Kannattamani yhteiskuntajärjestelmä
Kannattamani yhteiskuntajärjestelmä
Ajattelin laittaa tämän pystyyn, kun asiasta on jo väännetty siellä ja täällä. Ikäänkuin ajattelemisen aiheeksi ja äänestettäväksikin.
Totalitarismissa yksityinen omistusoikeus on mitätöntä, valtio tai diktaattori tms. omistaa yleensä itse kaiken ja vapaa liiketoiminta on joko miltei täysin mahdotonta tai hyvin pitkälle reguloitua tai verotettua. Yksilönvapaus on mitätöntä, ihmisten elämä on hallinnon rautaisessa käskyssä kehdosta hautaan asti ja ihmisten henkilökohtaiseen elämäänkin valtio puuttuu tungettelevasti.
Vasemmistolaisuudessa yksityinen omistusoikeus on mitätöntä, valtio tai diktaattori tms. omistaa yleensä itse kaiken ja vapaa liiketoiminta on joko miltei täysin mahdotonta tai hyvin pitkälle reguloitua tai verotettua. Yksilönvapaus on korkealla, ihmiset voivat tehdä omassa elämässään valintoja, esimerkiksi käyttää päihteitä tai harrastaa seksiä varsin vapaasti, eikä valtio pääsääntöisesti puutu ihmisten välisiin henkilökohtaisiin asioihin juurikaan.
Oikeistolaisuudessa yksityinen omistusoikeus on korkealla tasolla, valtio ja yhteiskunta ei juurikaan puutu, säätele tai verota esimerkiksi yritystoimintaa. Yksilönvapaus on kuitenkin matalalla, ihmiset ovat esimerkiksi pakotettuja noudattamaan jotain "moraalikoodeja" (abortti on murha, alkoholi syntiä, jne.) ja valtio vahtii tiukasti kansalaistensa toimintaa ja urkkii heidän yksityiselämäänsä.
Liberalismissa yksityinen omistusoikeus on korkealla tasolla, valtio ja yhteiskunta ei juurikaan puutu, säätele tai verota esimerkiksi yritystoimintaa. Yksilönvapaus on korkealla, ihmiset voivat tehdä omassa elämässään valintoja, esimerkiksi käyttää päihteitä tai harrastaa seksiä varsin vapaasti, eikä valtio pääsääntöisesti puutu ihmisten välisiin henkilökohtaisiin asioihin juurikaan.
Anarkiassa valtiota tai yhteiskuntaa sellaisena kuin sen ymmärrämme, ei ole olemassakaan tai sen vaikutus on hyvin minimaalinen. Omistusoikeus ja yksilönvapaus ovat lähinnä sellaisia ja sillä tasolla miten nyt sattuvat kullakin paikalla olemaan, erot esimerkiksi korttelien välillä voivat olla huomattavia.
Totalitarismissa yksityinen omistusoikeus on mitätöntä, valtio tai diktaattori tms. omistaa yleensä itse kaiken ja vapaa liiketoiminta on joko miltei täysin mahdotonta tai hyvin pitkälle reguloitua tai verotettua. Yksilönvapaus on mitätöntä, ihmisten elämä on hallinnon rautaisessa käskyssä kehdosta hautaan asti ja ihmisten henkilökohtaiseen elämäänkin valtio puuttuu tungettelevasti.
Vasemmistolaisuudessa yksityinen omistusoikeus on mitätöntä, valtio tai diktaattori tms. omistaa yleensä itse kaiken ja vapaa liiketoiminta on joko miltei täysin mahdotonta tai hyvin pitkälle reguloitua tai verotettua. Yksilönvapaus on korkealla, ihmiset voivat tehdä omassa elämässään valintoja, esimerkiksi käyttää päihteitä tai harrastaa seksiä varsin vapaasti, eikä valtio pääsääntöisesti puutu ihmisten välisiin henkilökohtaisiin asioihin juurikaan.
