Nuoren postinjakajanaisen murha Vantaan Myyrmäessä 17.11.2022

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
jolkuttelija
Remington Steele

Re: Nuoren postinjakajanaisen murha Vantaan Myyrmäessä 17.11.2022

Viesti Kirjoittaja jolkuttelija »

Saaris kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 2:51 pm Tuolta pystyy myös näkemään mistä päin Suomea hakuja on tehty. Enimmäkseen Uudeltamaalta, mutta silloin tällöin myös Pirkanmaalta. Muualta ei näyttänyt olevan hakuja. Nyt ihan mielenkiinnosta: Oliko uhrilla itsellään käyntejä Pirkanmaalla, sim mummo, kesäpaikka tms?
Minulla tuo bugittaa pahasti tuo mistä päin hakuja olisi tehty.. Välillä sinne ilmaantuu Pirkanmaa, kun muuttelee päiviä esim. 1.11-17.11. mutta kun ottaa koko kuukauden 1.-30.11. yhtäkkiä siellä onkin vain Uusimaa.. ja välillä herjaa ettei ole tarpeeksi dataa. Ota tuosta nyt selvää kuinka paikkaansa pitäviä..
IP-osoitehan saattaa näyttää sijainnin välillä myös ties minne. Jos olen esimerkiksi Pohjois-Suomessa 4g-verkosta kirjautunut Googleen, on tilillä saattanut näyttää, että aktiivinen sessio Pirkanmaalta tms.
Inanna
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Inanna »

jolkuttelija kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 1:50 pm
https://trends.google.com/trends/?geo=FI
En tiedä näkeekö mitään tämän tarkempaa, mutta kyllä uhrin nimellä on etsitty kesällä ja syksyllä.

Edit: Mielenkiintoinen huomio: Uhrin nimellä on 63 hakukertaa 16.11. :idea:
Edit: Vai mitenkähän tarkkaan tuo Google Trends näyttää, nyt kun laittaa aikajanaksi 1.11.-17.11. kertookin, että 15.11. etsitty 85 kertaa ja 9.11. 58 kertaa jne.
Erittäin loistava havainto tämä ! Kerrassaan. Testasin omalla nimellä tuota ja viimeisen kuukauden ajalta antoi kaksi hakupiikkiä, joille on aivan luonnollinen syy. Eli kyllä, muuten on aivan vähäistä ollut haku, mutta olin puhujana tilaisuudessa ja itsenäisyyspäivänä isohkossa tilaisuudessa, molemmat aiheuttivat nimellä näköjään hakua. Muuten vähäistä.

Uskaltaisin sanoa, että uhria on joku googlettanut / hakenut aika runsaastikin.
jolkuttelija
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja jolkuttelija »

Inanna kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 3:05 pm Erittäin loistava havainto tämä ! Kerrassaan. Testasin omalla nimellä tuota ja viimeisen kuukauden ajalta antoi kaksi hakupiikkiä, joille on aivan luonnollinen syy. Eli kyllä, muuten on aivan vähäistä ollut haku, mutta olin puhujana tilaisuudessa ja itsenäisyyspäivänä isohkossa tilaisuudessa, molemmat aiheuttivat nimellä näköjään hakua. Muuten vähäistä.

Leikin hieman lisää tuolla verrokkiominaisuudella. Uhrin nimi vs. Roope Salminen (eli jonku kohtuullisen mediaseksikkään julkkiksen heitin sinne). 1.11.-18.11. uhrin nimellä etsitty noin puolet siitä mitä Salmista eli väittäisin poikkeuksellisen monta kertaa tavalliseksi tallaajaksi.

Kyllä mä alan olla sillä linjoilla, että joku muukin on uhrista yrittänyt kaivaa tietoa ennen tekoa kuin uhri itse.
Viimeksi muokannut jolkuttelija, Ma Joulu 12, 2022 3:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jasonnn
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Jasonnn »

Inanna kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 3:05 pm
En tiedä näkeekö mitään tämän tarkempaa, mutta kyllä uhrin nimellä on etsitty kesällä ja syksyllä.

