Ylitornion murhenäytelmä 2008; 85-vuotias mies ampui kaksi tytärtään, vaimonsa ja itsensä

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
pippurinen
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja pippurinen »

Mariella kirjoitti:Minkä ikäinen vaimo oli?
82-vuotias.

"Sanomalehti Kalevan mukaan ampujaksi epäilty mies on kotipaikkakunnallaan tunnettu kulttuuripersoona." Kellään tietoa, minkä sortin kulttuurivaikuttajasta oli kyse?

EDIT: Vastaus löytyikin jo Kalevasta: "Ampujaksi epäilty mies on kotipaikkakunnallaan tunnettu kansanmuusikko."
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Harriet Makepeace kirjoitti:
Sen verran uutta on tullut esille, kehitysvammaiset kaksoistyttäret ovat olleet asianmukaisessa hoidossa työkeskuksessa. Tekijän tyttäret eivät ole olleet työkyvyttömiä, eli ei mitenkään vaikeasti vammautuneita.
Vaikea sanoa, miten paljon iäkkäät vanhemmat ovat todellisuudessa joutuneet kantamaan vastuuta lapsistaan. Tyttärien on voinut olla vaikea ymmärtää, miksei äiti ole enää kotona, ja heidät on silti lykätty kotiinsa viikonloppuna kuten ennenkin, varmistamatta, että heidän isänsä todella pärjää ja jaksaa heidän kanssaan.

Tämä on nykypäivää ex-hyvinvointivaltio Suomessa.
Every ship must sail a world.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

^Niin jos kyse on ollut edes jaksamisesta, kun tyttäret ovat kerta itse toimintakykyisiä.
Kehitysvammojakin on niin montaa sorttia.
Itse tiedän kotona vanhempien kanssa asuvan kohta viisikymppisen kehitysvammaisen naisen ja hän käy itse kaupassa ja osaa touhuta siinä kuin muutkin.
Ehkä papparainen ei vaan halunnut jättää perhettä, kun päätti itse lähteä.
Mutta kai tästä kohta kuullaan enempi...
Katjushka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Meidän tuttuperheessä kävi vuosikymmeniä sitten samanlainen tapaus, jossa perheen vanha isä surmasi aikuisen kehitysvammaisen lapsensa ja huonokuntoisen vaimonsa. Yleisesti ottaen kaikki olivat sitä mieltä, että isä alkoi aavistella oman kuoleman lähestyvän ja koki ettei kehitysvammainen poika selviäisi ilman vanhempiaan tai ainakaan se elämä ei olisi elämisen arvoista.

Sukulaisperheessä on myös kehitysvammainen nainen (nyt n.40-v) ja kyllä tämän tytön äiti on ainoa henkilö, joka edes ymmärtää tämän lapsensa puhetta. Olen aina miettinyt, että varmasti on aivan hirveää kun tietää kuolevansa ennen kehitysvammaista lastaan ja joutuu jättämään lapsen yksin maailmaan, joka ei nyt aina niin hyvin kohtele kehitysvammaista.

Eipä tietenkään tällainen Ylitornion teko ole hyväksyttävä, mutta jossain määrin se on mielestäni ymmärrettävä.
I wonder sometimes about the outcome of a still verdictless life.
Am I living it right?
John Mayer
Samarina
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Tiina kirjoitti:^Niin jos kyse on ollut edes jaksamisesta, kun tyttäret ovat kerta itse toimintakykyisiä.
Kehitysvammojakin on niin montaa sorttia.
Itse tiedän kotona vanhempien kanssa asuvan kohta viisikymppisen kehitysvammaisen naisen ja hän käy itse kaupassa ja osaa touhuta siinä kuin muutkin.
Ehkä papparainen ei vaan halunnut jättää perhettä, kun päätti itse lähteä.
Mutta kai tästä kohta kuullaan enempi...
Kun kaikki ei ole sitä miltä se näyttää. Eräskin nelikymppisen lievästi kehitysvammaisen pojan vanhemmat nimenomaan kokevat ongelmaksi sen, että ulkopuoliset eivät ymmärrä miten raskasta elämä lievemminkin kehitysvammaisen lapsen kanssa on. Tunnen tuon pojan ja näin ulkopuolisen silmin poika, tai mieshän se ikänsä puolesta jo on, on reipas, asuu tukiasunnossa (joka oli sekin pitkällisen taistelun tulos), käy kaupassa, pyöräilee ja harrastaa. Mutta rahan käytön päälle ei ymmärrä mitään ja arjessa pienenkin vastoinkäymisen kohdattua ahdistuu ja muuttuu henkisesti kaksivuotiaaksi kiukuttelevaksi uhmaikäiseksi pikkupojaksi. Ja tuo vastoinkäyminen voi olla esimerkiksi flunssa. Mutta kun se Jarmo on niin reipas ja iloinen, eihän siitä vaivaa voi olla.

Suomessa on lisäksi käsittämätöntä miten palveluista ja oikeuksista ei tiedoteta eikä kerrota vaikka niitä olisikin. Kaikki pitää itse osata selvittää ja itse vaatia. 80v mummolle vaan sanotaan, että kyllä ne sieltä netistä löytyy kaikki, sieltä vaan kun etsit, ei meillä ole aikaa eikä resursseja niitä selvittää. Monissa pienemmissä kunnissa taas kukaan ei ota hommaa hoitaakseen vaan asioita pompotellaan pöydältä toiselle ja vastuussa olevaa henkilöä ei saa kiinni kun hän hoitaa tuota hommaa vain tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan ja tuohon aikaan sattuu tietysti myös ruokatunti jne. jne. En yhtään ihmettele, jos vanhemman ihmisen voimat loppuu kun ei nuoremmatkaan tahdo jaksaa, ja varsinkin kun on omakohtaisia kokemuksia näiden vanhusten "en halua olla vaivaksi" ja "no jossei siitä ole vaivaa" -ajattelutapa.

Onko sitten väsyminen tässä takana, ei voi tietää, mutta itse kyllä en epäilisi yhtään vaikka olisi.
chiller
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja chiller »

Perheensä surmanneelta veteraanilta jäähyväiskirje
16.06.2008 15:43

Ylitorniolla eilen kaksi tytärtään, vaimonsa ja itsensä surmannut 88-vuotias sotaveteraani jätti jäähyväiskirjeen kolmelle muulle lapselleen.

HS.fi:n mukaan kirje löytyi miehen kotoa. Hän oli surmannut kehitysvammaiset 50-vuotiaat kaksostyttärensä kotiinsa ennen kuin kävi ampumassa vaimoaan Ylitornion terveyskeskuksessa. Mies ampui itsensä katkaistulla haulikolla kotonaan.

Poliisin mukaan miehen jättämä kirje viittaa siihen, että teko oli suunniteltu, kertoo HS.fi.

Kirjeessä 88-vuotias mies käsittelee perheen sisäisiä asioita. Ampumisen motiivi ei selviä kirjeestä. Poliisi ei tarkemmin kertunut HS.fi:lle kirjeen sisältöä.

Vanhus käytti poliisin mukaan tyttärensä ja vaimonsa surmaamiseen sotamuistona rintamalta tuotua neuvostoliittolaista revolveria. Hänellä ei ollut aseeseen lupaa.

IS
68616
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja 68616 »

pippurinen kirjoitti: "Sanomalehti Kalevan mukaan ampujaksi epäilty mies on kotipaikkakunnallaan tunnettu kulttuuripersoona."
Kellään tietoa, minkä sortin kulttuurivaikuttajasta oli kyse?

EDIT: Vastaus löytyikin jo Kalevasta: "Ampujaksi epäilty mies on kotipaikkakunnallaan tunnettu kansanmuusikko."
Niin ja:
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1545053
"Death Is Certain, Life Is Not"
"Treat me good, I'll treat You better; Treat me bad...."
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Jäähyväiskirjeestä ei ole tullut ilmi teon motiivi? vaan siinä käsiteltiin 'muita juttuja'

Miten tämä on mahdollista?

Kai nyt tämän kirjeen perusteella poliisi voi arvioida onko tekijä ollut sekavassa tilassa, masentunut, epätoivoinen, huolestunut nykyisestä elämäntilanteesta, tai tulevasta tms
68616
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja 68616 »

Veikkaan, että arvostetun työn tehnyt (sotaveteraani) vain paloi loppuun.

2 kehitysvammaista lasta ja vaimo sairaalassa ja sitten vaan jossain flippasi.

Onhan vastaavanlaisia sattunut pienemmästäkin, että perheenisä tappaa koko perheensä ja (ainakin yrittää) itsensä.
"Death Is Certain, Life Is Not"
"Treat me good, I'll treat You better; Treat me bad...."
Katjushka
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

"Hän väsyi raatamaan yksin"

17.6.2008 2:22 (Päivitetty 17.6.2008 7:21)

Perheensä surmannut vanhus hoiti kehitysvammaisia tyttäriään kotonaan ilman apua.

- Olen varma, että hän vain väsyi siihen täysin. Hän ei jaksanut raataa enää enempää, surmatun ylitorniolaisperheen 40 vuoden ajan tuntenut lähinaapuri pohtii vakavana.

- Hän oli liki 90-vuotias vanhus, mutta joutui silti usein hoitamaan vaikeasti kehitysvammaisia tyttäriään yksin kotona. Uupuuhan ihminen vähemmästäkin!

Sunnuntaina ylitorniolaisen 88-vuotiaan miehen ahdinko paisui yli äyräidensä, ja hän ampui kuoliaaksi molemmat kaksi tytärtään, vaimonsa ja lopuksi itsensä.

Vaikka perheen hyvin tuntenut naapuri järkyttyi aluksi kovasti kuullessaan veriteosta, hän myöntää nyt, ettei tapaus enää edes tunnu hänestä käsittämättömältä.

- Hänen vaimonsa valitteli monta kertaa, että vaikeasti kehitysvammaisten aikuisten tytärten hoitaminen on raskasta, kun ei ole enää voimia nostella heitä. Molemmat tyttäret olivat isokokoisia ja kaatuilivat koko ajan - heitä ei voinut jättää minuutiksikaan yksin, mies kuvailee päätään puistellen.

Tilanne paheni yllättäen

Ylitorniolaisperheessä arki oli jo pitkän aikaa ollut hyvin raskasta. Vaikka viisikymmentävuotiaat kaksostyttäret olivat viikolla keskustassa hoidossa, viikonloppuisin he siirtyivät taas iäkkäiden vanhempiensa vastuulle.

Tilanne paheni entisestään, kun myös perheen vanhan äidin terveys alkoi reistailla ja hän joutui viettämään pitkiä kausia terveyskeskuksessa.

Isälle ei silti järjestetty hoitoapua, vaan tämä joutui huolehtimaan tyttäristään usein viikonloppuisin yksin.
I wonder sometimes about the outcome of a still verdictless life.
Am I living it right?
John Mayer
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Tiina kirjoitti:^Niin jos kyse on ollut edes jaksamisesta, kun tyttäret ovat kerta itse toimintakykyisiä.
Tämän päivän Ilta-Sanomien paperiversiossa on enemmänkin juttua. Tyttäret käyttivät mm. kypäriä päässään aina koska kaatuilivat sitä tahtia että onnettomuuksia sattui kokoajan. Tuo jäi kyllä ihmetyttämään, sillä en ole moiseen ennen törmännyt. Kypärä päässä 24h?
neitix
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja neitix »

Mä en hyväksy tappamista kuin itsepuolustukseksi. Mutta pystyn kyllä jossain määrin ymmärtämään tällasen teon. Sen, että noin vanha ihminen on väsynyt eikä jaksa. Kun yleensä se huolehtiminen menee tossa vaiheessa jo toisinpäin, että lapset auttaa ja hoitaa vanhempiaan. Ja varsinkin jos toi pitää paikkansa, että isälle ei ole järjestetty hoitoapua. Kai se on sitten yrittänyt sitä apua saada ja se on tosi surullista, jos sille on käännetty selkä ja evätty apu.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Porin kirjoitti: Tämän päivän Ilta-Sanomien paperiversiossa on enemmänkin juttua. Tyttäret käyttivät mm. kypäriä päässään aina koska kaatuilivat sitä tahtia että onnettomuuksia sattui kokoajan. Tuo jäi kyllä ihmetyttämään, sillä en ole moiseen ennen törmännyt. Kypärä päässä 24h?
Ok. Toimintakykyinen ei sitten ilmeisesti tarkoittanut aivan sitä mitä luulin.
Kyllä tuommoisesta on jo itsepärjääminen kaukana.
:?
Ennen vanhaan nämä kaksosraskauksissa tapahtuneet vammautumiset oli vissiin yleisimpiä kuin nykyään eli olisivat saattaneet olla ihan ok, mutta esim.hapenpuute aiheuttanut kehitysvamman tms.
Onneksi nykyään on paremmat kontrollit kaksosraskauksissa, vaikka aika puuduttavaahan tuo oli siellä käydä viikon välein ronkittavana. :roll:
Libra
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Libra »

Porin kirjoitti:Tuo jäi kyllä ihmetyttämään, sillä en ole moiseen ennen törmännyt. Kypärä päässä 24h?
Mä olen psykiatrisella puolella työskennellessäni jonkun verran ollut kehitysvammaisten kanssa tekemisissä, ja joillain tosiaan on kypärä päässä just kaatuilun ym. takia.
X-tine
Jack Bauer

Asenteesi loukkaa

Viesti Kirjoittaja X-tine »

Minusta asenteesi pakolaisia kohtaan on todella loukkaava:
voihell1234 kirjoitti:hienoa.. Sotaveteraanit vaan jätetään heitteille ja pakolaisia tulvii sisään... kiitos hallitus
Tosiasia on, että Suomessa ei ole työvoimaa riittävästi esim. hoitotyöhön. Huonosti palkattu työ, kuten esim. siivous- ja hoivatyö ei kiinnosta suomalaisia. Kuntapäättäjät eivät tajua hoitotyön raskautta.
Käsitykseni mukaan sotaveteraaneista huolehditaan kyllä omassa kotikunnassani ehdottomasti paremmin kuin kehitysvammaisista. Riippuu kunnasta ja kunnan päättäjistä.
Hoitotyössä "säästetään" ja virkoja vähennetään, vammaisia "kotiutetaan" sekä säästösyistä että työvoimapulan takia olosuhteisiin, missä heitä ei pystytä hoitamaan. Miten lähes 90-vuotias vanhus voidaan velvoittaa pitämään huolta - koko viikonlopun - 50-vuotiaista kehitysvammaisista, jotka kaatuilevat?

Oliko teko pitemmän aikaa harkittu vai oliko se melko äkillinen päähänpisto? Surullinen juttu.
Kun puhuu totta, ei tarvitse muistaa niin paljon.
Vastaa Viestiin