Madeleinen tapaus ( ketju 2)

Ulkomailla kadoksissa olevat henkilöt
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Sirpa kirjoitti:
Ja täällä on 600 sivua siteerattu keskustelupalstoja ja kehoitettu minuakin niihin tutustumaan - kun en ole asiaan ollut innostunut, niin on moitittu, että en halua tietoa asiasta!
Sirpa, älä nyt sekoita keskustelupalstoja ja niitä koostesivustoja, joita sinulle olemme suositelleet. (McCannfiles, http://madeleinemccann.blogspot.com/, jne jne...)

Kukaan ei varmasti ole suositellut keskustelupalstoja. Minä olen nähnyt niihin liittyvänä täällä vain sen keskustelun, että niissäkin mielipiteet jakautuvat hyvin samoin kuin meillä täällä ja asioita pohditaan hyvin saman tyyppisesti.
Nuotio & Äreät Tiput
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Aivan oikein mankeli, ja tuota irkkutyttöfaktaa tässä koitan penkoa ennen kuin kyseinen rekonstruktio tulee - jos tulee. Asia nimittäin pitäisi olla rekonstruktion kannalta erittäin tärkeä - onhan asian vuotanut lehtitiedon mukaan poliisia lähellä oleva lähde julkisuuteen.

Koostesivuille olen havainnut koostetun valikoitua tietoa ilmeisesti riippuen "koostajan" asenteesta - kuten sivustot joihin "koostettiin" tämä irkkutyttö tarina kumoamaan Tannerin silminnäkijähavainto (joko ennen tai jälkeen Tannerin piirustuksen - asia johon en saanut tuolloin selvyyttä...).

OK, kutsun tätä irkkutyttötarinaa yritykseksi väärentää todistusaineistoa, haluaisin seuraavaksi tietää, että kuka tällaista on halunnut tehdä ja miksi, ja mitä tekemistä sillä on poliisivuodon kanssa.
Alethes doksa meta logu
MissHolmes
Ben Matlock

Koostesivujen paras anti on se, että niiltä löytyy nopeasti linkitettynä kaikki viimeisimmät uutiset.

Se miten niitä koostajan omissa jutuissa on käsitelty on sitten eri asia. Harvemmin olen niitä lueskellut.

Minä näkisin tuon irkku -jutun enemmänkin niin, että joku on ''julkisuuden kipeyttään'' kertonut palstalla antaneensa lausunnon ja juttu on lähtenyt siitä.

Tai kuten sanoin, tyttö onkin se ''oleellinen todistaja'' ja pidetään siksi hyvin 'suojassa'.

Tannerin antama piirros tuli todennäköisesti tytön lausunnon jälkeen. Se ensimmäinen lyijykynä piirros oli varmaan ennen, mutta sehän olisikin voinut esittää vaikka ketä.

The artist's impression of the abductor, released 25 October 2007

myös tytön havaintoon liittyvät jutut on samoilta ajoilta syyskuulta, mutta esim. tämäkin vain muutamaa päivää tuon kuvan julkaisun jälkeen.
http://www.nowpublic.com/crime/madelein ... tatement-0

Varmaan ensin tullut tuo lausunto...luulisin. Mutta en usko, että niillä on sinällään mitään tekemistä keskenään. Tannerilla oli jo valmiiksi paineet tarkentaa näkymäänsä.
Nuotio & Äreät Tiput
Sirpa

No, kohta nähdään kuuluuko tämäkin juttu vetää vessanpöntöstä alas (siis jos tulee rekonstruktio tai joskus paperit julkisiksi). Onkohan millään mitään merkitystä mitä viime syksynä on lehdissä kirjoitettu vaiko kaikki vain sepitettyä tarinaa eri keskustelupalstoilla?

"Tietojen" hävitys voidaankin sitten aloittaa näistä "poliisia lähellä olevan lähteen" vuodoista.