Edit: Vai mitenkähän tarkkaan tuo Google Trends näyttää, nyt kun laittaa aikajanaksi 1.11.-17.11. kertookin, että 15.11. etsitty 85 kertaa ja 9.11. 58 kertaa jne.
Erittäin loistava havainto tämä ! Kerrassaan. Testasin omalla nimellä tuota ja viimeisen kuukauden ajalta antoi kaksi hakupiikkiä, joille on aivan luonnollinen syy. Eli kyllä, muuten on aivan vähäistä ollut haku, mutta olin puhujana tilaisuudessa ja itsenäisyyspäivänä isohkossa tilaisuudessa, molemmat aiheuttivat nimellä näköjään hakua. Muuten vähäistä.

Pitäiskö tuosta vinkata poliisia? Heillä olisi varmasti keinoja tutkia tuota tarkemmin?
Twinturbo
Alokas

Viesti Kirjoittaja Twinturbo »

Onko joku käynyt tutkimassa mahdollisten pakoreittien kamera määrää? Siis että onko niitä yhtään jos vähän edes tietää mihin suuntaan on menossa. Näkisin paikalta olevan erinomaiset mahdollisuudet liueta esim. alikulkujen kautta hyvin nopeasti radan toiselle puolelle josta pääsee kaivokselan suuntaan tai vaikka haltiantien viereiselle metsätielle.
Pantteri
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Pantteri »

Oli kyllä joo mielenkiintoinen huomio tämä Google Trends. Itsekkin joskus aiemmin tullut palvelua käytettyä, mutta eipä ole aikaisemmin tullut mieleen näissä asiayhteyksissä. Nyt kun tuota itsekkin rupesin tutkimaan niin tosiaan osuu kyllä silmään nuo 15.11 hakutulokset eli vain vajaa 2 päivää ennen surmaa.

Lisäksi kun nyt tein vähän lisähakuja niin uhrin nimi + perään tämä opinnäytetyön konteksti, niin taas tulee hakutuloksia... Tämä on ollut erityisen suosittu hakutulos 14.11... mielenkiintoista kyllä. Hain myös esimerkiksi "Myyrmäentie", mutta tässä hakutulokset eivät vaikuta poikkeavilta, muuten kuin vasta sen jälkeen kun teko tuli julkisuuteen. Varmasti on muitakin hakusanoja, joita voisi testailla samaan tyyliin, yrittää löytää poikkeavaisuuksia. Mielenkiintoista sinänsä myös, että Pirkanmaa alueena vaikuttaisi olevan kärjessä hakutuloksissa liittyen uhrin nimeen viimeisen 30 päivän aikana. Muuten näyttäisi, että Uusimaa alueella haettu eniten.
Viimeksi muokannut Pantteri, Ma Joulu 12, 2022 4:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ted_Kaczynski
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Ted_Kaczynski »

On kyllä todella kiinnostava huomio tämä googletusjuttu. Pisteet sille, joka älysi tämmöisen katsoa. Voisi kuvitella, että tässä ehkä olisi ensimmäinen varteenotettava vaihtoehto saada joku epäilty kiinni, jos jotkut it-velhot kykenee selvittämään, mistä päin googlehaut on tehty. Silloin teko selvästi viittaisi suunnitelmallisuuteen.
Saaris
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Saaris »

Pantteri kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 4:13 pm Oli kyllä joo mielenkiintoinen huomio tämä Google Trends. Itsekkin joskus aiemmin tullut palvelua käytettyä, mutta eipä ole aikaisemmin tullut mieleen näissä asiayhteyksissä. Nyt kun tuota itsekkin rupesin tutkimaan niin tosiaan osuu kyllä silmään nuo 15.11 hakutulokset eli vain vajaa 2 päivää ennen surmaa.

