JasseHames kirjoitti: Su Elo 28, 2022 4:45 am
Bilekohu tuntuu nyt jotenkin oudolta siinä mielessä, että videoita ja kuvamateriaalia on pamahtanut julkisuuteen yhtäkkiä melkoinen määrä. Näyttää myös siltä, että Marinia on salakuvattu yökerhoissa suunnitelmallisesti ja vieläpä niin, etteivät muut ympärillä olleet ole huomanneet kuvaamista. Tiedustelupalvelun työntekijät ainakin osaavat tuollaisen homman, ja heillä on siihen varmasti myös tarkoituksenmukaisemmat välineet kuin tavalliset älypuhelimet. Tulee mieleen erittäin pienet kamerat esimerkiksi koruissa, silmälaseissa tms.
Enkä pidä ollenkaan mahdottomana sitä, että esimerkiksi FSB on onnistunut värväämään tuosta bailujengistä jonkun. Oikeastaan tuntuu hieman erikoiselta, jos se ei olisi onnistunut käyttämään hyväkseen tilannetta, jossa Suomen pääministeri on bilettänyt vuosia epämääräisen porukan kanssa. Paljon pahempaakin materiaalia voi olla olemassa, ja sitä voidaan käyttää kiristämiseen. Tämäkin tilanne on sitten sellainen, että haluammeko Suomella olevan pääministerin, jota FSB pystyy kiristämään. Toivottavasti näin ei kuitenkaan ole.
Tiedän kyllä jotain salakuvaamisesta, -nauhoittamisesta ja seuraamisesta.
Ihmisiltä on naurettavan helppo nappailla DNA-näytteitä, mutta taviksilla harvemmin on mahdollisuus niitä näytteitä hirveän helposti tutkituttaa ainakaan niin, ettei tutkimuksesta jäisi jälkiä jonnekin. Minun dna esimerkiksi on tutkittu, mutta koska en halunnut tavanomaisia kaupallisia dna-palveluita käyttää, oli tutkimuksen toteuttamisessa omat haasteensa. Toisaalta minun dna oli varmasti tutkittu jo aiemmin toisten ihmisten toimesta ennen kuin minä sen itse halusin tutkituttaa

Kerroin tämän lähinnä sen vuoksi, kun monikaan ei ajattele, että oma dna saattaa olla toisten tiedossa, vaikkei itse sitä olisikaan tutkituttanut.
Mutta huumeiden käyttöä tutkittaessa on olennaisempaa saada kohdehenkilöstä hius eikä mikä tahansa dna-näyte. Ihmiseltä irtoaa noin 50–150 hiusta päivässä, mikä on täysin normaalia. Harvemmin irtohiuksiin kuitenkaan kiinnitetään suurempaa huomiota. Jos haluaa saada joltain tietyltä ihmiseltä hiusnäytteen, hyviä metsästyspaikkoja ovat mm. narikka (päähineet, kaulahuivi, takin hartia-alue), hotellihuoneen petivaatteet, työtuolin selkämys, auton istuin, junaistuin, lentokoneen istuin, kampaamo ja tietysti myös siivoojilla on omat tärppinsä tähän lajiin. Joskus saattaa tulla väärien ihmisten näytteitä, vaikka olisi yritetty olla tarkkoja, mutta tutkimuksissa virheet yleensä paljastuvat ja uusia näytteitä saa hankkimalla. Joka tapauksessa, ymmärrätte varmaan, miten helppoa ja huomaamatonta on hiusnäytteitäkin hankkia. Toki kaljut ja sänkityylin käyttäjät ovat ongelma. Hiusnäytteiden labratestien tekemisiin ei kuitenkaan joka jonnella ole mahdollisuuksia, joten tämä tiedonhankinnan tapa ei ole kaikille tarjolla. Jos taas puhutaan tiedustelupalveluista, heillä kyllä osaamista ja varusteita on.
Pidän itsestään selvänä, että vaikutusvaltaisten ihmisten ja muidenkin kiinnostavien ihmisten hius- ja dna-näytteitä kerätään osana tiedustelutoimintaa. Kuten myös valo- ja videokuvamateriaalia.
Kiristäminen on tietojen hankinnasta seuraava ihan realistinen uhka. Sanna Marinia saatettaisiin ihan hyvin nyt tai myöhemmin kiristää itänaapurin suunnasta. Minua kuitenkin enemmän mietityttää se, miten hövelisti Sanna Marin
on jakanut Suomen rahoja länteen päin. Se ei oikein sovi yhteen itäisen kiristyksen kanssa. Mutta tietysti kiristäjiä voi olla useita ja eri suunnista. Jos Sannaa ei vielä ole kiristetty idän suunnasta, sen aika voi tietysti olla vielä edessäpäin...