Muhammed pilakuvataiteilija Seppo Lehto

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
markja
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Kake kirjoitti: Totta helvetissä demokraateilla on nokan koputtamista jos demokratia lakkautetaan. Miten muutenkaan?
Miksi on, kun kerran kansan tahto toteutuu? Jos demokraatit haluavat siirtyä demokraattisesti diktatuuriin, mikä siinä on ongelmana sinusta muka? Eikö sinusta ole oikein, että kansa saa itse päättää miten sen maassa asioita hoidetaan?
USA oli toisen maailman sodan aikaan paratiisi jos vertaa sen ajan Neuvostoliittoon tai Saksaan. Ja on edelleen jos vertaa Kuubaan tai Saudi-Arabiaan.
Et tajua siis eroa absoluuttisella ja suhteellisella. Just.
Tajuatko, että logiikallasi koskaan ei voisi muka vaatia parempaa yhteiskuntajärjestelmää, koska se olisi aina vaan utopiaa?
Voihan sitä aina vaatia mutta vaatimuksen uskottavuutta lisäisi huomattavasti käytännön kokemukset ja näyttö.
Sinusta kuningasvallan aikaan puheet demokratiasta olivat siis roskaa, eihän sellaista ollut ollut eikä voitu osoittaa, että se voisi toimia. Kai meidän täytyy palata kuningasvaltaan vaan, eihän tämä demokratiamme voi toimia, eihän?
Ei seuraa. Ei Suomessa esim. nykyään ole vapaata markkinataloutta.
On se vapaampi kuin missään epädemokraattisessa valtiossa.
Et siis ymmärrä eroa absoluuttisella ja suhteellisella.
Vapaa markkinatalous joko on - tai ei ole. Suomessa ei ole. Väitit, että on. Puhuit paskaa.
Ei ole kohtuutonta puhua niistä ongelmista mutta on typerää tarjota ratkaisuksi sellaista järjestelmää joka kaiken käytettävissä olevan evidenssin mukaan pahentaisi ongelmia
MINKÄ KÄYTETTÄVISSÄ OLEVAN EVIDENSSIN?
Annas kuulua nyt niitä perusteluita. Odotan mielenkiinnolla.
entisestään eli kaventaisi yksilönvapautta entisestään. Jos demokratia lakkautettaisiin yksilönvapauden riisto ja sorto lisääntyisivät nykyisestä aivan eri sfääreihin.
???
Kannatan siis demokratiaa nimenomaan sen vapautta edistävän olemuksen takia, en sen takia että se olisi joku itseisarvo.
Miten sinusta vapautta edistää esimerkiksi se, etten voi polttaa kannabista tai harjoittaa taksiliiketoimintaa?
Toki mä olen tietoinen että minarkia toimiessaan niin kuin sen on tarkoitettu sen tekisi,
No miksi sitten intit muuta?
mutta se ei vaan ole mikään vaihtoehto.
Miksi ei?
Vaihtoehtoina meillä on vain nykyisen kaltainen länsimainen liberaalidemokratia tai totalitaristinen sorto. Muita vaihtoehtoja ei ole ja näin ollen mulle ainakin on hyvin helppo valinta kumpi on pienempi paha.
Harvinaisen yksinkertaistettua ajattelua. Ei ole muuta kuin demokratia ja totalitarismi. Muuta ei ole. Oletko kuunnellut esim. koulun yhteiskuntaopin tunneilla mitään?
Millä perusteella muka? Ei demokratiaankaan siirrytty "keisarillisen prosessin kautta" vaan helvetillisellä sisällissodalla.
Lue historiaa. Kyllä Suomessa demokratiaan alunperin vuonna 1906 siirryttiin juuri "keisarillisen prosessin kautta" olkoonkin että se myöhemmin säilytettiin "helvetillisellä sisällissodalla" ja parilla muullakin sodalla. Mutta ne sodat olivat siis nimenomaan demokratian puolustussotia- ei syntysotia.
Älä jauha paskaa. Demokratia ei syntynyt Suomessa vaan Ranskassa ja nimenomaan sisällissodan kautta - ei siten, että edellinen hallitusmuoto katsoi toimintansa olevan huonoa ja päätti vain vaihtaa valtiomuotoa...kuten oletat, että Suomessakin pitäisi tehdä jos siirtyisimme minarkiaan.
Olethan itsekkin myöntänyt että täydellistä minarkiaa ei vielä ole missään koettu. Lähellä ei kelpaa.
Lähelläkin minarkiaa olisi parempi kuin nykyään. Paljon parempi. Aivan helvetisti parempi. Eikä ole mitään syytä olettaa, että lähellä ja minarkiassa olisi jotain hirveästi eroa, joten "kyllä se kelpaa" kuules. Vai oletko sitä mieltä yhä, että mikään uusi valtiomuoto ei voi koskaan kelvata, koska sitä ei kerran ole vielä kokeiltu (ja tällä perusteella esim. demokratiaan ei olisi voitu ikinä siirtyä koska sitä ei oltu koskaan kokeiltu vielä)?
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

Totta kait sekoilen ja olen umpitollo ja teidän keskustelunne liikkuu niin näppärän, yksioikoisella, fyysisellä tasolla, ettei minun aivoni pysy mukana. Aivan kuin siitä olisi unohdettu ihminen kokonaan. Kuulostaa joltakin koirakenneliltä nuo markjan jutut, ja riippuu kennelin pitäjästä toimiiko homma.

Silti olisi ollut mielenkiintoista tietää, että miten se ahneus olisi tuossa ihanneyhteiskunnassa hoidettu, mutta luultavasti, markja ei ole vielä tunnistanut sellaisen ilmiön olemassa olemista tässä ihmisten fyysisessä todellisuudessa, koska ihmettelee, että mitä tekemistä sillä on maailman nykyisen tilanteen kanssa. Demokratiassa, diktaruurissa, kuten myös markkinataloudessa on, ehkä koirakennelissä ei koirien kannalta katsottuna.

Mutta, markja, tämä mitä kirjoitat: "Sellaisessa, jossa vakuutusyhtiö ei ole umpitollo lypsy-yhtiö, kuten kunnallinen sairasvakuutus on. Luuletko, että vakuutusyhtiö maksaisi ilomielin kaikki mahdolliset "sairaanhoitokulut" tsekkaamatta yhtään, mihin rahat menevät? HAHAHAHA!"

Katsokaa Michael Mooren dokumenttielokuva "Sicko". Koskee juuri näitä "...vakuutusyhtiö maksaisi ilomielin kaikki mahdolliset korvaukset...". Ei maksa, ei maksa edes tarpeellisia, välttämättömiä tai pakollisia. Siinä teille markjan tarjoamaa tulevaisuutta!

Ja tämä ei sitten edelleenkään ole vertailua suomalaiseen sairaanhoitojärjestelmään, ja väittäisin, että se toimii, mutta minulla on kokemusta sairaanhoitojärjestelmän toimimisesta eräässä toisessa demokraattisessa maassa, joten kyse ei ole demokratiasta, vaan jostakin muusta ongelmasta Suomen kohdalla. Suomalaiset itse tekevät järjestelmäänsä ongelmat, ei demokratia.

Luoja varjele markja, että sinulle annettaisiin vielä lupa pössäytellä kannabista vapaasti!
Alethes doksa meta logu
aoitora
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja aoitora »

Kirjoittelin vastausta markjalle, mutta sitten aloin katsomaan, että keskustelu markjan utopiasta ei kosketa enää lainkaan Seppo Lehdon tapausta. Olisiko aihe jaettavissa jotenkin alkuperäiseen ja tähän toiseen?
Ihmistä etsimässä.
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Onko muuten joku aiemmin tässä ketjussa moittinut Suomessa harjoitettua rajoitettua
sananvapautta sillä, että se olisi ihmisoikeuksien vastaista?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
chiller
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja chiller »

markja kirjoitti: Noniin. Sinusta siis ihmisten fyysistä koskemattomuutta tai omaisuuden suojaa on voitava loukata. Just. Kivakiva.
Jep! Minustakin on kivaa, että voimme pelastaa lukemattomia henkiä (paitsi käyttäjien omia, myös sivullisten) vuosittain kieltämällä huumeet. Etsippä minulle ex-narkkari joka valittaa Suomen "roistovaltion" toimista tämän huumekierteen pysäyttämiseksi, niin minä etsin sitä vastaan sata sellaista, jotka ymmärtävät "roistovaltion" toimet.

Minarkiaa.
Hieno ehdotus! Entäs jos sinne minarkiaan syntyy ihminen, joka vartuttuaan ei minarkiasta pidä. "Millä oikeudella sinä pakotat minua ja muita noudattamaan omaasi? Vain koska "olet sitä mieltä"?" Tämä siis lainaus viestistäsi, joka aloitti keskustelun siitä, pitäisikö jokaisen demokratiaan syntyneen noudattaa demokratian lakeja. Mutta minarkian kohdalla tällainen pakottaminen olisi ok?
AAHAHAHAAAHAHA!
SINÄ et tajua, että eroa ei oikeastaan ole. Ryöstäjälauman koko on vain eri. Samasta asiasta on silti kyse. Väkivallan käytöstä omaisuuden viemiseksi sellaisia ihmisiä kohtaan, jotka eivät ole itse käyttäneet väkivaltaa tai petosta muita kohtaan. Sinä et ymmärrä, että ihailemasi demokratia on todellakin sellaista, että siinä ryöstetään ja pakotetaan ihmisiä, vaikkeivat nämä ole tehneet muille mitään pahaa. Sinä et tajua, että ruusunpunaiset unelmasi demokratiasta ovat paskapuhetta, demokratia on todellisuudessa vain enemmistön tyranniaa, eikä eroa mistään muusta tyranniasta (diktatuuri, keisarivalta, sosialismi, jne.) mitenkään muuten kuin siten, että tyrannina on yksittäisen ihmisen tai puolueen sijasta kansan enemmistö.
Listataanpa niitä eroja, vaikka on voi uskoa että et itse tajua tätä.

