Tyttö puukotettiin kuoliaaksi koripallokentällä Keravalla 2008

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Marsalkka kirjoitti:
Näin puutteellisilla tiedoilla ei todellakaan kannata diagnoosia tehdä.
Kiitos Marsalkka jälleen lyhyestä paljon puhuvasta kommentista :wink:
---------------------

http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/ ... /07/678323
mtv 3:

"Keravan puukotuksen tunnustanut mies on tarkentanut motiiviaan kuulusteluissa. Tutkinnanjohtaja Anssi Murto ei silti suostu kertomaan sitä ennen loppuviikkoa.

STT:n saamien tietojen mukaan 14-vuotiaan tytön lauantaisesta puukotuksesta vangittu 18-vuotias mies kertoi heti kiinni jäätyään poliisille, että syy hänen tekoonsa olisi ollut hoitoon pääsy.

- Olen aikaisemmin ilmoittanut, etten anna julkisuuteen sitä ensimmäistä motiivia, jonka epäilty on asiassa sanonut. Se on se syy, minkä takia motiivia on pidetty suhteellisen vähän aikaa piilossa, Murto sanoo.

Murron mukaan epäilty on sanonut poliisille hyvin jyrkästi jostakin asiasta heti kiinnioton jälkeen.

- Selvittelemme nyt, mitä hän on oikeasti tarkoittanut, Murto kertoo.

Murron mukaan mies ei ole kiinnioton jälkeen vaihtanut motiiviaan, mutta on tarkentanut alun perin sanomiaan asioita kuulusteluissa.

Poliisi pitää motiivia vahvana, sillä miehen oman kertoman lisäksi siihen on saatu vahvistusta myös muista lähteistä.
Nuorten tekemät henkirikokset harvinaisia

Poliisi on jo aiemmin kertonut epäilevänsä, että Keravan puukotuksesta vangitulla 18-vuotiaalla miehellä on ollut mielenterveysongelmia.

Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen tutkijan Martti Lehden mukaan noin joka kymmenes 15-21-vuotiaista surmaajista on mielisairas.

Lehden mukaan nuorten tekemät henkirikokset ovat yhä harvinaisia.

- 18-20-vuotiaiden tekemiä henkirikoksia on muutamia vuosittain, mutta ei niitä kymmeniä ole, Lehti sanoo.

Tyypillisesti nuorella henkirikoksentekijällä on oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen rikollisuustilannekatsauksen mukaan päihdeongelma. Lisäksi nuorten tekemiä henkirikoksia yhdistää aineellisen hyödyn tavoittelu.

Viime vuosikymmeninä joka neljäs nuoren tekemä henkirikos on liittynyt omaisuusrikokseen.

Savion puukotus ei näihin raameihin istu. Tutkinnanjohtajan mukaan poliisilla ei ole minkäänlaista viitettä siitä, että Savion puukotuksesta epäillyllä olisi päihdetaustaa. Hän ei myöskään ole vienyt uhrilleen kuuluneita tavaroita.

Murron mukaan epäilty on edelleen käyttäytynyt kuulusteluissa rauhallisesti. Mies on harkinnut tekoaan niin paljon, että on ymmärtänyt jäävänsä siitä todennäköisesti kiinni."
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

Kyllikki S kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
Näin puutteellisilla tiedoilla ei todellakaan kannata diagnoosia tehdä.
Kiitos Marsalkka jälleen lyhyestä paljon puhuvasta kommentista :wink:
---------------------

Poliisi on jo aiemmin kertonut epäilevänsä, että Keravan puukotuksesta vangitulla 18-vuotiaalla miehellä on ollut mielenterveysongelmia.
Ole hyvä vain!

Kyllähän me toki veikkailla voimme. Minä ihan villinä veikkaan, että tekijä kärsii melko vaikeista mielenterveysongelmista. Saapa nähdä. Oikein jännittää jo!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Mariacka kirjoitti:Voisiko taustalla olla pettymys/turhautuminen nuoriin naisiin? T
Onhan se päivänselvä että tuollainen epäsiisti 'mörökolli' ei ole ollut kovin suosittu nuorten naisten keskuudessa.

Ettei siinä mistään raiskausyritykseen viittavasta ole ollut kyse?
Murhan tunnusmerkistö on täyttynyt, tämä voi viitata teon suunitelmallisuuteen ja/tai siihen että mahdollisesti muutkin ovat olleet vaarassa, mutta myös siihen että tekijä on tehnyt surman erityisen julmalla tai raa'alla tavalla. Tekijä oli loukannut itsensä jonkun verran, joten on mahdollista että tekijä esim on myös potkinut tai lyönyt uhria puukotuksen lisäksi, tai on raahanut itse tätä pitkin kenttää :roll:
Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

^ No, perjantaina saamme vahvistuksen mahdollisesta motiivista. Siihen asti arvaillaan. Olofilla oli mielestäni hyviä ajatuksia tapaukseen liittyen. Tuskin yksi ainoa seikka ketään moisen hulluuden partaalle saattaa.
Marsalkka
Horatio Caine

Harriet Makepeace kirjoitti:
Murhan tunnusmerkistö on täyttynyt,
Eikö tästä päätä oikeus?
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Harriet Makepeace

Marsalkka kirjoitti:
Eikö tästä päätä oikeus?
Keravan surmaa siis tutkitaan murhana.
Marsalkka
Horatio Caine

Marsalkka kirjoitti:
Eikö tästä päätä oikeus?
Keravan surmaa siis tutkitaan murhana.
Sitähän minäkin.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Mariacka kirjoitti:Voisiko taustalla olla pettymys/turhautuminen nuoriin naisiin? T
Onhan se päivänselvä että tuollainen epäsiisti 'mörökolli' ei ole ollut kovin suosittu nuorten naisten keskuudessa.

