Professori vahvistaa: Röyhkeät setämiehet törmäilevät kaduilla naisiin tahallaan

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Tarkastaja Levisi
James Bond (David Niven)

Professori vahvistaa: Röyhkeät setämiehet törmäilevät kaduilla naisiin tahallaan

Viesti Kirjoittaja Tarkastaja Levisi »

https://www.hs.fi/suomi/art-20000109929 ... t=promobox

Miehet kävelevät todella naisia päin – Apulais­professori vahvistaa havainnon

Käytöstavat|HS:n lukija kirjoitti naisten väistävän kadulla miehiä useammin. Apulaisprofessorin mukaan miehet käyttävät kaupunkitilaa naisia röyhkeämmin.

Kaupunkitilan käyttöön liittyy sukupuolittuneita hierarkioita, sanoo Helsingin yliopiston kaupunkisosiologian apulaisprofessori Veikko Eranti.

Sofia Ilvesranta kirjoitti maanantaina HS:n mielipidekirjoituksessa siitä, miten miehet kävelivät häntä päin kadulla hänen ollessaan raskaana. Naiset tuntuvat Ilvesrannan mukaan väistävän vastaantulijoita kadulla useammin kuin miehet.

---

Osin miestapaiseen käytökseen voi liittyä fyysinen koko. Jos kaksi ihmistä kävelee toisiaan kohti ympäristöään havainnoimatta, suurempi heistä selviää törmäyksestä vähemmällä, Eranti sanoo.

Naistapaiseen, kanssakulkijat huomioivaan käytökseen taas voi liittyä osin se, että naiset kokevat kadut miehiä uhkaavampana ja saattavat siksi olla tarkkaavaisempia ympäristöstään, Eranti pohtii.

---

Lopulta kyse ei ole sukupuolesta vaan toisen huomioon ottamisesta. Sukupuolesta riippumatta raskaita kauppakasseja kantavaa, rattaita työntävää tai kävelykepeillä kävelijää olisi mahdollisuuksien mukaan kohteliasta väistää, Ilvesranta sanoo.

”Sen, kummalle se on helpompaa, olisi hyvä väistää.”

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010990402.html

Uskomatonta mutta totta, naiset joutuvat melkeinpä aina väistämään miehiä

Lukijan mielipide|Monilla naisilla on kokemus, että erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä.

Olin eräänä päivänä vaunulenkillä vauvani kanssa, kun tavallisen oloinen, selvin päin oleva mies käveli tylysti minua päin. Törmäys oli niin kova, ettei se voinut syntyä normaalin kävelyvauhdin seurauksena. Mies selvästi keräsi voimaa osuakseen hartiallaan minuun, sillä osuma oli niin kova, että vasen käteni lipesi rattaista ja koko ylävartaloni kääntyi miehen menosuuntaan päin. Käteeni koski loppupäivän ajan. Törmäyksen aikana mies huusi ”Mitä!” ja lisäsi vielä kirosanan, jonka jälkeen hän jatkoi matkaansa.

Epäröin, olisiko täytynyt soittaa hätänumeroon, koska tilanteessa minuun oli kohdistettu selkeää väkivaltaa. Tällainen tilanne ei kuitenkaan vaatinut välitöntä paikalle saapumista, joten soitto olisi ollut turha. Tosin mies myöskin katosi tien katveeseen, eikä häntä olisi varmaan ehditty tavoittaa.

Tämä törmäys ei ollut minulle uutta, sillä havaitsin miesten väistämättömyyden jo raskausaikana. Viime vuonna jouduin tilanteisiin, jossa silmämääräisesti arvioituna keski-ikäisen näköiset miehet kävelivät suoraan minua päin, huolimatta siitä, että olin selkeästi raskaana. Kirjoitin tästä aikoinaan someen ja sain satoja kommentteja naisilta, joissa yhdyttiin samaan kokemukseen: kuinka erityisesti keski-ikäiset miehet törmäävät päin, jollei nainen itse väistä.
– Touhumme eteni yhä pitemmälle, ja kun aloimme suoraan sanoen nussia lauteilla sylikkäin, Kari Tapio räjähti, Frederik muistelee kirjassa.
JanitaSlim
Ben Matlock

Re: Professori vahvistaa: Röyhkeät setämiehet törmäilevät kaduilla naisiin tahallaan

Viesti Kirjoittaja JanitaSlim »

Olin eräänä päivänä vaunulenkillä vauvani kanssa, kun tavallisen oloinen, selvin päin oleva mies käveli tylysti minua päin. Törmäys oli niin kova, ettei se voinut syntyä normaalin kävelyvauhdin seurauksena. Mies selvästi keräsi voimaa osuakseen hartiallaan minuun, sillä osuma oli niin kova, että vasen käteni lipesi rattaista ja koko ylävartaloni kääntyi miehen menosuuntaan päin. Käteeni koski loppupäivän ajan. Törmäyksen aikana mies huusi ”Mitä!” ja lisäsi vielä kirosanan, jonka jälkeen hän jatkoi matkaansa.