1. "Ryöstäminen" eli verotus, sinulta otetaan murto-osa rahoistasi jotta ne voitaisiin sijoittaa palveluihin joita SINÄ käytät. Jotta SINÄ pystyit syntymään sairaalassa, saamaan ilmaiset neuvolakäynnit, koulutuksen, kävelemään ilmaisia ja hoidettuja katuja pitkin, käyttämään kirjastoa ym. Kerroppa, milloin varas ostaa rahoilla jotain SINULLE??
2. Väkivaltaa käytetään omaisuuden viemiseksi, milloin, silloin kun epäilään että on tapahtunut rikos. Jos narkkarin huumeet viedään ja tätä ohjataan vieroitukseen, sekö on sinusta pahasta? Tai se, että poliisi vie laittomia aseita koska on suuri todennäköisyys että niistä ammutaan luoti johonkuhun? Kyse on ennaltaehkäisevästä työstä, eikä siinä suojella vain rikoksen tekijöitä, vaan myös koko muuta yhteiskuntaa.
3. Kaikki valtiomuodot ovat määritelmäsi mukaan tyrannioita. Minarkiassa enemmistön tyranniaa edustaa nemistö, joka haluaa pitää jonkinlaiset lait maassa, ja sorrettua vähemmistöä ne, jotka eivät haluaisi mitään rajoitteita.
Mutta kun ne omistajat eivät ole sen oikeita omistajia, vaan ovat ryöstäneet sen muilta. Mutta mitä tämä toteamuksesi tarkoittaa? Se on vain toteamus. Entä sitten? Niin? Tarkoittaako se, että niin kauan kun en tuota tee, niin demokratia on "hyvä" ja "oikeassa"?
Ryöstäneet? Keneltä? Alkuperäisasukkailta? Lähes kaikki maat on. Ja jos Suomi muuttuisi minarkiaksi, se olisi edelleen ryöstetty alue.

En ole väittänyt mitään "oikeasta" tai "hyvästä". Tämä vain toteamukseksi siitä, että niin kauan kuin "oikeaa" ja "hyvää" ei ole, tulee vahvimman (myös enemmistön) oikeus toimimaan aina.
Sinä olet jo määritellyt, että enemmistön tahto on automaattisesti "oikein" ja sen mukaan pitää toimia. Minusta ei ole. Minusta se on vain argumentum ad populum.
Älä puhu "oikeasta" ja "väärästä" kun et tajua edes sitä, että kyseessä on ihmisten henkilökohtaisiin arvoihin perustuvia mielipiteitä. Ei ole mitään "oiekaa" ja "väärää". Ymmärrätkö.

Ja en ole koskan sanonut, että demokratia on "oikein", olen yksinkertaisesti hyväksynyt sen tällaisenaan kuin se Suomessa on. Pienimpänä pahana. Siis, minun mielipiteeni. Joten jos lakkaisit vääristelyn, tai vaihtoehtoisesti osoittaisit missä väitän demokratian olevan "oikein"?
Ei ole mitenkään sivuseikka.
Se, että jos minä ja kaverini tulemme ja ryöstämme sinut ja toteamme, että nämä meidän "oikeutemme" ryöstää sinut riittävät meille ja sulle ei - niin se on vain paska juttu sulle sitten... ei ole mikään perustelu meidän toimien oikeutukseen. Tajuatko?
Selitinkin jo ryöstämisen ja verotuksen erot.

Jälleen kerran, et yksinkertaisesti tajua, että kyse ei ole mistään "oikeasta" ja "väärästä". Luuletko, että ryöstäminen on kielletty siksi, että se on vastoin ihmisten moraalikäsityksiä? Ei. Se on kielletty siksi, etteivät ihmiset tahdo tulla ryöstetyksi. Toisaalta, ihmiset kannattavat verotusta, joten verotus on laillista.

Ei maailma ole mikään disneyland, jossa olisi jonkinlainen Suuri ja Ainoa Totuus joka kertoo mikä on "oikein" ja "väärin". Niin kauan kuin iniset tuota "se on ilkeää"-moskaasi määrittelemättä "oikeaa" ja "väärää", tulee keskustelumme pysymään lapsenomaisella tasolla, koska joko et kykene tai halua ymmärtää, että moraalikäsitykset ovat kultturien muokkaamia heikkopohjaisia illuusioita, joiden todellinen tarve kumpuaa ihmisten itsekkäistä haluista tehdä jotain ja kieltää jonkin tekeminen.

Kiinassakin on "mahdollisuudet" muuttaa vaikka mitä. Paska juttu vaan on, että jos koetat, saat kuulan kalloosi. Tässä ei sunsta ole mitään eettisesti arveluttavaa. Kiinan juttu ja tilanne on ihan ok sunsta siis. On mahdollisuudet kuitenkin. Pienet. Paskat. Mutta onpahan kuitenkin. Shit happens. Älkööt kiinalaiset valittako sorrosta ja ryöstöstä siis. Vai kuinka? Vai saavatko he valittaa, mutta minä en?
Mistä revitä tätä? En ole koskaan tukenut Kiinaan toimenpiteitä laittaa "kuula kalloon" toisinajattelijoille? Voisitko jälleen osoittaa, missä kohdin näin sanon? Vai etkö ihan oikeasti enää kykene kesksuteluun valehtelematta sanomisiani?

Niin, ja listasin Kiinan ja Suomen erot. Niitä oli enemmän kuin sinun listaamiasi Kiinan ja Suomen yhteneväisyyksiä. Että jos et jaksaisi verrata aivan erilaisia valtiomuotoja.
Olet väärässä. Mutta minarkiassa voisit kuulut SDP-osuuskuntaan ja maksaa sille 80% palkastasi veroina ja se vastineeksi hommaisi sulle sairasvakuutukset ja koulutukset jne. Miksei tuo kelpaa? Miksi sun pitää kannattaa järjestelmää, jossa PAKOTETAAN KAIKKI kuulumaan SDP-osuuskuntaan?
Olen jo selittänyt, miksi minarkia ei mielestäni toimi. Yksi syy oli varallisuuserojen suuruus, toinen oli (osittain) tästä johtuva valtiomuodon kestämättömyys. Siinä jo kaksi ihan hyvää syytä. Älä käsitä väärin: mianrkia on teorian tasolla ihailtava idea, mutta yksinkertaisesti kaatuu ihmisten epätäydellisyyteen.
Getot ovat syntyneet vuokrasäätelyn - eli sosialismin vuoksi. Katsoppa minne tahansa, vaikka ihan Ruotsiin ja Malmön gettoihin jne.
Malmön ghetot ovat kylläkin syntyneet maahanmuuttajien omasta kyvyttömyydestä. Kun tarpeeksi iso ryhmä ehkä jo valmiiksi sopeutumista ja työntekoa vieroksuvia muodostaa oman kaupunkinsa, tulee soputumisesta mahdotonta, työttömyys ja rikollisuus kasvaa räjähdysmäisesti. Toki voi syyttää vuokrasäätelyä, mutta ei se ole mikään tekosyy siihen ettei edes yritetä pärjätä. Vuokrasäätely voi aiheuttaa myös positiivisia asioita (saadaan edes JOKU asunto pään päälle, mutta missä kiitollisuus), ja kultuurien keräytyminen samalle alueelle on myös toiminut (esim. USA:n aasialaiskorttelit, joista monet menestyvät hyvin ja tuovat palan asujiensa kulttuuria keskelle Amerikkaa).

Turha syyttää sosialismia siitä, että tietyt kultuurit eivät sopeudu vaikka heitä autettaisiin miten tahansa. Tai jätettäisiin auttamatta. Ilman noita vuokrapaikkoja samat tyypit riehusivat metroasemilla ja aiheuttaisivat enemmän tuhoa kuin nyt.

Minarkiassa ongelma ei ratkeaisi mihinkään, vaan päin vastoin, pahenisi, koska köyhät olisivat aivan omillaan.
Minusta palautetaan. Noniin, ala muuttaa muualle jos sinut ryöstetään.
Hohhoijaa. Harmi vaan, että sinun mielipiteesi ei muuta ryöstön määritelmiä miksikään.

