75-130hp.Setä kirjoitti:Taitaa olla maksimissaan 130-150hp.
Yleisemmin 100-105hp.
http://www.autowiki.fi/index.php/Volksw ... k4_Variant
75-130hp.Setä kirjoitti:Taitaa olla maksimissaan 130-150hp.
no sittenhän me ollaan lähes samiksia, kun itsekin sain ajokortin k.o iällä. pakko sanoa, että se on ollut mun elämän paras ratkaisu, koska taatusti olisin ollut piikkinä tilastoissa, jos olisin kortin junnuna ajanut.PaulaDrew kirjoitti:Nykyään nuoret naiset kaahailevat ihan samalla tavalla kuin juuri kortin saaneet lippalakkipojat.
Itse kävin autokoulun vasta 26-vuotiaana ja tunsin itseni kyllä ikälopuksi kukkahattutädiksi. Tuntui, että tytöille on kunnia-asia välttää iänikuista ruikutusta hitaista ja epävarmoista naiskuskeista.
Mutta surullinen tapaus kaiken kaikkiaan.
PowerDiesel 110 kw. Tämä ei kyllä liity aiheeseen.Mike Manner kirjoitti:75-130hp.Setä kirjoitti:Taitaa olla maksimissaan 130-150hp.
Yleisemmin 100-105hp.
Liittyy sikäli että 110kW = 150hp eli hevosvoimaa. On melkoisen tehokas...Setä kirjoitti:PowerDiesel 110 kw. Tämä ei kyllä liity aiheeseen.Mike Manner kirjoitti:75-130hp.Setä kirjoitti:Taitaa olla maksimissaan 130-150hp.
Yleisemmin 100-105hp.
Heh, kW onkin hv, mutta tuo 110 kW on sekin jo vähemmän kuin mitä uudessa... Tuon ikäisissä diesel-Golfeissa oli 131 hv max. Mutta asiaan. Toki joillekin on jo 40 kW tehokas ja sellaisilla voimavaroillakin pääsee hengestään, mutta "ylitehokkaiden" autojen kanssa onnettomuuksia - niitä missä henki lähtee - tapahtuu kyllä enemmän, mutta kuka sen selvittäisi, että mikä johtui liiasta tehosta yhdistettynä kusipäisyyteen.Jack the Ripper kirjoitti:Liittyy sikäli että 110kW = 150hp eli hevosvoimaa. On melkoisen tehokas...Setä kirjoitti: PowerDiesel 110 kw. Tämä ei kyllä liity aiheeseen.
Jos oikein halutaan viisastella,niin saksasta on voinut tuoda mallin missä kaikki 3kirjainta TDI tekstissä on punaisella,niin silloin on kyseessä 110kw,eli 150hv malliDoctor Lecter kirjoitti:Heh, kW onkin hv, mutta tuo 110 kW on sekin jo vähemmän kuin mitä uudessa... Tuon ikäisissä diesel-Golfeissa oli 131 hv max. Mutta asiaan. Toki joillekin on jo 40 kW tehokas ja sellaisilla voimavaroillakin pääsee hengestään, mutta "ylitehokkaiden" autojen kanssa onnettomuuksia - niitä missä henki lähtee - tapahtuu kyllä enemmän, mutta kuka sen selvittäisi, että mikä johtui liiasta tehosta yhdistettynä kusipäisyyteen.Jack the Ripper kirjoitti:Liittyy sikäli että 110kW = 150hp eli hevosvoimaa. On melkoisen tehokas...Setä kirjoitti: PowerDiesel 110 kw. Tämä ei kyllä liity aiheeseen.
Auton hallinnan opettaminen eri tilanteissa on edelleenkin lapsenkengissä. Vaikka tekniikka on kehittynyt, niin fysiikan lait ovat edelleen voimassa. Nuoret luulevat usein olevansa kuolemattomia ja "ei minulle mitään kolaria tapahdu" - asenteella matkassa.
Itse olen sen verran varovainen, että en paljon viitsisi kaahailla, jos takapenkillä olisi toista sataa kiloa sitomatonta kuormaa. Kun auto lensi pihalle ulkokurvista, niin apukuski on sillä kohdalla, joka murskaantuu pahiten ja lisäksi kolme kaiffaria lentää päälle. Aika heikot lähdöt.kajakki kirjoitti:vänkärin puolen etupenkillä oli - kuulemma - huonoin mahdollisuus selvitä. En tiedä johtuuko tämä siitä, että sen puolen takapenkin istujilla ei ollut vöitä ja he lensivät etupenkkiläisen selkään, vai siitä että törmäys oli voimakkain juuri sillä kohdalla.
Monen muun oikeustaju sanoisi, että kovat syytteet saisi tulla juuri siksi, että epäilty ajoi kolme ihmistä hengiltä.kajakki kirjoitti:
Toivon, ettei kuski saa kovia syytteitä. Otetaan kuitenkin huomioon se, että ajoi kolme ystäväänsä/tuttavaansa hengiltä
teppo kirjoitti:Itse olen sen verran varovainen, että en paljon viitsisi kaahailla, jos takapenkillä olisi toista sataa kiloa sitomatonta kuormaa. Kun auto lensi pihalle ulkokurvista, niin apukuski on sillä kohdalla, joka murskaantuu pahiten ja lisäksi kolme kaiffaria lentää päälle. Aika heikot lähdöt.kajakki kirjoitti:vänkärin puolen etupenkillä oli - kuulemma - huonoin mahdollisuus selvitä. En tiedä johtuuko tämä siitä, että sen puolen takapenkin istujilla ei ollut vöitä ja he lensivät etupenkkiläisen selkään, vai siitä että törmäys oli voimakkain juuri sillä kohdalla.
Monen muun oikeustaju sanoisi, että kovat syytteet saisi tulla juuri siksi, että epäilty ajoi kolme ihmistä hengiltä.kajakki kirjoitti:
Toivon, ettei kuski saa kovia syytteitä. Otetaan kuitenkin huomioon se, että ajoi kolme ystäväänsä/tuttavaansa hengiltä
samoin, ja mielestäni päälle pitäisi lätkäistä vielä jotain tunteisiin vetoavaa, joka kaihertaa kuskin mieltä lopun ikään, sen lisäksi että tappoi autossa olleita omaa tyhmyyttään. mutta tohon turvavyöhön on kommentoitava sen verran, että itse en lähde ajamaan, jos kaikilla ei ole vyöt kiinni. vaikka olisi kuinka hyvistä kavereista kyse niin auto ei liiku senttiäkään ennen kuin vyöt on kiinni. samoin jos kaveri edes yrittää autoon kännipäissään niin varmasti soitan poliisit ja ihan ilman tunnontuskia, liian montaa kännisen tai typerästi ajaneen uhria olen joutunut hoitamaan, joten itse en ainakaan suostu edes auttamaan olosuhteita, joissa k.o tilanteita voisi sattua.Maybrick kirjoitti:Minun oikeustajuni sanoo juuri näin. Ehkä kova tuomio vaikuttaisi vastaisuudessa nuorten kuskien haluihin ajaa hengiltä parhaita kavereitaan.Monen muun oikeustaju sanoisi, että kovat syytteet saisi tulla juuri siksi, että epäilty ajoi kolme ihmistä hengiltä.
Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1555353
Utajärven nuori kolarikuski on yhä koomassa
10.07.2008 12:36
Utajärvellä kolme nuorta uhria vaatineen kolariauton kuljettaja on yhä tehohoidossa Oulun yliopistollisessa sairaalassa.
Poliisitutkinta on seisautettu, kunnes 18-vuotiasta tyttöä voidaan kuulla. Kuskia pidetään syvässä narkoosissa ja hengityskoneessa, vahvistaa tutkinnanjohtaja Risto Viippola Limingan poliisista.
- Kuljettaja oli yhä tajuton vielä perjantaina, kun viimeksi olin sairaalaan yhteydessä, Viippola kertoo.
18-vuotias ajoi lauantaina 28. kesäkuuta ulos tieltä ja törmäsi puuhun neljä ystäväänsä kyydissään. Kolme heistä kuoli. Kuolleet olivat teini-ikäisiä nuoria, kaksi 14-17-vuotiasta poikaa Utajärveltä ja 17-vuotias oululaistyttö.
Takapenkillä oikealla istunut 15-vuotias utajärveläispoika jäi henkiin. Poliisi on kuullut poikaa, joka pääsi pian leikkauksensa jälkeen pois sairaalahoidosta.
- Hän istui takana eikä keskittynyt auton kuljettamiseen. Siksi ei nyt ole tarkempaa tietoa siitä, ehtikö kuski tilanteessa jarruttaa.
Auto ajoi arviolta 70 kilometrin tuntivauhtia, vaikka tiellä oli 40:n rajoitus.
Nuorista kahdella takana istuneella ei ollut turvävöitä. Molemmilla etupenkeillä istuneilla sekä pelastuneella 15-vuotiaalla pojalla oli turvavyöt käytössä.
IS
Ilta-Sanomat kirjoitti:http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotim ... id=1560713
Utajärven kuolonkolari: Kuljettaja ei tiedä onnettomuudesta
23.07.2008 14:06
Utajärven kesäkuisessa kuolonkolarissa autoa kuljettanut 18-vuotias nainen ei vieläkään tiedä kesäkuisesta turmasta.
Onnettomuudessa kuoli kolme nuorta. Pahoin loukkaantunut kuljettaja oli pitkään kriittisessä tilassa teho-osastolla. Nyt hänet on poliisin tietojen mukaan siirretty tavalliselle osastolle.
- Onnettomuudesta ei ole vielä saatu kerrottua. Kohtapuoliin sen aika voi olla, kertoi tutkinnanjohtaja, komisario Risto Viippola Limingan poliisista.
Poliisi epäilee naista törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kolmesta kuolemantuottamuksesta.
Viippolan mukaan poliisi pääsee kuulemaan naista mahdollisesti noin kuukauden kuluttua. Tutkinta on siihen asti pysähdyksissä.
- Kuljettajan toipumisennusteesta on hirmuisen vaikea sanoa mitään, Viippola totesi.
Onnettomuus sattui Utajärven keskustassa varhain lauantaiaamuna 28. kesäkuuta. 18-vuotias oli saanut ajokortin vain päiviä aiemmin.
Poliisi epäilee turman syyksi kokemattomuutta ja ylinopeutta.
Rajussa ulosajossa menehtyivät 14- ja 17-vuotiaat utajärviset pojat sekä 17-vuotias oululainen tyttö. Hengissä selvisi kuljettajan lisäksi takapenkillä istunut 15-vuotias poika.
Kahdella menehtyneistä ei ollut turmahetkellä turvavyötä.