Utajärven liikenneturma 2008 - kolme nuorta kuoli

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

Setä kirjoitti:Taitaa olla maksimissaan 130-150hp.
75-130hp.
Yleisemmin 100-105hp.
http://www.autowiki.fi/index.php/Volksw ... k4_Variant
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Kalessin
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

PaulaDrew kirjoitti:Nykyään nuoret naiset kaahailevat ihan samalla tavalla kuin juuri kortin saaneet lippalakkipojat.

Itse kävin autokoulun vasta 26-vuotiaana ja tunsin itseni kyllä ikälopuksi kukkahattutädiksi. Tuntui, että tytöille on kunnia-asia välttää iänikuista ruikutusta hitaista ja epävarmoista naiskuskeista.

Mutta surullinen tapaus kaiken kaikkiaan.
no sittenhän me ollaan lähes samiksia, kun itsekin sain ajokortin k.o iällä. pakko sanoa, että se on ollut mun elämän paras ratkaisu, koska taatusti olisin ollut piikkinä tilastoissa, jos olisin kortin junnuna ajanut.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Setä
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Setä »

Mike Manner kirjoitti:
75-130hp.
Yleisemmin 100-105hp.
PowerDiesel 110 kw. Tämä ei kyllä liity aiheeseen. :D
What's up, fuckers?
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Setä kirjoitti:
Mike Manner kirjoitti:
75-130hp.
Yleisemmin 100-105hp.
PowerDiesel 110 kw. Tämä ei kyllä liity aiheeseen. :D
Liittyy sikäli että 110kW = 150hp eli hevosvoimaa. On melkoisen tehokas... :?
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Jack the Ripper kirjoitti:
Setä kirjoitti: PowerDiesel 110 kw. Tämä ei kyllä liity aiheeseen. :D
Heh, kW onkin hv, mutta tuo 110 kW on sekin jo vähemmän kuin mitä uudessa... Tuon ikäisissä diesel-Golfeissa oli 131 hv max. Mutta asiaan. Toki joillekin on jo 40 kW tehokas ja sellaisilla voimavaroillakin pääsee hengestään, mutta "ylitehokkaiden" autojen kanssa onnettomuuksia - niitä missä henki lähtee - tapahtuu kyllä enemmän, mutta kuka sen selvittäisi, että mikä johtui liiasta tehosta yhdistettynä kusipäisyyteen.

Auton hallinnan opettaminen eri tilanteissa on edelleenkin lapsenkengissä. Vaikka tekniikka on kehittynyt, niin fysiikan lait ovat edelleen voimassa. Nuoret luulevat usein olevansa kuolemattomia ja "ei minulle mitään kolaria tapahdu" - asenteella matkassa.
kakojootti
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja kakojootti »

Utajärven kuski yhä sairaalassa
2.7.2008 10:08

Oulun yliopistollisessa sairaalassa hengityskoneessa makaava Utajärven turmakuljettaja on viikonlopun jälkeen edelleen kriittisessä tilassa.

- Tilanne ei ole muuttunut. Kun tila on määritelty kriittiseksi, on vaikea sanoa, onko tapahtunut muutoksia parempaan tai huonompaan suuntaan tai miten hän onnettomuudesta selviää, onnettomuustutkintaa johtava komisario Risto Viippola kertoo Iltalehdelle.

Lauantaiyönä Utajärvellä sattuneesta auto-onnettomuudesta selvisivät hengissä 18-vuotiaan autoa ajaneen tytön lisäksi myös 15-vuotias poika. Avun hälyttänyttä poikaa ei ole voitu vielä kuulustella.

- 15-vuotiasta poikaa on kyllä jututettu viimeksi sunnuntai-iltana sairaalassa. Hän on fyysisesti kohtalaisen hyvässä kunnossa, Viippola kertoo.

Vaikka poliisi joutuukin mahdollisesti odottamaan vielä pitkään autoa ajaneen tytön toipumista, tutkinta on pystytty käynnistämään aivan normaalisti.

- Todistajia on kuultu, ja tekniikka on ehtinyt tehdä omia tutkimuksiaan, Viippola valaisee.

Sairaalassa makaavaa kuskia odottanee raskas tutkinta- ja oikeusprosessi.

- Tässä vaiheessa tutkintanimikkeet ovat törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen ja kolme kuolemantuottamusta.

IL

http://www.iltalehti.fi/oulu/200807027885308_ou.shtml
Kyllä skitskofrenia aina yksin olemisen voittaa.
yamppi
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja yamppi »

Doctor Lecter kirjoitti:
Jack the Ripper kirjoitti:
Setä kirjoitti: PowerDiesel 110 kw. Tämä ei kyllä liity aiheeseen. :D
Heh, kW onkin hv, mutta tuo 110 kW on sekin jo vähemmän kuin mitä uudessa... Tuon ikäisissä diesel-Golfeissa oli 131 hv max. Mutta asiaan. Toki joillekin on jo 40 kW tehokas ja sellaisilla voimavaroillakin pääsee hengestään, mutta "ylitehokkaiden" autojen kanssa onnettomuuksia - niitä missä henki lähtee - tapahtuu kyllä enemmän, mutta kuka sen selvittäisi, että mikä johtui liiasta tehosta yhdistettynä kusipäisyyteen.

Auton hallinnan opettaminen eri tilanteissa on edelleenkin lapsenkengissä. Vaikka tekniikka on kehittynyt, niin fysiikan lait ovat edelleen voimassa. Nuoret luulevat usein olevansa kuolemattomia ja "ei minulle mitään kolaria tapahdu" - asenteella matkassa.
Jos oikein halutaan viisastella,niin saksasta on voinut tuoda mallin missä kaikki 3kirjainta TDI tekstissä on punaisella,niin silloin on kyseessä 110kw,eli 150hv malli :lol:
kajakki
Alokas

joopajoo

Viesti Kirjoittaja kajakki »

Ettei nyt ihan OT mene tämä threadi, niin voisin kertoa mitä itse tiedän tapauksesta.

Eli kuski oli saanut kortin neljä päivää ennen onnettomuutta. Onnettomuus sattui mutkaan ajettaessa, jolloin nopeutta oli 70km/h (tai sen yli). Kuski oli kokematon, eikä tapaturmapaikalta löytynyt jarrutusjälkiä.

Edessä istuvilla, 18 vuotiaalla tytöllä (kuski) ja 17 vuotiaalla pojalla olivat turvavyöt käytössä. Kahdella takapenkillä olevalla eivät vyöt olleet kiinni, yhdellä olivat. 17 vuotias poika menehtyi turvavöistään huolimatta, vänkärin puolen etupenkillä oli - kuulemma - huonoin mahdollisuus selvitä. En tiedä johtuuko tämä siitä, että sen puolen takapenkin istujilla ei ollut vöitä ja he lensivät etupenkkiläisen selkään, vai siitä että törmäys oli voimakkain juuri sillä kohdalla. Takapenkin kaksi vöittä ollutta kuolivat, yksi säilyi hengissä. Kuski selvisi myös, mutta oli kriittisessä tilassa päiviä ajon jälkeen.

14 vuotiasta takapenkillä ollutta on kuultu, eikä tapaukseen liity hänen mukaansa alkoholia, mutta tilannenopeus on ollut liian suuri.

18 vuotias kuski on heräilemään päin, toisin kuin iltalehden sivuilla kerrotaan 10.7. Puhuu kuulemma jo muutamia sanoja, mutta on tokkurassa ja heräilee.

Toivon, ettei kuski saa kovia syytteitä. Otetaan kuitenkin huomioon se, että ajoi kolme ystäväänsä/tuttavaansa hengiltä, 17 vuotias toinen etupenkkiläinen oli kuskin poikaystävä Jusa. Kovin pidetty kaveri, itse en tuntenut, mutta muita hänet tunteneita olen kuullut. Luokkansa "paras tyyppi" muiden mukaan.
teppo
Perry Mason

Re: joopajoo

Viesti Kirjoittaja teppo »

kajakki kirjoitti:vänkärin puolen etupenkillä oli - kuulemma - huonoin mahdollisuus selvitä. En tiedä johtuuko tämä siitä, että sen puolen takapenkin istujilla ei ollut vöitä ja he lensivät etupenkkiläisen selkään, vai siitä että törmäys oli voimakkain juuri sillä kohdalla.
Itse olen sen verran varovainen, että en paljon viitsisi kaahailla, jos takapenkillä olisi toista sataa kiloa sitomatonta kuormaa. Kun auto lensi pihalle ulkokurvista, niin apukuski on sillä kohdalla, joka murskaantuu pahiten ja lisäksi kolme kaiffaria lentää päälle. Aika heikot lähdöt.
kajakki kirjoitti:
Toivon, ettei kuski saa kovia syytteitä. Otetaan kuitenkin huomioon se, että ajoi kolme ystäväänsä/tuttavaansa hengiltä
Monen muun oikeustaju sanoisi, että kovat syytteet saisi tulla juuri siksi, että epäilty ajoi kolme ihmistä hengiltä.
kajakki
Alokas

Re: joopajoo

Viesti Kirjoittaja kajakki »

teppo kirjoitti:
kajakki kirjoitti:vänkärin puolen etupenkillä oli - kuulemma - huonoin mahdollisuus selvitä. En tiedä johtuuko tämä siitä, että sen puolen takapenkin istujilla ei ollut vöitä ja he lensivät etupenkkiläisen selkään, vai siitä että törmäys oli voimakkain juuri sillä kohdalla.
Itse olen sen verran varovainen, että en paljon viitsisi kaahailla, jos takapenkillä olisi toista sataa kiloa sitomatonta kuormaa. Kun auto lensi pihalle ulkokurvista, niin apukuski on sillä kohdalla, joka murskaantuu pahiten ja lisäksi kolme kaiffaria lentää päälle. Aika heikot lähdöt.
kajakki kirjoitti:
Toivon, ettei kuski saa kovia syytteitä. Otetaan kuitenkin huomioon se, että ajoi kolme ystäväänsä/tuttavaansa hengiltä
Monen muun oikeustaju sanoisi, että kovat syytteet saisi tulla juuri siksi, että epäilty ajoi kolme ihmistä hengiltä.

Itsekään en lähtisi kaahailemaan, toisaalta ei kyllä ole minun juttuni muutenkaan päästellä turhia ylinopeuksia.

Uhrien omaiset ovat aikuisia ja viisaita ihmisiä, eivät lähde kuskia, eivätkä kuskin vanhempia syyttämään - ainakaan tässä vaiheessa - vaan ovat osoittaneet tukensa heille ja selvitelleet asiaa.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Itse en kyllä olisi yhtä ymmärtäväinen kuin nuo vanhemmat. Tottakai tällä hetkellä päällimmäisenä on varmasti suru, mutta luulen, että ennen pitkää alkavat vanhemmatkin vaatia oikeutta kovemman kautta, kunhan tyttö sairaalasta tokenee kunnolla.

Raha on täysin toissijainen asia, mutta luulen, että kyllä sieltä syytettä nostetaan jonkun omaisen toimesta, jotta saadaan "kipukorvauksia". Itse tiedän läheltä tapauksen, josta ei ensin ollut mitään vaatimuksia, mutta hetken päästä alkoikin vaatimuksia sadella ja siinäpä sitten maksat lopun ikääsi kaikenlaisia korvauksia, osa keksittyjä, osa oikeutettuja.

Itse haluaisin vankilatuomion ihmiselle, joka olisi aiheuttanut lapseni kuoleman huolimattomuudella ja ylinopeudella liikenteessä. Lieventävänä seikkana omassa mielessäni olisi, että vauhti ei ollut kovin törkeä, eikä kuski ollut kännissä, mutta lopputulos nyt on mikä on... :shock:
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Minun oikeustajuni sanoo juuri näin. Ehkä kova tuomio vaikuttaisi vastaisuudessa nuorten kuskien haluihin ajaa hengiltä parhaita kavereitaan.
Nothing is quite what it seems
Kalessin
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kalessin »

Maybrick kirjoitti:
Minun oikeustajuni sanoo juuri näin. Ehkä kova tuomio vaikuttaisi vastaisuudessa nuorten kuskien haluihin ajaa hengiltä parhaita kavereitaan.
samoin, ja mielestäni päälle pitäisi lätkäistä vielä jotain tunteisiin vetoavaa, joka kaihertaa kuskin mieltä lopun ikään, sen lisäksi että tappoi autossa olleita omaa tyhmyyttään. mutta tohon turvavyöhön on kommentoitava sen verran, että itse en lähde ajamaan, jos kaikilla ei ole vyöt kiinni. vaikka olisi kuinka hyvistä kavereista kyse niin auto ei liiku senttiäkään ennen kuin vyöt on kiinni. samoin jos kaveri edes yrittää autoon kännipäissään niin varmasti soitan poliisit ja ihan ilman tunnontuskia, liian montaa kännisen tai typerästi ajaneen uhria olen joutunut hoitamaan, joten itse en ainakaan suostu edes auttamaan olosuhteita, joissa k.o tilanteita voisi sattua.
"Ei ne karhutkaan koko aikaa riehu, ne vetää välillä puolukoita". -Kummeli, Kultakuume-
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1555353

Utajärven nuori kolarikuski on yhä koomassa
10.07.2008 12:36

Utajärvellä kolme nuorta uhria vaatineen kolariauton kuljettaja on yhä tehohoidossa Oulun yliopistollisessa sairaalassa.

Poliisitutkinta on seisautettu, kunnes 18-vuotiasta tyttöä voidaan kuulla. Kuskia pidetään syvässä narkoosissa ja hengityskoneessa, vahvistaa tutkinnanjohtaja Risto Viippola Limingan poliisista.

- Kuljettaja oli yhä tajuton vielä perjantaina, kun viimeksi olin sairaalaan yhteydessä, Viippola kertoo.

18-vuotias ajoi lauantaina 28. kesäkuuta ulos tieltä ja törmäsi puuhun neljä ystäväänsä kyydissään. Kolme heistä kuoli. Kuolleet olivat teini-ikäisiä nuoria, kaksi 14-17-vuotiasta poikaa Utajärveltä ja 17-vuotias oululaistyttö.

Takapenkillä oikealla istunut 15-vuotias utajärveläispoika jäi henkiin. Poliisi on kuullut poikaa, joka pääsi pian leikkauksensa jälkeen pois sairaalahoidosta.

- Hän istui takana eikä keskittynyt auton kuljettamiseen. Siksi ei nyt ole tarkempaa tietoa siitä, ehtikö kuski tilanteessa jarruttaa.

Auto ajoi arviolta 70 kilometrin tuntivauhtia, vaikka tiellä oli 40:n rajoitus.

Nuorista kahdella takana istuneella ei ollut turvävöitä. Molemmilla etupenkeillä istuneilla sekä pelastuneella 15-vuotiaalla pojalla oli turvavyöt käytössä.

IS
Aizerbaidzan
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja Aizerbaidzan »

Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1560713

Utajärven kuolonkolari: Kuljettaja ei tiedä onnettomuudesta
23.07.2008 14:06

Utajärven kesäkuisessa kuolonkolarissa autoa kuljettanut 18-vuotias nainen ei vieläkään tiedä kesäkuisesta turmasta.

Onnettomuudessa kuoli kolme nuorta. Pahoin loukkaantunut kuljettaja oli pitkään kriittisessä tilassa teho-osastolla. Nyt hänet on poliisin tietojen mukaan siirretty tavalliselle osastolle.

- Onnettomuudesta ei ole vielä saatu kerrottua. Kohtapuoliin sen aika voi olla, kertoi tutkinnanjohtaja, komisario Risto Viippola Limingan poliisista.

Poliisi epäilee naista törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kolmesta kuolemantuottamuksesta.

Viippolan mukaan poliisi pääsee kuulemaan naista mahdollisesti noin kuukauden kuluttua. Tutkinta on siihen asti pysähdyksissä.

- Kuljettajan toipumisennusteesta on hirmuisen vaikea sanoa mitään, Viippola totesi.

Onnettomuus sattui Utajärven keskustassa varhain lauantaiaamuna 28. kesäkuuta. 18-vuotias oli saanut ajokortin vain päiviä aiemmin.

Poliisi epäilee turman syyksi kokemattomuutta ja ylinopeutta.

Rajussa ulosajossa menehtyivät 14- ja 17-vuotiaat utajärviset pojat sekä 17-vuotias oululainen tyttö. Hengissä selvisi kuljettajan lisäksi takapenkillä istunut 15-vuotias poika.

Kahdella menehtyneistä ei ollut turmahetkellä turvavyötä.
Vastaa Viestiin