Lääkäri käytti hyväkseen nuorta urheilijaa
Kun uhrilla oli erityisen vaikeaa, mies taivutti hänet seksuaalisiin tekoihin.
Oulun käräjäoikeus tuomitsi lääkärin ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Jussi Korhonen
Tekijän kuva
Joonas Alanne
keskiviikko 2.9.2026 klo 22:58
Oulun käräjäoikeus on tuominnut 56-vuotiaan lääkärin seksuaalisesta hyväksikäytöstä vuoden ehdolliseen vankeusrangaistukseen. Ikäeroa osapuolten välillä on lähes 30 vuotta.
Tuomio tuli miehen toiminnasta erään urheilulajin parissa, jossa mies toimi tekoaikaan lajipäällikkönä. Mies oli tukenut ja valmentanut uhriaan siitä lähtien, kun hän oli 14-vuotias. Hän oli uhrille niin sanotusti ”turvallinen aikuinen”. Rikos tapahtui vasta, kun tyttö oli täysi-ikäistynyt.
Tyttö harrasti lajia tavoitteellisesti mutta kärsi terveyshuolista. Lääkärinä työskentelevä mies oli kuntouttanut ja avustanut uhriaan monin tavoin tämän terveysongelmien kanssa. Seksuaaliset teot ajoittuvat aikaan, jolloin uhrilla oli paljon terveyshuolia.
Käräjäoikeuden julkisen selosteen perusteella miehen toiminta alkoi saada seksuaalisia piirteitä, kun tyttö oli täyttänyt 19 vuotta. Syksystä 2018 lähtien mies oli kosketellut uhria rinnoista ja pakaroista tilanteissa, joissa uhri oli lohdutuksen tarpeessa ja heikkovointinen.
Kesällä 2019 mies oli sukupuoliyhteydessä uhrin kanssa. Sukupuoliyhteydet jatkuivat syyskuulle 2019. Ne olivat riidattomia.
Käräjäoikeus katsoi miehen käyttäneen hyväkseen uhrin erityisen riippuvaista asemaa hänestä. He olivat tutustuneet, kun uhri oli vasta lapsi, ja hyväksikäyttö alkoi, kun uhri oli tavanomaista heikommassa asemassa ja kunnossa.
Oikeuden mukaan miehen olisi pitänyt ymmärtää, että uhri oli hänestä erityisen riippuvaisessa asemassa. Sen sijaan hän oli asemaansa hyväksikäyttäen taivuttanut uhrin seksuaalisiin tekoihin ja käyttänyt täten heidän välistä riippuvuussuhdettaan törkeästi hyväkseen.
Iltalehti ei julkaise rikoksesta tuomitun miehen nimeä, koska rikoksen uhri on hänen kauttaan tunnistettavissa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/03a5 ... 0f5e1a6a92
Lääkäri/valmentajalle tuomio hyväksikäytöstä
Lääkäri/valmentajalle tuomio hyväksikäytöstä
Re: Lääkäri/valmentajalle tuomio hyväksikäytöstä
Näinä päivinä on tärkeää muistaa, että sureva tai muutoin henkisessä kriisissä oleva nainen, tai nainen ylipäätään, ei ole oikeustoimikelpoinen ja hänen antamansa suostumuksensa seksiin voidaan katsoa epäpäteväksi myöhemmin.
Muistakaa miehet. Jos nainen hakee sinusta henkistä turvaa, hän haluaa vain emotionaalista läheisyyttä. Samaa hän voisi luultavasti hakea toisilta naisilta, mutta jostain syystä hakee sitä mieheltä. Jos ja kun viisarisi värähtää tässä tilanteessa, vaienna viisarisi. Aikuista emotionaalisessa tilassa olevaa naista tulee kohdella kuin lasta. Hänen läheisessä ja luottamuksellisessa hetkessä antamansa suostumus vielä läheisempään toimintaan on mahdollisesti myöhemmin epäpätevä.
Nykyään on sellainen käsitys, että aikuinen nainen ei ole vastuullinen itsenäinen toimija, jonka antamaan sanalliseen tai eleillään ilmaisemaan suostumukseen voisi luottaa. Mies on kuitenkin aina ja kaikissa tilanteissa vastuullinen omista päätöksistään. Vanhan ajan feminismi korosti naisen itsenäistä toimijuutta, Nykyinen feminismi infantilsoi naisen.
