Se tuottaa ainakin kaksi asiaa. Toinen on satojen miljardien dollarien vuotuinen liikevaihto maailmanlaajuisesti. Toinen on vaikutelma siitä, että hajonneille ja romahtaneille kansalaisille tehdään edes jotain. Ongelman ja ihmisten lakaisemista asiantuntemuksen maton alle.Downshifting kirjoitti: Ma Joulu 26, 2022 10:49 pm Tällä minulle toteamallasi perustelulla esitän, että koko psykiatrian koulutuslaitos lopetetaan koska siitä valmistuneet eivät tuota minkäänlaista lisäarvoa kenellekään.
Ihmiskunnan elossapysymiseen tarvitaan murto-osa sen jäsenten työpanoksesta. Joten sille, mikä on tässä mielessä ylimääräistä, pitää löytyä jotain käyttöä. Ja sitä ei löydy jos ei joku maksa siitä. Jota varten tarvitaan finanssitalous, joka luo rajattomasti rahaa sitä varten, että sen vastineena voidaan tuottaa ja ostaa informaatiota ja palveluita.
Asiat, joiden kanssa psykiatria kamppailee, kuten merkityksen ja hyväksynnän kokemukset, ovat tasoa ja laatua ystävyys ja rakkaus. Niiden tuottaminen, tunnetuista syistä, ei onnistu korkean koulutuksen pohjalta tai vieraan ammattilaisen toimesta eikä metodia noudattamalla.
Tämä ei oikein selkeyttänyt asiaa siksi, että sekaannus johtuu sanan 'ymmärtäminen' kahdesta eri merkityksestä. Se oikea ja ainoa tarvittava tarkoittaa, että älyllisellä tasolla erottaa toisistaan syyt, jotka tapahtuneeseen ovat vaikuttaneet, niistä syistä, jotka siihen eivät ole vaikuttaneet.Downshifting kirjoitti: Ma Joulu 26, 2022 10:53 pm Tekijän taustaa saa tuoda esille niin paljon kuin tietoa löytyy, toiminnan ymmärtäminen on täysin eri asia. Faktat faktoina, tunnepitoinen mielipiteiden esittäminen erikseen.
On myöhempi tulokas ja modernin ihmiskuvan seuraus, ynnä mielestäni aivan sinänsä puhdas erehdys, että ymmärtäminen ja hyväksyminen ovat merkityksiltään sulautuneet toisiinsa.
Olen siinä käsityksessä myös, että sellaista asiaa kuin "tuntea empatiaa" ei ole olemassa. Sana koostuu osista em + pathos ja tarkoittaa "laittaa tunteita sisään johonkin". Jos epäilty tulisi jonkun tämän keskustelun osallistujan luo ahdistuneena ja pyytäisi saada kertoa, miten hirveässä tilanteessa on ollut ja keskustelija suostuisi, niin tämä "toisen tunteiden kantaminen" on sitä 'empatiaa'.Downshifting kirjoitti: Ma Joulu 26, 2022 10:57 pm Ketju oli täynnä kommentteja, jossa todettin miten nyt tunnetaan empatiaa tekijää kohtaan, kun kävi ilmi, että tekijän äitikin ehkä on äskettäin kuollut ja isä on joku entinen dippainssi, nykyinen nisti ja mafiapomo ja siksi oli enemmän ok murhata vaimo.
Muussa tapauksessa se on sama kuin sanoisi, että "pitelen pystyssä tätä ilmaa mikä minulla on ympärilläni". Empatian moraalinen arvo tulee juuri siitä, että sillä pidellään psykkisesti pystyssä sellaista henkilöä, joka sitä tarvitsee. Se on siis työtä. Jos se tuntuu mieliteolta, niin on syytä epäillä, että "empaattisella" henkilöllä on jollain tavalla oma lehmä ojassa. "Voi, mitä se kamala poikaystävä taas teki? Oi joi, minäkin vihaan miehiä…"
Kun taas sym + pathos tarkoittaa "yhdessä kokemista". Joten jos voi kuvitella täysin kuvitteellisen tilanteen, että herttainen vaimo on kulissien takana hirviö ja lähestyvien juhlien aiheuttaman paineen vuoksi nalkutti epäillyn hermoraunioksi, joka sitten tarttui johonkin absurdiin esineeseen, joka sattui olemaan käden ulottuvilla ja huitaisi sillä, niin tämäkin voi tarkoittaa montaa asiaa.
