autossani istuu mies heilutelleen verisissä käsissään puukkoa, uhkailee puukolla minua ja kieltää tulemasta lähemmäksi. Poistuin auton hytin luota takaisin lastaussillalle tavoittamaan liikkeen henkilökuntaa. Samanaikaisesti autoon noussut mies yritti lähteä liikkeelle kuorma-autolla. Hetken kuluttua auto lähtikin liikkeelle, vaikkakin voimakkaasti nykien. Seurasin tilannetta liikkeen varaston ikkunasta liikkeen vastaavan työnjohtajan kanssa.
Kuorma-auton lähtiessä liikkeelle menin yhdessä työnjohtajan kanssa hänen henkilöautolleen ja päätimme seurata kuorma-autoa. Samanaikaisesti soitin poliisin hälytyskeskukseen.
Kapealla soratiellä kuorma-auto ajoi melko hiljaisella nopeudella.
Hieman ennen päätielle tuloa vastaan ajoi mieshenkilö polkupyörällä. Ennen kohtaamistilannetta kuorma-auto koukkasi vasemmalle, jolloin polkupyöräilijä joutui väistämään voimakkaasti oikealle. Ajamalla pois tiealueelta polkupyöräilijä vältti jäämästä kuorma-auton ruhjottavaksi. Päätiellä kuorma-auto kääntyi kulkemaan kohden Kittilää.

Kun vajaa kilometri oli ajettu valtatietä pitkin, vastaan tuli Kittilän suunnasta henkilöauto. Nopeutta kuorma-autolla oli siinä vaiheessa noin 60 kilometriä tunnissa. Välittömästi kuorma-auto koukkasi vasemmalle, kohden vastaantulevaa henkilöautoa. Henkilöauto väisti ojanpientareelle, mutta kuorma-auto kuitenkin osui henkilöauton vasempaan sivuun. Henkilöauto jäi kyljestään vaurioituneena ojanpientareelle, mutta kuorma-auto jatkoi suunnilleen samalla nopeudella matkaa kohden Kittilää.

Muutaman sadan metrin jälkeen vastaan tuli jälleen henkilöauto, jolloin kuorma-auto siirtyi taas vasemmalle, kohden vastaantulijaa. Vastaantulija väisti oikealle, mutta kuorma-auto ruhjoi tämänkin auton vasemman kyljen. Henkilö auto jäi piennarojaan vaurioituneena.

Tämän jälkeen kuorma-auton nopeus nousi 80 kilometriin tunnissa ja hieman ylikin. Kahden kilometrin jälkeen näimme, kuinka kuorma-auto siirtyi vasemmalle ja arvasimme, vaikka emme kaarteen vuoksi itse vielä nähneetkään, että vastaan tulee jälleen auto. Ehdimme nähdä vastaan tulevan paketti auton ja kuinka se jarrutuksesta huolimatta ajautui suoraan kuorma-auton keulan alle. Sen jälkeen tapahtumapaikan peitti pöly ja ilmeisesti eri nesteiden aiheuttama usva. Usvan keskeltä erotimme kulku suuntaansa nähden vasemmalle ojaan suistuvan kuorma-auton ja hetken katseltuamme totesimme, että se romukasa keskellä tietä oli ilmeisesti kaikki mitä vastaan tulleesta pakettiautosta oli jäljellä. Pysähdyimme näköetäisyydelle onnettomuuspaikasta, mutta emme uskaltaneet mennä itse tapahtumapaikalle, koska näimme, että kuorma-autoa kuljettanut mieshenkilö nousi ulos kuorma-autosta ja tiesimme, että hänellä oli lähtötilanteessa ollut ainakin puukko aseistuksena. Kuorma-auton anastaja poistui metsään joksikin ajaksi ja palasi tielle samanaikaisesti, kun ensimmäiset hälytysajoneuvot tulivat paikalle.
Törmäyksen jälkeen piennarojaan suistunut kuorma-auto.jpg
Törmäyksen jälkeen piennarojaan suistunut kuorma-auto.jpg (224.08 KiB) Katsottu 706 kertaa
Etuosastaan täysin romuttunut pakettiauto.jpg
Etuosastaan täysin romuttunut pakettiauto.jpg (356.45 KiB) Katsottu 706 kertaa
Esikirjaaminen jatkuu
Niemisen palattua suruviestin toimittamismatkalta hän päätyi yhdessä Anteron kanssa siihen, että nyt voitaisiin mennä hetkeksi kotiin nukkumaan ja palata takaisin aamulla jatkamaan tehtäviä. Työvuorolistan mukaan Kittilään tuli vasta seuraavaksi yöksi poliisipartio, joten jonkun oli jatkettava onnettomuuden selvittelyä. Muonion poliisipartio jäi Kittilään aamuyön tunneiksi vartioimaan pidätettyä. Nieminen ja Antero kävivät nukkumassa kotona kolme tuntia ja palasivat aamukahdeksalta takaisin töihin. Nimismies aikoi esittää pidätettyä vangitta vaksi. Se tiesi sitä, että esitutkintapöytäkirja oli saatava mahdollisimman valmiiksi nopeasti. Aamun ensimmäinen työ oli kuitenkin kuolemansyyn selvittäminen. Hieman ennen kello 8:aa poliisille tuli sairas- auton kautta ilmoitus kotiinsa menehtyneestä eläkeläisestä. Anteron ja Niemisen oli käytävä paikalla, vaikka tehtäviä olisi ollut poliisiasemallakin. Tämäkin s-ilmoitus oli kuitenkin hoidettava. Onneksi vartija oli työvuorossa, joten Pekkalalle ei tarvinnut järjestää vartiointia. Päivän aikana asianomistajakuulusteluja oli useita, olihan tahallisesti aiheutettuja liikenneonnettomuuksia kolme kappaletta ja lisäksi polkupyörällä ajaneen miehen kuulustelu. Myös Pekkalan kuulustelut oli saatava alulle. Oli järjesteltävä ja tilattava oikeuslääketieteellinen ruumiinavaus onnettomuudessa menehtyneelle. Lukuisia töitä, joita partio ryhtyi selvittämään. Nieminen ja Antero pääsivät töistä vasta iltakahdeksalta. Seuraavana aamuna heillä olisikin normaali listaan merkitty työvuoro. Onneksi Kittilällä oli tälle ja myös seuraavalle yölle oma hälytyspartio. Vartiointi suoritettiin muun poliisitoimen ohella ja toivottiin, että hälytystehtävälle ei tarvitsisi lähteä.

