Lasten kasvatuksesta

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Nannitanni
Harjunpää
Viestit: 292
Liittynyt: Ma Maalis 08, 2010 3:24 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Nannitanni »

Ai että. :D En kyllä aio osallistua tuohon kännykkäkeskusteluun, mutta eräs toinen asia lasten kasvatukseen liittyen on jäänyt vaivaamaan.

Olin pari kesää sitten töissä päiväkodissa, jossa pääsi omin silmin näkemään vanhempien ja päiväkodin työntekijöiden kohtaamisia. Eräs asia, mikä vaivasi itseäni kamalasti, oli se, miten jotkut vanhemmat suhtautuivat siihen jos päiväkodin täti mainitsi jostain väärästä mitä heidän lapsena oli tehnyt. Kuten nyt esimerkiksi vienyt toiselta lelun, lyönyt toista lasta tai kiroillut. Toiset suhtautuivat asiaan asiallisesti, sanoivat puhuvansa lapsen kanssa ja muutenkin, keskustelivat normaalisti.

Muutamalla vanhemmalla taas tuntui keittävän heti yli, kun tämänkaltaisesta asiasta mainittiin. "Joo, ei oo kyllä meidän Erja-Maaretin vika ollut, ei hän tekisi ikinä mitään sellaista. " Ja jos asiaa jatkoi, että tilanne on nähty omin silmin jne, sama jatkui. "Ei meidän lapsi, se toinen varmasti yllytti."

Itselleni, nuorelle teinilikalle oli silloin suuri järkytys tuo vanhempien suhtautuminen. Jäi kyllä todella häiritsemään, varsinkaan, kun itse ei pahemmin asialle voinut mitään.

Mietinkin tässä, varsinkin niiden minfolaisten kohdalla, joilla on lapsia, miten te suhtaudutte vastaaviin tilanteisiin, jos niitä on vastaan tullut? Onko se ihan normaalia syyttää päiväkodin tätiä siitä, jos lapsenne käyttäytyy huonosti? :D
"When I'm being sad, I stop being sad and be awesome instead. True story."
-Barney Stinson-
pikku-my
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 3:54 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja pikku-my »

Mä olen jo päässyt siihen tulokseen ettei Mikko82 ikänsä puolesta ole aikuinen (ja toivottavasti nuo numerot hänen nimimerkissään ei kuvaa syntymä vuotta).

Tai hän kasvaa jossain tynnyrissä. Onneksi kuitenkaan hän/hänen avovaimonsa ei ole mun lapsien hoitajia. Suurimmalla osalla päivähoitajista on onneksi vielä järki tallella. Ja vaikkakin suurin osa näistä hoitajista on kuitenkin samaa ikäluokkaa kuin edellämainittujen vanhemmat (jollei mikko satu olemaan jonkun 60- vuotiaan iltatähti).

Mikko kuitenkin mainitsee ettei tarvitse olla uusinta tekniikkaa ja kaikkea ei tarvita,niin näyttää itsellä olevan skypeä,kännykkää ja nettiä. Jos ilman niitä pärjää niin miksi on itselleen sellaiset hankkinut? Yhteydenpitohan luonnistuu sillä lankapuhelimella ihan yhtälailla...


Hop.olikin tullut vielä yksi mielenkiintoinen kommentti väliin.

Itse olen näistä vaihtoehdoista se keskustelija tyyppi.
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