Epäröin, olisiko täytynyt soittaa hätänumeroon, koska tilanteessa minuun oli kohdistettu selkeää väkivaltaa. Tällainen tilanne ei kuitenkaan vaatinut välitöntä paikalle saapumista, joten soitto olisi ollut turha. Tosin mies myöskin katosi tien katveeseen, eikä häntä olisi varmaan ehditty tavoittaa.
Tekeekö vauva jotenkin liikuntakyvyttömäksi vai mistä on kyse? Tässä tapauksessahan kumpikaan ei väistänyt.

En yhtään ihmettele, jos meihin törmäillään kadulla, kun monilla vanhemmilla naisilla on tapana sekä kaupoissa, että kaduilla jäädä pitämään juoru-uutisia sekä kävellä rinnakkain koko kadun leveydellä.

"Poliisi mut pahoinpideltii!!" "Mitä tapahtui?" "Mies kadulla ei väistänyt minua vaan törmäsi minuun!!" "Väistitkö itse?" "No EN!! Minun ei naisena kuulu väistää miehiä!!"
”Suomen ongelma on se, että meillä on liikaa rasisteja”
Rasistinen äärioikeistolaisuus mädättää kansaamme vastakkainasettelulla.

Pieni merkityksetön vähemmistö, jonka kuolema korjaa muutamassa vuosikymmenessä.
Wow!
Remington Steele

Re: Professori vahvistaa: Röyhkeät setämiehet törmäilevät kaduilla naisiin tahallaan

Viesti Kirjoittaja Wow! »

Törkeätähän tuo edellä esitetty on.
En ole kohdannut tuollaista, enkä tieten ole itsekään syyllistynyt moiseen.
Itsellä kuitenkin on tällainen kokemus, että "kaupunkitilassa" (mielenkiintoinen termi) vastaavanlaisia törmäyskurssille joutumisia ovat aiheuttaneet pääsääntöisesti teini-ikäisten "laumat". Ryhmä kulkee jalkakäytävän keskellä, vieden jalkakäytävän tilasta puolet, eivätkä reunimmaiset osoita minkäälaista aikomustakaan väistää vastaantulijoita.
Tähän on yleensä auttanut pysähtyä paikalleen. Se on sitten päälleajajan syy.
6EQUJ5 / 15.8.1977

“If you want to get laid, go to college. If you want an education, go to the library.”
― Frank Zappa
Unhola
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Unhola »

Ai semmoisia herrasmiehiä. Otsikon luettuani kuvittelin, että nyt ovat jotkut pervertikot keksineet uuden tavan ahdistella naisia kadulla. Että muka vahingossa törmätään ja ehkä siinä samalla painetaan erektiossa oleva peenis naista vasten... Ilmeisesti ihan tästä ei ole kyse. Erikoinen tapa silti.
Marokon Kauhu
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Marokon Kauhu »

^
Tai sitten puhelinta 24/7 räpläävät ämmät ei tajua väistää kun vastaan tulee muslimi/somppu/ryssä "setämies".
Ne ei muutenkaan väistä ketään, vaan siinä vähän törmäillään ja sitten kierretään siten että kumpikaan ei varsinaisesti väistä - silloin kun kaksi ukkoa kulkee samaa linjaa vastakkaisiin suuntiin.
  • Väestönvaihto
  • Turhanpaikan hakijat
  • Kotoutumisteollisuus
  • VOK - business
  • Partalapset
  • Huonolaatuiset mamut
  • Islamisaatio
vanhellsing

Viesti Kirjoittaja vanhellsing »

Helsingissä monet kävelevät kun zombiet eivätkä havainnoi ympäristöään, aina ei ole edes siitä kyse että kännykkää tuijotetaan. Joskus ärsyttää kun huomaan että joku ei vaan minua huomaa ja kävelisi päin jos en väistäisi. Joskus sitten olen vaan pysähtynyt ja odottanut että se zombie kävelee päin, siinä se sitten herää ja on vähän nolona kun on minuun törmännyt. Nuorilla sporttisilla miehillä taas tuntuu olevan sellainen valta juttu siinä ja on selkeät eleet että eivät tule väistämään, he eivät voi alistua väistämään setämiestä ja parempi sitten väistää ettei tappeluksi mene. Vanhat mummot sitten tahalleen pyrkivät olemaan tiellä ja jos takaa ohittaa oikealta niin nekin siirtyvät oikealle ja sitten pitää muuttaa suuntaa ja ohittaa vasemmalta ja voi mennä aika siksak kävelyksi.

