Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattiin raa´asti

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Kitarisa
Andy Sipowich NYPD

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Kitarisa »

Elizabeth kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 7:33 am Erikoista. Itse tiedän ihan ihan aikuisten (tosin rikosten tekijöiden) kohalla jossa polliisi on soittanut vanhemmille että lapsenne on pidätettynä/epäiltynä rikokseen. Surullista jos taas alaikäinen joutuu hakatuksi/ryöstetyksi niin tästä ei sitten vanhemmille ilmoiteta. Olkootkin tutkinta kesken.
Silloin kun epäilty on pidätettynä, niin hänellä on halutessaan mahdollisuus ilmoittaa siitä lähiomaisilleen ja niissä tapauksissa saa poliisilta puhelun. Se kai on ihan normaali käytäntö. Alaikäisen osaltalta ilmoitettaneen aina?
En osaa sanoa noihin tutkinnan alla oleviin juttuihin ja ilmoitusvelvollisuuksiin silloin, kun alaikäinen epäilty on ollut ainoastaan hetken aikaa kiinniotettuna tai jos kyseessä on uhri. Joku varmaan osaisi sanoa kontaktoiko sosiaalitoimi uhrin vanhempia tällaisissa tilanteissa, joissa uhri on alaikäinen?
Aposperida
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Aposperida »

Uhri on ollut sijoitettuna lastensuojeluun vanhempien pyynnöstä. Alle 18-vuotiaan tekemistä rötöksistä menee ilmoitus vanhemmille. Nyt kun uhri on ollut sijoituksessa on ilmoitukset menneet lasun yksikölle. Onhan siellä täytynyt olla tiedossa kun uhrilta on viety omaisuutta, tästä tehty rikosilmoitus, lasit rikottu ja hakattu. Uhrin vanhemmat etsivät lastaan koko viikonlopun mutta katiamisilmoitusta eivät voineet tehdä kun se olisi pitänyt tulla lasulta. Siksi sabotaan että turvaverkot hänen kohdallaan pettivät. Pistää niin vihaksi tämä touhu! Ei korppi korpin silmää noki ja sama pätee virkamiehiin.
lukutoukka
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

Elikä lastensuojelun asiakkaana lapsi tai nuori voi päätyä pallottelun kohteeksi. Vastuunottajaa on vaikea löytää. On kuin tekijät olisavat kokeilemalla kokeilleet, kuinka pitkälle voivat mennä kenenkään puuttumatta. Marraskuun aikana oli tapahnut jo kolme pahoinpitelykertaa. Jotenkin asia oli sivuutettu vähin huomioin. Tekijät uskoivat viimeiseen asti vielä murhankin yhteydessä pääsevänsä kuin koira veräjästä.
siiantaika
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

Inanna kirjoitti: Ma Maalis 08, 2021 10:59 pmKuolinaikaa ei ole tarkasti ilmoitettu. Mutta 4.12.2020.

Kuolema on tullut siis siinä välissä kun turvakameran kuvissa n. klo 19 pojat saapuvat puistoon ja puolen yön paikkeilla milloin poistuvat. Siis 3 poistuu ja 1 jää.
Eivät ne sitä pysty minuutin tarkkuudella arvioimaan, kuoliko klo 23:59 vai 00:00. Kenties siellä on kulisseissa ohjeistettu määrittämään kuolinaika vanhan vuorokauden puolelle, koska silloin sillä saadaan yksi "aukoton" todiste lisää harkitun murhan puolesta. Jos olisi todettu kuolleen mahdollisesti ennen puoltayötä tai mahdollisesti pari tuntia myöhemmin, niin puolustuksen olisi helpompi vedota lievempään tekoon.
lukutoukka
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja lukutoukka »

siiantaika kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 9:49 am
Inanna kirjoitti: Ma Maalis 08, 2021 10:59 pmKuolinaikaa ei ole tarkasti ilmoitettu. Mutta 4.12.2020.

Kuolema on tullut siis siinä välissä kun turvakameran kuvissa n. klo 19 pojat saapuvat puistoon ja puolen yön paikkeilla milloin poistuvat. Siis 3 poistuu ja 1 jää.
Eivät ne sitä pysty minuutin tarkkuudella arvioimaan, kuoliko klo 23:59 vai 00:00. Kenties siellä on kulisseissa ohjeistettu määrittämään kuolinaika vanhan vuorokauden puolelle, koska silloin sillä saadaan yksi "aukoton" todiste lisää harkitun murhan puolesta. Jos olisi todettu kuolleen mahdollisesti ennen puoltayötä tai mahdollisesti pari tuntia myöhemmin, niin puolustuksen olisi helpompi vedota lievempään tekoon.
Epäilen, että ei ole ohjeistettu määrittämään kuolinaikaa mihinkään. Väkivalta on ollut niin raakaa, että on täysin oletettavissa uhrin kuolleen jo ennen puoltayötä. Kaipa niistä vammoistakin on voinut jotain jo päätellä. Pojat ovat voineet pelata teatteriaan, mutta kaipa tutkijat ovat nähneet sen läpi.
maxi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja maxi »

uusitma kirjoitti: Ma Maalis 08, 2021 7:40 pm Maxi voisitko kertoa, jos tiedät asian, että mitä Aleksis videoi. Anteeksi vaiva, mutta en ole löytänyt sellaista kohtaa.
Löytyy etptk.n sivulta 185-187 Alexis Koskivaaran kuulustelu.
Lisäksi löytyy etptk.n sivulta 171 Alexis Koskivaaran kuulustelu, kohta missä Koskivaara kertoo että hänen puhelimella ei voi kuvata koska on niin rämä että akku kestää videoida n.30 sek. Kuvaamisen hän on suorittanut muiden ( Neramo ) puhelimella
Elämä on laiffii
ruusumaa
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

lukutoukka kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 9:29 am Elikä lastensuojelun asiakkaana lapsi tai nuori voi päätyä pallottelun kohteeksi. Vastuunottajaa on vaikea löytää. On kuin tekijät olisavat kokeilemalla kokeilleet, kuinka pitkälle voivat mennä kenenkään puuttumatta. Marraskuun aikana oli tapahnut jo kolme pahoinpitelykertaa. Jotenkin asia oli sivuutettu vähin huomioin. Tekijät uskoivat viimeiseen asti vielä murhankin yhteydessä pääsevänsä kuin koira veräjästä.
Tää on kyllä järkkkyä. Pallottelua on tapahtunut ilmiselvästi.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
Aposperida
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Aposperida »

Olen kovasti miettinyt tätä tapausta ja miten itse pystyisin vihani kanssa elämään jos olisin uhrin vanhempi. Viranomaisten täydellinen epäonnistuminen tulee tutkia. Poliisi on tehnyt esitutkintapyynnön mutta usein nämä vain haudataan hiljaisuudella. Kulut maksetaan veroista ja monet lasun yksiköt ovat pörssiyhtiöitä, niitä kiinnostaa vain osinkovoitot ja kulujen minimointi.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Tällaista tietoa löytyy:

https://www.riku.fi/content/uploads/su_ ... 1_2017.pdf

Sivulta 19:
Kuka edustaa lasta

Rikosprosessi laajassa mielessä tarkoittaa sekä esitutkintaa että oikeudenkäyntiä aina lopulliseen eli lainvoimaiseen, täytän-töönpanokelpoiseen tuomioon saakka. Oikeudenkäynnit voivat kestää useita vuosia. Alle 15-vuotiasta lasta edustavat hänen lakimääräiset huoltajansa eli lapsen vanhemmat, ellei lasta ole määrätty toisen vanhemman yksinhuoltoon, jolloin lasta luon-nollisesti edustaa hänen ainoa huoltajansa.

Lapsella itsellään ei ole tuomioistuimessa puhevaltaa ennen 15 vuoden ikää. Mikäli lapsen vanhemmat tai toinen heistä on syylliseksi epäilty, on tutkinnanjohtajan eli poliisin velvollisuus hakea tuomioistuimelta edunvalvojan sijaisen määräys asianaja-jalle tai lupalakimiehelle edustaa lasta tuomioistuimessa, kuten edellä jo on kuvattu.

Asianajon näkökulmasta asia alkaa tyypillisesti siten, että polii-sille on saapunut sosiaaliviranomaiselta tutkintapyyntö asiaan ja poliisi pyytää asianajajalta suostumusta edunvalvojan määrää-mistä koskevaan hakemukseen.