pikku-my kirjoitti:Mä olen jo päässyt siihen tulokseen ettei Mikko82 ikänsä puolesta ole aikuinen (ja toivottavasti nuo numerot hänen nimimerkissään ei kuvaa syntymä vuotta).
Anteeksi, mutta juuri noin taidat sanoa vanhemmillesikin. Pese suu saippualla!
pikku-my kirjoitti:Mikko kuitenkin mainitsee ettei tarvitse olla uusinta tekniikkaa ja kaikkea ei tarvita,niin näyttää itsellä olevan skypeä,kännykkää ja nettiä.
Nyt ei keskustellakaan siitä tietääkseni, mitä aikuisella on vaan me keskustellaan siitä mitä lapsella ei tulisi olla mistään hinnasta.
pikku-my kirjoitti:Onneksi kuitenkaan hän/hänen avovaimonsa ei ole mun lapsien hoitajia.
Jokainenhan saa päättää kuinka lastansa kasvattaa, mutta sitä en ymmärrä että lapsi jo vaippaikäisenä saa puhelimen ja esimerkiksi potalle siirtyessään soittaa äidillensä kännykällä: "tule äiti pyyhkii", kunnei jaksa huutaa olkkariin asti. Onko "kansalaistaito" lapselta vain kännykkä? Se ei riitä! Miellän lapsen uusavuttomaksi, jos osaa vain puhelimeen puhua, muttei yrityksistä huolimatta osaa edes nuotiota sytyttää 10-vuotiaanakaan (ja kännykän pitäis antaa?), vaikka kädestä pitäen on opetettu tai tehdä itselleen pajupilliä. Joku sanoo että pois lapsilta tulitikut ja puukko, mutta mä taas sanon että pois lapsilta kännykkä. Suomessa kasvatetaan lapsi täysin uusavuttomaksi...äiti hakee koulusta ja kotiin tai äiti sytyttää nuotion ja veistää pajupillin. Vihaan tollaista asennoitumista vanhemmilta. Tollainen ylihuolehtivaisuus on vasten mielistä. Lapsille vaan pakollinen partio!

Eiks Big Brother ole kauheeta, kunnei siellä saa räplätä edes kännykkää tai tietää mitään ulkomaailmasta. Ois vaan hyväksi vanhemmille?

Kännykkä, Big Brother ja Salkkarit - muuta ne lapset eivät osaa nykyisin sanoakaan!!
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
pete-79
Alibin satunnaislukija
Viestit: 66
Liittynyt: To Elo 19, 2010 10:31 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja pete-79 »

Pakkohan Mikon on olla trolli, tai jos ei ole niin huh huh...
Ymmärrän toki, että sadististen vanhempien kasvatus jättää arvet, mutta että noin kovat. Toivottavasti avovaimosi ei lasten hoidossa harrasta yhtä radikaaleja toimenpiteitä, kuin sinä itse? Ethän koskaan hanki lapsia, ethän..?
pikku-my
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 3:54 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja pikku-my »

Mä olen jo päässyt siihen tulokseen ettei Mikko82 ikänsä puolesta ole aikuinen (ja toivottavasti nuo numerot hänen nimimerkissään ei kuvaa syntymä vuotta).

Anteeksi, mutta juuri noin taidat sanoa vanhemmillesikin. Pese suu saippualla!

Jos Ne kuvaavat,olen sinua vanhempi :D Ja ei en todellakaan sano, olen todellakin hyvissä väleissä vanhempieni kanssa,saan neuvoja tarvittaessa ja neuvon heitä (esim. tietokoneen käytössä ) tarvittaessa.

Onneksi kuitenkaan hän/hänen avovaimonsa ei ole mun lapsien hoitajia.

Miellän lapsen uusavuttomaksi, jos osaa vain puhelimeen puhua, muttei yrityksistä huolimatta osaa edes nuotiota sytyttää 10-vuotiaanakaan (ja kännykän pitäis antaa?), vaikka kädestä pitäen on opetettu tai tehdä itselleen pajupilliä. Joku sanoo että pois lapsilta tulitikut ja puukko, mutta mä taas sanon että pois lapsilta kännykkä. Suomessa kasvatetaan lapsi täysin uusavuttomaksi...äiti hakee koulusta ja kotiin tai äiti sytyttää nuotion ja veistää pajupillin. Vihaan tollaista asennoitumista vanhemmilta. Tollainen ylihuolehtivaisuus on vasten mielistä. Lapsille vaan pakollinen partio!
ööö onko joku sanonut ettei lapseni noita asioita osaisi vaikka omistaakin kännykän?
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Mikko82 kirjoitti:Jokainenhan saa päättää kuinka lastansa kasvattaa, mutta sitä en ymmärrä että lapsi jo vaippaikäisenä saa puhelimen ja esimerkiksi potalle siirtyessään soittaa äidillensä kännykällä: "tule äiti pyyhkii", kunnei jaksa huutaa olkkariin asti.
Tunnetko sitten jonkun, joka on hommannut vaippaikäiselle lapselleen kännykän? Ja soitteleeko lapsi vessasta vanhemmilleen, että saa tulla pyyhkimään? Epäilen. Älä siis turhaan vääristele tai ainakaan tahallasi käsitä väärin meidän kirjoituksiamme, käännät asiat päälaelleen.

On se kamalaa, kun on lapsena tullut kaltoinkohdelluksi. Ja ikävä kyllä se pitää kostaa mahdollisille tuleville jälkipolvillekin vielä :( En ymmärrä, en sitten millään. Maailma on nykyaikaistunut, miksi ihmisten pitäisi silti elää mennyttä aikaa? Toki ymmärrän, ettei lapselle kuulu antaa kaikkea mitä lapsi pyytää. Mutta jos vanhemmat haluavat esim. ostaa sen puhelimen, onko se lapsen vika tai tekeekö se vanhemmista huonompia? Ei todellakaan.

Miksei sitten samantien myydä autojamme, onhan ennenkin pärjätty ilman niitä. Tai muutetaan samantien luoliin, eihän esi-isillämme ole ollut hienoja omakotitaloja tai kerrostaloasuntoja :roll:
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

pikku-my kirjoitti:Jos Ne kuvaavat,olen sinua vanhempi :D Ja ei en todellakaan sano, olen todellakin hyvissä väleissä vanhempieni kanssa,saan neuvoja tarvittaessa ja neuvon heitä (esim. tietokoneen käytössä ) tarvittaessa.
Ketä kuvaa mua, että olet vanhempi mua? Ikä ei kerro mielestäni mitään vaan se, miten suhtautuu lasten kasvatukseen ja miten pystyy elämään ilman esim. oman äidin holhoamista. Se kuuluu selviytymistarinaan, että tytöt on riippuvaisia äidistään tai kummastakin vanhemmasta, eikä liioin pojat. Yleensä menee 4 kuukauttakin, etten soita vanhemmilleni. En ymmärrä vaan ihmisiä, jotka on niin sukurakkaita että äitinsä perässä tulee juosta päivittäin/viikottain/kuukausittain. Eriasia on sitten, jos vanhemmat alakvat olla huonossa kunnossa, ettei sängystäkään pääse ylös. Moni ihminen ei ole kypsä vanhemmaksi, jollei pidä itse lapsilleen jöötä vaan sitä pitää isovanhemmat. Onko se niin ihmeellistä, että olen saanut paremman kasvatuksen kotoani kuin sä ja pärjännyt koko nuoruuteni ilman kännykkää?

Kyllä minäkin autan vanhempiani siinä missä kykenen tietoturva-asioissa, mutta en asu ihan naapurissa vaan n. 200 km:n päästä heistä. Ymmärrätkö HiJackThis-ohjelman käytöstä tai siitä mitä sillä tehdään, jos tietokone on mennyt nurin?! :) Harrastan tietoturva-asioita. Oletko kuullut siitä, että etäisesti kyetään ratkaisemaan ongelmia TeamViewer-ohjelmiston avulla, jollei ole muuta asiaa käydä vanhempien luona ja tahtovat kuitenkin pikaista apua ongelmien selvittelyssä? Kaikki nyt ei välttämättä asu vanhempiensa kanssa naapureina tai samalla paikkakunnallakaan ja asuvat n. 200 km:n toisistaan eivätkä aina pääse tulemaan edes kuukausittain käymään. En omista omaa autoa. Sekin on vähän samanlainen pakkomielle ihmisille kuin kännykkä!
pikku-my kirjoitti:ööö onko joku sanonut ettei lapseni noita asioita osaisi vaikka omistaakin kännykän?
Sellaiselta se hieman kuulostaa, ettei lapsesi kykenisi elämään ilman kännykkää kun olet sitä vartavasten tyrkyttänyt. Ongelmia siitä tulee varmasti viimeistään yläkoulussa esim. oppituntien häirinnällä tms.
Geissimummo kirjoitti:Tunnetko sitten jonkun, joka on hommannut vaippaikäiselle lapselleen kännykän? Ja soitteleeko lapsi vessasta vanhemmilleen, että saa tulla pyyhkimään? Epäilen. Älä siis turhaan vääristele tai ainakaan tahallasi käsitä väärin meidän kirjoituksiamme, käännät asiat päälaelleen.
Sitä täällä yleensäkin vaahdotaan kuin suu messingillä, että niin on hyväksi lapsen kasvatuksen puolesta, että lapsilla tulee olla kännykkä.
Geissimummo kirjoitti:On se kamalaa, kun on lapsena tullut kaltoinkohdelluksi. Ja ikävä kyllä se pitää kostaa mahdollisille tuleville jälkipolvillekin vielä :( En ymmärrä, en sitten millään. Maailma on nykyaikaistunut, miksi ihmisten pitäisi silti elää mennyttä aikaa? Toki ymmärrän, ettei lapselle kuulu antaa kaikkea mitä lapsi pyytää. Mutta jos vanhemmat haluavat esim. ostaa sen puhelimen, onko se lapsen vika tai tekeekö se vanhemmista huonompia? Ei todellakaan.
Olenko sinusta väittänyt että olen tullut kaltoin kohdelluksi kotonani? Jos olen todennut, että minusta on hyvä antaa tukkapöllyä ja luunappia edelleenkin lapsille vaikka sosiaalitantat sen kieltäisivätkin -se voi olla hyvin opettavaista lapselle edelleenkin. Sitten kun ne sosiaalitantat perustelevat, että vanhan ajan kunnon lasten kasvatus ei enää pure niin sitten voin lopettaa moisen ja perustelevat että kännykkä lapselle on parempi kasvattaja kuin vanhempi niin lopetan nämä löpinät.

