No toivottavasti totesit sukulaiselle että tuollaiset tiedot pitäisi antaa poliisille, jotta he voisivat tätä kaveria vähän tarkemmin kuulustella.Katajanmarja kirjoitti: La Joulu 24, 2022 6:00 am Täällä kun ollut puhetta noista ig:stä ja snäpistä jne... Mä en oo missään vaiheessa uskonut, että Rasmus piilottelisi omaehtoisesti. Nyt kuitenkin kun näin yhtä sukulaisnuorta, ja kysäisin häneltä että tietääkö hän tästä Rasmuksesta mitään (ei asuta samalla paikkakunnalla mutta samoilla hoodeilla kuitenkin), niin tämä nuori sanoi, että hän ei itse tunne Rasmusta, mutta hänen kaveri tuntee ja tämä kaveri "tiesi kuulemma ainakin yhdessä vaiheessa, että missä Rasmus oli". Varmistin vielä, että ai nyt katoamisen aikaan ja vastasi myöntävästi. Enempää hän ei asiasta suostunut puhumaan. Voihan nämä huhut olla ihan vain just niitä huhuja, mutta mulle tuli fiilis että nuorison kesken valitsisi sellainen käsitys että Rasmus on "vain hatkaamassa"..
Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022
-
Yökyöpeli**
- Susikoski
Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022
-
angel_vm78
- Nikke Knatterton
Pohjanmaan poliisilaitoksen vihjenumeroon 0295 415 501 tai sähköpostilla osoitteeseen [email protected]Katajanmarja kirjoitti: La Joulu 24, 2022 6:00 am Täällä kun ollut puhetta noista ig:stä ja snäpistä jne... Mä en oo missään vaiheessa uskonut, että Rasmus piilottelisi omaehtoisesti. Nyt kuitenkin kun näin yhtä sukulaisnuorta, ja kysäisin häneltä että tietääkö hän tästä Rasmuksesta mitään (ei asuta samalla paikkakunnalla mutta samoilla hoodeilla kuitenkin), niin tämä nuori sanoi, että hän ei itse tunne Rasmusta, mutta hänen kaveri tuntee ja tämä kaveri "tiesi kuulemma ainakin yhdessä vaiheessa, että missä Rasmus oli". Varmistin vielä, että ai nyt katoamisen aikaan ja vastasi myöntävästi. Enempää hän ei asiasta suostunut puhumaan. Voihan nämä huhut olla ihan vain just niitä huhuja, mutta mulle tuli fiilis että nuorison kesken valitsisi sellainen käsitys että Rasmus on "vain hatkaamassa"..
-
Katajanmarja
- Alokas
Tottakai. Mutta ota nyt selvää sitten siitä kuinka nämä nuoret niitä vihjeitä poliisille antaa...Yökyöpeli** kirjoitti: La Joulu 24, 2022 6:21 amNo toivottavasti totesit sukulaiselle että tuollaiset tiedot pitäisi antaa poliisille, jotta he voisivat tätä kaveria vähän tarkemmin kuulustella.Katajanmarja kirjoitti: La Joulu 24, 2022 6:00 am Täällä kun ollut puhetta noista ig:stä ja snäpistä jne... Mä en oo missään vaiheessa uskonut, että Rasmus piilottelisi omaehtoisesti. Nyt kuitenkin kun näin yhtä sukulaisnuorta, ja kysäisin häneltä että tietääkö hän tästä Rasmuksesta mitään (ei asuta samalla paikkakunnalla mutta samoilla hoodeilla kuitenkin), niin tämä nuori sanoi, että hän ei itse tunne Rasmusta, mutta hänen kaveri tuntee ja tämä kaveri "tiesi kuulemma ainakin yhdessä vaiheessa, että missä Rasmus oli". Varmistin vielä, että ai nyt katoamisen aikaan ja vastasi myöntävästi. Enempää hän ei asiasta suostunut puhumaan. Voihan nämä huhut olla ihan vain just niitä huhuja, mutta mulle tuli fiilis että nuorison kesken valitsisi sellainen käsitys että Rasmus on "vain hatkaamassa"..
-
tuntematon68
- Aloitteleva Besserwisser
En usko et 16 v onnistuisi olemaan piilossa yli kuukauden, ilman et kukaan puhuu kellekkään. Mutta toivottavasti olen väärässä ja poika löytyy elävänä.
Selvitä itse tämän kaverin nimi ja ilmoita poliisille. On sitten poliisin vastuulla yrittää saada tietoja. Mun mielestä kaikki tämmöset pienetkin vinkit tulisi ilmoittaa poliisille. He tekevät sitten päätöksen tutkivatko tarkemmin. Joskus pienikin vihje voi johtaa isoihin tuloksiin.Katajanmarja kirjoitti: La Joulu 24, 2022 7:16 amTottakai. Mutta ota nyt selvää sitten siitä kuinka nämä nuoret niitä vihjeitä poliisille antaa...Yökyöpeli** kirjoitti: La Joulu 24, 2022 6:21 am
No toivottavasti totesit sukulaiselle että tuollaiset tiedot pitäisi antaa poliisille, jotta he voisivat tätä kaveria vähän tarkemmin kuulustella.
