Miten toi poikkeaa nykyisestä tilanteesta oikeusturvan kannalta?segregation forever kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 12:43 amAnonyyminä todistaminen ei kuulosta kovin hyvältä oikeusturvan kannalta. Ajatelkaapa tilannetta jossa olisitte ite syytettynä (vaikkapa syyttömänä) ja syyttäjä esittää kymmenen anonyymiä todistajaa todistamaan, että sinä olet tehnyt rikoksen.Sipi kirjoitti: To Joulu 15, 2022 9:28 pm
Valitettavasti koskaan enää en omalla nimelläni todista yhtään mitään rikosta tässä maassa. Se tuntuu todella pahalta sanoa ääneen, koska voin koska tahansa itse joutua rikoksen uhriksi tai joku läheisistäni, jolloin toivoisin jonkun olevan rohkea ja kertovan näkemästään.
Tästä syystä lakia pitäisi muuttaa ja anonyymi todistaminen pitäisi sallia vaikka kirjallisesti.
Poliisin nettivinkki ei ole luottamuksellinen
Re: Poliisin nettivinkki ei ole luottamuksellinen
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
-
hutkivajournalisti
- Adrian Monk
Siinäpä sinulle ihmettelemistä. En pidättäisi hengistystä sen suhteen, että asia avautuisi sinulle.meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:30 am
Miten toi poikkeaa nykyisestä tilanteesta oikeusturvan kannalta?
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
En pidättäisi minäkään. Jos asia avautuisi noin vain ilman apua, niin en tietenkään kyselisi.hutkivajournalisti kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:32 amSiinäpä sinulle ihmettelemistä. En pidättäisi hengistystä sen suhteen, että asia avautuisi sinulle.meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:30 am Miten toi poikkeaa nykyisestä tilanteesta oikeusturvan kannalta?
Jos kuvitellaan mielikuvituksellinen tilanne, että syyllistyisit liikennepakoon, niin miten sillä olisi oikeusturvasi kannalta merkitystä, että todistaako oikeudessa tilanteen yksityiskohdista todistaja tunnisteena esimerkiksi "as675" vai esimerkillä "rouva putsari"?
-
hutkivajournalisti
- Adrian Monk
Monenlaisia ongelmia syytetyn oikeusturvan kannalta. Lähtien ihan siitä, ettei puolustus tiedä onko tuollaista anonyymiä todistajaa edes olemassa,vai onko se syyttäjän keksimä mielikuvitushenkilö.meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:48 am
En pidättäisi minäkään. Jos asia avautuisi noin vain ilman apua, niin en tietenkään kyselisi.
Jos kuvitellaan mielikuvituksellinen tilanne, että syyllistyisit liikennepakoon, niin miten sillä olisi oikeusturvasi kannalta merkitystä, että todistaako oikeudessa tilanteen yksityiskohdista todistaja tunnisteena esimerkiksi "as675" vai esimerkillä "rouva putsari"?
Esim. tuossa gradussa asiaa lähestytään. https://lauda.ulapland.fi/bitstream/han ... sAllowed=y
Viimeksi muokannut hutkivajournalisti, Pe Joulu 16, 2022 1:57 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Olen kivenkova rasisti, sadisti ja fasisti. Siitä minä nautin. Sääli on sairautta.
-
hutkivajournalisti
- Adrian Monk
Lähde tuolle?meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 12:37 am
Ne on pikkunilkit, joihin roadmanitkin vielä toistaiseksi ainakin kuuluvat, jotka taviksiakin uhkaavat, ei Jr-porukat.
Eli yhä edelleen, ei mitään eroa.hutkivajournalisti kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:50 amMonenlaisia ongelmia syytetyn oikeusturvan kannalta. Lähtien ihan siitä, ettei puolustus tiedä onko tuollaista anonyymiä todistajaa edes olemassa,vai onko se syyttäjän keksimä mielikuvitushenkilö.
-
hutkivajournalisti
- Adrian Monk
Anonyymiä todistelua käytetään Suomessa kai vakavimmissa rikoksissa. Itselleni ei tule mieleeni yhtään juttua, jossa anonyymiä todistajaa olisi käytetty. Jos sinä et näe asiaa syytetyn oikeusturvan kannalta ongelmallisen, niin se oikeus sinulla on.meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:59 amEli yhä edelleen, ei mitään eroa.hutkivajournalisti kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 1:50 amMonenlaisia ongelmia syytetyn oikeusturvan kannalta. Lähtien ihan siitä, ettei puolustus tiedä onko tuollaista anonyymiä todistajaa edes olemassa,vai onko se syyttäjän keksimä mielikuvitushenkilö.
Voisitko kuitenkin esittää todisteesi tuolle väittämällesi.
Että pysyttäisiin ketjun aiheessa, eikä lähdettäisi jankaamaan ohi aiheen autistista jankkausta, niin todetaan, että nettivinkki poliisille kannattaa aina tehdä anonyyminä, jos ei halua todistajaksi, tai nettivinkin antajan henkilöllisyyden paljastuvan.meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 12:37 am
Ne on pikkunilkit, joihin roadmanitkin vielä toistaiseksi ainakin kuuluvat, jotka taviksiakin uhkaavat, ei Jr-porukat.