Oikeistolaisuudessa yksityinen omistusoikeus on korkealla tasolla, valtio ja yhteiskunta ei juurikaan puutu, säätele tai verota esimerkiksi yritystoimintaa. Yksilönvapaus on kuitenkin matalalla, ihmiset ovat esimerkiksi pakotettuja noudattamaan jotain "moraalikoodeja" (abortti on murha, alkoholi syntiä, jne.) ja valtio vahtii tiukasti kansalaistensa toimintaa ja urkkii heidän yksityiselämäänsä.
Liberalismissa yksityinen omistusoikeus on korkealla tasolla, valtio ja yhteiskunta ei juurikaan puutu, säätele tai verota esimerkiksi yritystoimintaa. Yksilönvapaus on korkealla, ihmiset voivat tehdä omassa elämässään valintoja, esimerkiksi käyttää päihteitä tai harrastaa seksiä varsin vapaasti, eikä valtio pääsääntöisesti puutu ihmisten välisiin henkilökohtaisiin asioihin juurikaan.
Anarkiassa valtiota tai yhteiskuntaa sellaisena kuin sen ymmärrämme, ei ole olemassakaan tai sen vaikutus on hyvin minimaalinen. Omistusoikeus ja yksilönvapaus ovat lähinnä sellaisia ja sillä tasolla miten nyt sattuvat kullakin paikalla olemaan, erot esimerkiksi korttelien välillä voivat olla huomattavia.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
Re: Kannattamani yhteiskuntajärjestelmä
Mahdoton vastata tuohon gallupiin, koska näkemyksesi eri yhteiskunnista on mielestäni tyystin väärä - etenkin tuon vasemmistolaisen yksilönvapauden suhteen (sitäpaitsi käsittelet yksilönvapautta kovin kapeasti).markja kirjoitti:Ajattelin laittaa tämän pystyyn, kun asiasta on jo väännetty siellä ja täällä. Ikäänkuin ajattelemisen aiheeksi ja äänestettäväksikin.
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Hyvät on vaihtoehdot
Jätin vastaamatta, vaikka hetken aikaa tekikin mieli ruksia tuo "Anarkia" ihan ilkeyttäni...
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
-
Judge Dredd
- Hetty Wainthropp
Äänestin totalitarismia koska olen kyllästynyt tähän nykyiseen ja haluan vaihtelua. Yksilönvapaudet ovat muutenkin hieman yliarvostettuja. Kuria ja järjestystä ihmiset oikeasti haluavat. Suurin osa ihmisistä on liian tyhmiäkin ansaitakseen vapauden.
On vaikea katsoa, kun Stalin makaa vain murtuneena sohvalla.
"Ovatko suomalaiset pystyneet tekemään niin suuria tuhoja kunniakkaalle puna-armeijalle? Selittäkää minulle," vaatii Stalin.
"Ovatko suomalaiset pystyneet tekemään niin suuria tuhoja kunniakkaalle puna-armeijalle? Selittäkää minulle," vaatii Stalin.
Perustelut unohtu sulta.BK kirjoitti:Mahdoton vastata tuohon gallupiin, koska näkemyksesi eri yhteiskunnista on mielestäni tyystin väärä - etenkin tuon vasemmistolaisen yksilönvapauden suhteen (sitäpaitsi käsittelet yksilönvapautta kovin kapeasti).
Olen kieltämättä yllättynyt tuosta liberalismi ja anarkismi vaihtoehtojen suosiosta (vaikka vasta vähän jengiä on äänestänyt). Kuitenkin toisaalla olen saanut sen kuvan, että liberalismi on Suuri Saatana, jossa ei ole juuri mitään hyvää. Miksi näin? Voiko se johtua siitä, että jengillä on oikeasti helvetin vähän tietoa liberalismista, mutta kun asian vääntää yksinkertaisesti rautalankamallina, tieto uppoaakin perille ja jengi kannattaakin sitä?
