Varmasti. Mutta silti siirtäisin vastuuta hieman kiusaajiltakin pois. Tai ainakaan omasta mielestäni tässä ei vertaisryhmäläisten vaikutus ole ollut aivan niin suuri, kuin esimerkiksi Columbinen tapauksessa oli. Tässä suurta osaa on näytellyt myös Auvisen omat mielenliikkeet, sekä perhetausta. Columbine osoitti mielestäni selkeämmin inhoa muita ihmisiä kohtaan, tässä on inhottu ennemminkin itseä.KenWalsh kirjoitti:Mahtavatko nämä kiusaajat missään vaiheessa tajuta mitä tuli tehtyä?
Kyllä meilläkin on pitkiä kiusattu (itse olen siis ollut aina luokkani pienin), mutta tulin siihen tulokseen että pisimmästä päästä Auvinen ei ainakaan ollut. Ei ainakaan näytä ruumiinrakenteeltaan kovinkaan pitkältä, mitä noista videoista nyt saa selvää.
edit: Lisähuomautuksena todettakoon että uskoisin, että Auvinen on kuvitellut kuolevansa poliisin ampumiin luoteihin. Suunnitelmista saa sen kuvan, että Auvisen tarkoituksena on ollut aiheuttaa hirveä kaaos, ja hän on todennäköisesti etukäteen kuvitellut tappavansa paljon enemmän ihmisiä, kuin mitä lopulta tappoi. Tältä osin kyseessä on siis ollut tahaton Columbinen toisto. Luulen Auvisen kuvitelleen poliisilta kestävän paljon kauemmin päästä paikalle (poliisin nopea ilmaantuminenhan oli lopulta sattuman kauppaa). Hän on kuvitellut, että saa sytyttää koulun tuleen, tuhota paikkoja täydellisesti ja surmata kymmeniä ihmisiä ennen virkavallan saapumista. Hän on kuvitellut, että poliisin saapuessa paikalle paikan päällä on jo täydellinen kaaos, verta ja suolenpätkiä ja savuava rakennus. Suunnitelma on epäonnistunut tietysti sen takia, että apujoukot olivat paikalla niin nopeasti (mitä oletan Auvisen säikähtäneen), mutta myös sen takia, että uskoisin Auviselle olleen lopulta vaikeaa toteuttaa suunnitelma kylmähermoisesti, noudattaa sen jokaista riviä. Ensimmäisten uhrien jälkeen (ja miksei jo sitä ennen), hän on varmasti ollut hysteerinen; epävarma ja peloissaan.