Hyvin se kävely yleensä menee kun havainnoi muita kulkijoita 100m päähän ja tekee mielessään jokaisesta profiilin ja ennakoi heidän liikkeensä ajoissa. Voi tehdä pieniä hämäysliikkeitä kuten jalkapallon rangaistuspotkuissa, jossa annetaan veskan ymmärtää että potkitaan pallo maalin vasemman tolpan suuntaan mutta sitten viime hetkessä potkaistaan se oikean tolpan suuntaan ja veska dyykkää väärään suuntaan. Maaseudeulla on varmaan helpompaa tuo kaduilla kävely.
Huutaja Jaana
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Huutaja Jaana »

Tää vähenis jos

1) Jalankulkijatkin opettelisivat liikennesäännöt eli pysyisivät tien/kadun/jalkakäytävän oikealla puolella ja ohittaisivat "oikein"

2) Päästettäisiin metrosta/bussista/ratikasta/ovesta ulos tulijat ensin ulos ennen kuin ängetään itse väkisin sisään

3) Ei selattaisi kännykkää samalla kun kävellään kadulla/tiellä/jalkakäytävällä

4) Ei käveltäisi 3-4 ihmisitä rinnakkain kun kuljetaan kadulla/tiellä/jalkakäytävällä.
punch kirjoitti: Su Heinä 20, 2025 2:44 am Tällaisella foorumilla te ihmiset kirjoittelette.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Olen lukenut sellaisesta tutkimuksesta, että sinua väistetään, jos et katso eteesi. Olen testannut tämän. Pitää jonkin verran paikkaansa. Toimii parhaiten ruuhkaisella suojatiellä, joss molemmin puolin odottaa lauma ihmisiä. Kun valo vaihtuu, lähde vain kävelemään mutta katso maahan. Kukaan ei törmää sinuun. Jos sen sijaan hymhyilet, pidät pään ylhäällä, otat ikään kuin kontaktia vastaantuleviin ihmisiin -kukaan ei anna tilaa vaan kävelevät päin.

Tämä on mielenkiintoista ja toimii vaikka olen nainen. Kyse on mielestäni ennemminkin asenteesta ja persoonasta kuin sukupuolesta. Tuleehan siinä sellainen fiilis vastaantulijalle, että "tuo ei kyllä katso yhtään mihin kävelee" ja siksi ehkä automaattisesti tulee väistettyä tällaista maahankatsojaa.

Toinen merkittävä tekijä on ihmisen koko. Jos on hyvin pieni tai vaikka lapsi, jää helposti kyllä jalkoihin vaikka katsoisi mihin. Vastaavasti parimetrisellä ihmisellä on melko vaivatonta kävellä juuri sitä linjaa kuin itse haluaa.
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Sipi kirjoitti: Ti Tammi 28, 2025 3:31 pm Olen lukenut sellaisesta tutkimuksesta, että sinua väistetään, jos et katso eteesi. Olen testannut tämän. Pitää jonkin verran paikkaansa. Toimii parhaiten ruuhkaisella suojatiellä, joss molemmin puolin odottaa lauma ihmisiä. Kun valo vaihtuu, lähde vain kävelemään mutta katso maahan. Kukaan ei törmää sinuun. Jos sen sijaan hymhyilet, pidät pään ylhäällä, otat ikään kuin kontaktia vastaantuleviin ihmisiin -kukaan ei anna tilaa vaan kävelevät päin.