Murhan tunnusmerkistö on täyttynyt, tämä voi viitata teon suunitelmallisuuteen ja/tai siihen että mahdollisesti muutkin ovat olleet vaarassa, mutta myös siihen että tekijä on tehnyt surman erityisen julmalla tai raa'alla tavalla. :roll:
Luulisin, että olisi ilmoitettu, mikäli olisi yritetty seksuaalista väkivaltaa tehdä. Kumpaan kallistut, aikaisemmin esittämääsi varhaiseläkkeen tavoitteluun vai raiskaukseen? :roll:
Paavo Arhinmäki on äijä!
Harriet Makepeace

loneliness kirjoitti:
Kumpaan kallistut, aikaisemmin esittämääsi varhaiseläkkeen tavoitteluun vai raiskaukseen? :roll:

Luulen että mitään ns järkevää motiivia ei ole.

Ehkä joku 'en pidä maanantaista'-tyyppinen selitys ehkä löytyy.
Hoidon saamattomuus ei ole minusta uskottava motiivi.
Zodiac
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Zodiac »

Ehkäpä kyseinen nuorimies teeskentelee latvakakkosta jotta pääsisi vähemmällä?
Maybrick
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Maybrick »

Kuvien nuori mies näyttää oikeasti ihan pihalla olevalta. Pystyneekö teeskentelemään mitään, epäilen. :(
Nothing is quite what it seems
esmes-
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja esmes- »

miks mulla on soinut "päivänsäde ja menninkäinen" päässä sunnuntaista asti..
"Jos jokaisen päivän kadoksissa olleen teinin perään laitettaisiin etsintäpartio, niin sillä saataisiin kyllä koko Suomi harrastamaan ulkoiluliikuntaa ympäri vuorokautisesti". -Sergei
Solmu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Solmu »

^ Hullun on helpompi näytellä viisasta, kuin viisaan hullua
On sanonut joku viisas.. vai oliko se sitten hullu?
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

Harriet Makepeace kirjoitti: Eli olin oikeassa - Sinulla ei ole mitään luotettavaa lähdettä väittämääsi, esität taas huhuja ja spekulaatiota faktana. Just.
Mariacka kirjoitti:Ensimmäisissä lehtiuutisoinneissa oli kerrottu tuo. En muista, oliko kyseessä IS, HS, Aamulehti vai mikä.
Harriet, alat kuulostamaan erehdyttävästi markjalta. Keep up the good work.
Maybrick kirjoitti:Kuvien nuori mies näyttää oikeasti ihan pihalla olevalta. Pystyneekö teeskentelemään mitään, epäilen. :(
Tästä olen ehdottomasti samaa mieltä, mutta uskon myös, että pojan oletettu motiivi on täysin tuulesta temmattu. On vain tehnyt mieli tappaa.
supernova
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja supernova »

Harriet Makepeace kirjoitti: Luulen että tutkinnallisistä syistä poliisi ei ole kertonut tätä julkisuuteen. Jos tytöllä olisi kännukkä mukana niin uskon että hän olisi soittanut apua. Hätäkeskuksesta olisi varmaan neuvottu olla liikumatta.
On todennäköistä että tekijä otti tytöltä kännykän pois, jos ei ottanut sitä mukaan niin ehkä heitti sen johonkin kauemmas.

En myöskään pidä uskottavia väitteitä joiden mukaan poliisi olisi ilmoittanut vanhemmille puhelimitse tytön kuolemasta, vasta noin tunti puukotuksen jälkeen.
Hankitaampa koripallo. Mennään pomputtelemaan sitä koriskentälle ja heitellään koreja ja donkkaillaan. Ei toimi. Täytyy hankkia myös vaatetus joka ei estä liikkumista. Tällaisessa itsekseen pomputtelussa ne vaatteen voisivat olla vaikka verkkarit.

Pomputellaan lisää. Ei toimi. Hmm... Jos vaikka pistäisi lompakon, avainnipun ja kännykän kentän nurkkaan kun paikalla ei muitakaan ole, niin eivät heiluisi taskussa.

Toimii.

Tulee paikalle nuori mies tai vanha teini. Päättää puukottaa. Eipä olisi uskonut että joku vaan tulee ja puukottaa. Vanha teini poistuu paikalta ja nuori teini huomaa että nyt ei mene vahvasti. Pois "kaltereiden takaa" ja jonnekin hälyttämään apua ennen kun se kusipäinen ja pelottava, ihan helvetin pelottava tässävaiheessa, vanha teini tulee takaisin.

Puhelin jää kentälle eikä nuori teini edes muista tai tajua sen kännyn päälle mitään. On muita ajatuksia päässä ja ne ajatukset kiertää paniikissa kehää.

Myöhemmin poliisi menee kentälle ja löytää sinne jääneen omaisuuden. Mukana on kännykkä. Kännykkä soi. Siinä ei välttämättä lue että isi soittaa.

(Vaikka mulle vanhemmat on aina olleet läheisiä, olen pienestä pitäen kutsunut isääni etunimellä. Mun kännykässä on itse asiassa faijan numero vanhempien entisen veneen nimellä, koska joskus aikoinaan vanhempien ainut matkapuhelin oli semmoinen hiukan öljykanisterilta näyttävä vekotin joka oli niin suuri ettei se olisi mahtunut kenenkään taskuun eikä edes käsilaukkuun.

Sattumoisin muuten tiedän että melko monilla nuorilla on kotiväen numerot puhelimessa siihen tapaan että niitä ei voi suoraan päätellä kotiväeksi. Jos vaikka sattuisi juomaan hiukan siideriä ja joku aikuinen tai vaikka poliisi tulisi paikalle ja saisi päähänsä soittaa kotiin.)

Poliisi on hiukan pihalla häntäkin järkyttäneestä tapauksesta ja ajattelee että soittajalla voi olla tietoa tapauksesta ja kenties soittaja on ihan suorastaan puukonheiluttaja itse. Poliisi vastaa. Kun ilmenee kuka on soittaja, poliisi ei voi muuta kuin kertoa tilanteen.

Onko tässä oletuksessa jotain mielestäsi mahdotonta tai edes epäuskottavaa???

Harriet Makepeace kirjoitti: Onhan se päivänselvä että tuollainen epäsiisti 'mörökolli' ei ole ollut kovin suosittu nuorten naisten keskuudessa.

Murhan tunnusmerkistö on täyttynyt, tämä voi viitata teon suunitelmallisuuteen ja/tai siihen että mahdollisesti muutkin ovat olleet vaarassa, mutta myös siihen että tekijä on tehnyt surman erityisen julmalla tai raa'alla tavalla. Tekijä oli loukannut itsensä jonkun verran, joten on mahdollista että tekijä esim on myös potkinut tai lyönyt uhria puukotuksen lisäksi, tai on raahanut itse tätä pitkin kenttää :roll:
Se että nuori muuttuu epäsiistiksi mörökölliksi, kuten häntä kuvaat, on seikka johon johtavat monet syyt. Esim. muiden syrjiminen josta syystä syrjäytynyt. Tämä tuottanut mielenterveysongelmia jotka ovat voineet olla piileviä kunnes syrjäytyminen ne laukaisee.

Kotioloista ei ole mitään tietoa. Sieltäkin on voinut tulla syytä omaan kuoreensa käpertymiseen.

Sitä paitsi ei tuo mun mielestä mikään mörökölli ollut. Ikäistään vanhemman näköinen tosin mutta kuten täällä on jo huomautettu, oikeuteen ei mennä vangitsemisen jälkeen minkään meikkaajan kautta. Pesutkin ovat saattaneet jäädä väliin. Päässä on pyörinyt muuta tärkeämpää kuin hygienia.

Sitä paitsi vanha teini on tiennyt varmasti jo pitkän aikaa ettei ole suosittu naisten keskuudessa.

Ei ole tullut esille mitään joka tukisi raiskausteoriaa. Sen sijaan koripallohäkki lienee paikka jossa ei ole kummasti näkösuojassa. Eikös ne raiskaajat normaalisti liikuskele pusikoissa?

Toistaiseksi on kerrottu että murhan tunnusmerkit todennäköisesti täyttyy jos vanha teini on jo usean päivän ajan etsinyt surmattavaa. Silloin se ei ole hetken mielijohteesta tehty teko. Ja muutaman päivän funtsittu teko täyttää murhan tunnusmerkistön, siitäkin huolimatta että uhri olisi sitten ihan satunnaisesti eli randomilla valittu sopiva eteen tullut kohde.
-----------------
Yleisesti:
Yhdessä kuvassa vanhalla teinillä on sormessa tuppu. Siinä on voinut olla esim. pahakin vamma nuoren teinin hampaista. Uskoisin että kun nuori teini, tai kuka hyvänsä, tajuaa että tässähän mua ollaan tappamassa, pyritään puolustautumaan kaikin keinoin. Niin sanotusti kynsin ja hampain.

Se että vanha teini on yrittänyt piilottaa jotain, joka ei ole vaatteet eikä poisheitetty tekoväline voisi viitata esim. siihen että on yritellyt piilottaa veristä sidemateriaalia - kun esim. puruvamma voi tuottaa kivuliaan ja paljonkin verta vuotavan haavan.
Viimeksi muokannut supernova, Ke Heinä 23, 2008 8:00 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin