Mies sumutti naisen hakkaajaa kaasuaseella

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

ABC kirjoitti:Tuosta uutisesta voi päätellä sen, että Suomen median mielestä ainoa oikea ja hyväksyttävä tapa puuttua pahoinpitelyyn on huudella vierestä "Lopeta pliis, sitä voi vaikka sattua!".
a)Kyseessä on kusenkeltainen lehdistö.
b)Laittomalla kaasusumuttimellako sitä olisi sitten sumutettava jos kerran ei muuta osaa tehdä?
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Tapaus muistuttaa ikävästi sitä parin vuoden takaista tapausta, jossa raiskauksen keskeyttänyt mies tuomittiin pahoinpitelystä.

Sanoisin, että kaasuase on huomattavan turvallinen väliinmenoväline verrattuna esim. lyöntiin täydellä voimalla.
Every ship must sail a world.
Mike Manner
Jessica Fletcher

ABC kirjoitti:Sanoisin, että kaasuase on huomattavan turvallinen väliinmenoväline verrattuna esim. lyöntiin täydellä voimalla.
On joo, jos tiedetään varmuudella mitä sumutetaan ja miten. Tosin Lyönnistäkin olisi saanut tod.näk. pahoinpitely syytteen... En jaksa aloittaa taas sitä samaa selostusta mitä jauhoin jossain toisessa topicissa hätävarjelusta... Ottakaa selvää jos yhtään kiinnostaa tai kärsikää tyhmyydestänne jos laiskuus voittaa ja sinne väliin on kumminkin mentävä, mutta joka tapauksessa älkää vinkuko joka topicissa samaa tuosta väliinmenosta kun monikaan ei kumminkaan tunnu tietävän millä oikeuksilla ja missä mitoissa niissä tilanteissa mennään...
Tapaus muistuttaa ikävästi sitä parin vuoden takaista tapausta, jossa raiskauksen keskeyttänyt mies tuomittiin pahoinpitelystä.
Paitsi, että tällä tämän tapauksen kaverilla on hiukan riistäytynyt tilanne käsistä, kun on pitänyt lähteä hakemaan vielä leikkiasettakin, että pääsee vielä uhkailemaan lisää... Siinä valossa tuo kuulostaa kaikelta muulta kuin hallitulta väliin menolta.

Lisäksi en tunne tuota mainitsemaasi raiskaus jne. juttua ollenkaan, niin en ala spekuloimaan siitä mitään.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Mike Manner kirjoitti:
ABC kirjoitti:Sanoisin, että kaasuase on huomattavan turvallinen väliinmenoväline verrattuna esim. lyöntiin täydellä voimalla.
On joo, jos tiedetään varmuudella mitä sumutetaan ja miten. Tosin Lyönnistäkin olisi saanut tod.näk. pahoinpitely syytteen... En jaksa aloittaa taas sitä samaa selostusta mitä jauhoin jossain toisessa topicissa hätävarjelusta... Ottakaa selvää jos yhtään kiinnostaa tai kärsikää tyhmyydestänne jos laiskuus voittaa ja sinne väliin on kumminkin mentävä, mutta joka tapauksessa älkää vinkuko joka topicissa samaa tuosta väliinmenosta kun monikaan ei kumminkaan tunnu tietävän millä oikeuksilla ja missä mitoissa niissä tilanteissa mennään...
Tunnen kyllä hätävarjelulain oikein hyvin, eikä minulla ole myöskään tapana "vinkua" asioista. Mutta jokainen tapaus on erilainen, ja laki on niin kuin se tulkitaan, ei niin kuin se kirjoitetaan. Suomessa on mielestäni nimenomaan tulkinta turhan usein heittänyt häränpyllyä, eli kohtuus ei ole toteutunut.
Tapaus muistuttaa ikävästi sitä parin vuoden takaista tapausta, jossa raiskauksen keskeyttänyt mies tuomittiin pahoinpitelystä.
Paitsi, että tällä tämän tapauksen kaverilla on hiukan riistäytynyt tilanne käsistä, kun on pitänyt lähteä hakemaan vielä leikkiasettakin, että pääsee vielä uhkailemaan lisää... Siinä valossa tuo kuulostaa kaikelta muulta kuin hallitulta väliin menolta.
Tuomio aseella uhkailusta tulee erikseen, mutta on mielestäni vääryys, ellei naisen hakkaamistilanteeseen saa tarpeen vaatiessa mennä väliin vaikka sitten sillä kaasusumuttimella (sen laittomuudesta rangaistakoon sitten taas erikseen kuten kuuluu) . Mielestäni ei voida olettaa, että oikeudettomaan hyökkäykseen pitäisi mennä väliin oman terveyden uhalla, vaan pitäisi olla oikeus keskeyttää se aseella, joka ennen kaikkea ei vaaranna väliin menijää eikä uhria, jos sellainen on käsillä. Olen siis eri mieltä useimmissa tapauksessa nykyisen oikeuslaitoksen kanssa näistä tulkinnoista; mielestäni hyökkääjän eli rikollisen oikeudet ovat ylikorostuneet suhteessa uhrin koskemattomuuteen.
Mike Manner
Jessica Fletcher