Irkkutytöllä ei nyt ole suoraan mitään tekemistä tytön katoamisen kanssa, mutta Tannerin lausunnon ja puheiden kannalta kyllä.
Alethes doksa meta logu
MissHolmes
Ben Matlock

Sirpa kirjoitti:No, kohta nähdään kuuluuko tämäkin juttu vetää vessanpöntöstä alas (siis jos tulee rekonstruktio tai joskus paperit julkisiksi). Onkohan millään mitään merkitystä mitä viime syksynä on lehdissä kirjoitettu vaiko kaikki vain sepitettyä tarinaa eri keskustelupalstoilla?

"Tietojen" hävitys voidaankin sitten aloittaa näistä "poliisia lähellä olevan lähteen" vuodoista.

Irkkutytöllä ei nyt ole suoraan mitään tekemistä tytön katoamisen kanssa, mutta Tannerin lausunnon ja puheiden kannalta kyllä.
Minä luulen, että paineet Tannerin lausunnon paikansa pitävyydestä on ollut jo ennen irkkutytön ilmestymistä. Lehdissähän riepoteltiin Jane raukkaa hävyttömästi sekavista lausunnoista, ukkelin hiusten värin, kävelysuunnan ja jopa kantamuksen 'koosteen' muuttumisen vuoksi.
Se on varmasti yksi syy miksi hän halusi antaa sen bbc:n vai oliko se skyn haastattelun, jossa korosti, että tietää kyllä nähneensä mitä näki :)

Myös poliisi ''vuodot'' kyseenalaistivat Tannerin lausuntoa.

Siksi luulenkin, että irkkutytön ilmestyminen ei pahemmin enää ole lisännyt painetta kunnon julkisen lausunnon antamiseen.

Tilanne oli jo kertaallisen nolo hänen kannaltaan julkisesti.
Nuotio & Äreät Tiput
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Eiköhän poliisilla ole sentään vankkaa näyttöä asiasta, ja kohta saadaankin kylmää faktaa koirien haisteluista, DNA-kokeista, auton tutkimisista jne.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Sirpa

Niin, sehän tässä onkin mielenkiintoista kuka haluaa "riepotella" Tannerin lausuntoa. Mielenkiintoista jos näin on kuten kirjoitit: "Myös poliisi ''vuodot'' kyseenalaistivat Tannerin lausuntoa."

Väitettiinhän eräässä lehtiartikkelissa, että nimenomaan "poliisivuoto" tiesi kertoa, että tyttö oli jo isänsä kanssa käynyt antamassa lausunnon Portugalin poliisille.

Jos tyttö on nyt kadonnut, eikä mitään lausuntoa olekaan, niin poliisilleko tämä Tannerin lausunto olikin "kuuma peruna"? Siinä tapauksessa asia liittynee jollakin tavalla Amaralin syytteisiin.

Kuten Marsalkka asiasta tuossa edellä jo mainitseekin - miten moni muukin "fakta-asia" on tässä kuukausien kuluessa yksinkertaisesti vain kadonnut.

Taisi jäädä puolitiehen yritys saada tämä äiti taposta vankilaan, kuten edellisen kanssa kävi. Onko se sitten enää ihme, että paperit on julistettava yhä uudelleen ja uudelleen salaisiksi. 8)

Tämä irkkutyttö on nyt vähän eri asia kuin Miss Holmesin mainitsemat verikokeet, koska kyse on "elävästä ihmisestä" - ainakin näin väitetään - olisi mielenkiintoista edelleenkin tietää, että onko tällainen tyttö todella ollut olemassa ja kuka hän on.

Se miten "poliisi voisi vuotaa" tiedon, että tällainen on ja sitten ei olisikaan, tähän on kaksi vaihtoehtoa - joko ei ole mitään "poliisivuotoja" ainoastaan mustamaalausta tai sitten "vuotavan poliisin" toiminnassa on jotakin hämärää.

Pakko tähän loppuun jälleen lisätä: niin sehän on tuntunut olevan paljon tärkeämpää, että näkikö Tanner mitään vaiko ei kuin se, että missä on Madeleine - elävänä tai kuolleena.
Alethes doksa meta logu
Sirpa

En löydä lehdistä mitään tietoa mistään rekonstruktiosta ja tapahtuman pitäisi kohta olla. Sky Newsissä viimeiset puheet rekonstruktiosta on 5.5., eli tuolta ajalta jolloin ko. tapahtuman piti alunperin olla, muistaakseni 14.5. Rekonstruktiota ei tullut, mutta tutkinnanjohtaja vaihdettiin päivää aikaisemmin - tästä vaihdosta ei ole edelleenkään mitään mainintaa mm. SkyNnewsillä eikä tietämäni mukaan Daily Mailissä. En usko, että mitään rekonstruktiota on tulossa.

Mankeli kirjoitti sivulla 241: "Nyt on enää 3 päivää aikaa rekonstruktioon ja Mitchell ilmoittanut, että Kate ja Gerry ovat siihen lupautuneet osallistumaan. Nyt onkin sitten kiinni vain muusta tapas porukasta, heitä ei lukemani mukaan voi velvoittaa tulemaan paikalle. Luin tämän McCannfilesistä."

Mistä lehdestä oli tämä uutinen otettu McCannfilesiin?
Alethes doksa meta logu
mankeli
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja mankeli »

kun tiedät paikan (McCannfiles) mistä olen uutisen laittanut, se olisi helppo käydä siellä myös itse tsekkaamassa.

Uutinen oli käännetty Diario di Noticias lehdestä.

Muuten, siellä on käännettyinä tämänpäiväisiä uutisia Portugalilaisista lehdistä, kannattaa käydä lukemassa, aika paljon mielenkiintoista juttua.

Jos sinulle Sirpa uutislähteeksi käy vain Skynews, siellä tosiaan on isommat uutiset etusijalla. Kun on ollut hirmumyrskyjä ja maanjäristyksiä viime aikoina.

Laitan tähän vielä suoran linkin McCannfilesin uutisiin, X-tine sen on jo monta kertaa myös linkittänyt, joten en ole viitsinyt joka kerta samaa linkkiä laittaa.

http://www.mccannfiles.com/id79.html
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

mankeli kirjoitti:
Muuten, siellä on käännettyinä tämänpäiväisiä uutisia Portugalilaisista lehdistä, kannattaa käydä lukemassa, aika paljon mielenkiintoista juttua.
Mielenkiintoista oli. Sain sellaisen vaikutelman, että kohta rävähtää pöytään faktaa koirien haisteluista, DNA-kokeista, auton tutkimisista jne. ja juttu onkin kohta selvä.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Sirpa

Niin, no aukaisin antamasi linkin ja silmään tökkäsi heti tämä Amaralin "itsensä laittama kirje" etusivun uutisena, joten se siitä ja objektiivisuudesta. Tuosta sitten pitäisi penkoa kertomasi lehden linkki ja uutinen, jotta voisi katsoa alkuperäiskielellä. Taidan jättää väliin, kiitos vain - sitä kun ei tiedä, että minkä päivän uutisesta edes olisi kyse. On se kumma, että on niin vaikea laittaa näitä linkkejä näihin uutisiin. Onko ne tuolla edes kyseisen uutisen kohdalla, vai onko uutinen referoitu valmiiksi lukijoille? Jos on lehden linkki uutisessa, niin voisitte kait sen lehden laittaa tähän ketjuun tuon sivustolinkin sijasta kun uutisoitte asioista.

On teillä erikoinen käsitys moraalista, ihmettelen minä, kun tutkimusten jälkeen on syytettynä ainoastaan poliisi - ei vanhemmat - ja tämän miehen oletettu kirje on saanut etusivun palstatilan "ei keskustelusivulla".

Itse odotan, edellytän ja vaadin poliisilta hieman korkeampaa moraalia kuin mihin tämä herra Amaral on kyennyt. Mutta se siitä - kantani asiasta on tullut varmasti jo selväksi.