---

Ajattelen asiaa toisesta näkökulmasta:

Onhan sitä nyt mediassa puhuttu siitäkin monia kymmeniä vuosia, että eläinperäinen rasva (=kova rasva) ei ole terveellistä ihmisille, koska se aiheuttaa sydänvikoja ja kasvirasva on terveellistä KAIKILLE, vaikkei se lopulta pidä paikkansa ollenkaan, että eläinperäinen rasva lopulta olisi syyllinen ihmisten sydäntauteihin vaan se kalkki, eikä rasva.

Eilinen A-talk (tämä on osoittautunut yhtä suureksi juupas-eipäs keskuskeluksi?):
http://areena.yle.fi/video/1284588

HUOM! Olen esittänyt tämän "sivulauseessa" eli tästä ei täällä keskustella sen enempää?

Sama juttu lasten kasvatuksen kanssa, että vanhan tapainen kasvatus on vissiin huonoksi lapsen terveydelle..hmm...se ei tarkoita sitä että remmillä lyötäisi päivittäin? Siihen tahdon saada jonkun sanomaan, että siitä ois tutkimus tulos, että lapsi tarvitsi kännykän tai ne uudet stereot (ainakin meillä ne stereot tai Nintendot tuli "ansaita" eikä saada automaattisesti). Edellinen sukupolvi ei ole kuitenkaan "vitun sanaa" kaduilla ja toreilla hokenut vai onko? Kirominen oli meillä kotona ainakin kiellettyä, mutta ilmeisesti se ei ole monessa muussa kodissa. Kasvattaja isäni ei ollut edes uskovainen (ei kuulu kirkkoon) ja nuoruudessani erään tyttöystäväni isä oli pappi, joka totesi silloiselle tyttöystävälle että "tuo poika on hyvin kasvatettu".
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
pikku-my
Harjunpää
Viestit: 308
Liittynyt: Pe Huhti 20, 2007 3:54 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja pikku-my »

Mikko82 kirjoitti: Kasvattaja isäni ei ollut edes uskovainen (ei kuulu kirkkoon) ja nuoruudessani erään tyttöystäväni isä oli pappi, joka totesi silloiselle tyttöystävälle että "tuo poika on hyvin kasvatettu".
Ja kaikki papitko osaavat kasvattaa lapsensa hyvin ? :D Ei muuta kun jokainen lukemaan itseään papiksi niin on lastenkasvatusasiat kunnossa :D
Avatar
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD
Viestit: 1392
Liittynyt: Su Huhti 20, 2008 4:03 pm

Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Mikko82 kirjoitti:Yleensä menee 4 kuukauttakin, etten soita vanhemmilleni. En ymmärrä vaan ihmisiä, jotka on niin sukurakkaita että äitinsä perässä tulee juosta päivittäin/viikottain/kuukausittain. Eriasia on sitten, jos vanhemmat alakvat olla huonossa kunnossa, ettei sängystäkään pääse ylös.
Eli sitten vasta on hyvä ottaa yhteyttä vanhempiinsa, kun toinen on sänkypotilaana eikä enää itse kykene tekemään mitään? Meilläpäin tuollaisia sanotaan perinnön perässä juoksijoiksi :shock: Onko lähimmäisen rakkaus sinulle niin vieras käsite? Itse ainakin haluan olla tekemisissä perheeni ja sukulaisteni kanssa, ennen kuin sekin on myöhäistä.

