Josko kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 9:21 pm
Mitä aikaisempaa viestiäni tarkoitat? Olen kirjoittanut tänne muutamana päivänä niin mahdoton viestejä, joten jos voisit vähän tarkentaa.
Korjaus.
Murhaturistin viesti, jota kommentoin
viestillä, johon sinä sitten
vastasit.
Toisaalta vastasit ikään kuin hänen puolestaan. Mutta toisaalta minun mielestäni asian ohi, vaikka Profiloija75
tykkäsikin vastauksestasi ja sitten esitti siitä
oman versionsa vastauksena siihen esittämääni
kritiikkiin. Johon vastasit näin:
Josko kirjoitti: Ke Joulu 28, 2022 9:12 pm
Ajattelen diagnostisten kriteereiden olevan psykiatrian sisällä. Ajattelen niiden kriteerien olevan alalla voimassa olevia sopimuksia ja tautiluokituksia. En ajattele ihmisten olevan yhtä kuin diagnoosinsa. Diagnooseja tarvitaan silloin kun ihmistä psykiatrisessa mielessä hoidetaan, mutta en ajattele että ihminen itse tarvitse diagnoosejaan. Saatika että toisten kanssaihmisten tulisi määritellä ihmista diagnooseilla. Hoitohenkilökunta on sitä varten. Ei diagnoosit ole mitenkään kiveen hakattuja syntymästä kuolemaan, eikä periydy. Ominaisuudet, ja omaksutut tavat niinkin, mutta ei diagnoosit.
Mutta tässäkään et vastannut siihen, mikä oli aiheena viestissäni murhaturistille. Tai annat ymmärtää, että psykiatrian diagnooseilla ei ole tekemistä todellisuuden kanssa, mutta et sano asiaa suoraan kumpaankaan suuntaan. Ei siis voida sanoa, että joku tietty käytös on narsistista tai narsistille tyypillistä tai vastaavasti psykoottista?
Jos diagnoosit ovat asioita todellisuudessa, siis että tietynlainen käytös on psykoottista tai narsistista, vaikka psykiatriaa ei olisi ikinä keksittykään, niin se taas on aivan eri asia kuin se, että ihminen "olisi yhtä kuin diagnoosinsa". Ihminen ei ole yhtä kuin käytöksensä jos ihmisen on mahdollista arvioida, tarkastella ja muuttaa käytöstään.
Diagnoosit joko ovat tai eivät ole tietoa todellisuudesta. Uskon, että arvioidakseen ja ymmärtääkseen käytöstään ja tehdäkseen sitä koskevia valintoja ihminen tarvitsee tietoa todellisuudsta. Jos diagnoosit ovat tietoa todellisuudesta, ihminen nimenomaan itse tarvitsee diagnoosejaan. Mutta jos niillä ei ole tekemistä todellisuuden kanssa, vaan ne ovat vain psykiatrian työkaluja, niin sitten niitä ei tietenkään tarvita todellisuuden ymmärtämiseen.
Jos diagnoosi kertoo todellisuudesta, niin silloin kukaan ei määrittele ketään diagnoosilla, vaan diagnoosin tarkoitus ja tehtävä on ainoastaan viitata asiaan todellisuudessa. Jos taas diagnoosi ei kerro todellisuudesta, niin silloin diagnoosin antaminen on ihmisen määrittelemistä todellisuuden vastaisesti tai todellisuudesta riippumattomalla tavalla.
Minua on kiinnostanut tämän keskustelun alusta asti se, kun epäiltyä on luonnehdittu milloin narsistiseksi, psykoottiseksi tai psykopaatiksi, että missä merkityksessä tällainen luonnehdinta tehdään? Onko se niin kuin itse ajattelen, että a) se on rajoitetusta tiedosta tehty, toivottavasti varovainen ja varmasti epävirallinen päätelmä, joka kuitenkin perustuu siihen rajattuun tietoon? Siis että tarpeeksi perehtynyt ja sivistynyt kansalainen tunnistaa, vaikka kreikkalaisen mytologian perusteella, minkälainen hahmo oli Narkissos ja mitä myytin on tarkoitus opettaa?
Vai onko se b) pelkkä nimitys henkilölle, jota ei arvosteta ja josta ei tykätä? Vai c) onko se osa jotain villiä fantasiaa tai tarinankerrontaa, jonkinlaista murhien fan fictionia, että tän yhden täytyy olla tosi kieron ja ovelan psykopaatin tekemä? Vai onko se d) jonkinlaista rituaalista kieltä, jolla korostetaan epäillyn vierautta ja toiseutta? Vai onko se e) jonkinlaista tapahtuneen asian sairausluonteen korostamista, että jotkut saavat monen asian summana flunssan ja toiset taas tappoon johtavan psyykkisen kriisin? Vai onko f) ihmisen psyyke jonkinlainen moderni, sekulaari uskonto, jossa psykiatria näyttelee pappissäädyn roolia? Ja tavallinen ihminen ei ikinä voi oppia ymmärtämään sitä tai nähdä sen sisään, koska se on a) valtavan vaativaa ja vaikeaa, b) salaisen vihkimyksen takana, c) kuolevaiselta kielletty tai d) kaikki tuulesta temmattu?
Tai:
—Diagnooseja käytetään välineenä…
—Kertovatko diagnoosit todellisuudesta?
—Diagnooseja käytetään välineenä…
—Kertovatko diagnoosit todellisuudesta?
Ja niin edelleen. Mutta sitten Inehmo
sanoi, että diagnoosit kertovat asioista, jotka ovat olemassa todellisuudessa.