Lisäksi kun nyt tein vähän lisähakuja niin uhrin nimi + perään tämä opinnäytetyön konteksti, niin taas tulee hakutuloksia... Tämä on ollut erityisen suosittu hakutulos 14.11... mielenkiintoista kyllä. Hain myös esimerkiksi "Myyrmäentie", mutta tässä hakutulokset eivät vaikuta poikkeavilta, muuten kuin vasta sen jälkeen kun teko tuli julkisuuteen. Varmasti on muitakin hakusanoja, joita voisi testailla samaan tyyliin, yrittää löytää poikkeavaisuuksia. Mielenkiintoista sinänsä myös, että Pirkanmaa alueena vaikuttaisi olevan kärjessä hakutuloksissa liittyen uhrin nimeen.
Kun käytin hakuja uhrin nimi osoite ja uhrin nimi työ niin ei löytynyt mitään, mutta kun hain sanoilla uhrin nimi amino sain useita tuloksia. Eli haut liittyvät joko tuohon alustaan tai sitten hänen lopputyöhönsä.
EDIT: Ei ehkä lopputyöhön koska näitä nimi + amino hakuja löytyy monen vuoden takaa.
Inanna
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Inanna »

Pelkällä nimellä, hakupiikki osuu juuri 16.11.2022. Myös tammikuun 16. on vastaavanlainen piikki.
Kyllä se vahvasti vaikuttaa, että tekoa edeltävänä päivänä on hänen nimellään hakuja tehty.

Voi olla sattumaa tai itse haki kymmeniä ja kymmeniä kertoja itseään. Sattumien suma koko juttu.
Pantteri
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Pantteri »

Saaris kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 4:30 pm
Pantteri kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 4:13 pm Oli kyllä joo mielenkiintoinen huomio tämä Google Trends. Itsekkin joskus aiemmin tullut palvelua käytettyä, mutta eipä ole aikaisemmin tullut mieleen näissä asiayhteyksissä. Nyt kun tuota itsekkin rupesin tutkimaan niin tosiaan osuu kyllä silmään nuo 15.11 hakutulokset eli vain vajaa 2 päivää ennen surmaa.

Lisäksi kun nyt tein vähän lisähakuja niin uhrin nimi + perään tämä opinnäytetyön konteksti, niin taas tulee hakutuloksia... Tämä on ollut erityisen suosittu hakutulos 14.11... mielenkiintoista kyllä. Hain myös esimerkiksi "Myyrmäentie", mutta tässä hakutulokset eivät vaikuta poikkeavilta, muuten kuin vasta sen jälkeen kun teko tuli julkisuuteen. Varmasti on muitakin hakusanoja, joita voisi testailla samaan tyyliin, yrittää löytää poikkeavaisuuksia. Mielenkiintoista sinänsä myös, että Pirkanmaa alueena vaikuttaisi olevan kärjessä hakutuloksissa liittyen uhrin nimeen.
Kun käytin hakuja uhrin nimi osoite ja uhrin nimi työ niin ei löytynyt mitään, mutta kun hain sanoilla uhrin nimi amino sain useita tuloksia. Eli haut liittyvät joko tuohon alustaan tai sitten hänen lopputyöhönsä.
EDIT: Ei ehkä lopputyöhön koska näitä nimi + amino hakuja löytyy monen vuoden takaa.
Jep, uhrin nimi + opinnäytetyön, niin hakuja löytyy harvinaisen paljon juurikin 14.11. Toki voi olla, että uhri on itse hakenut tätä, jos on jostain syystä kokenut, että tämä oppari pitää nyt poistaa, kysymys kuuluu tällöin miksi näin? Ja jos hakuja on sen sijaan tehnyt joku muu kuin uhri, heräävät samanlaiset kysymysmerkit, että miksi joku hakee tätä työtä, ja sattumalta juuri päiviä ennen surmaa.
MissMallard
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

jolkuttelija kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 2:17 pm Määriä tuolta ei tosiaan saa, mutta kertoo ainakin sen, että niitä hakuja on tehty koko nimellä.

Näyttökuva 2022-12-12 141109.jpg
Tuolla pystyy myös vertailemaan hakutermejä toiseen. Mielenkiinnon vuoksi vertasin omaan nimeen tuona aikana tehtyjä hakuja, ja niitä ei ollut yhtään (uhrin kuvaaja sininen, oma punainen). Nimeni on kuitenkin yleisempi kuin uhrin, tiedän Suomessa olevan ainakin 7-8 samannimistä henkilöä joista yksi toiminut ihan kaupunginjohtajanakin. Pidän erittäin mielenkiintoisena, että nimeä, jota pidetään harvinaisena googletellaan reilusti enemmän kuin yleisempää nimeä.