Geissimummo kirjoitti:On se kamalaa, kun on lapsena tullut kaltoinkohdelluksi. Ja ikävä kyllä se pitää kostaa mahdollisille tuleville jälkipolvillekin vielä :( En ymmärrä, en sitten millään. Maailma on nykyaikaistunut, miksi ihmisten pitäisi silti elää mennyttä aikaa? Toki ymmärrän, ettei lapselle kuulu antaa kaikkea mitä lapsi pyytää. Mutta jos vanhemmat haluavat esim. ostaa sen puhelimen, onko se lapsen vika tai tekeekö se vanhemmista huonompia? Ei todellakaan.
Mikko82 kirjoitti:Olenko sinusta väittänyt että olen tullut kaltoin kohdelluksi kotonani? Jos olen todennut, että minusta on hyvä antaa tukkapöllyä ja luunappia edelleenkin lapsille vaikka sosiaalitantat sen kieltäisivätkin -se voi olla hyvin opettavaista lapselle edelleenkin.
Mikko hyvä, olenko tuossa tekstissäni maininnut sinun nimeäsi? Ihan yleisesti tarkoitin.
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Avatar
Valoviikate
Christopher Lorenzo
Viestit: 1506
Liittynyt: Pe Helmi 22, 2008 7:12 pm
Viesti:

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Valoviikate »

Nannitanni kirjoitti: Muutamalla vanhemmalla taas tuntui keittävän heti yli, kun tämänkaltaisesta asiasta mainittiin. "Joo, ei oo kyllä meidän Erja-Maaretin vika ollut, ei hän tekisi ikinä mitään sellaista. " Ja jos asiaa jatkoi, että tilanne on nähty omin silmin jne, sama jatkui. "Ei meidän lapsi, se toinen varmasti yllytti."

Itselleni, nuorelle teinilikalle oli silloin suuri järkytys tuo vanhempien suhtautuminen. Jäi kyllä todella häiritsemään, varsinkaan, kun itse ei pahemmin asialle voinut mitään.
Tämä on niin tuttua koulukiusaamiskeskusteluista. Liekö jokin äidin/isän luontoon kuuluva kieroutunut mekanismi.
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

pikku-my kirjoitti:Ja kaikki papitko osaavat kasvattaa lapsensa hyvin ? :D Ei muuta kun jokainen lukemaan itseään papiksi niin on lastenkasvatusasiat kunnossa :D
Tarkotinko mä sinusta tota, että pappi olisi parempi kasvattaja lapsilleen? Kysymys oli, että hän oli todennut että "minut on kasvatettu hyvin", eikä mitään muuta. Olisiko pitänyt olla sotilasupseeri, joka olisi pitänyt sen toteamisen tehdä, jotta sellainen ymmärrettäisi paremmin?

Olen tullut siihen lopputulokseen, että täällä moni on saanut lapsensa jo ennen kuin täytti 18v kasvamatta ensin itsekään aikuiseksi. Ei muussa tapauksessa voi ajatella lapsestaan noin ylimielisesti!

Tuossa yllä oli hyvä kysymys:
Puolustaako monet lapsiaan todellakin: "ei meidän lapsemme ole tehnyt mitään vaan tuo Petteri"? Se pistää hyvin mun silmääni kun kattelen noita Kadonneet-ohjelmia, kuinka paljon lopulta vanhemmat tietävät omista lapsistaan.Täytyy sanoa, että sellainen on todella huono lapsen vanhempi. Vastuuntunnollisen vanhemman tulisi sanota: "hyvä kuin kerroit, otan sen puheeksi lapseni kanssa" ja ratkaista ne ongelmat lapsensa kanssa.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Totta kai vanhemmat ostavat kännykän kun lapset tarpeeksi pitkään ruikuttavat kännykkää!! :D Vanhempien tulee näin ollen puolustautua, eikä silittää päälakea!
Geissimummo kirjoitti:Eli sitten vasta on hyvä ottaa yhteyttä vanhempiinsa, kun toinen on sänkypotilaana eikä enää itse kykene tekemään mitään? Meilläpäin tuollaisia sanotaan perinnön perässä juoksijoiksi :shock: Onko lähimmäisen rakkaus sinulle niin vieras käsite? Itse ainakin haluan olla tekemisissä perheeni ja sukulaisteni kanssa, ennen kuin sekin on myöhäistä.
Nyt taas näkee että laitetaan sanat toisen suuhun.

Hohhoijaa...miksei vanhemmat muuta lastensa perässä sinne toiselle paikkakunnalle, jos he sitä perään tahtovat taukoomati? Asuuhan noilla islamilaisillakin koko helvetin suku kerrostaloasunnossa? Luottavatko ne vanhemmat tosissaan siihen lapseen, joka asuu toisaalla eikä tonttinsa sisäpuolella? Kyllä se vuorovaikutus meillä toimii, että vanhemmat käyvät meillä usemmin kuin me siellä heidän kotonaan. Ei täällä Turussa omaa autoa tarvitse. Salon Nokialla olen ollut minäkin tuotantotöissä...vihasin niitä kimppakyydin tarjoajia ja ne jotka kulkivat kimppakyydeillä niin ne vasta haukottelikin työvuoronsa aikana. Kävelin joka aamu klo 4 Turun linja-autoasemalle 6 km:n päästä. Ryhtyisitkö sinä sellaiseen, jollei pirssi olisi sua vartoomassa rapun oven edessä!! :D

Lähimmäisen rakkaus. Minulla on perhe avovaimo + 2 kissaa ja ne riittää minulle hyvin "lähimmäisen rakkaudeksi". Vanhemmat ovat ennemminkin sukulaisia kuin vanhempia silloin kun lapsi alkaa asumaan pois kotoa.

Näkee hyvin, ettei vanhemmat päästä lapsiaan ajattelemaan omaa tulevaisuuttaan vaan pitävät ennemmin kotona hamaan tappiin asti. Mitä niistä tulee? Heidän hyyryläisiäkö? Hyvä kun osaavat edes maitopurkkia avata ilman vanhempaansa!!!
Geissimummo kirjoitti:On se kamalaa, kun on lapsena tullut kaltoinkohdelluksi. Ja ikävä kyllä se pitää kostaa mahdollisille tuleville jälkipolvillekin vielä :( En ymmärrä, en sitten millään. Maailma on nykyaikaistunut, miksi ihmisten pitäisi silti elää mennyttä aikaa? Toki ymmärrän, ettei lapselle kuulu antaa kaikkea mitä lapsi pyytää. Mutta jos vanhemmat haluavat esim. ostaa sen puhelimen, onko se lapsen vika tai tekeekö se vanhemmista huonompia? Ei todellakaan.
Mikko82 kirjoitti:Olenko sinusta väittänyt että olen tullut kaltoin kohdelluksi kotonani? Jos olen todennut, että minusta on hyvä antaa tukkapöllyä ja luunappia edelleenkin lapsille vaikka sosiaalitantat sen kieltäisivätkin -se voi olla hyvin opettavaista lapselle edelleenkin.
Geissimummo kirjoitti:Mikko hyvä, olenko tuossa tekstissäni maininnut sinun nimeäsi? Ihan yleisesti tarkoitin.
Oletin että ensimmäinen lause oli minuun kohdistettu.

Niin minun mielestäni tulee olla perustelua se, että lapselle tulee hankkia se puhelin. Siihen ei riitä perustelluksi syyksi se, että "soitellaan" tai "että vanhempi nyt vaan tahtoo ostaa lapselle puhelimen". Se puhelinko suojelee parhaiten lasta, eikä se mitä vanhemmat ovat sanoneet ohjeeksi!

Jos alakoululaiselle lapselle hankkii kännykän, miksei niitä samalla päästetä kattomaan nettiin pornosivuja??? Eli kysymys on moraalisesta kotikasvatuksesta ja siitä että kotiin tullaan ilman kännykkää.

Jos vaikka lapsen kännykästä menee akku kesken koulupäivän, niin saako hän sillä verukkeella olla kavereilla ilmoittamatta siitä kotijoukoille??

Siis älytöntä antaa pikku nassikalle kännykkä käteen. Se on vähän kuin annettaisi ase käteen ja joku vanhempi opetettaisi sen ampumaan sillä. Ei jumalauta, jotakin vastuuta ja vanhemmillakin pitää olla pääkoppansa sisällä kuin tyhjää. Minusta niillä vanhemmilla jotka antavat kännykän alaikäiselle lapselleen (ilman ansaitsemista) täytyy aivojen tilalla olla turvetta!

Lapsien kasvatukselliseen linjaan ei kuulu aseiden käsittely. Se ei kuulu kansalaistaitoon kuin vasta sitten kun on aikuisia.

Tulen sen verran vastaan:
Opettaisitte vanhemmat ennemmin lastanne oikea oppisesti vaikka sytyttämään esimerkiksi nuotion, josta lapsenne saisi palkinnoksi kännykän ennen kuin annatte tuosta vain ilman mitään?! :)
Viimeksi muokannut Mikko82, Pe Syys 17, 2010 4:35 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Florence86
Poliisikoira Rex
Viestit: 258
Liittynyt: Ke Tammi 20, 2010 6:14 pm

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Florence86 »

Mikko82, mä oikeesti alan toivomaan sun olevan trolli. Nostit korkeimmaksi ohjeeksi vanhempien kunnioituksen. Siitä tulee pelottavasti mieleen tapa jolla mun isäni kasvatettiin; hänenkin isänsä suusta jylisi vain "kunnioita isääsi ja äitiäsi!". Mun isällä oli pikkupoikana huono ruokahalu ja yhteiset ateriat meni aina kinasteluksi. Lautanen oli syötävä tyhjäksi. Isoisäni istuttikin 6-vuotiasta isääni yöhön asti lautasen äärellä kunnes se oli tyhjä. Jos isäni yritti mennä vessaan, nukahti lautasen äärelle tai yritti keskustella niin tuli tukkapöllyä tai luunappia. Sellainen murtaa pienen lapsen, ei se ole mitään kasvatusta - moinen sorto menee enemmänkin sen aikuisen oman vallanhuuman piikkiin.

Ei mun isä halunnut samalla tavalla omia lapsiaan kasvattaa, mut ei se oikein muutakaan osannut. Olipahan sit vaan paljon poissa.
Niin minun mielestäni tulee olla perustelua se, että lapselle tulee hankkia se puhelin.
Minusta niillä vanhemmilla jotka antavat kännykän alaikäiselle lapselleen (ilman ansaitsemista) täytyy aivojen tilalla olla turvetta!
Mikä on perusteltua? Miten lapsi sit ansaitsee sen kännykkänsä?
Clear water has no fish.
Mikko82
Neuvoja-Jack
Viestit: 508
Liittynyt: Ke Helmi 11, 2009 5:12 pm
Paikkakunta: Turku

Re: Lasten kasvatuksesta.

Viesti Kirjoittaja Mikko82 »

Florence86 kirjoitti:Siitä tulee pelottavasti mieleen tapa jolla mun isäni kasvatettiin; hänenkin isänsä suusta jylisi vain "kunnioita isääsi ja äitiäsi!".
Samalla tavalla minutkin kasvatettiin, enkä pidä itseäni trollina. Ymmärrät asiat paremmin kun ikäsi kasvaa, että se oli sulle ihan hyväksi että isäsi näin sinut kasvatti. Minua ei kasvattanut oma isäni vaan "kasvatti isä" ja siitä kiitän ettei minua kasvattanut koskaan se alkoholisti isäni.
Florence86 kirjoitti:Mikä on perusteltua? Miten lapsi sit ansaitsee sen kännykkänsä?
Lue edellinen viestini. Sen tulee lapsi jollakin tavalla edes ansaita.

Mitä varten yleensä aikuisen (onko niitä edes nykypäivänä olemassa vai onko se sellainen huhu?) pitäisi antaa tuosta vaan kännykän lapselleen ilman mitään? Lapsen tulisi opetella ensin vaikka käytännön asiat ensin ja sitten vasta saada kännykän tai mikä lie "MusaBoxi" tai "Nintendo" se nykyisillä muksuille on. Jos sillä häiritään koulussa opetusta niin tällöin se tulee evätä pois lapselta välittömästi a) opettaja b) omat vanhemmat.
Viimeksi muokannut Mikko82, Pe Syys 17, 2010 4:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Lyhennetty: "Jokainen joka sunnuntaina tekee työtä, surmattakoon" (2. Moos. 35:2). Jari Tervo: "Ketkä tekee töitä sunnuntaina, PAPIT. Mä en
millään haluaisi tappaa ketään ihmisiä, mutta kai se on jostain aloitettava"
Vastaa Viestiin