Monelle on yllätys, että huostaanotetun lapsen puhevaltaa tuo-mioistuimessa käsiteltävässä rikosasiassa käyttävät hänen bio-logiset vanhempansa, ei sosiaalivirasto, eikä sijaisvanhemmat. Poikkeuksena tietysti, jos biologinen vanhempi on epäilty, kal-toinkohteleva vanhempi. Toki tilanteet ovat moninaisia ja voivat johtaa edunvalvojan sijaisen määräämiseen tuomioistuimessa.
Lapsen huoltalle kuuluu siis tieto mikäli lapsi on joutunut rikoksen uhriksi. Jostain varmasti löytyy spesifimpiäkin tietoa, mikä on paremmin sovellettavissa juuri sen kaltaiseen tilanteeseen, mihin Atso joutui, eli ryöstön ja pahoinpitelyn uhriksi ollessaan sijoitettuna kodin ulkopuolelle.

Tämä tapaus on kammottava siltäkin näkökantilta, että huoltajat ovat pyytäneet Atson sijoitusta kodin ulkopuolelle, jotta häntä pystyttäisiin auttamaan kun ongelmien juurisyy ei ollut tiedossa. Meni kuitenkin niin päin, että Atson tilanne vain paheni kodin ulkopuolelle sijoituksen jälkeen, koska epäonnistuttiin tunnistamaan mistä ongelmat alunperin ovat saaneet alkunsa.

Arvio sijoituspaikasta on mitä ilmeisimmin mennyt aikoinaan täysin ketuilleen, kun Atso on muuttanut pois huoltajansa luota mutta vahingolliset ihmissuhteet näennäisiin kavereihin ovat säilyneet paitsi ennallaan, myös muuttuneet haitallisempaan suuntaan.

Tämä keskustelu on pyörinyt murhan ympärillä, jossa kaikki osapuolet ovat alaikäisiä. Murhaa ei olisi tapahtunut ilman aikuisten ja ennenkaikkea viranomaistahojen vakavia laiminlyöntejä. Ryöstö ja pahoinpitelyt ovat olleet jo vakavia vaaranmerkkejä tulevasta, mutta niihin ei ole suhtauduttu riittävällä vakavuudella ja seuraukset olivat pahimmat mahdolliset.

Käräjäoikeuden tuomion jälkeen alkanee viranomaistahojen osuuden selvittely, ja todella toivon, että perinpohjaisesti ilman, että pyritään lakaisemaan mitään maton alle.
siiantaika
Vic Mackey

Hermione kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 12:24 pm Tällaista tietoa löytyy:

https://www.riku.fi/content/uploads/su_ ... 1_2017.pdf

Sivulta 19:
Kuka edustaa lasta

Rikosprosessi laajassa mielessä tarkoittaa sekä esitutkintaa että oikeudenkäyntiä aina lopulliseen eli lainvoimaiseen, täytän-töönpanokelpoiseen tuomioon saakka. Oikeudenkäynnit voivat kestää useita vuosia. Alle 15-vuotiasta lasta edustavat hänen lakimääräiset huoltajansa eli lapsen vanhemmat, ellei lasta ole määrätty toisen vanhemman yksinhuoltoon, jolloin lasta luon-nollisesti edustaa hänen ainoa huoltajansa.
Lapsen huoltalle kuuluu siis tieto mikäli lapsi on joutunut rikoksen uhriksi. Jostain varmasti löytyy spesifimpiäkin tietoa, mikä on paremmin sovellettavissa juuri sen kaltaiseen tilanteeseen, mihin Atso joutui, eli ryöstön ja pahoinpitelyn uhriksi ollessaan sijoitettuna kodin ulkopuolelle.
No eihän tuossa suoraan todettu mitään tuollaista. Ainoastaan rivien välistä voi lukea, että huoltajalle ilmoitettaisiin aina, jos rikos on kohdistunut alle 15-vuotiaaseen. Tässä uhri on ollut 16-vuotias eli mikään lainaamasi osa tekstistä ei päde tähän Koskelan tapaukseen.
Hermione
Horatio Caine

Voiko muka olla niin, että yli 15 vuotiaan lapsen huoltajalle ei automaattisesti anneta tietoon lapsensa olevan rikoksen uhri?
siiantaika
Vic Mackey

Aposperida kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:34 am Olen kovasti miettinyt tätä tapausta ja miten itse pystyisin vihani kanssa elämään jos olisin uhrin vanhempi. Viranomaisten täydellinen epäonnistuminen tulee tutkia. Poliisi on tehnyt esitutkintapyynnön mutta usein nämä vain haudataan hiljaisuudella. Kulut maksetaan veroista ja monet lasun yksiköt ovat pörssiyhtiöitä, niitä kiinnostaa vain osinkovoitot ja kulujen minimointi.
Minulle on jäänyt vähän sellainen kuva, että vanhemmat ovat syystä tai toisesta pyytäneet lastensuojelua puuttumaan tilanteeseen, koska eivät itse ole välittäneet tai halunneet kaivaa tietoa ulos. Laitetaan se laitokseen ja annetaan sossutädin miettiä, mikä on vikana. Uhrillahan ei siellä lastensuojelussakaan ollut mitään kurinpidollisia ongelmia, jotka ovat minun ymmärtääkseni sellaisia lapsilähtöisiä asioita, joista yleensä lasun asiakkaaksi päädytään.
Hermione
Horatio Caine

siiantaika kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 12:42 pm
Aposperida kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:34 am Olen kovasti miettinyt tätä tapausta ja miten itse pystyisin vihani kanssa elämään jos olisin uhrin vanhempi. Viranomaisten täydellinen epäonnistuminen tulee tutkia. Poliisi on tehnyt esitutkintapyynnön mutta usein nämä vain haudataan hiljaisuudella. Kulut maksetaan veroista ja monet lasun yksiköt ovat pörssiyhtiöitä, niitä kiinnostaa vain osinkovoitot ja kulujen minimointi.
Minulle on jäänyt vähän sellainen kuva, että vanhemmat ovat syystä tai toisesta pyytäneet lastensuojelua puuttumaan tilanteeseen, koska eivät itse ole välittäneet tai halunneet kaivaa tietoa ulos. Laitetaan se laitokseen ja annetaan sossutädin miettiä, mikä on vikana. Uhrillahan ei siellä lastensuojelussakaan ollut mitään kurinpidollisia ongelmia, jotka ovat minun ymmärtääkseni sellaisia lapsilähtöisiä asioita, joista yleensä lasun asiakkaaksi päädytään.
Aika törkeästi sanottu vanhemmista. Minulle on ainakin käynyt selväksi, että kodin ulkopuolelle sijoitukseen on vanhempien suunnalta ollut pyrkimys lapsensa parhaaseen. Joskus voi tulla se raja vastaan, että oma jaksaminen ja kyky auttaa tulee tiensä päähän. Juuri sitä varten meillä on Suomessa nämä yhteiskunnan systeemit olemassa.
Kynneppää
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Kynneppää »

Uhri sijoitettiin lastensuojeluyksikköön, koska oli ollut niin paljon poissaoloja 9. luokalla, että luokka piti kerrata. Isä ei pystynyt työnsä takia valvomaan, että poika meni kouluun ajallaan eikä lähtenyt sieltä pois kesken päivän. Uhrin perheelle ei ollut tullut mieleenkään, että heidän lapsesta asti tuntemansa pojan kaverit Neramo ja Juutinen kohtelevat heidän poikaansa ala-arvoisesti.
Uhri itse ei myöskään kertonut tilanteesta, johon oli pienestä asti tottunut ja omalla tavallaan sopeutunut ja alistunut. Veetin antama kiusaamis- ja vähättelemismalli siirtyi myös uhrin ala-asteen kouluun ja sieltä yläasteelle. Tällaisessa tilanteessa paras paikka huomata pojan ogelmat olisi ollut koulu. Tehtiinkö koulussa mitään, saati tarpeeksi, on viranomaisten selviteltävänä samoin kuin lastensuojenlun sijoituspaikan kohdalla.
Viimeksi muokannut Kynneppää, Ti Maalis 09, 2021 1:10 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
maxi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja maxi »

Näyttäisi siltä, että et ole kovin hyvin perehtynyt tietoon tulleisiin seikkoihin tässä ko.asiassa.
Atson isän kertoman mukaan on joutunut olemaan yksinhuoltaja tilanteessa ja oman työuupumuksen ja töissäkäynnin vuoksi ei ole kyennyt täysipainoisesti huolehtimaan pojan kouluun lähtemisestä. Koulunkäynnin ongelmat on ollut se pääsyy lastensuojelun sijoittamiseen.
Pojan suhteen on haettu ratkaisua jo sitä ennen useilla tapaamisilla ja lomakkeitten täyttämisillä tuloksetta ja muuta mahdollisuutta ei isä tilanteessa ole nähnyt kuin väliaikainen sijoittaminen.

Ehkä hieman typerää hakea syitä vanhemmista. Eroperheissä se paine vaan kaatuu aina sinne suuntaan joka on lapsen lähivanhemman roolissa.
Elämä on laiffii
Vastaa Viestiin