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
Johtuiskohan siitä, että ne joita aihe ei kiinnosta äänestäävät ihan mitä tykkäävät, oli se sitten heidän mielestään miten hullu vaihtoehto tahansa...markja kirjoitti:Olen kieltämättä yllättynyt tuosta liberalismi ja anarkismi vaihtoehtojen suosiosta (vaikka vasta vähän jengiä on äänestänyt).
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Perusteluna on se, että vaikka sosialismissa hyväksyttäisiiin dokaaminen, "esiaviollinen" seksi ja abortti (eivät ole laittomia useimmissa kapitalistissakaan järjestelmissä), niin sosialismi ei ole yksilönvapautta.markja kirjoitti:Perustelut unohtu sulta.BK kirjoitti:Mahdoton vastata tuohon gallupiin, koska näkemyksesi eri yhteiskunnista on mielestäni tyystin väärä - etenkin tuon vasemmistolaisen yksilönvapauden suhteen (sitäpaitsi käsittelet yksilönvapautta kovin kapeasti).
Jo se, ettei sosialismissa ole elinkeinovapautta ja vapautta päättää itse rahojensa käytöstä poistaa yksilönvapauden - vaikka siis sinun määritelmässäsi taloudellinen puoli on eroteltu yksilön oikeuksista, mutta itse en näe sitä mitenkään erillisenä - kapitalismi ja sosialismi määritellään pitkälti juuri omistamisen kautta.
Ja oikeastaan en ole löytänyt esimerkkejä systeemistä, joka olisi sosialistinen, mutta ei totalitaarinen. No ehkä Ruotsi on osittain tällainen (näennäisesti toki markkinatalous), mutta et kai Markja pidä Ruotsia yksilönvapauden mallimaana, vaikka siellä saakin ryypätä, nussia (kunhan ei maksa siitä) ja tehdä abortin?
Hmm, vaihtoehdot ovat vähän hämmentävät.
Onko tuossa nyt siis vasemmistolaisuus yhtä kuin sosiaalidemokratia jossa tällä hetkellä eletään? Kommunismi mielestäni kuuluu totalitarismiin koska ei siinä yksilöllä juuri vapauksia ole.. (Ainakaan Neuvostoliitossa)
Onko tuossa nyt siis vasemmistolaisuus yhtä kuin sosiaalidemokratia jossa tällä hetkellä eletään? Kommunismi mielestäni kuuluu totalitarismiin koska ei siinä yksilöllä juuri vapauksia ole.. (Ainakaan Neuvostoliitossa)
Ihmisten on vaikeaa kuvitella liberalismia käytännössä, koska ajattelumme pohja on sosiaalidemokratia. Eli kun sanot, että verotus tulisi poistaa, sitä ajatellaan niin, että tästä olemassaolevasta yhteiskuntamallista poistetaan verotus.. no, lopputuloshan olisi kaaos, koska järjestelmän koko toiminta perustuu veronkantoon. Eli jotta voisi ymmärtää liberalismin idean, pitäisi ajatella koko yhteiskunta uusiksi. Olenko nyt yhtään oikeilla jäljillä?Voiko se johtua siitä, että jengillä on oikeasti helvetin vähän tietoa liberalismista, mutta kun asian vääntää yksinkertaisesti rautalankamallina, tieto uppoaakin perille ja jengi kannattaakin sitä?
-
Judge Dredd
- Hetty Wainthropp
TottaJudge Dredd kirjoitti:Suomalaiset ovat niin auktoriteettiuskovaisia, että eivät ansaitse parempaa yhteiskuntaa. Keppiä, keppiä!
-
Mike Manner
- Jessica Fletcher
#Sitä saa mitä tilaa". Itse me ollaan tästä maasta tälläinen tehty.Judge Dredd kirjoitti:Suomalaiset ovat niin auktoriteettiuskovaisia, että eivät ansaitse parempaa yhteiskuntaa. Keppiä, keppiä!