ABC kirjoitti:Tunnen kyllä hätävarjelulain oikein hyvin..
Noin voi olla paperilla, mutta kokemuksia sinulla ei arviointini mukaan juurikaan ole asiasta.
mielestäni vääryys, ellei naisen hakkaamistilanteeseen saa tarpeen vaatiessa mennä väliin vaikka sitten sillä kaasusumuttimella (sen laittomuudesta rangaistakoon sitten taas erikseen kuten kuuluu) .
Voihan siihen mennä jos tilanne sitä vaatii.
Mielestäni ei voida olettaa, että oikeudettomaan hyökkäykseen pitäisi mennä väliin oman terveyden uhalla
Ei pidäkkään... Voi käyttää "tarpeellisia voimakeinoja", mikä siis tarkoittaa, että oikeudeton hyökkäys saadaan päättymään, mutta ei aiheuteta kellekkään tarpeettomia vammoja.
vaan pitäisi olla oikeus keskeyttää se aseella
Pahempaa jälkeä varmasti saadaan kokonaisuutena arvostellen amatöörin väliin menolla jos hän käyttää asetta/kaasusumutinta, kuin että soitetaan ne poliisit ja aletaan rukoilemaan...
joka ennen kaikkea ei vaaranna väliin menijää eikä uhria, jos sellainen (*ase*) on käsillä.
Tuo lause sotii itseään vastaan.
Amatöörien heiluessa on iso riski, että "voimankäyttöväline" riistetään heiltä kesken kaiken ja jälki on entistäkin kauhempaa.

Lisäksi kaasusumuttimessa on se puoli, että sillä ei saada mitään toimintaa loppumaan, vaan ainoastaan tilanne haltuun... Mikä siis ei toteudu jos sitä tilannetta ei ole kukaan ottamassa haltuun kaasutuksen jälkeen.

...Mutta mutta...
Nyt kun sinä ymmärrät tämän hätävarjelun periaatteen ja tunnet lakipykälän "oikein hyvin", niin ymmärrät myös varmaan sen, että jos baari on typötyhjä, paikalla on vaan 160cm./50kg. nainen tarjoilijan/baarimikon ominaisuudessa ja se toinen (175cm, 80kg mies) niistä ainoasta kahdesta asiakkaasta päättää riemastua ja alkaa hakkaamaan toista asiakasta (50kg/170cm. nainen) nyrkein kesken kaiken, niin ko. baarimikko voi käyttää ihan vapaasti sitä laitonta kaasuaan (jos se ei ole sentään mitään virosta roudattua taistelukaasua) kunhan yrittää ennen sitä kaikkensa, että saisi sen laittoman hyökkäyksen = pahoinpitelyn keskeytettyä... Syytteitä ei tod.näk. tultaisi nostamaan kuin korkeintaan siitä laittomasta kaasusta pakkotilan perusteella. Tuossa tapauksessa uhrataan pienempi oikeushyvä isomman oikeushyvän edestä.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

^ Mitä jos kertoisit sitten ihan käytännössä, mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa?