Oikeudessa
Elokuun 24. päivä 2000 oli pidätetyn vangitsemisoikeudenkäynti. Oikeus istui Sodankylässä. Matkaa Kittilästä sinne on noin 90 kilometriä. Anteroja Nieminen olivat päivävuorossa ja joutuivat viemään Pekkalaa oikeuteen. Käsittely oli nopea ja oikeus määräsi Pekkalan vangittavaksi. Antero ja Nieminen saivat jatkotehtävänä viedä vangitun Rovaniemen poliisivankilaan. Matkaa Sodankylästä ensin Rovaniemelle 130 kilometriä ja sieltä takaisin Kittilään 150 kilo metriä. Partion koko päivä meni siis tähän yhteen kuljetustehtävään. Muuta partio ei ehtinyt tehdä, vaikka muitakin poliisitehtäviä olisi ollut. Pekkala määrättiin mielentilatutkimukseen. Juttu tuli aikanaan esille Lapin käräjäoikeudessa ja syylliselle langetettiin tuomio:
Täyttä ymmärrystä vailla tehtynä:
• Lievä vahingonteko
• Törkeä luvaton käyttöönotto
• Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen
• Tapon yritys
• Liikennepako
• Tapon yritys
• Liikennepako
• Tappo
• Liikennepako
• Kulkuneuvon kuljettaminen oikeudetta
• Törkeä rattijuopumus (2,64 promillea).
Vankeutta seitsemän vuotta kymmenen kuukautta.
Jutun käsittely jatkuu hovioikeudessa

HS 22.2.2001
KITTILÄ. Kuorma-autolla vastaan tulleen auton kuljettajan surmannut mies sai miltei kahdeksan vuoden vankeustuomion Kittilän käräjäoikeudessa.
Kittiläläinen Mikko Pekkala anasti viime elokuussa puukolla uhaten kuorma-auton Kittilän Kaukosessa ja suunnisti kohti kuntakeskusta.
Pekkala yritti osua vastaan ajaneisiin autoihin. Hän ehti kolhia kahta autoa, ennen kuin lopulta osui pakettiauton keulaan. Pakettiauton kuljettaja, kittiläläinen mies kuoli törmäyksessä. Oikeus tuomitsi Pekkalan muun muassa taposta, kahdesta tapon yrityksestä, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta sekä törkeästä rattijuopumuksesta seitsemäksi vuodeksi kymmeneksi kuukaudeksi vankeuteen. Oikeus katsoi, että Pekkala oli teot tehdessään täyttä ymmärrystä vailla. STT