Mun ensireaktio oli samanlainen kuin ilmeisesti kaikilla teilläkin (?). Ajattelin, että ei hlvtti ei taas tätä ja, että liian pitkälle on menty ja tässäkin vain yksi esimerkki taas siitä.
Mutta, mun mieli muuttui. Siis en tietenkään halua, että nuorta urheilijaa lynkataan tällaisesta, mutta tyhmähän on se, joka ei myönnä, että kaikilla julkisuuden henkilöillä on enemmän valtaa ihan jo sen laajemman näkyvyyden ja fanien näkökulmasta. Arvostan erittäin paljon mm. metakognitiota, kriittistä ajattelua (ja loogista ajattelua), älyllistä rehellisyyttä sekä mahdollisimman todenmukaista ihmis- ja maailmankuvaakin, niin raakoja kuin ne välillä onkin. Tietyssä vaiheessa nuorempana sanoin, että en ole rasisti, mullahan on kaksi läheistä (neekeri)kaveriakin jne. Ja tosiaan, jollain ilveellä sain itseni aika kauankin uskomaan tän ja miellyttävämpäähän se olisi niin edelleenkin ajatella.
Pidän kuitenkin tärkeänä myös (rehellistä) itsereflektiota, vaikka se ajoittain paljastaakin musta negatiivisia asioita. Tosi negatiivisiakin. Inhimillisiä joo toki, mutta silti oikeastl aika hiton epämiellyttäviä ihan omienikin tietynlaisten arvojen näkökulmasta. Suljin vaan sujuvasti osan siitä pois, ehkä säilyttääkseni parempaa, ehyempää minäkuvaa? Oman egoni tunnistin jo suhteellisen varhain, liittynee vahvasti mielenkiinnon kohteisiini ym. Päätin myös jo kauan sitten, että en halua elää niin sanotusti "ego edellä" (kuten valitettavan moni tekee ja se aiheuttaa esim. parisuhteissa ja työelämässäkin hyvinkin paljon ongelmia.)
Tässä sitten näillä ensin mainituilla sekä niiden jälkeisillä "spekseillä" eläessäni on ollut pakko todeta, että en voi mitenkään päin rehellisesti enää väittää suhtautuvani samalla tavalla vaikkapa romaneihin, somaleihin ym. kuin, millä suhtaudun valkoihoisiin. Siis mullahan on ihan hlvtisti ennakkoluuloja. Olen saanut itseni kiinni myös sellaisestakin, että mun silmissä tumma/mustaihoisetkin on keskenään eri arvoisia. Esimerkiksi joku vaikka jenkeissä ikänsä asunut tummaihoinen, oli sitten korkeasti kouluttautunut, suht siedettävä räppäri, urheilija tm.niin saatan hyvinkin pitää puoleensavetävänä, kiehtovana, seksikkäänä ym., mutta jos kyseeseen tulee somalit, tekee valitettavasti ihan pahaa välillä katsoakin. (Onkohan somalit muuten maailman vihatuimpia kansoja ylipäänsä?). Arvatkaa mikä on kaikista nolointa? En tunne henkilökohtaisesti yhtään somalia.

Ja silti ajattelen niistä miten ennakkoluuloineni ajattelen.
Anyway, en ole idootti - tiedän, mikä Mogadishu on ja tiedän sen liittyvän oleellisesti somaleihin. Ja tiedän mikä leima niihin liittyy ihan omistakin käsityksistäni huolimatta. Ja niin tietää ihan hlvetin moni muukin. Olisin älyllisesti epärehellinen, jos en taipuisi myöntämään sitä, että ko. hiihtäjän julkisesti paukauttama lause on leimaava, leimoja ja todnäk myös ennakkoluuloja vahvistava ja ehkä muutakin. Joo, mä en siedä (varsinkaan) somaleja, mutta en kyllä hyväksy niiden alistamista, kohdennettua väkivaltaa jne., mutta en mä siitäkään huolimatta nyt niin idiootti ole, ettenkö tajuaisi sitä miten hiton ennakkoluuloinen olen ja miten paljon näitä asetelmia yleensä ottaen pahentaa laajalle levinneet ennakkoluulot ja - no se itse rasismi, joita vilautellaan tai ihan viljelläänkin meiän kaikkien todellisuudessa, mitä puheillammekin rakennetaan.
Ps. On itsestään selvää, että niin sanotusti avoimesti rasistit tunnistaa, myöntää ym. ajatuksensa ja asenteensa vaikkapa nyt juuri niihin somaleihin. Ja näitä tullee ehkä aina olemaan (?). Mutta mietin onko tässäkin sama kuin vaikkapa koulu- ja työpaikkakiusaamisessa ym.:
hiljaiset hyväksyjät on selvästi isompi ja lopulta siksi myös vielä ongelmallisempi joukko.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell