Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattiin raa´asti

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Kynneppää
Alibin satunnaislukija

Re: Helsinki, Koskela: 16-vuotias poika murhattu

Viesti Kirjoittaja Kynneppää »

maxi kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 1:09 pm
siiantaika kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 12:42 pm
Aposperida kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:34 am Olen kovasti miettinyt tätä tapausta ja miten itse pystyisin vihani kanssa elämään jos olisin uhrin vanhempi. Viranomaisten täydellinen epäonnistuminen tulee tutkia. Poliisi on tehnyt esitutkintapyynnön mutta usein nämä vain haudataan hiljaisuudella. Kulut maksetaan veroista ja monet lasun yksiköt ovat pörssiyhtiöitä, niitä kiinnostaa vain osinkovoitot ja kulujen minimointi.
Minulle on jäänyt vähän sellainen kuva, että vanhemmat ovat syystä tai toisesta pyytäneet lastensuojelua puuttumaan tilanteeseen, koska eivät itse ole välittäneet tai halunneet kaivaa tietoa ulos. Laitetaan se laitokseen ja annetaan sossutädin miettiä, mikä on vikana. Uhrillahan ei siellä lastensuojelussakaan ollut mitään kurinpidollisia ongelmia, jotka ovat minun ymmärtääkseni sellaisia lapsilähtöisiä asioita, joista yleensä lasun asiakkaaksi päädytään.
Näyttäisi siltä, että et ole kovin hyvin perehtynyt tietoon tulleisiin seikkoihin tässä ko.asiassa.
Atson isän kertoman mukaan on joutunut olemaan yksinhuoltaja tilanteessa ja oman työuupumuksen ja töissäkäynnin vuoksi ei ole kyennyt täysipainoisesti huolehtimaan pojan kouluun lähtemisestä. Koulunkäynnin ongelmat on ollut se pääsyy lastensuojelun sijoittamiseen.
Pojan suhteen on haettu ratkaisua jo sitä ennen useilla tapaamisilla ja lomakkeitten täyttämisillä tuloksetta ja muuta mahdollisuutta ei isä tilanteessa ole nähnyt kuin väliaikainen sijoittaminen.

Ehkä hieman typerää hakea syitä vanhemmista. Eroperheissä se paine vaan kaatuu aina sinne suuntaan joka on lapsen lähivanhemman roolissa.
Äiti oli tiiviisti mukana uhrin elämässä ja äiti oli se, joka teki rikosilmoituksen ryöstöstä. Vanhempien lisäksi myös täti ja isoäiti olivat pojan elämässä mukana. Voi olla muitakin tukijoukkoja, nämä on toistaiseksi tulleet esille.
maxi
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja maxi »

Toki toinen vanhempi ja täti sekä muut läheiset ovat olleet tiiviisti pojan elämässä mukana. Äiti on jopa lausunut että Atso oli äitin poika.
En sen kummemmin tunne heidän huoltajuusasioitaan mitä julkisuuteen on tullut, mutta molempien vanhempien luona on ollut olen ymmärtänyt että isä oli pojan virallinen huoltaja.
Elämä on laiffii
Greenwich Mean
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Greenwich Mean »

Edelleen on syytä muistaa, että syyllisiä uhrin kohtaloon ovat kaikki häntä vuosien varrella kiusanneet (mukaanlukien Neramo ja Juutinen), ryöstön ja pahoinpitelyt suunnitelleet ja toteuttaneet (mukaanlukien Neramo ja Juutinen) sekä murhan suorittaneet (mukaanlukien Neramo ja Juutinen).
Ei siis isä, äiti tai joku viranomainen.
CharlesBronson
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja CharlesBronson »

Greenwich Mean kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 3:03 pm Edelleen on syytä muistaa, että syyllisiä uhrin kohtaloon ovat kaikki häntä vuosien varrella kiusanneet (mukaanlukien Neramo ja Juutinen), ryöstön ja pahoinpitelyt suunnitelleet ja toteuttaneet (mukaanlukien Neramo ja Juutinen) sekä murhan suorittaneet (mukaanlukien Neramo ja Juutinen).
Ei siis isä, äiti tai joku viranomainen.
Suurimmat syylliset ovat juurikin isä ja äiti.
Isäni antoi minulle aikanaan ohjeen, että jos joku joskus kiusaa, niin anna kolminkerroin takaisin.
Ja tuo ohje on pelastanut monesti.
it's my car !
Pahani Julmu
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Pahani Julmu »

CharlesBronson kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 3:07 pm
Isäni antoi minulle aikanaan ohjeen, että jos joku joskus kiusaa, niin anna kolminkerroin takaisin.
Täysin asiaton ja turhanpäiväinen kommentti! :evil:
CharlesBronson
Jessica Fletcher

Pahani Julmu kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 3:19 pm
CharlesBronson kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 3:07 pm
Täysin asiaton ja turhanpäiväinen kommentti! :evil:
Elämänkokemattomuutesi näkyy.
it's my car !
Aposperida
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Aposperida »

Jaahas että tämäkin piti nähdä. Uhrin vanhempien syyllistäminen. Miettikää vähän mitä kirjoitatte. Taitaa olla tekijöiden tukijoukkoja liikenteessä. Tosiasia on kuten tuossa aiemmin kirjoitettiin että syyllisiä ovat tekijät. Heidät tutkitaan ja saavat oikeuden päätöksen mukaiset rangaistukset. Kaikki mukana olleet, uhrin lähipiiri, tekijät ja heidän lähipiirinsä joutuvat elämään tämän kanssa loppuelämänsä.
Kyllä 16-vuotias tietää mitä pahoinpitely saa aikaan. Huumeet ja alkoholi vääristävät tuntemuksia mutta todisteiden perusteella on selvää että pidempiaikainen kiusaaminen on johtanut uhrin kuolemaan. Yhteiskunta petti uhrin, miten pitkälle tekijöiden lähipiiri petti oman poikansa sitä emme tiedä. Jos täällä alamme toisiamme mäiskimään on silläkin loppunsa. Ihan konkreettisesti.
Vivienne
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Vivienne »

Nyt kannattaa miettiä mitä kirjoittaa. Uhrin äiti ja isä ei ole syyllisiä yhtään mihinkään. Se, että poika ei puolustanut itseään, ei ole heidän vikansa. Kolme vastaan yksi, humalatila, vaikea masennus, yksinäisyys, ongelmat koulunkäynnissä. Nämä kaikki on kiusaamisen aikaansaannosta.

Toivon että poistat typerän kommenttisi. Aikuinen ihminen laukoo suustaan jotain noin mautonta. Kyseessä on kuitenkin kuollut lapsi.
CharlesBronson
Jessica Fletcher

Vivienne kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 3:34 pm Toivon että poistat typerän kommenttisi. Aikuinen ihminen laukoo suustaan jotain noin mautonta. Kyseessä on kuitenkin kuollut lapsi.
Lapsi ei ollut saanut vanhemmiltaan oppeja miten kiusaajiin tulee suhtautua.
En ole aikuinen vielä.
it's my car !
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Jos uhri olisi puolustautunut esimerkiksi Smith & Wessonilla, niin ei sitäkään nyt niin hienona eleenä pidettäisi. Aika monessa paikassa olisi nyt vakavan pohdinnan paikka. Mikään pakko ei ole toki pysähtyä pohtimaan. Voidaanhan sitä elellä vaikka Afganistanin tyyliin, jos halutaan - ei siinä mitään.
siiantaika
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja siiantaika »

Kynneppää kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 1:09 pm
Aposperida kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 11:34 am Olen kovasti miettinyt tätä tapausta ja miten itse pystyisin vihani kanssa elämään jos olisin uhrin vanhempi. Viranomaisten täydellinen epäonnistuminen tulee tutkia. Poliisi on tehnyt esitutkintapyynnön mutta usein nämä vain haudataan hiljaisuudella. Kulut maksetaan veroista ja monet lasun yksiköt ovat pörssiyhtiöitä, niitä kiinnostaa vain osinkovoitot ja kulujen minimointi.
Minulle on jäänyt vähän sellainen kuva, että vanhemmat ovat syystä tai toisesta pyytäneet lastensuojelua puuttumaan tilanteeseen, koska eivät itse ole välittäneet tai halunneet kaivaa tietoa ulos. Laitetaan se laitokseen ja annetaan sossutädin miettiä, mikä on vikana. Uhrillahan ei siellä lastensuojelussakaan ollut mitään kurinpidollisia ongelmia, jotka ovat minun ymmärtääkseni sellaisia lapsilähtöisiä asioita, joista yleensä lasun asiakkaaksi päädytään.
Uhri sijoitettiin lastensuojeluyksikköön, koska oli ollut niin paljon poissaoloja 9. luokalla, että luokka piti kerrata. Isä ei pystynyt työnsä takia valvomaan, että poika meni kouluun ajallaan eikä lähtenyt sieltä pois kesken päivän. Uhrin perheelle ei ollut tullut mieleenkään, että heidän lapsesta asti tuntemansa pojan kaverit Neramo ja Juutinen kohtelevat heidän poikaansa ala-arvoisesti.
Tätä juuri hain, että vanhemmat eivät ole aktiivisesti etsineet syytä sille, miksi poika on koulusta pois useita päiviä vailla selitystä. En ymmärrä, miksi vanhemmat kuvittelevat, että jossain laitoksessa poika ehkä alkaa mennä kouluun, jos se ei omassa kodissa perheen luona asuessa ole onnistunut. Tuota en tiennyt, että kyse on ollut YH-isästä. Ehkä se selittääkin asiaa, koska isät eivät aina osaa olla yhtä läheisiä lapsilleen kuin äidit ehkä olisivat. Minullakin on tästä kokemusta, kun olen YH-äidin kasvatti ja isällä on ollut vähäisempi rooli elämässäni vaikka hänkin on jossain määrin ollut aina läsnä.

Itse en laittaisi lastani laitokseen mikään vitun uupumuksen takia vaan kyllä heidän pitäisi käytännössä tulla ensin sanomaan, että minun luonani hänellä ei ole hyvä asua. Olen toki ylempää keskiluokkaa, joten minulla on monet asiat paremmin kuin joillakin pienipalkkaisilla, vuorotyötä tekevillä duunareilla.

Olen myös ollut nuoruudessani lievästi ongelmalapsi ja äiti on minulle henkilökohtaisesti sanonut, että joskus hän haluaisi laittaa minut laitokseen, koska "hän ei voi olla töistä pois pitämässä meistä huolta". Olen tuollaisesta paskasta ikuisesti katkera hänelle.
Viimeksi muokannut siiantaika, Ti Maalis 09, 2021 4:39 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
siiantaika
Vic Mackey

Hermione kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 1:01 pmAika törkeästi sanottu vanhemmista. Minulle on ainakin käynyt selväksi, että kodin ulkopuolelle sijoitukseen on vanhempien suunnalta ollut pyrkimys lapsensa parhaaseen. Joskus voi tulla se raja vastaan, että oma jaksaminen ja kyky auttaa tulee tiensä päähän. Juuri sitä varten meillä on Suomessa nämä yhteiskunnan systeemit olemassa.
Yleensä systeemit ovat sitä varten, että juoppojen ja narkkareiden lapsilla olisi edes pienet mahikset selvitä hengissä aikuisuuteen asti. On eri asia vapaaehtoisesti soittaa sossulle, että tulkaa hakemaan poika pois. Kaikilla vanhemmilla ei toki riitä lahjat huolehtimaan lapsistaan, mutta kaikkien ihmisten ei pitäisi alkujaankaan edes lisääntyä. En jaksa vetää shokkikerrointa sataseen sen takia, että pohjasakka on ollut kyvytön huolehtimaan jälkikasvustaan.
Kynneppää
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Kynneppää »

siiantaika kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 4:29 pm
Kynneppää kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 1:09 pm
Uhri sijoitettiin lastensuojeluyksikköön, koska oli ollut niin paljon poissaoloja 9. luokalla, että luokka piti kerrata. Isä ei pystynyt työnsä takia valvomaan, että poika meni kouluun ajallaan eikä lähtenyt sieltä pois kesken päivän. Uhrin perheelle ei ollut tullut mieleenkään, että heidän lapsesta asti tuntemansa pojan kaverit Neramo ja Juutinen kohtelevat heidän poikaansa ala-arvoisesti.
Tätä juuri hain, että vanhemmat eivät ole aktiivisesti etsineet syytä sille, miksi poika on koulusta pois useita päiviä vailla selitystä. En ymmärrä, miksi vanhemmat kuvittelevat, että jossain laitoksessa poika ehkä alkaa mennä kouluun, jos se ei omassa kodissa perheen luona asuessa ole onnistunut. Tuota en tiennyt, että kyse on ollut YH-isästä. Ehkä se selittääkin asiaa, koska isät eivät aina osaa olla yhtä läheisiä lapsilleen kuin äidit ehkä olisivat. Minullakin on tästä kokemusta, kun olen YH-äidin kasvatti ja isällä on ollut vähäisempi rooli elämässäni vaikka hänkin on jossain määrin ollut aina läsnä.