Yksi selitys voisi olla, jos uhrin tiedot ovat vuotaneet Vastaamo-tapauksessa ja siksi hän on halunnut alkaa poistamaan itseensä liittyviä asioita internetistä opinnäytetyö mukaanlukien ja netissä leviteltyjä nimiä pomppaa tuonne Trendsin tilastoihin. Tämä tosiaan vain spekulointia.
Mulle jäi tämä Vastaamo nyt jostain syystä kummittelemaan kun toit sen vaan tuossa esiin ihan täytenä spekulaationa.

Uhri ei liity välttämättä Vastaamo-keissiin millään tavalla ja tämä on kaukaa haettua tämäkin. Mutta tsekkaisin vielä tuon poliisien toimesta että olisiko mahdollista että tästä uhrista on vuotanut jotakin arkaluontoista tietoa nettiin esim. tuon Vastaamo-casen yhteydessä. Valitettavasti Dark Webit ei allekirjoittaneelta suju että pystyykö sellaista sieltä käydä tsekkaamassa itse tms. En ainakaan suosittele että kukaan lähtee sinne surffaamaan jos sieltä enää mitään löytyykään. Ajattelin että jos on saanut stalkkerin jotenkin tuon Vastaamo-keissin kautta. Mutta erittäin kaukaa haettua sellainenkin kuten todettua. Pahoittelut jo etukäteen! Tämä on vain sitä ihan pikkuruisten kivien kääntelyä.
Hortoilija
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Hortoilija »

MissMallard kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 1:56 pm
Onics kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 1:35 pm Ihan näin villinä korttina, onko mahdollista kaivaa Googlesta yleistä hakuhistoriaa uhrin nimellä, jossa näkyy minä päivinä ja kuinka usein tuota on tehty? Nyt sitä on tietenkin haettu varmasti satoja tai tuhansia kertoja, mutta entäpä ennen murhaa. Toki se ei kerro suoraan mitään ja hakijana voi olla vaikkapa työnantaja, mutta tämäkin seikka voisi tarjota yhden kulman lisää jos ajatellaan että tekijä tunsi uhrinsa...

Toihan oli hieno, thanks! Ja hieno huomio tuo 16.11!
Sitä vaan että voiko noihin hakukertoihin sisältyä uhrin omat haut omasta nimestään. Jos on halunnut selvittää mitä sieltä Googlesta itsestä löytyy ja sitten mahdollisesti lähteä niitä poistamaan tms.
Tulin tänne vain komppaamaan että todella hyvä idea tässä ! Poliisin kannattaa tätä ehdottomasti seurata, ellei näin ole jo tehty. Tavistallaajille nuo sijainnit voivat olla tosiaan mitä sattuu, mutta Googlella on aika tarkat lokit asioista jotka viranomainen pystyy saamaan. Tämä voi itse asiassa olla se keino millä tekijän jäljille päästään.

Aplodien paikka ! :wink:
"Lohduttaudu sillä, että asiat voisivat aina olla vielä huonommin - voisit olla pottukoiran lapsi."
Saaris
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Saaris »

Googlettamalla sanoja amino sekä moderaattori sain esille seuraavan aminon viestin. Ei ole ilmeisesti uhrin kirjoittama (profiilissa lukee "porilaine") mutta kertoo jotakin aminossa moderaattorina olemisesta:

https://aminoapps.com/c/suomi/page/blog ... ZED46gJQvj

"Haluun hakata päätä seinään…
Author's Avatar
Lᴇɪᴘᴀ̈ ᴍᴜᴍᴍᴏ :bread: #Mummo
10/28/21
Oon tällä hetkellä (taas vaihteeks) ainut moderaattori onlinessa movies & tv-aminos ja siel on taas paskamyrsky alkamassa.

Oon ollu sieltä koko kuukauden lomalla (pitäis olla Marraskuun alkuun asti), eikä mulla todellakaan riitä pääkopalta kapasiteettia toimia tuomarina siellä.