-
urpo-anneli
- Armas Tammelin
Mahdotonta kyseisessä tapauksessa, sanoisin; ei puhelinta/somea, murrosikä, kaverit, ehkä se tyttöystävä, isä, äiti, veljet.. ei mitään toivoa että kaverilla kestäisi pää piilotella, ellei sitten ole aineiden kanssa lähtenyt ihan lapasesta ja jossain (sukulaisen/tutun mökillä etc.?) tappaa aikaansa päihteillä eikä täten muista kaipaavansa puhelintaan/somea/kavereitaan jne. Sanoisin että viimeistään toisen viikon jälkeen kovapäisinkin teini luovuttaisi ja routa niinsanotusti ajaisi porsaan kotiin. Mitään selviytymistaitojahan tuollasella penikalla ei ole, eli lämpimässä pitäisi olla, ja tämän perusteella väittäisin että täytyisi ainakin jonkun ihmisen kanssa olla kontakti koska itse tuskin on mitään mökkiä vuokrannut - väärällä nimellä, pidemmäksi aikaa. Sati ostanut vaikka puoleksi vuodeksi nuudeleita ja energiajuomia.tuntematon68 kirjoitti: La Joulu 24, 2022 7:20 am En usko et 16 v onnistuisi olemaan piilossa yli kuukauden, ilman et kukaan puhuu kellekkään. Mutta toivottavasti olen väärässä ja poika löytyy elävänä.
Ja 5000e on sellanen raha että Rasmus lähtisi ainakin minun tapauksessa niskaperseotteella autoon ja laitokselle samantien hakemaan rahoja jos tietäisin missä piilottelisi.
Missäänhän ei ole sanottu etteikö Rasmuksella olisi puhelinta, somessakin ollut JOS tuo xdrasse on hänen tunnuksensa, tiedä mitä uusia on luonut.urpo-anneli kirjoitti: La Joulu 24, 2022 9:43 amMahdotonta kyseisessä tapauksessa, sanoisin; ei puhelinta/somea, murrosikä, kaverit, ehkä se tyttöystävä, isä, äiti, veljet.. ei mitään toivoa että kaverilla kestäisi pää piilotella, ellei sitten ole aineiden kanssa lähtenyt ihan lapasesta ja jossain (sukulaisen/tutun mökillä etc.?) tappaa aikaansa päihteillä eikä täten muista kaipaavansa puhelintaan/somea/kavereitaan jne. Sanoisin että viimeistään toisen viikon jälkeen kovapäisinkin teini luovuttaisi ja routa niinsanotusti ajaisi porsaan kotiin. Mitään selviytymistaitojahan tuollasella penikalla ei ole, eli lämpimässä pitäisi olla, ja tämän perusteella väittäisin että täytyisi ainakin jonkun ihmisen kanssa olla kontakti koska itse tuskin on mitään mökkiä vuokrannut - väärällä nimellä, pidemmäksi aikaa. Sati ostanut vaikka puoleksi vuodeksi nuudeleita ja energiajuomia.
Ja 5000e on sellanen raha että Rasmus lähtisi ainakin minun tapauksessa niskaperseotteella autoon ja laitokselle samantien hakemaan rahoja jos tietäisin missä piilottelisi.
Nuorilla on kyllä hyvin vahva uskollisuus kavereiden kesken, saati jos joku tyttökaveri vielä on niin voi jossain tapauksissa mennä perheenkin edelle kun vanhemmat ei tajua mitään ja ne kaverit on tyyliin ainoat jotka tajuaa, eli välttämättä ei 5000e ole raha jolla petettäisiin kaveri, vielä kun vanhempien "lupaama" raha jota ei välttämättä pidetä edes luotettavana että sen tosiaan saisi.
Ne kaverithan on elämä tuon ikäisenä.
Jos hengissä on, niin uskon että joku kaveri piilottelee.
-
tuntematon68
Nykyään petetään kaveri ilman syytäkin ja kun kyseessä on 5000€ niin ei varmasti löydy niin vahvaa ystävyyttä joka sen kestää. Elämän kokemuksesta olen lähes varma et kaikki ei ole kunnossa. Toki toivon olevani väärässä.
