joey kirjoitti:Sanoo sen omasta mielestäni jo järkikin, että Auvinen on ilman muuta valikoinut uhrejaan. Muutoin kukaan ei olisi selvinnyt tuon Sig Sauerin piipun edestä hengissä. Ja useampi kuitenkin selvisi, kuin kuoli.
Lisäksi pidän sitäkin ihan loogisena, että kun kerran lähtee listimään porukkaa ja joutuu siitä joka tapauksessa tuomiolle, katsoo edes hieman kenen takia elämänsä heittää roskakoriin.
On ilman muuta valinnut uhrejaan. Pienoispistoolin kanssa tarvitaan tappamiseen kaksi laukausta Ensimmäinen jolla pudotetaan uhri ja toinen jolla lähietäisyydeltä telotetaan, jollei kuollut ensimmäiseen laakiin. Auvinen olisi voinut tappaa moninkertaisen määrän siihen verrattuna mitä nyt tappoi.
En millään tasolla usko että hänellä olisi ollut listaa ihmisistä jotka aikoo tappaa, mutta mielessään on varmasti ollut useita sellaisia joita ei missään nimessä tapeta, ainakaan jos ei heittäydy hankalaksi. Ja myös varmasti ajatuksia ihmisistä että jos nyt sattuu tulemaan vastaan niin ei kun nirri pois.
Tai sitten on ajatellut etukäteen että on sattumaa kuka tulee vastaan ja että tilanteen tullen kyllä tietää keitä ampuu.
Veikkaisin että koulun oppilaista aika moni ajattelee että tuskin olisi minua ampunut. Osa miettii että olisiko ampunut minut ja osa miettii että minut olisi ampunut.
Se että teloitti rehtorin oli tietenkin osittaista sattumaa. Eihän auvinen sinne ollut mennyt vartavasten rehtoria tappamaan. Jos se olisi ollut ajatus, olisi toteutustapa ollut toinen.
Kaiken kaikkiaan tää keissi on ollut niin vittumainen tikki, että täytyy toivoa että siitä seuraisi edes jotain hyvää ja ainakin osa kiusaamistapauksista jäisi toteutumatta. Minulla ei lapsia ole, (tietääkseni) mutta muutaman työkaverin juttuja koulukiusaamiseen liittyen seuranneena olen tajunnut kuinka totaalisesti voi joutua muun porukan ulkopuolelle. Omilla luokillani, jossa olen koulua käynyt kiusatuillakin oli kavereita ainakin koulussa. Nämä olivat sitä harmaata keskitasomassaa joka ei uskaltanut aktiivisesti alkaa "asianajajiksi" näille kiusatuille mutta asenteellaan ja teoillaan antoivat kuitenkin ihmisarvoa näille kiusatuille.
Lukiossa en varsinaista koulukiusaamista tavannut - paitsi joitain sellaisia kohtaan jotka olivat kyllä ainakin osittain tilanteen itse luoneet. Tai ei se oikeastan ollut kiusaamista vaan enemmän nimen omaan sitä ettei otettu mukaan juttuihin ja ihmeteltiin selän takana. Lukiosta muistan erään tällaisen jonka sukunimeä en tainnut koskaan tietääkään mutta sen muistan että häntä kutsuttiin yleisesti nimellä pillu-hanna (etuliite oikea, varsinainen nimi muutettu) ja hän oli kyllä itse käytöksellään aikaansaanut asemansa. Varmastikaan se ei ollut hänen tarkoituksensa. Ehkä hän oli vaan saanut huonot lähtökohdat ja haki hyväksyntää väärin keinoin.
Aina kuulee sanottavan että väkivalta ei ole mikään ratkaisu. Opin itse inttiaikana että väkivalta voi hyvinkin olla ratkaisu. Sillä seulalla kun katsoo yläasteen aikoja, tulee sitten mieleen sellainenkin tapaus jossa yksi kundi oli saatu välitunnilla kiusattua aivan hermoromahduksen partaalle. Kiusaajansa sattui kompastumaan takaperin kävellessään ja vain ihme pelasti hänet melko varmalta kuolemalta kun kiusattunsa otti semmoisen pienen lapsen pään kokoisen kiven ja heitti sen voimiensa takaa kohti kiusaajansa päätä noin metrin etäisyydeltä.
Kivi meni ohi koska heittäjä oli niin suunniltaan että ei saanut tähdättyä edes tuolta etäisyydeltä. Kun juttelin kiusatun kanssa jälkeenpäin niin hän kertoi kyllä oikeasti yrittäneensä osua päähän joka maata vasten ollen olisi kyllä rusahtanut.
Eipä muuten kiusattu sitten enää tämän jälkeen. Itse en uskaltanut mennä tilanteeseen väliin ja näin päättyen oli ihan hyvä niin. Mutta sitä mietin edelleen mitä olisi tapahtunut jos kivi olisikin osunut.
Toisaalta, eipä sillä nyt niin suurta merkitystä kiusaajalle olisi ollut. Hänet nimittäin löydettiin jokisuistosta muutamien vuosien jälkeen keväällä kun jäät oli lähteneet. Veden alla häntä piti kaksi auton akkua jotka häneen oli sidottu painoiksi. Joskus vesi vaan voi olla kovin matalalla. Ai niin: yksi näistä sen aikaisita vakiokiusaajista löydettiin melko pahalle haisevana metsästä, missä roikkui koiran talutushihnassa.
Ensin mainitun surmaaja löytyi jälkimmäisen ei. Tulkittiin itsemurhaksi vaikka se mahdollisuus oli käytännössä löytöpaikkaa ajatellen ihan mahdoton.
Velat opiaatteihin liittyen ilmeisesti oli myös jälkimmäisessä takana.
Eli ei niiden pahimpien kiusaajienkaan elämä välttämättä ole ihmisarvon mukaista elämää.
(edit: ja en siis hyväksy auvisen tekoa millään tasolla. Jollain tasolla ymmärrän mutta se on eri asia.)