Kuten sanoin, niin tunnen lain kirjaimen oikein hyvin. Tulkinta on mielestäni se, mikä mättää, eli kohtuus ei aina toteudu, vaikka oikeus toteutuisikin, johtuen siitä, että hätätilanteessa oikeusistuin edellyttää ihmisiltä läkipykälien viilausta, juuri siten kuten sinä nyt teet, mutta me kaikki tiedämme, ettei ihminen hätätilanteessa toimi kuin kone eikä useimmiten kylmän loogisesti.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Mike Manner kirjoitti:
Mielestäni ei voida olettaa, että oikeudettomaan hyökkäykseen pitäisi mennä väliin oman terveyden uhalla
Ei pidäkkään... Voi käyttää "tarpeellisia voimakeinoja", mikä siis tarkoittaa, että oikeudeton hyökkäys saadaan päättymään, mutta ei aiheuteta kellekkään tarpeettomia vammoja.
Pahempaa jälkeä varmasti saadaan kokonaisuutena arvostellen amatöörin väliin menolla jos hän käyttää asetta/kaasusumutinta, kuin että soitetaan ne poliisit ja aletaan rukoilemaan...
Pahempaa jälkeä kenelle? Uhri saattaa pelastua vain nopealla väliintulolla. Kuten sanottu, mielipiteeni on tässä asiassa se, että ryhtyessään oikeudettomaan hyökkäykseen tekijä ottaa riskin, että loukkaantuu itse. Mielestäni uhri tulisi aina voida pelastaa, vaikka sitten tekijän kustannuksella. Ja kuten sanottu, niin tositilanteessa ei aina ehdi viilata sitä pilkkua, mutta oikeusistuin usein edellyttää sitä silti, mikä ei ole mielestäni kohtuullista.

Olet kova teoretisoimaan lain kirjaimen mukaan, mutta haluaisin kuulla miten itse toimisit käytännön tilanteessa, jossa esim. joku 200cm 150 kg karju alkaa pistämään omaa naistasi turpaan baarissa? Vaikkapa tilanteessa, jossa sinulla on käsillä kaverin laiton paprikasumutin.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Skenaario kirjoitti:jos baari on typötyhjä, paikalla on vaan 160cm./50kg. nainen tarjoilijan/baarimikon ominaisuudessa ja se toinen (175cm, 80kg mies) niistä ainoasta kahdesta asiakkaasta päättää riemastua ja alkaa hakkaamaan toista asiakasta (50kg/170cm. nainen) nyrkein kesken kaiken
ABC kirjoitti:^ Mitä jos kertoisit sitten ihan käytännössä, mitä itse tekisit vastaavassa tilanteessa?
Käytännössä yrittäisin (tuon kokoisena naisena) kaikkeni esim. huutamalla että saisin loppumaan ko. pahoinpitelyn ja jos/kun se ei tepsisi, niin kaasuttaisin (oletuksena, että minulla olisi se laiton kaasu) tekijän ja tod.näk. siinä sivussa myös pahoinpideltyn.
Laki olisi puolella ja ei tarvitsisi pelätä oman perseen puolesta.

