Eipä tullut lusi vuosina urheiltua tippaakaan. Joskus pikku painoilla harjoittelua, ei jäänyt tavaksi. Tennistä ja jääkiekkoa olisin pelannut, mutta sellaista mahista ei ollut vankiloissa. Selli jumppaa, punnerruksia ja sen sellaista kevyttä, ja ympyrän kävelyä pihalla, jos säät salli. Ikkunastakin sai happea kun avasiClarence kirjoitti: To Elo 27, 2020 7:22 pm Tässä kysyisin kaikilta, eritoten Rundilta, urheilitko vankilassa, vai mikä oli harrastus? Itsellä yhteen aikaan lentopallo oli se ykköslaji. Punttiakin tuli jonkun verran. Saunassa olin muihin kylpiöihin selin pesten kroppaa, ja tunsin kun nuori vanki ajattelematta enempää koitti minun selkää sanoen, kyllä näkee tulosta. Heti kun tunsin kosketuksen, pomppasin ympäri, että kuka. Poika säikähti pahanpäiväisesti ja pyyteli anteeksi. No sai tietenkin anteeksi. Nuori vanki ei tiennyt vielä, mitä kestää tehdä ja mitä ei.
Noista kaukaisista ajoista olen treenannut sivilissä aika monella salilla. Joka salilta on joku varastanut jotain. Hyvin vaikea päällepäin arvioida kuka. Kun sekakäyttäjä ilmaantuu salille, missä ei normaalisti käy, ei arviointi ole niin vaikeaa. Ensikertalaisena vankilassa tutkintolaisena pidin ensipäivät soitinta kaapissa. Miehet kysyivät miksi. Sanoin; ettei kukaan varasta. He nauroivat, ei täällä kukaan varasta. Se piti paikkansa. Sellirosvo on ohikkaaan tekijään ja vasikkaan verrattava niljake. Niitäkin joskus oli.
Tapahtuihan noina aikoina aina välillä selliryöstöjäkin, kuitenkin harvemmin. Yhdessä keskusvankilassa tunnettu vanki ryösti toisen ja sai kuulemma 2 vuotta. Toisessa keskusvankilassa kaksi vankia ryösti yhden nimimiehen. Nimimies ilmoitti tekijät, ja menetti siinä hiukan mainetta. Mutta olla nimimiehen paikalla, on tosi ikävä sauma, meinaan mahdollisuuksia on kolme. Niellä asia hiljaisuudessa, ilmoittaa tai ottaa oikeus omiin käsiin.
Tekemiset oli pitkälti henkisiä, kirjeenvaihtoa, kirjallisia juttuja, joskus luin jotakin ja hieman ehdin opiskellakin jossakin välissä. No, musiikkia stereo radio-nauhurista. Telkkaria en katsellut paljon vaikka sellainenkin oli. Lopulta myin sen pois.
Joskus myöhemmin rupesi huvittamaan kun kuulin, että vangit olivat saaneet oikeuden pitää playstation pelikojetta. Olin, että ei jumalauta, näplääkö vanhanliiton ukot pleikkareita? No, se oli kai jokseenkin yleinen masiina, mutta enempikin nuorten konnien keskuudessa.
Sellirosvous oli pyhä ja suojeltu asia. Kerran kuulin varkaudesta. Toisen kerran selliryöstöstä, oli lähtenyt kello ja sormus väkisin. Alle vuosi siitä päätekijä sai ansionsa mukaan siviilissä, kun porukka hakkasi sen Makkaratalon parvella Helsingissä. Jätkä oli "punttikarju" mutta turpiin sai. Päihdeongelmainen, veti pillereitä ja kamaa linnassakin, siinä syy ryöstöön. Oli tullut myöhemmin uskoon, kuulin sitten siviilissä.