Sinä et demokratiauskovaisena tajua, että demokratiassa kansa voisi päättää heittää lappalaiset kaasukammioihin ja jos kannatat demokratiaa niin silloin hyväksyisit myöskin tuon. Minä en.
Sinä et tajua että

1. en ole "demokratiauskovainen", mitä se nyt tarkoittaakaan (uskonto? demokratian palvontaa??)
2. olen sanonut niin monta kertaa etten kannata saamelaisten kaasuttamista, että jos et tätä tajua niin olet kai yksinkertaisesti ymmärrysrajoitteinen

Koska et kykene argumentointiin, vääristelet JÄLLEEN KERRAN viestejäni. Mikä tämän keskustelun pointti on? Lapsellinen jankkaamisesi, valehtelusi ja nimittelysi on niin ala-arvoista, että tunnen vain hukkaavani aikaani.
No mutta eikös nuo kaikki olleet subjektiivisia, niiden paremmuus ja arvokkuus jne.? Oli Neuvostoliitossakin paljon "hyviä lakeja" jotka "suojasivat yksilöitä", ei se tee Neuvostoliiton systeemistä eettisesti kestävää, eikä se tee Suomen systeemistä eettisesti kestävää.
MIKSI VAADIT DEMOKRATIAA PERUSTELEMAAN SEN "EETTISYYDEN" JOS TAJUAT ITSEKKIN ETIIKAN SUBJEKTIIVISUUDEN??? Miksi minarkia on "parempi", "oikeampi", miksi sen lait ovat "hyviä lakeja", miksi se "suojelee yskilöitä"??? Etkö tajua, että et voi lytätä demokratian eettisiä perusteluja, ja samaan hengenvetoon valittaa demokratian olevan "väärä" ja verojen pahasta koska ne ovat eettisesti väärin!
Tästä olen hokenut jo vaikka kuinka kauan, mutta et vain tajua. Jankkaat samaa "tää on oiekin, toi on väärin"-sontaa viestistä toiseen, perustelematta.
Ja valvojat ovat täydellisiä? Tietävät jokaisen kansalaisen tarpeet täysin, jotta osaavat allokoida resurssit järkevästi? Ei onnistu. Ei vain onnistu. Siksi keskusjohtoinen sosialismi ei toimi ja markkinatalous toimii.
Kansalaiset ovat valvojia, ja siten yhtä täydellisiä päättämään asioista kuin minarkiassasi.

Suomen demokratia ei ole mikään sosialistinen demokratia, vaan sekatalousdemokratia btw. En itsekkään kannata pitkälle menevää sosialismia.
Tajuatko matikkaa?
Onko helpompi tietää 1 ihmisen tarpeet kuin 10000 ihmisen tarpeet, pilkuntarkasti? Mietippä. Jokainen tietää keskimäärin tarpeensa ja halunsa paremmin kuin joku, joka koettaa tietää 10000 ihmisen niitä.
Yhdenkään byrokraatin ei tarvitse tietää 10000 ihmisen tarpeet "pilkuntarkasti". Riittä kun tietää, että enemmistö haluaa sitä ja tätä. Ja jos ei tiedä, voi asiaa tutkia, gallupein ja äänestyksin. Kyllä byrokraatin ideat kaatuvat aika nopeasti jos enemmistö ei kannata niitä.
Tällaisen päätöksenteon järkevyys on sen tehokuudessa: miten voitaisiin ikinä rakentaa tieverkosto, jos jokainen ihminen saisi päättää, mihin tahtoo tietä tehdä. Ei, pitää kerätä ryhmä asiantuntijoita, jotka osaavat tehdä enemmistöä miellyttävät ratkaisut. Jos joku haluaa sitten tienpätkän omalle tontille, siitä vaan. Näin menisi ilmeisesti minarkiassakin?

Vapaus on subjektiivinen käsite. Vapautta on myös se, että sa vapaasti tappaa ja tulla tapetuksi. Se, mihin raja vedetään, on mielipideasia. Joko enemmistön, tai yhden ihmisen.
Voisivat liittyä SDP-osuuskuntaan jos arvelevat, etteivät muka osaa itse asioistaan päättää.
Miksi osaisivat liittyä osuuskuntaan, jos eivät osaa edes olla sotkematta elämäänsä. Noh, ehkä se on sitten ansaittua kurjuutta, mutta entäs lapset?
Et tajua siis ihmisen oikeutta kehoonsa ja sen tuottoon? Et tajua, että sitä pitää suojella?
Miksi se pitää suojella? Missä tuollainen absoluuttinen oikeus on määritelty?

Ei missään.

Puhut nyt MIELIPITEISTÄSI. Minun mielipiteeni on, että myös herjaamista netissä pitää rajoittaa, koska ihmisten henkistä koskemattomuutta pitää suojella
Mitkä vitun asiantuntijat? SINÄKÖ? Haista huilu. Minä tiedän minarkiasta ja liberalismista sata kertaa enemmän kuin sinä.
L-O-L? Missä kohdin väitin olevani asiantuntija? Puhuin yhteiskuntatieteilijöistä ja minarkian pitkäaikaisista kannattajista ja ym ym porukasta jonka pitää osata kyseisen avltiomuodon määritelmä.

Et TAASKAAN tajua mielipiteesi ja kovien faktojen eroa. Vinkki: mielipiteesi eivät välttämättä ole kovia faktoja.
Et tajua kieltolain historiasta mitään. Huumeita kiellettiin sen jälkeen ja siksi, kun niiden käyttö levisi alempien luokkien keskuuteen ja uskonnollinen hihhulointi jne. tekopyhyys alkoi vallata tilaa. On se kumma kun et kannata alkoholin kieltolakia. Eihän se toimi, muttei toimi huumeiden kieltolakikaan.
Kun huumeiden käyttö levisi alempiin yhteiskuntaluokkiin, alkoivat haitat näkyä vahvemmin kuin ennen. Aineet olivat entistä edullisempia ja niitä käytti entistä useampi. Huumeet kiellettiin kun saatiin tutkimustietoja niiden haittavaikutuksista.

Alkoholin keiltolaki ei toimi koska muut huumausaineet on jo kiellety. Kärjistetysti voitaneen sanoa, että ihmisille pitää olla aina JOKIN huume. Jos muut huumeet vapautettaisiin pannasta, muutaman vuosikymmenen päästä alkoholista olisi ehkä jopa mahdollista luopua.

Muuten, älä luule tietäväsi kantojani päihdepolitiikkaan liittyen kun en ole niitä kummemin mainostanut. Olen 100% valmis kannattamaan kannabiksen kotikasvatuksen ja -käytön laillistamista. Samoin voisin harkita kannattavani esimerkiksi alkoholin saamista pois ruokakaupoista. Alkoholi on varmasti suurempi riski ihmiselle ja yhetiskunnalle kuin kannabis ikinä. Omat näkemykseni perustuvat siis tutkittuun tietoon, eivät periaatteisiin sinänsä.
Etkö tajua, mitä vaikutuksia on vaikkapa sillä, että heroiiniannos maksaa 100 euroa 1 euron sijasta, kiitos kieltolain? Mietippä. Siinä on jo paras perustelu. Narkkari hankkii sen heroiinin. Kyse on siitä, hommaako sen 1 eurolla vaiko 100 eurolla ja mistä saa rahat siihen.
Jos heroiiniannos maksaisi 1 euron ja olisi laillistettu, niin tajuatko, miten räjähdysmäisesti sen käyttö kasvaisi?? Kummasta on enemmän haittaa, siitä että nistit tekevät jonkin verran rikoksia, kuin että nistien määrä satakertaistuu?
Miksi oletat että johtaisi ja että valtio muka syntyisi siitä?
Ihmiset, jotka eivät pärjää tämänhetkisessä yhteiskunnassa, vaativat ja usein aloittavatkin jonkinlaisen muutoksen. Tässä esimerkissä kyse olisi luultavasti vaatimus jonkinlaisesta solidaarisuudesta ja valtion vastuusta kansalaisia kohtaan. Jos tyytymättömiä on tarpeeksi paljon, voitaisiin joko valtiomuoto muuttaa tai perustaa oma valtio.

Historiassa lötyy esimerkkejä valtiomuotojen muutoksista kansan tyytymättömyyden johdosta.

[quote
TADAA!
Noniin, pääsemme eteenpäin. Tajuat nyt siis, että emme tarvitse hyvinvointivaltiota ruokkiaksemme ja vaatettaaksemme köyhät. Hienoa. Tarvitsemme vain jostain rahaa, joka annetaan köyhille jotta voivat itse hommata mitä tarvitsevat. Hienoa. Olet jo hypännyt sosiaaliliberalismiin ja voit allekirjoittaa sen, että 80% valtion menoista poistetaan ja verotuksesta lakkautetaan. Hienoa. [/quote]

Hienoa, tosiaan. Mites meinasit taata sen rahan saannin? Lahjoituksilla? Ei toimi, ei toimi nytkään. Verotus? Vaatii jo melko raskasta verotusta, tuskin kelpaa.

"Jostain", tosiaan.
On eri ruokienkin välillä kaupoissa väistämättä taso- ja hintaeroja. Pitäisikö siis sosialisoida ruokakaupat valtiolle? Häh?
Huh huh. Et tajua eroa? OIKEASTI? Et tajua, että ruokakauppojen erot eivät johda esim. sukupolvia jatkuvaan köyhyyskierteeseen, ihmisten mahdollisuuksien lyttämiseen jo syntymästä ym.
Perustelut? Ei ole. Puhut paskaa.
Minarkia tarjoaisi ainastaan yksityistä vieroitusta ja tukea. Narkkarilla tuskin olisi siihen varaa. Katso yskityisiä vieroitushoitoloita. Ei sinne köyhä kävele.
Just. Katkaisuhoidosta ei ole mitään apua alkoholisteille eikä narkkareille. Narkkarit jatkava narkkaamistaan täysin riippumatta yhteiskunnan heihin asettamista rangaistuksista tai pakkohoitoyrityksistä. Jokainen päihdealan asiantuntija tietää tämän - ja jokainen juntti ja poliitikko ei tajua tätä.
Ihmeellistä. Tiedät tästä asiasta enemmän kuin ne sadat tutkimukset eri puolilta maailmaa joissa katakisuhoidon tuloksia on pystytty osoittamaan. Varasti toivottomiakin tapauksia on. Se ei ole mielestäni perustelu katkaiushoitojen kieltämiseen kaikilta halukkailta.
HHAHAHAHAHAHAHAHAA!
Tajuatko, millaiset jonot vieroitukseen on? Tajuatko, että narkkarit eivät halua mennä vieroitukseen? Tajuatko, että narkkarit narkkaavat ja samalla aiheuttavat ryöstellen ja varastellen hirveitä kustannuksia koko yhteiskunnalle vain siksi, että huumeet ovat kalliita koska ovat kiellettyjä?
Silti on olemassa mahdollisuus. Jos narkkari ei sitä käytä, vaan päätyy ojan pohjalle tai linnaan, se on harmillista. Mutta mahdollisuus tulee olla, sillä on niitäkin, jotka ovat "hairahtuneet" aineisiin ja haluavat irti.

Enemmän kustannuksia tulee jos huumeet laillistetaan ja iso osa porukasta on poissa työelämästä.
Jos naapurissasi asuisi perhe, jonka pikkutyttönen tarvitsisi 10 euroa koulukirjaan, eikä heillä sitä olisi, ostaisitko ko. kirjan hänelle? Käsi sydämelle. Minä ainakin ostaisin. Niin sinäkin. Mikä on ongelmana? Miksi koko paska pitää pistää valtion kautta toimimaan?
Ostaisin kirjan. Maksaisinko koulunkäynnn? Terveydenhuollon? Koko tytön elän läpi? En. Siinä on ongelma.
ROTFLOL!
Tajuatko, että "köyhä" määritellään siten, että se on henkilö, jolla on käytössää X prosenttia tuloista jotka keskitasoisella palkansaajalla on? Tajuatko, että tuon laskukaavan mukaan ihminen voi olla esim. Kuwaitissa köyhä, vaikka tienaisia 10000 euroa kuussa. Persaukisten maissa kuten Venäjällä köyhä tienaa ehkä 50 euroa kuussa ja keskituloinen 200 euroa kuussa. KYSYMYS: Olisitko mieluummin köyhä Kuwaitissa vaiko keskiluokkainen Venäjällä?
Miksi minun tätä tarvitsee miettiä? Sinähän se olit, joka valitti suomalaisten olevan köyhiä. Olisitko mielummin köyhä Suomessa, kuin keskiuloinen Afrikassa? Minun mielestäni Suomessa menee ihan kivasti.

Joo ja niin, rikkaissa maissa kustannukset ovat korkeat. Afrikassa selviäisit sillä muutamalla eurolla, Suomessa et.
Suomi voi muuttaa noita lakejaan miten lystää ja se menee tasan demokratian mukaisesti. Jos kannatat demokratiaa, kannatat myöskin noita lakimuutoksia sitten jos ne tehdään. Eli kannatatko demokratiaa vaiko jotain muuta (mitä)?
Ei voi muuttaa miten lystää. Lakimuutosten on oltava kansan hyväksymiä. Jos Suomi muuttaa lakejaan vaikka siten,että maastamme tulee diktatuuri, niin se on DIKTATUURI, ei demokratia. Tajuatko? On aivan sama, millä ehdoilla maasta tuli diktatuuri, se on nyt diktatuuri, eikä enää demokratia. En kannata diktatuuria, kannatan demokratiaa (niillä pelisäännöillä joilla olen sen tuntenut koko ikäni).
Nimenomaan, sinä kannatat mitä tahansa valtiorakennelmaa ja sen sortoa ja ryöstöä ja muuta, kunhan se systeemi toimii ja tekee miten SINÄ HALUAT. Sinulle on siis yhdentekevää se, ovatko muut samaa mieltä, ryöstetäänkö, tapetaanko jne. muita vaiko ei, kunhan systeemi on sellainen kuin SINÄ haluat. Onpa hienot perustelut, ei voi muuta sanoa. Täysin itsekkäät siis.
No naulan kantaan. Kyllä minä itsekkästi välitän köyhistäkin. Kannatat sinäkin minarkiaa, välittämättä siitä, ettei 99% suomalaisista kannata sitä. Sinäkin olet valmsi laillistamaan huumeet, vaikkei 99% suomalaisista kannata sitä. Kaikki on OK, kunhan systeemi on sellainen kuin SINÄ haluat. Täysin itsekkäät perustelut.

Alatko tajuta näiden asioiden subjektiivisuutta?
Olisi, koska jokaisella on oikeus omaan kehoonsa.
Mistä haet nämä "oikeudet"? Linkki?
Luonnossa ei ainakaan tuollaisia löydy.
Lue wikipediasta.
Ei siellä oo artikkelia :( Varmaan koska sekin on subjektiivista.
Kerro, mitä lakeja Hitler rikkoi muuttamatta niitä lain mukaan. Annas kuulua. Ei demokratiaan kuulu, että päätöksentekoon hyväksytään oppositio, kyse on siitä, kumpi saa enemmän ÄÄNIÄ taakseen. Ihan sama vaikka 49% kansanedustajista vastustaisi jotain, se, että 51% tai enemmän kannattaa, riittää päätöksen tekemiseen.
Natsit toimivat pitkälti salassa. Jo sellainen salailu on täysin demokratian määritelmän vastaista. Kansa ei voi vaikuttaa jos se ei tiedä. Vaalituloksia sormeiltiin, rajoitettiin oikeuksia jotka on säädetty jo peruslaissa ja tehtiin se vielä vasten lakia (perustuslain muuttaminen on tavallista lainsäätöä pitempi prosessi)... Esimerkkejä riittää.

Et tajua sitä, että vaikka Hitler valittiin valtaan enemmistön tahdosta, sen jälkeen tapahtunut prosessi ei millää vastaa demokratian määritelmää.

Demokratia voi siis muuttua diktatuuriksi, mutta se ei ole silloin demokrataia. Samalla tavalla minarkia voi muuttua diktatuuriksi, mutta ei se ole enää minarkiaa.

Tietämyksesi siitä tuskin voi olla heikompi kuin tietämyksesi minarkiasta.
Vichyn hallitus oli Ranskan laillinen hallitus....
Olen jo osoittanut tietäväni minarkiasta. Turha jauhaa taas roskaa. Todista, etten tiedä siitä mitään.

Ja en tosiaankaan tajua, miten tämä liittyy Suomeen. Mikä on pointtisi? Tottakai kannattajat selittelevät asiaa. Mutta et tajua vieläkään, että uusnatsille Hitlerin teot voivat olla "hyviä" ja "oikeita" vaikkeivat ne sitä olisikaan sinulle. Kyse on subjektiivisuudesta.
markja
Adrian Monk
Viesti:

USA:ssa annetaan per capita 1000 dollaria vuodessa hyväntekeväisyyteen.
Tämä ikäänkuin kuriositeettina niille, joiden mielestä kapitalistisimmissa maissakaan ei hyväntekeväisyyttä harjoiteta "tarpeeksi", jotta köyhiä voidaan auttaa. Euroiksi jne. muutettuna tuo tarkoittaa, että jokainen suomalainen perhe antaisi kuussa n. 200 euroa hyväntekeväisyyteen. Miettikää.
markja
Adrian Monk
Viesti:

Sirpa kirjoitti:Aivan kuin siitä olisi unohdettu ihminen kokonaan. Kuulostaa joltakin koirakenneliltä nuo markjan jutut, ja riippuu kennelin pitäjästä toimiiko homma.
Päinvastoin. Juurikin täsmälleen päinvastoin.
Silti olisi ollut mielenkiintoista tietää, että miten se ahneus olisi tuossa ihanneyhteiskunnassa hoidettu
Mikä ahneus ja miten se muka pitäisi "hoitaa"? Häh?
Katsokaa Michael Mooren dokumenttielokuva "Sicko". Koskee juuri näitä "...vakuutusyhtiö maksaisi ilomielin kaikki mahdolliset korvaukset...". Ei maksa, ei maksa edes tarpeellisia, välttämättömiä tai pakollisia. Siinä teille markjan tarjoamaa tulevaisuutta!
USA:n terveydenhuoltojärjestelmä ei ole liberaali. USA käyttää per nuppi KAKSINKERTAISEN MÄÄRÄN VEROVAROJA TERVEYDENHOITOON KUIN MITÄ SUOMESSA KÄYTETÄÄN!
Suomalaiset itse tekevät järjestelmäänsä ongelmat, ei demokratia.
Talouden lainalaisuudet aiheuttavat sen, että sosialistinen järjestelmä ei voi olla yhtä tehokas kuin kapitalistinen. Tahdolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
Luoja varjele markja, että sinulle annettaisiin vielä lupa pössäytellä kannabista vapaasti!
Argumentum ad hominem.
En minä usko, että pössyttelisin kannabista, vaikka se olisi sallittuakin. Mutta entä sitten, mitä arvelisit siitä seuraavan? Viina on sunsta ok ilmeisesti. Just.
Marsalkka
Horatio Caine

Marsalkka kirjoitti:
markja kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti: On toki. Se on rajattu siten, että esimerkiksi elämässään epäonnistuneet luuserit eivät voi purkaa pahaa oloaan kirjoittamalla hävyttömyyksiä muista.
Oho, empä ole tiennytkään että on. Nyt puhutaan siitä, että EI PITÄISI OLLA, koska se on mm. ihmisoikeuksien vastaista. Perustuslaista ja muusta semmoisesta pienestä ja mitättömästä nyt puhumattakaan.
Sijaitsevatko nämä ihmisoikeudet tällä hetkellä vasta jonkun yksittäisen ihmisen päässä?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Sirpa
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Sirpa »

No, et sitten ole vielä katsonut dokumenttia, koska vastaat näin:

"USA:n terveydenhuoltojärjestelmä ei ole liberaali. USA käyttää per nuppi KAKSINKERTAISEN MÄÄRÄN VEROVAROJA TERVEYDENHOITOON KUIN MITÄ SUOMESSA KÄYTETÄÄN!"

"Mikä ahneus ja miten se muka pitäisi "hoitaa"? Häh?", ihmettelet.

Ehdotan ahneiden ampumista tai vaihtoehtoisesti kaasuttamista. Kohtuus kaikille, ja kohtuulliset rajoitukset voimaan joka asiaan - esim. turhien vaatteiden, kenkien, laukkujen sekä hyödyttömien sähkölaitteiden ostoon ja uusimiseen rajoitukset ja lupa. Ja tietysti sakkoa kaikille, joiden nähdään heittävän ruokaa roskiin - (naapurin tiedotusapu on varmasti tässä käyttökelpoinen). Tässä nyt vain muutama esimerkki.

Arvelet, että "Tahdolla ei ole mitään tekemistä asian kanssa."

Ei ole, jos ei omaa tahtoa, siksipä ehdotankin uudellaisen tahtokoulutusjärjestelmän perustamista jo tarhaikäisestä alkaen, ja ammattikorkeakouluun omaa tahto-opettajakoulutuskeskusta.

Vakuuttelet, mutta samalla utelet: "En minä usko, että pössyttelisin kannabista, vaikka se olisi sallittuakin. Mutta entä sitten, mitä arvelisit siitä seuraavan?"

En uskalla edes arvella! Ehkä todella perustaisit koirakennelin - mene tiedä.
Alethes doksa meta logu
markja
Adrian Monk
Viesti:

chiller kirjoitti:Jep!
Et arvosta ihmisoikeuksia, etkä ihmisten fyysisen koskemattomuuden ja omaisuuden suojaa. Mielenkiintoista.
Minustakin on kivaa, että voimme pelastaa lukemattomia henkiä (paitsi käyttäjien omia, myös sivullisten) vuosittain kieltämällä huumeet.
Huumekieltolaki ei pelasta juurikaan henkiä, vaan aiheuttaa kärsimystä ja kuolemaa moninkertaisesti vapauttamiseen verrattuna. Perustelut annoinkin jo, kaiva jos et muista.
Etsippä minulle ex-narkkari joka valittaa Suomen "roistovaltion" toimista tämän huumekierteen pysäyttämiseksi, niin minä etsin sitä vastaan sata sellaista, jotka ymmärtävät "roistovaltion" toimet.
Miksi pitäisi olla ex-narkkari, eikä narkkari? Kerrohan.
Hieno ehdotus! Entäs jos sinne minarkiaan syntyy ihminen, joka vartuttuaan ei minarkiasta pidä. "Millä oikeudella sinä pakotat minua ja muita noudattamaan omaasi? Vain koska "olet sitä mieltä"?"
Mihin häntä muka minarkiassa pakotetaan? Ei mihinkään, ainostaan estetään häntä loukkaamasta muiden fyysistä koskemattomuutta ja omaisuuden suojaa. Hän voi minarkiassa vapaasti liittyä SDP-osuuskuntaan tms. jne. Onko sinusta väärin, että ihmisen ei anneta loukata muiden fyysistä koskemattomuutta ja omaisuuden suojaa???
1. "Ryöstäminen" eli verotus, sinulta otetaan murto-osa rahoistasi jotta ne voitaisiin sijoittaa palveluihin joita SINÄ käytät. Jotta SINÄ pystyit syntymään sairaalassa, saamaan ilmaiset neuvolakäynnit, koulutuksen, kävelemään ilmaisia ja hoidettuja katuja pitkin, käyttämään kirjastoa ym. Kerroppa, milloin varas ostaa rahoilla jotain SINULLE??
Irrelevanttia.
1) Miksi ottaa rahat veroina ja pakkosyöttää ne palveluina? Miksen voi itse hommata palveluita mitä tarvitsen?
2) Melkoinen määrä veroista kuluu täysin turhaan, eli kannaltani tilanne on sama kuin jos varas veisi ne. Byrokratiaan, kulttuuriin rahoittamiseen jne. hölynpölyyn. Itse asiassa aivan helvetisti rahaa kuluu juurikin noihin.
2. Väkivaltaa käytetään omaisuuden viemiseksi, milloin, silloin kun epäilään että on tapahtunut rikos.
"Rikos". Niinpä, väkivaltaa käytetään minua vastaan, jos en esim. maksa veroja. Poliisi tunkeutuu asuntooni ja vie omaisuuttani (ulosottomies jne.) ja heittää minut vielä hyvällä tuurilla putkaan ja vankilaan. Jos vastustan, väkivaltaa käytetään enemmänkin minua kohtaan. Se, että tuo on kaikki legitimoitu lakipykälin, ei muuta sitä mihinkään, että kyse on väkivallan käytöstä ihmistä kohtaan, joka ei ole loukannut muiden fyysistä koskemattomuutta tai omaisuuden suojaa.
Jos narkkarin huumeet viedään ja tätä ohjataan vieroitukseen, sekö on sinusta pahasta?
No eipä se mitään auta, päinvastoin jopa.
Tai se, että poliisi vie laittomia aseita koska on suuri todennäköisyys että niistä ammutaan luoti johonkuhun?
Tämä onkin jo sitten eri asia ja hyvä, että poliisi toimii noin jos TODELLAKIN on syytä epäillä aseita käytettävän muita ihmisiä kohtaan.
3. Kaikki valtiomuodot ovat määritelmäsi mukaan tyrannioita. Minarkiassa enemmistön tyranniaa edustaa nemistö, joka haluaa pitää jonkinlaiset lait maassa, ja sorrettua vähemmistöä ne, jotka eivät haluaisi mitään rajoitteita.
Ei ole tyranniaa estää kommunisteja ja muita ihmisoikeusrikollisia loukkaamasta muiden fyysistä koskemattomuutta ja omaisuuden suojaa. Päinvastoin, se on suojelemista tyranniaa vastaan.

[quote}Ryöstäneet? Keneltä? Alkuperäisasukkailta? Lähes kaikki maat on. Ja jos Suomi muuttuisi minarkiaksi, se olisi edelleen ryöstetty alue.[/quote]
Omistajiltaan.
En ole väittänyt mitään "oikeasta" tai "hyvästä". Tämä vain toteamukseksi siitä, että niin kauan kuin "oikeaa" ja "hyvää" ei ole, tulee vahvimman (myös enemmistön) oikeus toimimaan aina.
Kyllä sinä olet esittänyt, että demokratia on hyvä ja minarkia huono systeemi, joten älä nyt ryhdy selittelemään ja väittämään, että "vain totean nykytilanteen".
Ei ole mitään "oiekaa" ja "väärää". Ymmärrätkö.
Sinusta mikä tahansa teko voi olla oikein tai väärin, mitään perusteluita ja logiikkaa ei tarvitse esitää? Minusta se ei mene noin, vaan oikein ja väärin määräytyy sen mukaan, miten niitä voi perustella ja miten ne suojelevat yksilöä.
Ei ole mitenkään sivuseikka.
Se, että jos minä ja kaverini tulemme ja ryöstämme sinut ja toteamme, että nämä meidän "oikeutemme" ryöstää sinut riittävät meille ja sulle ei - niin se on vain paska juttu sulle sitten... ei ole mikään perustelu meidän toimien oikeutukseen. Tajuatko?
Selitinkin jo ryöstämisen ja verotuksen erot.
En väittänyt, että ryöstämme kaiken omaisuutesi. Voimme viedä vain osan, antamatta siitä sinulle mitään takaisin. Näinhän verotuksen kanssa on, melkoinen osa siitä menee kaikkeen turhuuteen, eli byrokraateille lähinnä.
Toisaalta, ihmiset kannattavat verotusta, joten verotus on laillista.
Se, että verotus on laillistettua ryöstöä ei tarkoita, että verotus olisi eettisesti kestävää ja hyvin perusteltua. Sitä sinä et tajua.
Mistä revitä tätä? En ole koskaan tukenut Kiinaan toimenpiteitä laittaa "kuula kalloon" toisinajattelijoille? Voisitko jälleen osoittaa, missä kohdin näin sanon? Vai etkö ihan oikeasti enää kykene kesksuteluun valehtelematta sanomisiani?
Sinusta ei ole mitään oikeaa ja väärää, joten et voi tuomita Kiinan toimiakaan väärinä. Sinusta toisinajattelijoiden ampuminen ei voi olla väärin, koska oikea ja väärä ovat asioita, joita ei voi määritellä.
Olet väärässä. Mutta minarkiassa voisit kuulut SDP-osuuskuntaan ja maksaa sille 80% palkastasi veroina ja se vastineeksi hommaisi sulle sairasvakuutukset ja koulutukset jne. Miksei tuo kelpaa? Miksi sun pitää kannattaa järjestelmää, jossa PAKOTETAAN KAIKKI kuulumaan SDP-osuuskuntaan?
Olen jo selittänyt, miksi minarkia ei mielestäni toimi.
1) Sinun subjektiiviset mielipiteesi eivät ole objektiivisia totuuksia.
2) Jos ei toimisi, voisit kuulua hyvin SDP-osuuskuntaan, joten mikä on ongelmana?
Yksi syy oli varallisuuserojen suuruus
Miksi?
toinen oli (osittain) tästä johtuva valtiomuodon kestämättömyys.
Millä perusteella? USA 1800-luku, oliko kestämätön valtiomuoto?
mianrkia on teorian tasolla ihailtava idea, mutta yksinkertaisesti kaatuu ihmisten epätäydellisyyteen.
Asia on TÄSMÄLLEEN PÄINVASTOIN.
Hyvinvointivaltio lähtee ajatuksesta, että byrokraatit ja poliitikot ovat täydellisiä ja osaavat ottaa kaikki huomioon täysin tehdessään päätöksiä, jotka koskevat pakolla kaikkia ihmisiä. Minarkiassa lähtökohta on yksilö, joka, vaikkakaan ei ole täydellinen, on kuitenkin keskimäärin selvästi parempi asiantuntija elämänsä ja tarpeidensa suhteen kuin joku norsunluutornissa istuva byrokraatti.

Lopeta jauhaminen tuosta "ihmiset eivät ole täydellisiä joten minarkia ei vo toimia", jos ja kun et voi osoittaa mitään KONKREETTISTA perustetta sille.
Malmön ghetot ovat kylläkin syntyneet maahanmuuttajien omasta kyvyttömyydestä.
Valtion toiminnan seurauksena, vuokrasääntelyn ja asumistukien vuoksi.
Vuokrasäätely voi aiheuttaa myös positiivisia asioita (saadaan edes JOKU asunto pään päälle, mutta missä kiitollisuus),
Pah! Jos haluttaisiin, että jokaisella on asunto pään päällä, voitaisiin yksinkertaisesti ottaa käyttöön negatiivinen tulovero ja ihmiset voisivat itse tai jonkun avustamana hommata itselleen asunnon mistä lystää. Mitään valtion tai kuntien asuntotuotantoa tai säätelyä ei tarvittaisi.
Minarkiassa ongelma ei ratkeaisi mihinkään, vaan päin vastoin, pahenisi, koska köyhät olisivat aivan omillaan.
Minarkiassa köyhyys olisi selvästi vähäisempää ja töitä olisi kaikille halukkaille vaikka miten paljon.
Hohhoijaa. Harmi vaan, että sinun mielipiteesi ei muuta ryöstön määritelmiä miksikään.
Sinusta ryöstön määritelmä ei ole loogisesti johdettavissa ja perusteltavissa mistään, vaan ainoastaan väestön enemmistön huutoäänestyksen tulos.
1. en ole "demokratiauskovainen", mitä se nyt tarkoittaakaan (uskonto? demokratian palvontaa??)
Olet, koska uskot, että demokratia toimii, vaikkei se toimi kovinkaan hyvin ja esim. minarkia toimisi paremmin.
2. olen sanonut niin monta kertaa etten kannata saamelaisten kaasuttamista, että jos et tätä tajua niin olet kai yksinkertaisesti ymmärrysrajoitteinen
Sinä et tajua, että kun kannatat demokratiaa, niin jos kansan 51% enemmistö haluaisi kaasuttaa lappalaiset, se tehtäisiin ja sillä hyvä. Sinusta tämä ei ole mikään ongelma, minusta on ja minusta se, mitä mieltä kansa on, ei ole mikään peruste tehdä mitään. Lappalaisia ei pitäisi kaasuttaa, vaikka 99,999% kansasta olisi sitä mieltä, että pitäisi. Siksi kannatan minarkiaa enkä demokratiaa.
Miksi minarkia on "parempi", "oikeampi", miksi sen lait ovat "hyviä lakeja", miksi se "suojelee yskilöitä"???
Olen jo perustellut. Etkö osaa lukea?
Etkö tajua, että et voi lytätä demokratian eettisiä perusteluja
Mitä eettisiä perusteluita? Kuka sellaisia on esittänyt? Sinäkö? Missä? Mitä?
Ja valvojat ovat täydellisiä? Tietävät jokaisen kansalaisen tarpeet täysin, jotta osaavat allokoida resurssit järkevästi? Ei onnistu. Ei vain onnistu. Siksi keskusjohtoinen sosialismi ei toimi ja markkinatalous toimii.
Kansalaiset ovat valvojia, ja siten yhtä täydellisiä päättämään asioista kuin minarkiassasi.
Miksi et vastaa itse asiaan?
Demokratiassa kansalaiset päättävät kaikkien muidenkin asioista pakkoa käyttäen, minarkiassa vain omista asioistaan. Kummassa veikkaan ihmisten olevan parempia?
Suomen demokratia ei ole mikään sosialistinen demokratia, vaan sekatalousdemokratia btw. En itsekkään kannata pitkälle menevää sosialismia.
Suomessa on varsin pitkälle menevää sosialismia. Muualla on tosin vielä pidemmälle menevää, koko EU on lähinnä Eurostoliitto esimerkiksi.
Yhdenkään byrokraatin ei tarvitse tietää 10000 ihmisen tarpeet "pilkuntarkasti".
Tietysti tarvitsee, muuten resursseja menee hukkaan järjettömästi!!!
Riittä kun tietää, että enemmistö haluaa sitä ja tätä.
1) Enemmistön tarpeiden tyydyttäminen jättää vähemmistöjen tarpeet tyydyttämättä. Onko se hieno juttu? Minarkiassa vähemmistötkin voisivat tyydyttää tarpeensa. Nythän he jäävät vain maksajiksi, jotka rahoittavat enemmistön tarpeiden tyydystystä!
2) Sen tekeminen, mitä kansan enemmistö HALUAA on eri asia kuin sen tekeminen, mitä kukin kansalainen TARVITSEE ja mihin on valmis.
Tällaisen päätöksenteon järkevyys on sen tehokuudessa: miten voitaisiin ikinä rakentaa tieverkosto, jos jokainen ihminen saisi päättää, mihin tahtoo tietä tehdä. Ei, pitää kerätä ryhmä asiantuntijoita, jotka osaavat tehdä enemmistöä miellyttävät ratkaisut. Jos joku haluaa sitten tienpätkän omalle tontille, siitä vaan. Näin menisi ilmeisesti minarkiassakin?
Juuri noin menisi minarkiassakin. Mutta ei pakolla, kuten nykyään. Sosialistinen toiminta ei ole koskaan tehokasta, vaan tehotonta. Jos olisi päinvastoin, DDR olisi ollut paratiisi ja Länsi-Saksa helvetti, mutta olikin toisinpäin.
Vapaus on subjektiivinen käsite. Vapautta on myös se, että sa vapaasti tappaa ja tulla tapetuksi. Se, mihin raja vedetään, on mielipideasia. Joko enemmistön, tai yhden ihmisen.
Sinusta se mielipide voi olla miten huonosti perusteltu ja perseestä revitty tahansa, minusta ei.
Voisivat liittyä SDP-osuuskuntaan jos arvelevat, etteivät muka osaa itse asioistaan päättää.
Miksi osaisivat liittyä osuuskuntaan, jos eivät osaa edes olla sotkematta elämäänsä.
Sitten SDP-osuuskunnan markkinoinnissa on jotain mätää, jos eivät löydä potentiaalisia asiakkaitaan.
Noh, ehkä se on sitten ansaittua kurjuutta, mutta entäs lapset?
Vanhemmat huolehtikoot.
Et tajua siis ihmisen oikeutta kehoonsa ja sen tuottoon? Et tajua, että sitä pitää suojella?
Miksi se pitää suojella? Missä tuollainen absoluuttinen oikeus on määritelty? Ei missään.
No, lähdetään vaikka siitä, että ihmistä voidaan pitää yksilönä. Emme ole robotteja tai muurahaisia, vaan meillä jokaisella on oma tahtomme ja tietoisuus. Jokainen on samanlainen tältä osin, kukaan ei ole mikään "kuningatar" kuten muurhaiskeossa, vaan kaikki olemme samanlaisia, tasa-arvoisia tässä mielessä keskenään.

Tästä mielestäni seuraa väistämättä, että kun kukaan ei ole "toista parempi" tai "ylhäisempi", niin esimerkiksi diktatuuri ei voi olla hyväksyttävää. Kuningatarta ei ole keossa. Kaikki oletukset ja väitteet siitä, että ihmistä saa alistaa ja pakottaa, rikkovat peruslähtökohtaa, että ihmiset ovat tietoisia yksilöitä. Yksilönvapaus on minusta täysin loogisesti pääteltävissä siitä, että ihmiset ovat tietoisia yksilöitä, eivät mitään muurahaisia keossa.
Et tajua kieltolain historiasta mitään. Huumeita kiellettiin sen jälkeen ja siksi, kun niiden käyttö levisi alempien luokkien keskuuteen ja uskonnollinen hihhulointi jne. tekopyhyys alkoi vallata tilaa. On se kumma kun et kannata alkoholin kieltolakia. Eihän se toimi, muttei toimi huumeiden kieltolakikaan.
Kun huumeiden käyttö levisi alempiin yhteiskuntaluokkiin, alkoivat haitat näkyä vahvemmin kuin ennen. Aineet olivat entistä edullisempia ja niitä käytti entistä useampi.
Toki haittoja oli, se on selvä. Mutta haittoja oli vähemmän kun huumeet olivat sallittuja kun silloin kun ne kiellettiin. Käytön määrä ei korreloi muuten haittojen kanssa jos et sattunut tietämään.
Huumeet kiellettiin kun saatiin tutkimustietoja niiden haittavaikutuksista.
Täyttä paskapuhetta. Huumeiden vaikutusmekanismejakaan ei tunnettu tuolloin.
Alkoholin keiltolaki ei toimi koska muut huumausaineet on jo kiellety. Kärjistetysti voitaneen sanoa, että ihmisille pitää olla aina JOKIN huume. Jos muut huumeet vapautettaisiin pannasta, muutaman vuosikymmenen päästä alkoholista olisi ehkä jopa mahdollista luopua.
Miksi pitää olla jokin huume? Miksi sen pitää olla juuri alkoholi eikä vaikkapa kannabis, joka tutkitusti on turvallisempi aine kuin alkoholi?
Jos heroiiniannos maksaisi 1 euron ja olisi laillistettu, niin tajuatko, miten räjähdysmäisesti sen käyttö kasvaisi?? Kummasta on enemmän haittaa, siitä että nistit tekevät jonkin verran rikoksia, kuin että nistien määrä satakertaistuu?
Nistien määrä ei satakertaistu. Ehkä tuplaantuu. Käytön kasvu ei tarkoita haittojen kasvua, et millään tajua sitä. Nykyään suurinosa vangeista istuu vankilassa huumeiden kriminalisoinnin vuoksi, eikö se ole sinusta "haitta"? Tai omaisuusrikokset, joita huumeiden vuoksi tehdään nykyään?
Jos tyytymättömiä on tarpeeksi paljon, voitaisiin joko valtiomuoto muuttaa tai perustaa oma valtio. Historiassa lötyy esimerkkejä valtiomuotojen muutoksista kansan tyytymättömyyden johdosta.
Tai sitten ei.
Hienoa, tosiaan. Mites meinasit taata sen rahan saannin? Lahjoituksilla? Ei toimi, ei toimi nytkään. Verotus? Vaatii jo melko raskasta verotusta, tuskin kelpaa.
Ei vaadi raskasta verotusta. Yksinkertaisesti sanottuna, kaava on, että veroprosentin pitää olla yhtä suuri kuin sen osan kansasta, joka elää niin köyhästi, ettei pärjää itse (mitenkään). Jos näitä on esim. 10% kansasta, riittää 10% tulovero kaikille muille siihen, että tämä 10% kansasta saa saman tulotason kuin mitä kansan keskiluokalla on. Tämä siis olettaen, että 10% kansasta ei saa muuten MITÄÄN tuloja. Todellisuudessa PALJON vähäisempi verotus riittäisi. Nykyään veroprosentti on jossain 80% tienoilla varmana.
On eri ruokienkin välillä kaupoissa väistämättä taso- ja hintaeroja. Pitäisikö siis sosialisoida ruokakaupat valtiolle? Häh?
Huh huh. Et tajua eroa? OIKEASTI? Et tajua, että ruokakauppojen erot eivät johda esim. sukupolvia jatkuvaan köyhyyskierteeseen, ihmisten mahdollisuuksien lyttämiseen jo syntymästä ym.
Ei, SINÄ et tajua eroa!!!
Sinusta pitää pakottaa kaikki maksamaan veroja, jotta saadaan jotenkin "tasaista laatua ja määrää" hyvinvointipalveluita sosialistisesti tuotettuna, mutta jotenkin mystisesti ei tarvita sosialistisesti tuotettuja kauppoja tuottamaan tasalaatuisia elintarvikkeita jne.
Minarkia tarjoaisi ainastaan yksityistä vieroitusta ja tukea. Narkkarilla tuskin olisi siihen varaa.
Narkkarillakin voisi olla ja luultavasti olisikin sairaskuluvakuutus. Hyväntekeväisyyttä olisi. Töitäkin voisi tehdä sivutoimisena ainakin.
Katso yskityisiä vieroitushoitoloita. Ei sinne köyhä kävele.
Ei nykyään, kun, kiitos verotuksen ja valtion säätelyn, kaikki on helvetin kallista.
Just. Katkaisuhoidosta ei ole mitään apua alkoholisteille eikä narkkareille. Narkkarit jatkava narkkaamistaan täysin riippumatta yhteiskunnan heihin asettamista rangaistuksista tai pakkohoitoyrityksistä. Jokainen päihdealan asiantuntija tietää tämän - ja jokainen juntti ja poliitikko ei tajua tätä.
Ihmeellistä. Tiedät tästä asiasta enemmän kuin ne sadat tutkimukset eri puolilta maailmaa joissa katakisuhoidon tuloksia on pystytty osoittamaan. Varasti toivottomiakin tapauksia on. Se ei ole mielestäni perustelu katkaiushoitojen kieltämiseen kaikilta halukkailta.
Annas lähteitä, joissa kerrotaan katkaisuhoidon hoidon tehokkuudesta? Katkaisuhoidoissa käy vuodesta toiseen samat ihmiset, kymmeniä ja kymmeniä kertoja, ilman, että käyttö loppuu millään tai edes hetkeksi.
Silti on olemassa mahdollisuus. Jos narkkari ei sitä käytä, vaan päätyy ojan pohjalle tai linnaan, se on harmillista. Mutta mahdollisuus tulee olla, sillä on niitäkin, jotka ovat "hairahtuneet" aineisiin ja haluavat irti.
Niinhän minarkiassakin olisi.
Enemmän kustannuksia tulee jos huumeet laillistetaan ja iso osa porukasta on poissa työelämästä.
Narkkarit ovat nykyäänkin poissa työelämästä, joten mikä on olennainen muutos? Itse asiassa, jos narkkareiden koko elämä ei kuluisi rötöksiä tehdessä ja ainetta hankkiessa, he voisivat jopa tehdä töitä! Näinhän juttu meni 1900-luvun alussakin vielä, suurinosa käyttäjistä kävi normaalisti töissä!
Ostaisin kirjan. Maksaisinko koulunkäynnn? Terveydenhuollon? Koko tytön elän läpi? En. Siinä on ongelma.
Et sinä olisi ainoa, joka auttaisi. Siinä on ratkaisu.
Miksi minun tätä tarvitsee miettiä? Sinähän se olit, joka valitti suomalaisten olevan köyhiä. Olisitko mielummin köyhä Suomessa, kuin keskiuloinen Afrikassa? Minun mielestäni Suomessa menee ihan kivasti.
Suomessa menisi kivammin, jos olisi vapaa markkinatalous ja minarkia.
On aivan sama, millä ehdoilla maasta tuli diktatuuri, se on nyt diktatuuri, eikä enää demokratia. En kannata diktatuuria, kannatan demokratiaa (niillä pelisäännöillä joilla olen sen tuntenut koko ikäni).
Eli et sinällään kannata siis kansan enemmistön tahtoa, vaan jotain muuta? Mitä? Nyt alamme päästä eteenpäin.
Nimenomaan, sinä kannatat mitä tahansa valtiorakennelmaa ja sen sortoa ja ryöstöä ja muuta, kunhan se systeemi toimii ja tekee miten SINÄ HALUAT. Sinulle on siis yhdentekevää se, ovatko muut samaa mieltä, ryöstetäänkö, tapetaanko jne. muita vaiko ei, kunhan systeemi on sellainen kuin SINÄ haluat. Onpa hienot perustelut, ei voi muuta sanoa. Täysin itsekkäät siis.
No naulan kantaan.
Niinpä. Minä en.
Kannatat sinäkin minarkiaa, välittämättä siitä, ettei 99% suomalaisista kannata sitä. Sinäkin olet valmsi laillistamaan huumeet, vaikkei 99% suomalaisista kannata sitä. Kaikki on OK, kunhan systeemi on sellainen kuin SINÄ haluat. Täysin itsekkäät perustelut.
Ei, minun perusteluni ovat, että kunhan systeemi ei loukkaa yksilönvapautta, se on hyvä, riippumatta siitä, pidänkö minä siitä vaiko en.
Demokratia voi siis muuttua diktatuuriksi, mutta se ei ole silloin demokrataia. Samalla tavalla minarkia voi muuttua diktatuuriksi, mutta ei se ole enää minarkiaa.
Minarkia ei voi muuttua diktatuuriksi kuin sotilasvallankaappauksella. Minarkiassa ei ole mahdollista äänestää valtaan ketään tai muuttaa äänestyksillä lakeja niin, että diktatuuri legitimioidaan. Demokratia voidaan. Siinä on ISO ero. Minarkia kaikissa tilanteissa vastustaa diktatuuria eikä salli muuttuvansa sellaiseksi, täysin riippumatta siitä kannattaisiko diktatuuriin siirtymistä 1% vaiko 99,999% kansasta. Siinä ero.
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

Kröh, olkaa jo kunnolla
Marsalkka
Horatio Caine

Marsalkka kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
markja kirjoitti: Oho, empä ole tiennytkään että on. Nyt puhutaan siitä, että EI PITÄISI OLLA, koska se on mm. ihmisoikeuksien vastaista. Perustuslaista ja muusta semmoisesta pienestä ja mitättömästä nyt puhumattakaan.
Sijaitsevatko nämä ihmisoikeudet tällä hetkellä vasta jonkun yksittäisen ihmisen päässä?
Miten on?
Marsalkka
Horatio Caine

markja kirjoitti: Olet, koska uskot, että demokratia toimii, vaikkei se toimi kovinkaan hyvin ja esim. minarkia toimisi paremmin.
Mukava mielipide.
aoitora
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja aoitora »

markja kirjoitti:
No naulan kantaan.
Niinpä. Minä en.
No hyvä. Voitkin sitten varmaan jo lakata paatostamasta minarkiastasi, joka toimii ja tekee miten SINÄ haluat. Sinulle tuntuu olevan yhdentekevää se, ovatko muuta samaa mieltä, toimisiko systeemi käytännössä vai ei, jne. kunhan systeemi on sellainen kuin SINÄ haluat. Kuten joku jo aiemminkin totesi (mutta mikä ei paksunahkaisen trollin läpi netissä koskaan uppoa, kuten ei tämäkään viesti), ei sinullakaan ole päteviä perusteluita, vaan täysin itsekkäitä, ainakin tämän keskustelun kontekstissa.

Ja todellakin, voisitko ensin lopettaa itse ad-hominem ja olkinukke -argumenttivirheiden tekemisen, ennen kuin koko ajan osoittelet niitä (virheellisestikin) muiden argumentoinnissa. (Kyllä, trolli-mainintani yllä on ad-hominem, deletoi vain huomiosi siitä vastauksestasi sieltä ylempää, kun oletan, että kuten itse joskus kauan sitten lukioaikoina, et lue toisten kirjoituksia kokonaan ennen kuin alat niihin vastaamaan. (Kyllä, tuokin oli ad-hominem.) Itse olen aikoinani vauhkonnut mm. kommunismin ja nihilismin puolesta.)