Voin kertoa, että Madridissa on tällä hetkellä syyttöminä pidätetty kymmeniä poliiseja edelleenkin, jotka ovat joutuneet niin ravitoloitsijoiden kuin prostituoitujenkin salaliiton kohteeksi: prostituoidut ovat todistamassa, että heiltä on - tietysti palveluiden lisäksi - poliisi perinyt suojelurahaa 150 euroa viikko, ja saman hinnan ovat joutuneet "suojelurahoina" maksamaan poliiseille ravintolat per pöytä ja palvelut tietysti ovat mitä ilmeisemmin kuluneet myös luontaisetuihin. :wink:
Alethes doksa meta logu
mankeli
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja mankeli »

toivottavasti sitten luit pitemmälle, etkä jättänyt lukemista siihen Amaralin kirjeeseen, jonka palstan ylläpitäjä on laittanut alkuun, koska kirje on hänen mukaansa osoitettu McCannfilesin lukijoille.

Olet Sirpa ollut aiemmin huolissasi tämän palstan lukijoista, jotka eivät ehkä ymmärrä englantia. Joten olit toivonut tänne käännettyjä uutisia. Nyt sitten haluat linkkejä suoraan esim. portugalin kielisiin uutisiin?? Moniko niitä täällä ymmärtää lukea? McCannfilesissa kun löytyy sama uutinen käännettynä valmiiksi, jokaisen päivän uusimmat uutiset linkitettynä alkuperäiseen ja päivättynä.

McCannfiles on minusta luotettavampi uutisoija kuin esim. se blogi mihin itse olet viitannut ja linkittänyt.
Sirpa

Sorry, mutta nyt lukijat joutuvat penkomaan sieltä jostakin sen linkin. Ihan rauhassa saat käännellä, mutta alkuperäislinkin laittaminen on eri asia - luultavasti jotakin sellaista mitä nyt et ymmärrä. Olkoon nyt vaikka tämä irkkutyttötapaus erimerkkinä, että mitä tapahtuu, kun ei sitä linkkiä ole laitettu, josta asia on luettu. Kyse ei ole kielen ymmärtämisestä, vaan asian "todellisuuden" ja "objektiivisuuden" toteamisesta.

Ei ole hetkeäkään tullut mieleen, kun olen linkittänyt esimerkiksi näitä espanjankielisiä uutisia, että esim. sinä olisit niitä siinä koneesi ääressä sujuvasti lukenut espanjaksi - mutta ne ovat uutisessa näkyvissä siksi, että ne ovat OLEMASSA (= todentaminen. Itse asia on myös jälkeenpäin helppoa tarkistaa, kun tulee tilanteita, joissa joku sanoo: niin mutta mä käsitin sen niin...).

Tarkoitat ilmeisesti sitä linkkiä, blogia, jossa oli juttua tästä Casa Pia - Portugalin eliitin (poliittisenkin) pedofiiliskandaalista. Linkitin sen jutun, en blogia. Onko muuten tuossa sinun käyttämässäsi blogissa ollut tästä Casa Pia-asiasta mitään? Onko selvinnyt, että kuka todellisuudessa on sivuston ylläpitäjä?
Viimeksi muokannut Sirpa, Ti Touko 27, 2008 9:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alethes doksa meta logu
tre_1982
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja tre_1982 »

Oli pakko tulla kurkkaamaan missä vaiheessa tutkimukset on täällä. :wink: Näin tänään ihan älyttömästi Maddya muistuttavan tytön naapurikaupassa, ikä oli sama ja tukkakin oli värjätty tummanpunaiseksi. Nauratti hieman että nytkö mä tulen hulluksi, oon viettänyt liikaa aikaa netissä. :lol:

I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.

Sirpa

Mielenkiintoista. Kai tarkistit silmän hyvänen aika? Vaklasitko, että mitä kieltä tyttö puhui?
Alethes doksa meta logu
Lukittu