Tämä on mielenkiintoista ja toimii vaikka olen nainen. Kyse on mielestäni ennemminkin asenteesta ja persoonasta kuin sukupuolesta. Tuleehan siinä sellainen fiilis vastaantulijalle, että "tuo ei kyllä katso yhtään mihin kävelee" ja siksi ehkä automaattisesti tulee väistettyä tällaista maahankatsojaa. ---
Tässä pari vuotta (?) sitten joku naikkonen yritti tästä tehdä emansipoidun haloon. Että miehet ei väistä ja SE ON NIIN VÄÄRIN! Juu, otappa katsekontakti vastaan kävelevään... Se katsekontakti on se ratkaiseva. Silloin huomataan että sinut on huomioitu, ja ohittaminen sujuu (tai pitäisi sujua) aika mallikkaasti, jompikumpi (yleensä molemmat) päättää pikkaisen muuttaa linjaansa, josta myös näkyy toivottu sivuutussuunta.

Mutta tämä naikkonen kokeessaan katsoi vastaantulevaa päättäväisesti silmiin, "tää on mun linja" ja tarkoituksellisesti suoraan kohti. Kumpi silloin väistää? Noh, se älykkäämpi eliö. Jos silloin se mies väistää, MOT. Jos kumpikaan ei väistä, silloin molemmat ovat osoittaneet kuuluvansa siihen puolikkaaseen jonka äo on alle sen kekiarvon. Ei tähän sen kummempaa psykologiaa tarvita. Toki, naikkonen jo koetta tehdessään osoitti puolensa tuossa.
Mens malus in corpore sano
Jannes
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Jannes »

Kannattaisi varmaan olla sitten mies mukana törmäilemässä niihin setämiehiin, meininkihän alkaa olemaan kun jossain paska-arabiassa
J-HIO
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja J-HIO »

Nämä ovat juuri niitä nollatutkimuksia joilla vaan ärsytetään tavallisia ihmisiä. En usko tähän tutkimukseen ollenkaan. Kuhan yritetään, miljoonannen kerran, luoda vastakkainasettelua miesten ja naisten välille.

Ja mikä ihme on setämies?
Sarjahurmaaja
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Sarjahurmaaja »

Tällaistenkin asioiden kommentointiin tarvitaan joku tutkija tai professori. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mitähän avoimen yliopiston nettkurssin käyneitä vasemmistoproffia al-Hezarikin hyödyntää.
canis lupus
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja canis lupus »

Sarjahurmaaja kirjoitti: Ti Tammi 28, 2025 4:20 pm Tällaistenkin asioiden kommentointiin tarvitaan joku tutkija tai professori. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: Mitähän avoimen yliopiston nettkurssin käyneitä vasemmistoproffia al-Hezarikin hyödyntää.
Epäilen että asiasta on joku väikkäri jollain hum.maisterilla juuri värkättävänään. Tutkimusmetodit ovat juuri tuo päin kävely suoraan silmiin katsoen, kuin haasteena. Ja jostain syystä nyt testattavina miesoletettuina vastaankävelijöillä on oletusasetuksena oletettu kantasuomalaisuus. Voisi tullakin aika hassunhauskaa tilastoa jos verrokkiryhmäksi otettaisiin oletetetut lähi-itäläiset ja afrikkalaiset...
Mens malus in corpore sano
Alfons Jokinen
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Alfons Jokinen »

J-HIO kirjoitti: Ti Tammi 28, 2025 4:03 pm Ja mikä ihme on setämies?
Ei kai setämiehelle mitään virallista määritelmää ole. Itse käsitän näin, että setämies on sellainen joka työelämässä saavutetun aseman tai harrastuksissa saavutetun "menestyksen" (usein joku suljetun piirin golfmestaruus tai 44 vuotta vanha intticooper) turvin olettaa olevansa kova supliikkimies kaikkien nuorten naisten silmissä.

Mitä tulee tähän artikkeliin, niin vähän hölmö nolla-artikkeli; mun mielestä kadulla pärjää parhaiten kun soveltaa liikennesääntöjä, kohtaaminen oikealta puolelta ja ohitus vasemmalta. Sama uimahallissa.

Uimahallissa tosin riesana on ne vesijuoksijat, jotka valittavat roiskumisesta jos joku vetelee perhosta. Onneksi ne nykyään on jo siirretty omalle radalleen.
ViidakonCasanova

Viesti Kirjoittaja ViidakonCasanova »

Nyt on pakko sanoa, juuri tänään joku helvetin läski akka käveli omalla puolellaan vasemmalla, eri väärällä puolella tietä, suoraan kohti. Väistin, vaikka olisin voinut taklata tankkerin. Vastaantullut mummelikin ihmetteli läskin käytöstä.

Ehkä jatkossa käsken kovaan ääneen siirtymään oikealla puolelle tietä.
Vastaa Viestiin