Eilisaamu kirjoitti: Ma Joulu 13, 2021 7:37 pm
Discoveryn jaksossa huomasit varmaan myös Antin isän mainitsevan että poliisi ei ole halunnut naapuria asiassa kuunnella tai kuulustella.
Huomasin kyllä Antin isän kommentin, mutta oletan tuon naapurin itsensä tietävän asian Antin isää paremmin, koska hänen kuulemisestaanhan oli kyse. Jos Antin isä todellakin on naapurin kuulemisesta eri mieltä kuin naapuri itse niin kyllä minä silloin uskon naapuria itseään ja oletan Antin isän mielipiteen perustuvan johonkin väärinkäsitykseen.
Tämä siis ihmetyttää siksi, että naapurihan on todella tärkeä silminnäkijä tapauksessa, kun on nähnyt että asunnolla on ollut selkeästi ensin riitaa, jonka jälkeen asunnon omistaja kadonnut. Mutta mielestäsi on selkeä logiikka miksi naapurin näkemä ei poliisia kiinnosta?
MIelestäni selitin tuon logiikan jo aikaisemmassa viestissäni.
Jos poliisilla ei olisi myöhempiä havaintoja Antista Angelissa, poliisi epäilisi Antin asunnolla tapahtuneen henkirikoksen tai poliisi ylipäätään epäilisi Antin katoamiseen liittyvän rikoksen, tuo meteli ja mahdollinen riita Antin asunnolla olisi poliisin mielestä varmasti paljon kiinnostavampi ja naapuri voisi vaikuttaa hyvinkin tärkeältä silminnäkijältä mahdolliseen henkirikokseen.
Mutta.
Kun poliisi kerran ei epäile Antin katoamiseen liittyvän rikosta ja uskoo Antin olleen seuraavana aamuna Karigasniemellä niin tarkalleen ottaen
minkä tärkeä silminnäkijä tuo naapuri oikein olisi? Metelin? Riitelyn? Ei kai poliisi missään päin Suomea pienillä resursseillaan järjestä kuulustelua asunnossa tapahtuneen metelin ja riitelyn vuoksi, ellei tapauksessa epäillä tapahtuneen rikosta. Poliisin asiaan käyttämät resurssit ja menetelmät riippuvat täysin siitä mistä uskotaan olevan kyse. Näin siis uskon poliisin arvioineen tuota tilannetta.
Miksi siis poliisi ei ole ottanut naapuria kuulusteluun missään vaiheessa asian selviämiseksi tai todistajana? Ja mullikka jätit itse luontevasti huomiotta tuon naapurin lisäyksen asiaan, että kun hän itse asian vaivaamana meni asemalle kertomaan näkemänsä, tuntui hänestä että poliisi nakkasi muistiinpano paperin roskakoriin mitä kirjoitti ylös. Tämähän on selkeä kuvaus siitä että naapuri kokenut välinpitämättömyyttä ja kokenut että asia ei ole poliisia kiinnostanut. Onko missään kohti poliisilta muka mainintaa että naapuria on kuultu?
Tuossa edeltävässä jo otinkin kantaa kuulusteluun. Todennäköisesti naapurin alustavan kuulemisen pohjalta kuulustelua ei ole pidetty tarpeellisena ja todistajia taas käytetään käytetään vasta oikeuskäsittelyissä. Se, että naapurilla oli ikävät tuntemukset poliisilaitoksella käymisestä on valitettavaa, mutta ei se itse asiaa miksikään muuta eikä mielestäni liity mitenkään itse havaintoihin, Antin katoamiseen tai katoamisen tutkintaan. Naapuri sai kertoa havaintonsa ja poliisi kirjoitti ne ylös.
Jos poliisi todellakin olisi heittänyt kirjaamansa tiedot roskiin niin sitten tuossa olisi jo muutakin kuin töykeää asiakaspalvelua. Poliisi ei ole tainnut kertoa mitään naapurin kuulemisesta, mutta naapuri itsehän siitä kertoi tuossa aikaisemmin linkitetyssä ohjelmassa. Eikä poliisi kyllä ole julkisuuteen kertonut paljon mitään muutakaan. Siksi vähän ihmetyttääkin mihin tietoihin perustuvat kaikki täälläkin kirjoitetut asiat siitä, mitä poliisi ei ole tehnyt. Mistä täällä niin tarkkaan tiedetään mitä poliisi ei ole tehnyt, kun poliisi ei varmasti ole kaikkea tekemäänsä ja tietämäänsä kertonut julkisuuteen.
Mullikalla kun perustuu tutkinta vain faktoihin, niin olettamuksesi siitä poliisin logiikasta miksi ei ole naapuria kuullut ei ole fakta, vaan sinun kertoma huhu, mahdollinen väärinkäsitys.
On ole olettamustani faktaksi väittänytkään. Sehän nyt on aivan selvää, että minä en tiedä faktoja, kun en ole tapahtumissa ollut mukana. Olen pyrkinyt kirjoittamaan niin, että teksteistäni on helppo ymmärtää mikä on omaa päättelyäni ja mikä on jonkun muun kertomaa. Lisäksi pyrin aina kertomaan mistä saamiini tietoihin näkemykseni perustan, jotta muuta voivat käydä varmistamassa, etten levitä väärää tietoa. Minulla ei ole faktoja, en ole erehtymätön, teen virheitä ja minulle tulee väärinkäsityksiä. Jos käy ilmi, että olen vahingossa jotain väärää tietoa jakanut niin korjaan tietysti virheeni. Tarkoitukseni ei ole levittää väärää tietoa eli huhuja.