Oon siinä tilantees, et kohta meen ja potkin sen yhden sieltä ryhmächätistä ja blockaan sen (oon siit jo modien ryhmässä siitä hyypästä ilmottanu ja linkannu sen proffan).

Mut sit tiiän et tuun taas yheltä leaderilta saamaan paskaa niskaan, jos en mee ilmottamaan yksityisviestillä siitä potkinnasta sille potkitulle 🤷🏼‍♀."
Jasonnn
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Jasonnn »

Saaris kirjoitti: Ma Joulu 12, 2022 5:03 pm Googlettamalla sanoja amino sekä moderaattori sain esille seuraavan aminon viestin. Ei ole ilmeisesti uhrin kirjoittama (profiilissa lukee "porilaine") mutta kertoo jotakin aminossa moderaattorina olemisesta:

https://aminoapps.com/c/suomi/page/blog ... ZED46gJQvj

"Haluun hakata päätä seinään…
Author's Avatar
Lᴇɪᴘᴀ̈ ᴍᴜᴍᴍᴏ :bread: #Mummo
10/28/21
Oon tällä hetkellä (taas vaihteeks) ainut moderaattori onlinessa movies & tv-aminos ja siel on taas paskamyrsky alkamassa.

Oon ollu sieltä koko kuukauden lomalla (pitäis olla Marraskuun alkuun asti), eikä mulla todellakaan riitä pääkopalta kapasiteettia toimia tuomarina siellä.

Oon siinä tilantees, et kohta meen ja potkin sen yhden sieltä ryhmächätistä ja blockaan sen (oon siit jo modien ryhmässä siitä hyypästä ilmottanu ja linkannu sen proffan).

Mut sit tiiän et tuun taas yheltä leaderilta saamaan paskaa niskaan, jos en mee ilmottamaan yksityisviestillä siitä potkinnasta sille potkitulle 🤷🏼‍♀."
Itselle alkaa tuntuu että mahdollinen yhteys voi hyvinkin olla tuon netin kautta. Hieman nörtti vibat tuli uhrista.
Holomes
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja Holomes »

Tuo Google Trends oli kyllä hyvä huomio, josta kannattaa ehdottomasti vinkata poliisille ihan varmuuden vuoksi! Poliisi saa kyllä tarvittaessa apua Googlelta datan analysoinnissa rikosasioihin liittyen, ja ehkäpä Googlelta löytyy tarkempaa dataa myös siitä minkälaisilla hakulausekkeilla uhria on haettu Googlesta. Ehkä joku minfolainen it-guru osaa avata Google Trendsin toimintaa paremmin meillekin? Mietin voisiko poliisi saada esim. Facebookilta tai Instagramilta vastaavanlaisia hakutietoja, joiden avulla selviäisi mahdollisesti myös uhria hakeneet profiilit.

Itsekin leikin myös muutamalla hakusanalla. Mielenkiintoista on ettei esim. muita saman sukunimen uhrin kanssa omaavia henkilöitä ole Google Trendsin mukaan haettu (ehkä hakukertoja on oltava tietty minimimäärä, että ne nousevat näkyviin tilastoihin?).

Tuo vertailuominaisuus on myös kätevä, jonka avulla näkee mitkä hakulausekkeet osuvat samoille päiville.

Kokeilin hakea vertailuun pelkällä uhrin nimellä, ja niiden rinnalle "uhrin nimi Vantaa", "uhrin nimi Espoo", "uhrin nimi Helsinki", "uhrin nimi Amino", "Uhrin nimi Posti". Näistä hakupiikkejä tulee vain pelkällä uhrin nimellä, ja hakulausekkeilla "uhrin nimi Vantaa" ja "uhrin nimi Amino". Uhrin nimellä ja opinnäytetyön koko nimellä en saanut hakutuloksia.

Se mikä vähän kyllä herättää epäilyksiä Google Trendsin luotettavuudesta näiden hakutulosten suhteen on se, että se antaa "uhrin nimi Amino" haulle tuloksia jo lokakuulle 2004, vaikka kyseinen sovellus on julkaistu Wikipedian mukaan vasta 2016.
Vastaa Viestiin