Jotta edes vähän lähestyttäisiin taas keskustelun aihetta, niin Suomen rajoitettu sananvapaus on mielestäni siksi loistava, että markjakin saa henkkiutua ehdolle vaaleihin, ilman edes pelkoa siitä että häntä vietäisiin vankilaan tai muuten satutettaisiin. Lisäksi markjan tätä oikeutta suojelee se, että vaikka hän vähemmistöä edustaessaan ei välttämättä ole yhtä kestävä kuin yli tuhatkertainen enemmistö, katsotaan, ettei häntä vastaan saa "argumentoida" henkistä väkivaltaa käyttäen.

Henkistä väkivaltaa ei toki määrittele marka itse, vaan yhteisö, jossa elämme ja joka enää muutamaan sataan vuoteen, etenkään demokraattisen Suomen tasavallan aikana toistaiseksi ei ole katsonut parhaaksi saamelaisten kansanmurhaa, vaan nimenomaan markjan rajoitetun sananvapauden. Tokihan me tätä ennen veimme tämän maan väkivaltaisesti saamelaisilta, joita orjinakin pidimme.

Suoja henkistä väkivaltaa vastaan on myös suoja omalle sananvapaudelle. Minulle on ainakin helpompaa/rohkaisevampaa mennä puhumaan ihmisille, jotka eivät nauraa hykertele joillekin panetteluille, joita joku minun henkilööni osoittaa. Itse olen erinäisissä yhdistyksissä ja muissa paikoissa pyrkinyt nimenomaan rohkaisemaan arkoja ihmisiä esittämään mielipiteensä ja puolustamaan niitä vastaan, jotka rohkeampiluontoisina osaavat muotoilla sanansa niin, että se loukkaa pahasti muutenkin ujoa ihmistä ja saa muutkin nauramaan tälle. Siksi olen nytkin sitä mieltä, että Seppo Lehto on tuomittu aiheesta, joskin turhan ankarasti, etenkin suhteessa muista rikoksista annettaviin tuomioihin. Seppo Lehdolla on oikeus mielipiteisiinsä, mutta hän ei niiden esittämisensä varjolla saa henkisesti, eikä fyysisesti satuttaa muita ihmisiä, tai rohkaista muita idiootteja henkisesti tai fyysisesti satuttamaan muita ihmisiä. Jos tämä sallittaisiin, oltaisiin polulla, jonka historia on osoittanut sortavan demokratian fasismiin (ja varmaan nykyistä kauemmas minarkiasta).

Ihmisten sananvapaus on yksi niistä oikeuksista, joka voi rikkoa toisten ihmisten vastaavaa oikeutta vastaan. (Tyyppiesimerkki: Jos kaksi ihmistä huutaa "MÖLÖ MÖLÖ MÖLÖ MÖLÖ..!!!!" huoneessa koko ajan, kolme muuta ei pysty kertomaan mitään järkevää.)
Ihmistä etsimässä.
markja
Adrian Monk
Viesti:

aoitora kirjoitti:No hyvä. Voitkin sitten varmaan jo lakata paatostamasta minarkiastasi, joka toimii ja tekee miten SINÄ haluat.
Miksi sinun pitää vääristellä asioita? Minarkia ei ole kuin demokratia, jossa pakotetaan muita tekemään mitä kansan enemmistö haluaa. Minarkiassa kuka tahansa voi tehdä mitä vain ikinä haluaa, kunhan ei loukkaa toisten fyysistä koskemattomuutta tai omaisuuden suojaa.
Sinulle tuntuu olevan yhdentekevää se, ovatko muuta samaa mieltä, toimisiko systeemi käytännössä vai ei, jne.
Ei laisinkaan. Etkö ole lukenut yhtään mitä kirjoitin? Ymmärrätkö sellaisia käsitteitä kuin vapaa markkinatalous, hintainformaatio, kilpailu, jne.?
Jotta edes vähän lähestyttäisiin taas keskustelun aihetta, niin Suomen rajoitettu sananvapaus on mielestäni siksi loistava, että markjakin saa henkkiutua ehdolle vaaleihin, ilman edes pelkoa siitä että häntä vietäisiin vankilaan tai muuten satutettaisiin.
No mitäpä työnantaja pisti pihalle. Mutta mitäpä siitä, ei se sua kiinnosta, koska et kannata samoja asioita kuin mitä minä kannatan. Jos joku olisi pistetty pihalle, koska kannattaa samoja asioita kuin SINÄ kannatat, olisitkin varmaan vauhkoontunut "sorrosta" ja "sananvapauden loukkauksesta" ja "syrjinnästä". Justiinsa juu.
Lisäksi markjan tätä oikeutta suojelee se, että vaikka hän vähemmistöä edustaessaan ei välttämättä ole yhtä kestävä kuin yli tuhatkertainen enemmistö, katsotaan, ettei häntä vastaan saa "argumentoida" henkistä väkivaltaa käyttäen.
Hyvin pitkälti saa, koska olen VHM.
Suoja henkistä väkivaltaa vastaan on myös suoja omalle sananvapaudelle.
Orwellilaista käsitteidenvääristelyä. Sinusta sananvapauden rajoitukset ovat hyvä suoja sananvapaudelle. Sinusta ilmeisesti orjuus on hyvä suoja orjuutta vastaan, tappo hyvä suoja tappoa vastaan, jne. jne.
Minulle on ainakin helpompaa/rohkaisevampaa mennä puhumaan ihmisille, jotka eivät nauraa hykertele joillekin panetteluille, joita joku minun henkilööni osoittaa.
Se, että sinä et uskalla mennä puhumaan ihmisille suoraan asioista paremmin on SINUN henkilökohtainen ongelmasi, eikä mikään syy loukata muiden sananvapautta.
Itse olen erinäisissä yhdistyksissä ja muissa paikoissa pyrkinyt nimenomaan rohkaisemaan arkoja ihmisiä esittämään mielipiteensä ja puolustamaan niitä vastaan, jotka rohkeampiluontoisina osaavat muotoilla sanansa niin, että se loukkaa pahasti muutenkin ujoa ihmistä ja saa muutkin nauramaan tälle.
Toki hienoa, että rohkaiset ihmisiä keskustelemaan ja esittämään mielipiteitään. Mutta sananvapauteen ei kuulu se, että joku "ei saisi nauraa toiselle" tai että joku ei saisi lyödä ns. jauhoja suuhun toiselle. Päinvastoin. Juuri se kuuluu sananvapauteen, että joku voi sanoa ilkeästi ja tehdä sinut naurunalaiseksi. Sen kanssa pitää oppia elämään tai sitten myöntää, ettei kestä elämään sananvapauden kanssa ja muuttaa vaikkapa Saudi-Arabiaan.
Seppo Lehdolla on oikeus mielipiteisiinsä, mutta hän ei niiden esittämisensä varjolla saa henkisesti...satuttaa muita ihmisiä
Sinullakin on oikeus mielipiteisiisi, mutta sinä et saa niiden esittämisen varjolla henkisesti satuttaa minua. Sinä olet kirjoituksellasi satuttanut minua henkisesti. Nyt sinun pitäisi sitten kaiken logiikan mukaan mennä linnaan kuten Seppo Lehdonkin. Tajuatko?

eikä fyysisesti satuttaa muita ihmisiä, tai rohkaista muita idiootteja henkisesti tai fyysisesti satuttamaan muita ihmisiä.
Seppo ei ole ketään fyysisesti satuttanut kirjoituksillaan. Fyysisen väkivallan vakava uhka onkin asia erikseen.
Jos tämä sallittaisiin, oltaisiin polulla, jonka historia on osoittanut sortavan demokratian fasismiin (ja varmaan nykyistä kauemmas minarkiasta).
Päinvastoin, juurikin se, että ihmiset saavat vapaasti sanoa ilkeitäkin asioita, johtaa siihen, että demokratia ja sananvapaus on ja voi hyvin. Kun ihmisten oikeus sanoa mielipiteensä julki korvautuu oikeudella sanoa vain asioita tavoilla jotka kansan enemmistö pitää soveliaina, ei enää olla demokratiassa vaan fasismissa.
Ihmisten sananvapaus on yksi niistä oikeuksista, joka voi rikkoa toisten ihmisten vastaavaa oikeutta vastaan. (Tyyppiesimerkki: Jos kaksi ihmistä huutaa "MÖLÖ MÖLÖ MÖLÖ MÖLÖ..!!!!" huoneessa koko ajan, kolme muuta ei pysty kertomaan mitään järkevää.)
Lapsellinen esimerkki. Tuolla logiikalla kaikki äänen pitäminen julkisessa paikassa pitäisi kenen tahansa pyynnöstä kieltää, koska se "estää minua ja X:ää puhumasta keskenämme eli sananvapauttamme". Entäpäs kun kaksi tahoa kumpikin vaatii toista hiljentymään, koska häiritsevät toisiaan? Molemmat hiljentyvät? Entä jos torille tulee yksikin ihminen, hänen pitäisi voida siis vaientaa koko tori, koska hänen mielestään torin meteli häiritsee ja siten estää hänen sananvapauttaan peittämällä hänen ja hänen kaverinsa välistä keskustelua.

Halloo...

Julkisilla paikoilla (mitä ei tietenkään mielestäni pitäisi olla oikeastaan lainkaan, koska pitäisi olla vain yksityisomistusta) ja foorumeilla pitää vain sietää sitä, että joku voi sanoa mielipiteitään ja thats it. Yksityisessä tilassa onkin sitten eri asia, siellä omistaja päättökööt mitä sietää ja mitä ei ja millä perusteella.
Vastaa Viestiin