Jos minua joku vanha pitkän ajan tuttu ja luotettavana pitäväni henkilö alkaa kopeloimaan, muutan käsitykseni tästä henkilöstä. Poistun tilanteesta, enkä jatkossa vuorovaikuta hänen kanssaan. Jätän edes orastavan mahdollisuuden siitä, että syntyisi väärinkäsitys, että hänellä olisi antamani suostumus tunkeutua ruumiinaukkoihini antamatta. On varsin ikävää kun suhtautumista pitkään tuntemaansa henkilöön on muutettava. Olen kuitenkin itsenäinen toisista riippumaton toimija ja kannan vastuun omista tekemistäni, tekemättä jättämistäni ja suostumuksistani ihan itse. Vastaavaa ei ilmeisesti naisilta enää odoteta.
Jos pyllistän heikolla hetkellä ja annan toisen ymmärtää, että suostumus on annettu, it's on me. Katua voi myöhemmin, mutta ei se toisesta rikollista tee. Vaikka rikosoikeudellinen käytäntö nähtävästi nykyään mahdollistaisi oman katumukseni viemisen käräjille, oma moraalin ei sitä salli.
Minua on kyllä viety kyseenalaisten naisten toimesta ollessani korkeissa promilleissa. Aamulla miettii, että ois voinut jättää tekemättä, mutta ei ole tullut vielä mieleen lähteä tekemään rikosilmoituksia, että haahka käytti minua hyväkseen heikolla hetkellä, kun olin tilassa, missä en ollut vastuussa omista valinnoistani. Ne oli huonoja valintoja, mutta kyllä mä oon se joka teki valinnat, annoin suostumuksen ja koen morkkikset omassa päässäni kuormittamatta oikeuslaitosta.
Muistakaa miehet. Jos nainen hakee sinusta henkistä turvaa, hän haluaa vain emotionaalista läheisyyttä. Samaa hän voisi luultavasti hakea toisilta naisilta, mutta jostain syystä hakee sitä mieheltä. Jos ja kun viisarisi värähtää tässä tilanteessa, vaienna viisarisi. Aikuista emotionaalisessa tilassa olevaa naista tulee kohdella kuin lasta. Hänen läheisessä ja luottamuksellisessa hetkessä antamansa suostumus vielä läheisempään toimintaan on mahdollisesti myöhemmin epäpätevä.
Nykyään on sellainen käsitys, että aikuinen nainen ei ole vastuullinen itsenäinen toimija, jonka antamaan sanalliseen tai eleillään ilmaisemaan suostumukseen voisi luottaa. Mies on kuitenkin aina ja kaikissa tilanteissa vastuullinen omista päätöksistään. Vanhan ajan feminismi korosti naisen itsenäistä toimijuutta, Nykyinen feminismi infantilsoi naisen.
Jos minua joku vanha pitkän ajan tuttu ja luotettavana pitäväni henkilö alkaa kopeloimaan, muutan käsitykseni tästä henkilöstä. Poistun tilanteesta, enkä jatkossa vuorovaikuta hänen kanssaan. Jätän edes orastavan mahdollisuuden siitä, että syntyisi väärinkäsitys, että hänellä olisi antamani suostumus tunkeutua ruumiinaukkoihini antamatta. On varsin ikävää kun suhtautumista pitkään tuntemaansa henkilöön on muutettava. Olen kuitenkin itsenäinen toisista riippumaton toimija ja kannan vastuun omista tekemistäni, tekemättä jättämistäni ja suostumuksistani ihan itse. Vastaavaa ei ilmeisesti naisilta enää odoteta.
Jos pyllistän heikolla hetkellä ja annan toisen ymmärtää, että suostumus on annettu, it's on me. Katua voi myöhemmin, mutta ei se toisesta rikollista tee. Vaikka rikosoikeudellinen käytäntö nähtävästi nykyään mahdollistaisi oman katumukseni viemisen käräjille, oma moraalin ei sitä salli.
Minua on kyllä viety kyseenalaisten naisten toimesta ollessani korkeissa promilleissa. Aamulla miettii, että ois voinut jättää tekemättä, mutta ei ole tullut vielä mieleen lähteä tekemään rikosilmoituksia, että haahka käytti minua hyväkseen heikolla hetkellä, kun olin tilassa, missä en ollut vastuussa omista valinnoistani. Ne oli huonoja valintoja, mutta kyllä mä oon se joka teki valinnat, annoin suostumuksen ja koen morkkikset omassa päässäni kuormittamatta oikeuslaitosta.