Usean lapsen vanhempana täytyy sanoa, että ymmärrän oikein hyvin, miksi lapsi saattaisi valita juuri tuon puolen ohitukseen. Aika monet vanhemmat ovat neuvoneet tai suorastaan käskeneet kiertämään jalkakäytävälle pysäköidyt autot pientareen (tai seinän) puolelta, jos vain voi. Ajoradan puolelta ei saa kiertää, koska silloin voi joutua menemään ajoradalle tai ainakin on juuri sillä puolella, johon auto liikkuu, jos kuski lähtee liikkeelle. Aina varoitellaan siitä, että kuski ei näe auton viereen, joten ajoradan puolelta autoa ohittava lapsi olisi juuri siinä katveessa ja olisi vaarassa jäädä alle, jos kuski lähteekin liikkeelle. 11-vuotiaat noudattavat vielä vanhempien ohjeita, eivätkä vanhemmat varmasti ole tulleet ajatelleeksi kuorman kaatumisvaaraa. Paljon todennäköisempää noissa tilanteissa kun on se, että kuski on vain kylmästi päättänyt helpottaa omaa työtään ja ajaa lainvastaisesti jalkakäytävälle piittaamatta siitä, että vaarantaa teollaan jalankulkijat.KZA kirjoitti: ↑Pe Joulu 17, 2021 5:09 pm Mä tossa mietin et jos kuski on auton pysäyttänyt niin että toinen laita kevyenliikenteenväylästä on vapaa ja se riskipuoli sinne ojaan tms. päin.
Niin pitäisikö sitten myös kuskikoulutuksiin lisätä psykologiaa ja lapsen käyttäytymisoppia tms.?
Ei mulle ainakaan lapsettomana ja täysin lapsista erossa elävänä tule pieneen mieleenkään että esim. lapsi voi saada päähänsä mennä ohi "just sieltä väärältä puolelta" tms....
Ehkä tää vanhemmille ja lasten kanssa työskenteleville on ihan peruskauraa mut ei kaikille...
Lehtitietojen perusteella kuljettajan suurin virhe pysäyttäessä oli se, että auto ajettiin jalkakäytävälle ja sen sijaan, että olisi hälytetty apua (se työkaveri tai vaikka hätäkeskus, jos työkaveria ei ole) ja keskitytty opastamaan ohikulkijoita riittävän kauas kaatuvasta kuormasta. Todennäköisesti paras ratkaisu olisi ollut pysähtyä ajoradalle, pistää hätävilkut tai vastaavat päälle, mennä jalkakäytävälle ohjaamaan ja varoittamaan jalankulkijoita ja samalla soittaa apua. Jos kuorma on epävakaa, korjausta ei pidä tehdä yksin, koska kuljettaja voi aivan hyvin jäädä itsekin alle.
Jos kuskikoulutuksiin jotain halutaan lisätä, ehkä voisi lisätä opetusta tieliikennelaista ja väistämisvelvollisuuksista. Jalkakäytävälle ei ajeta, koska se on jalankulkijoille vaarallista. Kääntyvä väistää risteävää tietä ylittäviä. Turha vedota siihen, että ei huomannut. Kuskin pitää tarkkailla samaan suuntaan kulkevaa liikennettä hyvissä ajoin ennen risteystä, eikä alkaa ensimmäisen kerran tarkkailla ympäristöä vasta alkaessaan kääntyä.
Milloin olette muuten nähneet Länsi-Euroopassa jalkakäytävälle lastia purkamaan pysähtyneen auton? Ette ehkä koskaan, koska monissa maissa se on ehdottoman kiellettyä. Suomi on poikkeus.