Kuten sanoin, niin tunnen lain kirjaimen oikein hyvin.
Varmasti tunnet, mutta miten on käytäntö? jos on hyvä pelaamaan jalkapalloa, niin se ei tee jääkiekko valmentajaksi.
Tulkinta on mielestäni se, mikä mättää, eli kohtuus ei aina toteudu, vaikka oikeus toteutuisikin, johtuen siitä, että hätätilanteessa oikeusistuin edellyttää ihmisiltä läkipykälien viilausta
Voi olla noinkin, mutta jos kaikki kansalaiset alkaa sekaantumaan "maalaisjärjellä" noihin juttuihin, niin jälki voi olla jälleen erittäin huonoa katsottavaa. Pitää tietää ja osata muutakin, kuin se, että "saa puuttua kunhan ei tapa"...
Jos joku pykälä antaisi oikeutuksen rankkaan puuttumiseen esim. lievissä pahoinpitelyissä jne. sinällään keveissä jutuissa, niin se muuttaisi ne hyvin helposti loppujen lopuksi "ihan hirveiksi verilöylyiksi" kun puuttujilla ei kumminkaan olisi sitä järkeä, vaan pelkästään oikeutus. Kaikilla ei ole suhteellisuuden tajua, esim. kännisillä tai muilla sokka irti hiippailevilla ja oikeus puuttua koskisi heitäkin... Koita ajatella sen "mitä parhaillaan voisi" olla sijaan sitä, "miten huonoimmillaan voisi mennä".
juuri siten kuten sinä nyt teet
Pakko, kun se on se ainoa oikea tapa. Sinä varmaan olisit oikein hyvä katuoikeuden jakaja. Suosittelen hakeutumaan ammatteihin missä pääset kokemaan noiden "ongelmatilanteiden" ratkomiset muuallakin kuin paperilla kun jo tunnet lain kirjaimen oikein hyvin. Minulla se kokemus jo on.
mutta me kaikki tiedämme, ettei ihminen hätätilanteessa toimi kuin kone eikä useimmiten kylmän loogisesti.
Tämä on totta, mutta ei anna oikeutusta toimia myöskään ihan silmittömästi oman oikeudentajunsa mukaan.
Mike Manner
Jessica Fletcher

ABC kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:
Pahempaa jälkeä kenelle? Uhri saattaa pelastua vain nopealla väliintulolla.
Kun tunnet tämän lain kirjaimen oikein hyvin, niin ymmärrät myös, että puhut kahdesta erillisestä asiasta, ja että hätävarjelu on mitoitettu tuonkin mukaan, eli ei ole mitään "saattaisi pelastua vain nopealla väliintulolla" pointtia olemassa jos aletaan käyttämään hätävärjelua/pakkokeinoja.
Kuten sanottu, mielipiteeni on tässä asiassa se, että
Jos ihan rehellisiä ollaan, niin minua alkaa jo vituttamaan nämä sinun mistään mitään tietämättömät näkökulmat tähän asiaan.
Sen sijaan, että jankutat tuota "kyllä minä tiedän" ja "minun mielestä", niin kaiva nyt esiin ne pointtisi miksi tuollaiseen pahoinpitelyyn ei saa mennä puuttumaan vaikka kaasusumutinta tai vaikkapa pesäpallomailaa käyttäen jos jonkun henki on vaarassa, tai oletettaan että joku pääsee ihan kohta hengestään...???
Olet kova teoretisoimaan lain kirjaimen mukaan
...
mutta haluaisin kuulla miten itse toimisit käytännön tilanteessa, jossa esim. joku 200cm 150 kg karju alkaa pistämään omaa naistasi turpaan baarissa? Vaikkapa tilanteessa, jossa sinulla on käsillä kaverin laiton paprikasumutin.
Edelleen palaan siihen, että käskisin välittömästi soittaa poliisit, koittaisin voimakkaasti huutamalla = käskyttämällä (omana itsenäni, mies 175/78 ) keskeyttämään pahoinpitelyn ja jos se ei onnistu, niin kaasuttaisin kohdehenkilön ja veisin hänet maihin kaasutuksen jälkeen, että lisää vahinkoa ja vaaraa ei pääsisi aiheutumaan.
Hätävarjelu/pakkokeino.
apollo
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja apollo »

Mike Manner kirjoitti:Pahempaa jälkeä varmasti saadaan kokonaisuutena arvostellen amatöörin väliin menolla jos hän käyttää asetta/kaasusumutinta, kuin että soitetaan ne poliisit ja aletaan rukoilemaan...

