Mieheltä varastettiin dynamiittia autosta – joutui itse tuomiolle

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Eräs1
Axel Foley

Mieheltä varastettiin dynamiittia autosta – joutui itse tuomiolle

Viesti Kirjoittaja Eräs1 »

Miehen oli tarkoitus käyttää dynamiitti seuraavana päivänä työtehtävissä.

Miehen autosta varastettiin räjäytyskäyttöön tarkoitettua dynamiittia ja hän joutui itse syytteeseen räjähdesäännösten rikkomisesta.

Mies jätti autoonsa yön yli muovipussissa 5–7 kiloa räjäytyskäyttöön tarkoitettua dynamiittia, sillä hänen oli tarkoitus käyttää se heti seuraavana päivänä.

Dynamiittia sisältänyt muovipussi kuitenkin varastettiin hänen autostaan yön aikana.

Miehellä oli asianmukainen lupa räjähteiden hallussapitoon, ja auto oli ollut lukossa sekä se oli katsastettu räjähteiden kuljettamistarkoitukseen.

Hän oli poliisikuulusteluissa myöntänyt, että dynamiittia ei olisi saanut säilyttää yön yli autossa vaan se olisi pitänyt kuljettaa yöksi asianmukaiseen varastotilaan.

Mies ei saapunut oikeuden käsittelyyn, mutta käräjäoikeus ratkaisi tapauksen siitä huolimatta.

Oikeus tuomitsi miehen räjähdesäännösten rikkomisesta 30 päiväsakkoon, joka teki yhteensä 2 400 euroa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mie ... le/9217734
Reggin

Re: Mieheltä varastettiin dynamiittia autosta – joutui itse tuomiolle

Viesti Kirjoittaja Reggin »

Jäiköhän dynyvaras kiinni kun uutisessa ei siitä mainittu mitään?
RL11/6
Watson itse

Re: Mieheltä varastettiin dynamiittia autosta – joutui itse tuomiolle

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Reggin kirjoitti: Ti Syys 09, 2025 1:47 am Jäiköhän dynyvaras kiinni kun uutisessa ei siitä mainittu mitään?
Tämäpä. 7 kg:llä tekee aika jälkeä. Menneillä vuosikymmenillä on kadonnut räjähteitä paljon varkauksien yhteydessä ja tuosta määrästä arvioiden sitä on varastoitu jonnekin kymmeniä tuhansia kiloja pelkästään dynamiittiä, aniittia, pentriittiä, anfoa ja erilaisia kiven louhintaan tarkoitettuja seosräjähteitä. Siltikään räjähteitä harvoin käytetään Suomessa rikollisesti. Joillekin pommien räjäyttely on harrastus. Harrastajat tosin valmistavat itse räjähdysaineensa, mikä on osa tuota harrastusta, kemian osaamista, josta haetaan onnistumisen tunnetta, kuten ruoan laitosta jne.

Vielä 20 vuotta sitten anfosäkin ja parin dynamiittipötkön "katoaminen" oli ihan normaalia louhintatöissä, eikä siitä kukaan välittänyt, mutta nykyään tuollainen saattaa alkaa hikoiluttamaan varsinkin louhintayrittäjää, koska räjähdekemiallisella analyysillä päästään aineen jäljille tuotantoerää myöten. Silloin se yrittäjän töihin ottama räjäyttäjän paperit intistä saanut "harmiton" vegaaniheppu voikin näyttäytyä hieman toisessa valossa jälkikäteen, kun on pamauttanut itsensä ja kymmeniä muita ihmisiä parilla Ford Fiestan takakontissa olleella Forcitin laatikolla.

7 kg dynamiittiä riittää paineiskultaan noin 10 x voimakkaampaan tuhoon kuin Myyrmannissa 2002 räjäytetty ANNM-pullo ja tuollainen määrä kulkee yhtälailla repussa 4,5 mm bb-kuulapurkkien kanssa..
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
Vastaa Viestiin