-
urpo-anneli
- Armas Tammelin
Ei nuoret osaa pitää turpaansa kiinni kovin pitkään, varsinkaan sellaset jotka käyttää päihteitä porukassa - aina on paikalla joku joka puhuu seuraavassa porukassa asiasta. Eikä ihmiset tyhmiä ole, jos joku Rasmuksen läheinen piilottelisi häntä, varmasti käytöksessään näkyisi muista poikkeava suhtautuminen esim. etsintöihin joka herättäisi kysymyksiä muissa ihmisissä, ja asiasta OIKEASTI huolestuneet ilmoittaisivat asiasta poliisille. Katoaminen olisi selvinnyt jo kk sitten jos joku häntä piilottelisi. Miksi olisi yhtäkkiä - päissään, baarista lennettyään, päättänyt piiloutua. Olisi joutunut sopimaan asiasta etukäteen koska puhelintahan hänellä ei ollut. Miksi olisi päättänyt piiloutua vähissä vaatteissa, jättäen 800e tililleen, keskellä yötä lennettyään baarista pihalle, yritettyään päissään lyödä poliisia?Nml84 kirjoitti: La Joulu 24, 2022 10:00 am Jos hengissä on, niin uskon että joku kaveri piilottelee.
Onko Rasmus kenties suunnitellut katoamistaan ja varautunut siihen jo useamman kuukauden, luoden täydellisen suunnitelman miten kadota jäljettömiin kuukausiksi? Tälle skenaariolle annan n. 0.00000001% mahdollisuuden. Loput prosentit menee suurinpiirtein puoliksi kännisen kuoleman ja huumeisiin liittyvän henkirikoksen välillä.
-
tuntematon68
Kyllä se näin on, olen samaa mieltä et huonosti on nyt käynyt Rasmukselle.
-
kauriinmetsästäjä
- Alokas
Mitenkä äiti ei ole tarkemmin seurannut poikansa tekemisiä vaikka on juuri ollut poliisin ja sossun kanssa tekemisissä pojan huume ja väkivaltakuvioista.
-
tuntematon68
Eivät vaan ole pystyneet enään vahtimaan poikaa koska on karannut mopo käsistä.
-
Amandalooni
- Olivia Benson
Voin sanoo 16v. äitinä, et seuraan kaikin mahdollisin tavoin. Silti en voi tietää kaikkea mitä vapaa-ajallaan tekee. Kotona kiltti, muualla käytös aivan eri, ja näistä kuullut jälkeenpäin. Oon koittanu rajottaa menoja, tai paikkoja, mut ite en oo pystynyt pitää pois niistä. Jos sul o keinot, miten 16v pidetään ruodus, ni kuuntelen mielelläni.kauriinmetsästäjä kirjoitti: La Joulu 24, 2022 12:32 pm Mitenkä äiti ei ole tarkemmin seurannut poikansa tekemisiä vaikka on juuri ollut poliisin ja sossun kanssa tekemisissä pojan huume ja väkivaltakuvioista.
-
urpo-anneli
- Armas Tammelin
Se on se kuuluisa JOKU ROTI - eli kuri.Amandalooni kirjoitti: La Joulu 24, 2022 2:03 pmVoin sanoo 16v. äitinä, et seuraan kaikin mahdollisin tavoin. Silti en voi tietää kaikkea mitä vapaa-ajallaan tekee. Kotona kiltti, muualla käytös aivan eri, ja näistä kuullut jälkeenpäin. Oon koittanu rajottaa menoja, tai paikkoja, mut ite en oo pystynyt pitää pois niistä. Jos sul o keinot, miten 16v pidetään ruodus, ni kuuntelen mielelläni.kauriinmetsästäjä kirjoitti: La Joulu 24, 2022 12:32 pm Mitenkä äiti ei ole tarkemmin seurannut poikansa tekemisiä vaikka on juuri ollut poliisin ja sossun kanssa tekemisissä pojan huume ja väkivaltakuvioista.
Isänä ainakin haen aina lapseni jos ovat jossain iltamyöhällä, koska en luota jokaiseen vastaantulijaan varsinkaan vkloppuiltaisin. Kertovat myös tasan tarkkaan missä ovat jos satun kysymään. Eivätkä he valita kun on kotiintuloaika ja Isä hakee. Nousee ainakin kynnys mihinkään viina- tai huumekokeiluihin, eikä tarvitse vanhempien menettää yöuniaan. Ei minun ole koskaan tarvinnu kytätä penskoja, ja ongelmilta on ainakin toistaiseksi vältytty.
Monella vain tuntuu olevan se asenne nykypäivänä että kuria ei tartte, ja on normaalia yläasteikäiselle juoda viinaa ja polttaa pilveä. Seuraksista saa joka päivä lukea lehdistä.
Täällä kun nyt kirjoittelee näitä kuria rakastavia ja yksityiskouluhuin pumpuliin kasvamaan pistäneitä... juuri näillä se kapina tulee vahvana kun aina on saanut esittää sitä kuuliasta kullanmurua... sitten mennäänkin lujaa kun mistään ei ole kokemusta ja muut vievät miten haluavat. Maailma on kova paikka ja siihen kannattaisi tottua jo nuorena. Ei millään pahalla. En nyt meinannut tuota viestiä yllä. Terve kuri ja kasvatus on ihan järkevää. Luottamus puolin ja toisin
Itse pystyin nuoruudessa kertomaan kaiken vanhemmilleni, jopa rankimmat jutut joita sattui harmittavasti olemaan. Ehkä hieman kaunistellen toki