Itse en laittaisi lastani laitokseen mikään vitun uupumuksen takia vaan kyllä heidän pitäisi käytännössä tulla ensin sanomaan, että minun luonani hänellä ei ole hyvä asua. Olen toki ylempää keskiluokkaa, joten minulla on monet asiat paremmin kuin joillakin pienipalkkaisilla, vuorotyötä tekevillä duunareilla.

Olen myös ollut nuoruudessani lievästi ongelmalapsi ja äiti on minulle henkilökohtaisesti sanonut, että joskus hän haluaisi laittaa minut laitokseen, koska "hän ei voi olla töistä pois pitämässä meistä huolta". Olen tuollaisesta paskasta ikuisesti katkera hänelle.
Vanhemmat ovat etsineet vuosikaudet syytä pojan ongelmiin koulussa. On kierretty kaikki mahdolliset avunsaantipaikat ja tutkimukset ja täytetty kymmeniä ja taas kymmeniä lomakkeita. Lapsella oli paha olla koulussa, ei kotona.
Vakka poika asui isänsä kanssa, äiti oli viikottain mukana pojan elämässä, samoin muutama muu sukulainen. Laitokseen sijoittaminen tehtiin raskain mielin, ei hetken mielijohteesta. Kysymys ei siis ollut mistään "isän vitun uupumuksesta" vaan siitä, että peruskoulu oli saatava käydyksi. Poikahan oli ihan fiksu ja ainakin englannin kielen taidon perusteella paljon ikäisiään fiksumpi ja oppimiskykisempi.
siiantaika
Vic Mackey

Kynneppää kirjoitti: Ti Maalis 09, 2021 4:54 pm Vanhemmat ovat etsineet vuosikaudet syytä pojan ongelmiin koulussa. On kierretty kaikki mahdolliset avunsaantipaikat ja tutkimukset ja täytetty kymmeniä ja taas kymmeniä lomakkeita. Lapsella oli paha olla koulussa, ei kotona.
Vakka poika asui isänsä kanssa, äiti oli viikottain mukana pojan elämässä, samoin muutama muu sukulainen. Laitokseen sijoittaminen tehtiin raskain mielin, ei hetken mielijohteesta. Kysymys ei siis ollut mistään "isän vitun uupumuksesta" vaan siitä, että peruskoulu oli saatava käydyksi. Poikahan oli ihan fiksu ja ainakin englannin kielen taidon perusteella paljon ikäisiään fiksumpi ja oppimiskykisempi.
Okei, en halua demonisoida liikaa. En vaan ymmärrä sitä, mitä vanhemmat kuvittelivat saavuttavansa laitokseen sijoittamisella. Itse yrittäisin kaikin keinoin hakea kontaktia omaan lapseeni, mutta en koe, että tässä tapauksessa on nähty vaivaa sen eteen. Ei se "yhteiskunta" ole mikään taikalamppu, jota hieromalla ongelmat poistuvat. Pitää osata itsekin olla läsnä.
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

Toivottavasti nimimerkillä Siiantaika ei ole omia lapsia. Alhaista syyllistää vanhempia, joiden ainoa lapsi on murhattu, edes nimimerkin takaa keskustelufoorumilla.

Kyllä median kautta saatujen tietojen perusteella vanhemmat ovat tehneet kaikkensa auttaakseen omaa lastaan, mutta käytettävissä olevat keinot ja oma jaksaminen oli tullut tiensä päähän. Ei aina vika ole vanhemmissa, etenkin kun ongelmien juurisyy on ollut lapsen elämässä nimenomaan oman kodin ulkopuolella. Mehän emme tiedä, eikä tarvitsekaan tietää metatietoa vanhempien yhteiskunnallisesta statuksesta tai koulutustaustasta.
Vastaa Viestiin