Joo siis kyllähän noi amerikkalaiset karhut, harmaat ja mustat on sellasia veitikoita, että jäis varmaan Sloboltakin pois hätistämättä. Ja ihan sama juttu jos on väriltään vaikka valkoinen. Sen sijaan meijän oma ja uralilaisten pikku nalle, eli ruskeakarhu väistää kyllä ihmistä eikä tule päälle oikeastaan edes yllytettynä. Itsekin oon tota ruokien jemmaamista joutunut harrastamaan. Kolmiotekniikkaa en oo sijoittelussa käyttänyt, mutta esim. illallisen jämät tiiviiseen rasiaan, rasia pussiin ja pussi jäiseen tunturi-/vuoripuroon yöksi tarpeeksi kauas teltasta – eipä houkuta ketään paikalle. Kyllä toi on suomalaisillekin tuttu ajatus, että ei niitä ruokia absidiin säilötä, se on aika vastuuton idea monelta kantilta. Mitä sitten ahmaan tulee, niin eikös se ole vielä ruskistakin huomattavasti arempi? Onhan se utelias tunteutuja kylläkin, mutta en ole ikinä kuullut ahman tulleen kylään. Vinkattuja videoklippejä en ole etsinyt/katsonut, mutta kuulostaa tosi oudolta moinen. Ja että ei olisi sitten säikähdetty ahmaa vaan ahman pissaa, niin hups, nyt meni täälläkin osoitteessa epäuskon puolelle. Ei kai nyt sentään mikään eläimen kusi saa lähtemään ulos talvimyrskyyn teltasta seinän läpi ilman kenkiä, sukkia, käsineitä ym.jhou kirjoitti: Ma Helmi 15, 2021 6:46 pmKiitos vinkistä, täytyypä käydä kepittämässä Google Translatoria. Jenkkituttava joskus selitti leiripaikan sijoittelua: iso kolmio (oliko sivun pituus lähemmä 100m tjsp), jonka yhdessä kärjessä on teltta, toisessa kärjessä tulipaikka/ruokailu, ja kolmannessa kärjessä on iso puu, jonka oksalle eväät vedetään narulla roikkumaan silloin kun niitä ei syödä. Ja ikinä ei tuoda mitään ruokaa telttaan, edes absidiin. Suomalaisittain omituista, mutta selittyy sillä, että siellä mm. karhut eivät arastele ihmisiä lainkaan.erämaaetsivä kirjoitti: Ma Helmi 15, 2021 6:07 pm Jos kiinnostaa niin käy selaileen sivustolta. Yllätyin kuinka löytyi kannatusta teorialle ja paljon youtube videoita vastaaista ahman vierailuista leiriin, mökille ja muualle.
Itse en tähän usko, mutta mielenkiintoistä settiä oli : )
Jos jääkarhun pää ilmestyy teltan oviaukkoon, niin silloin se seinän läpi poistuminen on ihan ehdoton elinehto, silloin ei ole muita vaihtoehtoja jos meinaa vielä huomispäivän nähdä. Mutta noi amerikankarhut ja jäävastaavat kyllä sitten ruokailee jos ne kerta ruokeilemaan tulee. Ne ei jätä hommaa puolitiehen ja kesken. Eli ainakin parilla hiihtäjällä olisi ollut melkoiset raatelujäljet raajoissaan. Ja ei jääkarhuja noin etelässä ole mun ymmärtääkseni tavattu aika moneen kymmeneen tuhanteen vuoteen.
Ahma taas… No, se on kyllä elikkona oikein yks perkele. Siinä missä karhut on söpöjä lutusia, niin toi ahma on kyllä ihan yks vittu. Se näyttääkin koko ajan ihan murhaajalta – ja sitähän se onkin. Siltä löytyy kyllä kykyä tappaa melkein mikä olento vaan ikinä vastaan sattuu tulemaan, tosin ihmisiä ei tiedetä juuri syöneen. Mutta sellasta kyllä on syytäkin säikähtää jos se nyt sattuu telttaan kurkistamaan. Olis vaan kuvitellut, että kun se lähestyy tuhinan ja kovan rapinan kanssa, joku siellä teltassa herää, päästää jotain ääniä ja siinä vaiheessa se ahma on muutamassa sekunnissa sadan metrin päässä eikä varmasti vähään aikaan suunnittele tulevansa takaisin.
Mutta että jättikö siinä vaiheessa niin haisevat jäähyväiset, että aiheutti välillisesti pissallaan kaikkien kuoleman… ei oikein saa kannatusta minultakaan.
Mä en oikein ymmärrä tota, että mikä monilla siinä lumivyöryssä on niin väärää, että mikä tahansa mansi tai zombi tai ahman kusiluikku on enemmän mieleen. Jokuhan sieltä on pelästyttänyt liikkeelle, ei ehkä ihan sekunnin murto-osissa, mutta parissa minuutissa kuitenkin on poistuttu (ihan pääteltynä tietysti selviytymisen kannalta kriittisten tavaroiden hylkäämisestä).
Tota just metsässä hiihdellessä mietittiin pojan kanssa, että onko se oikeastaan yhtään sen nopeampi poistua seinän läpi kuin ovesta. Itse ainakin omista teltoista poistuisin vaikkapa tulipalon levitessä ensisijaisesti ovesta, koska onhan se nyt vaan nopeampaa siten kuin että alat kaivamaan puukkoa esiin ja sitten riekaloimaan seinää – tohon aikaan noi telttakankaat oli ihan pikkasen vahvempaa tekoa kuin nykyiset Haltit. Eli ei siitä seinän läpikään puukon kanssa ihan hetkessä ole menty. Ainoa selitys mulle on se, että ei ole ollut täysakuutti tilanne päällä vaan ehkä se teltta oli jo romahtanut päälle muutama isompi jääkökki päälle pompaten ja siksi sieltä piti päästä seinän kautta pois kun ehkä lytyssä maaten ei muuta vaihtoehtoa enää vain tosiasiallisesti ollut. Mun mielestä jopa ekat valokuvat teltasta tukee sitä, että ne kökit on olleet se kaiken pahan alku. Aikamoinen kaivaustyömaahan se tuntuis olevan. Helposti voin kuvitella, että kerroshampurilaisena siellä on hetki oltu paniikissa. Päällä lunta ja pari isompaa jäämöykkyä, niiden alla telttakangas romahtaneena, ja siellä alla yhdeksän venakkoa ihmeissään, että mitäpä helvettiä nyt taas. Sieltä kun tullaan esiin, jäljet sekä teltassa että ympäristössä on juuri tuota miltä valokuvissa näyttää olevankin. Myös seuraukset – kun pohditaan vammoja, vaatetusta ja tavaroiden hylkäämistä.