Kukaan täällä ei tiedä, mitä epäilty tällä hetkellä kokee. Tai koki teon aikana tai kiinni jäädessään. Joten on mahdotonta "yhdessä kokea" hänen kanssaan mitään. Joten on mahdollista "yhdessä kokea" asioita vain kuvitteellisen skenaarion kanssa. Tässä tapauksessa sympatia, eli oletettujen samojen tunteiden kokeminen, on lähinnä tiedonhankinnan väline, siis tapa tehdä kysymyksiä skenaariosta, tai pelkkä sivutuote. Jos ihminen on yhtä kuin tunteensa, niin se tarkoittaisi, että täällä on tusinan verran kirjoittajia, jotka ovat tämän keskustelun seurauksena muuttuneet potentiaalisiksi tappajiksi.
Sellainen on kuitenkin henkisesti melko rajoittunutta, että luulee tunteilla sinänsä olevan moraalista arvoa tai että ne ovat sinänsä jonkin asian moraalinen mittari. Tunteet eivät myöskään anna enempää tietoa kuin niihin on laitettu, joten oikeastaan millään määrällä myötätuntoa epäiltyä kohtaan ei pitäisi olla mitään merkitystä. Pitäisi keskittyä siihen, ovatko tiedolliset syyt siihen tosia, mahdollisia, arvauksia vai epätosia ja kiinnittää vähemmän huomiota siihen, tunteeko asiasta paljon, vähän vai ei mitään.
Jos joku täällä itkee tyynynsä märäksi epäillyn vuoksi, niin silloin kannattaa vain kysyä, että mikä käsitys tilanteesta tähän on johtanut. Se käsitys on luultavasti jotenkin absurdi, hölmö ja liioiteltu, ja siinä on kaikki, millä on asiassa merkitystä. Sen käsityksen tilalle voi ehdottaa parempaa tai tarkempaa. Mutta jokainen tehköön tyynylleen ja kyynelilleen juuri niin kuin itse parhaaksi kokee.
Ongelma taitaa olla siinä, että jotkut ehdotetut tosiasiat saavat sellaiset henkilöt kokemaan myötätuntoa tekijää kohtaan, jotka eivät haluaisi sitä kokea. Joten he syyttävät omista tunteistaan näiden ehdotettujen tosiasioiden esittäjiä. Joku sanoo vaan, että "epäilty on saattanut olla ahtaalla" tai "epäillyllä on saattanut olla vaikeaa" ja joku toinen reagoi, että "aagh, inhottavaa, minä sulan lämmöstä häntä kohtaan, hirveää mitä olet mennyt tekemään minulle, ei tuollaisia saisi sanoa ääneen!"
Siis on ihmisiä, joita et saa saada tuntemaan jollain tavalla, koska heille se tunne tarkoittaa asian moraalista hyväksymistä. Tai he jopa tulkitsevat sen omaksi tahdokseen asiassa. He huomaavat haluavansa itse lyödä uhria jollain kättä pidemmällä ja tämä saa heidän minäkuvansa menemään aivan palasiksi. Heistä on tehty tappaja, tai tappaja on jollain tavalla salaa ja äkkiarvaamatta sujautettu sisään heihin Internetissä. Samalla tavalla kuin on ihmisiä, joita et saa auttaa älyllisesti ymmärtämään jotain, koska heillä älyllinen käsittäminen on sekaisin sekä tunnetason samaistumisen että moraalisen hyväksynnän kanssa.
Minulle tulee tästä siis vaikutelma, että tässä asiassa, jonka koet ongelmaksi, olet itse enemmän osa ongelmaa kuin ratkaisua.Downshifting kirjoitti: Ma Joulu 26, 2022 11:29 pm Ehkä hänestä jopa saadaan rakennettua joku hirveistä oloista noussut yli-ihminen, jolle annetakoon anteeksi uusperheen mereen ajaminen ja Alkosta varastaminen, kun selkeästi mielenterveys on ollut jo lääketieteen ylioppilaana heikompi kuin 15-vuotiaalla nobodylla.