Laittaisitko tällaisen maalauksen seinällesi? :
Pariisilainen Ari Hodara voitti sadan euron arvoisella arvalla kuvataiteilija Pablo Picasson alkuperäisen teoksen, jonka arvo on yli miljoona euroa.
Hodara voitti teoksen hyväntekeväisyysarpajaisissa, jotka järjestettiin Ranskan pääkaupungissa Pariisissa tiistaina.
”1 Picasso 100 eurolla” -varainkeruutapahtumassa kerättiin rahaa Alzheimerin taudin tutkimukseen. Tapahtumaa on järjestetty vuodesta 2013 lähtien.
Järjestäjien mukaan ensimmäistä kertaa arpajaisten historiassa kaikki 120 000 lippua myytiin loppuun.
Yhden lipun hinta oli sata euroa, ja tapahtumasta tuli tuottoa kaikkiaan noin 12 miljoonaa euroa. Miljoona euroa tuotosta annettiin kansainväliselle galleriaryhmälle, joka omisti teoksen.
Hodaran voittama maalaus on muotokuva ranskalaisesta valokuvaajasta, taiteilijasta ja runoilijasta Dora Maarista, joka oli Picasson rakastajatar ja hänen tunnetuin muusansa. Teoksen nimi on Tête de Femme (Naisen pää), ja se on maalattu vuonna 1941.
Hodara ei ollut paikalla tapahtumassa, vaan sai tiedon voitosta puhelimitse.
– Olen erittäin iloinen. Olen hyvin kiinnostunut maalaamisesta, tämä on minulle mahtava uutinen, hän iloitsi puhelussa arvonnan järjestäjien kanssa.
Taiteilija Picasso syntyi Espanjassa vuonna 1881. Hän vietti kuitenkin suuren osan elämästään Ranskassa, jossa hän myös kuoli 91-vuotiaana vuonna 1973.
Picasso tunnetaan kubismin tyylisuunnan isänä. Tätä tyylisuuntaa edustaa myös nyt arvottu teos.
https://yle.fi/a/74-20220693