No totta, ei varmastikaan aivan sellaisenaan toimi. Mutta pointtina oli, että lainsäädäntöä on kehitettävä.segregation forever kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 12:43 am
Anonyyminä todistaminen ei kuulosta kovin hyvältä oikeusturvan kannalta. Ajatelkaapa tilannetta jossa olisitte ite syytettynä (vaikkapa syyttömänä) ja syyttäjä esittää kymmenen anonyymiä todistajaa todistamaan, että sinä olet tehnyt rikoksen.
-
hutkivajournalisti
- Adrian Monk
Poliisin nettivinkin voi tehdä anonyymisti. Sekä kannattaa käyttää Tor-selainta, tai VPN yhteyttä, mikäli haluaa säilyttää anonymiteettinsä.Sipi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 2:07 amNo totta, ei varmastikaan aivan sellaisenaan toimi. Mutta pointtina oli, että lainsäädäntöä on kehitettävä.segregation forever kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 12:43 am
Anonyyminä todistaminen ei kuulosta kovin hyvältä oikeusturvan kannalta. Ajatelkaapa tilannetta jossa olisitte ite syytettynä (vaikkapa syyttömänä) ja syyttäjä esittää kymmenen anonyymiä todistajaa todistamaan, että sinä olet tehnyt rikoksen.
En näe sellaista ongelmaa, jota ei olisi jo.hutkivajournalisti kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 2:01 amJos sinä et näe asiaa syytetyn oikeusturvan kannalta ongelmallisen, niin se oikeus sinulla on.
EnVoisitko kuitenkin esittää todisteesi tuolle väittämällesi
-
hutkivajournalisti
- Adrian Monk
Eli se oli sinun itse keksimäsi. Miksi sitten väität sitä totena?meitzi kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 2:14 amEnVoisitko kuitenkin esittää todisteesi tuolle väittämällesi
Nimettömänä todistamisessa täytyy vaakakuppeihin panna oikeudenkäynnin avoimuus ja todistajan turvallisuus. Kun puhutaan rikollisista ryhmittymistä, niiden toiminta perustuu pitkälti väkivallan uhalle, ja silloin todistajan turvallisuus kyllä ainakin itselläni painaa enemmän. Rikollisryhmät ovat itse luoneet tilanteen, jossa todistajan anonymiteetti on perusteltua.
-
hutkivajournalisti
- Adrian Monk
Tässä tapauksessa ei tainnut olla kyse järjestäytyneestä rikollisuudesta.Villeri kirjoitti: Pe Joulu 16, 2022 9:41 am Nimettömänä todistamisessa täytyy vaakakuppeihin panna oikeudenkäynnin avoimuus ja todistajan turvallisuus. Kun puhutaan rikollisista ryhmittymistä, niiden toiminta perustuu pitkälti väkivallan uhalle, ja silloin todistajan turvallisuus kyllä ainakin itselläni painaa enemmän. Rikollisryhmät ovat itse luoneet tilanteen, jossa todistajan anonymiteetti on perusteltua.
Re: Poliisinnetti vinkki ei ole luottamuksellinen
pitääkö vinkin antamiseen tunnistautua jotenkin? Ainakin ennen oli asemalla ja esimerkiksi joissain scandic-hotellien auloissa tietokoneita, joita pystyi käyttämään kuka vain. Asemalla sai kolikolla x minuuttia nettiaikaa ja hotelleissa oli ilmaisia koneita. Käykö poliisi katsomassa myöhemmin valvontakameranauhoja saadakseen selville, kuka oli tietokoneella? Itse en ainakaan menisi ikinä antamaan omia henkilötietojani rikokseen liittyvissä asioissa, jos ei ole pakko. Joskus 90-luvulla kirjoitin useita yleisönosastokirjoituksiakin täysin keksityllä nimellä, eikä tietoja koskaan tarkastettu.Murheli kirjoitti: To Joulu 15, 2022 9:15 amKRP ylläpitää tätä vinkki järjestelmää, ja jos olen oikein ymmärtänyt, niin ei se TOR verkkokaan niin anonyymi enää ole, kuin monet kuvittelevatsegregation forever kirjoitti: To Joulu 15, 2022 9:13 amMiten ne vähenevät, jos kiusantekijä on edes suunnilleen normaalijärkinen ja tekee nettivinkin nimettömänä tor-verkon kautta?Mind Over Matter kirjoitti: To Joulu 15, 2022 8:32 am Toki kääntöpuolikin on: kiusantekomielessä tehtävät ilmoitukset vähenevät, jos tällainen riski on tiedossa.
Itse olen laittanut vinkkejä VPN päällä. Tosin en siitä tiedä kai sekin voi olla silti selvitettävissä mutta ainakin nostaa kynnystä ettei ihan mitättömien juttujen takia aleta selvittämään lähettäjää.