Heh, mikä ihme ihmisiä vaivaa. Ei kaasun käyttöön tarvitse mikään Einstein olla.

Tollasista kaasuista tarvitse mitään numeroa tehdä, hyvin sopii kaikkien käteen jos tarve vaatii. Kaikille halukkaille mimmeille mun mielestä kaasu kainaloon, jotka illoilla pimeässä kulkee.

Tässakin tapauksessa on käytetty kaasua oikein ja saatu konflikti ratkaistua.

EDIT: Siistitty tekstiä..
Viimeksi muokannut apollo, To Kesä 12, 2008 4:03 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mike Manner
Jessica Fletcher

...Voi jee.
Go for it.
aoitora
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja aoitora »

apollo kirjoitti:Tollasista kaasuista tarvitse mitään numeroa tehdä, hyvin sopii kaikkien käteen jos tarve vaatii. Kaikille halukkaille mimmeille mun mielestä kaasu kainaloon, jotka illoilla pimeässä kulkee.

Tässakin tapauksessa on käytetty kaasua oikein ja saatu konflikti ratkaistua.
Tuleepa vain mieleeni ne tapaukset kun riittävän humalaiset (naisetkin) ovat alkaneet baarissa riehua. Jos olisivat nyrkkien kanssa takomisen ja hiuksista repimisen sijaan kaivaneet kaasusumuttimen kainalostaan, niin olisi lähistöllä ollut vielä ikävämpi olla.

Ja siinä vaiheessa kun kaikilla kaduilla kulkevilla (naisilla) on yleisesti kaasusumutin mukanaan, niin rikolliset tuskin toteavat alan kannattamattomaksi, vaan siirtyvät aktiivisemmin veisten ja pistoolien käyttöön.
Ihmistä etsimässä.
Ori Jorhonen
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Ori Jorhonen »

Jengillä on vissiin käsitys, että kyynelkaasun vaikutus on samaa luokkaa kuin sipulin leikkaamisen. Mä kyllä otan verrattomasti mieluummin keskivertohessun nyrkistä kuin sitä laitonta venaläistä kaasua silmille.
just just.
chiller
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja chiller »

Ori Jorhonen kirjoitti:Jengillä on vissiin käsitys, että kyynelkaasun vaikutus on samaa luokkaa kuin sipulin leikkaamisen. Mä kyllä otan verrattomasti mieluummin keskivertohessun nyrkistä kuin sitä laitonta venaläistä kaasua silmille.
Niin, ja se nyrkki lennättää sut katukivetykseen --> aivovamma ---> teholle --> toteavat, ettei ole mitään tehtävissä.

Tässä ketjussa kyllä vähätellään lyöntien ja potkujen vaarallisuutta. Jotenkin tulee mieleen, että mielikuva on jostain jenkki-actionista jossa äijä ottaa iskuja vastaan kolme tuntia eikä saa kuin ehkä kulman auki. Todellisuus on toinen, ja sen on saanut huomata moni taksijonossa tuuppiva kuumakalle.

Sumuttimen huonot puolet ovat pikemminkin sen tehottomuudessa, sumute ei toimi yllättävässä tilanteessa hitautensa vuoksi, myös tähtääminen vaatii rauhallisuutta. Nuo "laittomat venäläiset kaasut jotka saa pårseenkin itkemään verta" on sitten aivan eri juttu. Harvapa niitä täällä kantelee, harva haluaakaan, vielä harvempi osaa hankkia. Mielestäni aika heikko peruste kieltää KAIKKI sumutteet sen nojalla että joku nero hankkii laittomia versioita... Samantien voisi kieltää mopot koska jotkut ääliöt virittävät niitä hengenvaarallisiksi.
Vastaa Viestiin