Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
angel_vm78
Nikke Knatterton

Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022

Viesti Kirjoittaja angel_vm78 »

laplap kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 12:22 pm KiinnostunutTutkija, en minä tiedä onko poika elossa vai ei, eikä mulla siihen ole arvausta puoleen eikä toiseen. Mutta siihen otin ja otan kantaa että mitään ei pidä sulkea pois ja todeta selvitetyksi sillä perusteella, mitä pojan kaverit on vastanneet randomventovieraalle tyypille somessa. Ei, mitään ei ole selvitetty ja mitään ei ole ratkennut. Kaverit eivät välttämättä puhuneet totta kuten ei itse profiilin haltijakaan. Joka on siis sanojesi perusteella 18-vuotias eli vanhempi kuin kadonnut.

Kaikki on mahdollista. Jopa valehtelut aikuisille, jopa piilottelut pitkiä aikoja muiden nurkissa. Sen verran paljon on kokemusta hatkanuorista oman työn kautta monen vuoden ajalta.
Asiaa kirjoitit. Tämä on juurikin näin. Ei kannata niellä mitään selitystä purematta. Näissä katoamistapauksissa kaikki on mahdollista eikä mikään mahdotonta.

Erityisesti henkirikostapauksissa yritetään hämätä, peitellä, harhaan johtaa tai hidastaa tutkintaa. Tai kun uhri on hävitetty jäljettömiin.

Se mikä tuntuu lähipiiristä kadoksissa olevalta epänormaalilta käyttäytymiseltä niin yleensä se on sitä ja siinä kohtaa viimeistään hälytyskellot alkaa soida ja herää pelko, onko hengissä enää ja mitä on tapahtunut?
KiinnostunutTutkija

Viesti Kirjoittaja KiinnostunutTutkija »

laplap kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 12:22 pm KiinnostunutTutkija, en minä tiedä onko poika elossa vai ei, eikä mulla siihen ole arvausta puoleen eikä toiseen. Mutta siihen otin ja otan kantaa että mitään ei pidä sulkea pois ja todeta selvitetyksi sillä perusteella, mitä pojan kaverit on vastanneet randomventovieraalle tyypille somessa. Ei, mitään ei ole selvitetty ja mitään ei ole ratkennut. Kaverit eivät välttämättä puhuneet totta kuten ei itse profiilin haltijakaan. Joka on siis sanojesi perusteella 18-vuotias eli vanhempi kuin kadonnut.

Kaikki on mahdollista. Jopa valehtelut aikuisille, jopa piilottelut pitkiä aikoja muiden nurkissa. Sen verran paljon on kokemusta hatkanuorista oman työn kautta monen vuoden ajalta.

Senkus jatkat xdrassen seurailua huvin vuoksi ja turhaan. Siinä kohtaa kun rasmus löytyy joskus (todenäköisesti) ei elossa niin ehkä silloin sitten huomaat että hups. Olinpas väärässä. Harvemmin kuolleet kirjoittelee.

Ja rasmuksen kavereista on kyllä nähnyt että yrittää tosissaan auttaa ja kertoa mitä tietävät. Ovat kaverista oikeasti huolissaan. Olen myös ollut niin paljon nuorten kanssa tekemisissä että sen kyllä tunnistaa onko nopeasti keksitty vale vai oikeaa asiaa.

En jaksa tälläisestä asiasta täällä kinata. Sain vastauksia mitä täällä oli mietitty. Mutta näköjään turhaan yritän saada lisätietoja muista mietityttävistä asioista jos kaikki on sinun silmin ”valetta kuitenkin kun se vaan piilottelee”. Jätän siis keskustelut rasmuksen kavereiden kanssa tähän ja liityn kerhoon ”kyllä se jostain tupsahtaa pian” .. huoh
K9Wifey
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

Vainut kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 12:41 pm [
Kaksi viikkoa aikaisemmin kun katosi oli tää mökkikeissi. Sieltä on soitettu vanhemmat hakemaa alaikäisensä pois. Paikalla on ollut juuri samainen Poliisi kun ky iltana baarissa. Silloin ykkös puhelin takavarikoitiin. Kemut on ollut lapualla vähä syrjemmäs. Paikalla myös ambulanssi. Koska jollain tytöllä meni vähän yli. R Äiti suuttui tästä niin paljon koska vain hänen poika joutui poliisin kanssa tekemisiin että haukkui kaikki vanhemmat ja niiden kakarat pystyyn ja väsäs lasut niiden lapsista. Ja tämä kaikki on totta!
No jos näin tosiaan on nii noiden muiden kakaroiden vanhemmillehan on varmaan syntynyt jtn kaunaa Rasmuksen äitiä ja sitä kautta myös Rasmusta kohtaan... Oliko joku/jotkut vanhemmista baarissa samaan aikaan, ja päätti, et annetaanpa nyt takas. Ja sit jokin meni pieleen... Tai vaik riitti, että tönäs tän R:n sinne hyiseen virtaan, ja jätti hukkumaan. Tuli ehkä jtn sanakopua ennen sitä.
Ja joo, varsinkin yllätettynä se hukkuva ei eri syistä kyllä huuda apua.
RL11/6 kirjoitti: Ma Tammi 13, 2025 7:22 pm Poistettu mielipuolista mölinää.
-NILS-
Else
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Else »

Apinaorkesteri kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 12:14 pm
Else kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 9:29 am -edelleen olen miettinyt sitä tietoa, että Rasmus on ollut aiemminkin kateissa. Taas siitä nuorisoni kanssa juttelin. Edelleen hän sanoo että Rasmusta on ennenkin etsitty somessa. Muisteli, että olisi tällöin ollut kateissa (2-)3 päivää. Hänellä on linkki Rasmuksen lähipiiriin ystävänsä kautta eli asian kyllä tietää varmaksi.
Lisäksi muistaakseni R.K. faceen oli joku mies jo Rasmuksen katoamisen alkuaikoina kommentoinut, että:”Missähän NYT on” tms eli oletan viittaavan, että viimeksi oli siellä, missä nyt.
Olen tätä samaa itsekin pohtinut ja tämä myös osaltaan selittäisi sen, miksi poliisin toiminta alkoi vasta viikon päästä katoamisilmoituksen tekemisestä. Jos näitä omia reissuja on ollut aiemminkin niin poliisi on ajatellut, että kyllä se sieltä taas kotiin palaa niinkuin tähänkin asti.
Samaten nuo kirjoitukset "tuu takaisin kotiin" "ilmoita edes että oot kunnossa" antaisi jotain viitteitä siihen suuntaan, että pyörisi omilla reissuillaan. Yhtä hyvin ne voivat toki olla vain toiveikkuuden sävyttämiä viestejäkin.

Mutta koska mitään uutta tapauksen tiimoilta ei ole nyt tullut ilmi, niin heitän tähän ajankuluksi omaa spekulaatiotani.
Siihen siihen mikä tämän omaehtoisen katoamisen skenaarion olisi sitten saanut aikaan, voisi olla vaikkapa seuraavanlainen;

Kannabishärdellin ja puhelimen takavarikoinnin jälkeen Rasmuksen niskaan on alkanut kertymään paineita. Paikalla olleet nuoret sekä tyyppi jolta Rasmus on hankkinut kannabiksensa, hiillostavat poikaa siitä, onko tämä vasikoinut poliisille tai onko puhelimessa ollut jotain heihin liittyvää. Sosiaalitoimi heittelee sijoitusta, koska meno on liian villiä eikä poika ole rauhoittunut muista toimenpiteistä huolimatta.
Milläpä nuori sitten mieltänsä yrittäisi rauhoittaa muulla kuin perisuomalaisella viinanjuonnilla. Käydään vähän naapurikylillä ajelemassa ja tissuttelemassa, jatketaan sitä kotona ja kaljojen loppuessa painellaan baariin, koska ainahan sinne pääsee alaikäisenäkin. Törmää baarissa vaikkapa näihin kannabiskytköksiinsä jotka tiukkasanaisesti kyselevät, että onhan suu muistettu pitää kiinni ja jos ei, niin tiedät miten käy. Ja tietenkin kylän poliisikin sattuu baariin samaan aikaan ja nostaa pulssia, että minne se ilmoittaa ja nytkö tuli lähtö sijoitukseen. Poliisi tulee Rasmuksen juttusille ja tässä vaiheessa pojalla menee hermo ja tilanne eskaloituu. Rasmus lentää pihalle ja tajuaa myöhemmin, että kännykkä on tippunut jonnekin ja käy kysymässä, olisiko voinut käydä katsomassa löytyykö se baarista.
Kun Rasmus ei pääse enää takaisin, hän lähtee etsimään kyytiä kylän pilluralli-parkista paikkaan ö. Hän löytää kyydin majapaikkaansa ja sieltä aamulla herätessään miettii, että nyt taisi mennä kaikki perseelleen ja tätä ei enää saa pelastettua mitenkään. Hän tappeli poliisin kanssa baarissa, lähtö sosiaalitoimen matkaan on väistämätön. Miettii, miten vihaisia ovatkaan kotona kun kaiken huumesekoilun lisäksi meni tämänkin vielä perseilemään. Tuumii, että minä en enää kotiin mene enkä varsinkaan muualle, joten päättää jäädä paikkaan ö. Taskussa onneksi on aiemmin nostettua rahaa ja nuuskarahoja, jonkun aikaa pärjää näinkin ja myöhemmin voi miettiä mistä lisää. Kaveri käy ostamassa prepaidin, jonka avulla saa pidettyä yhteyttä tarvittaviin ihmisiin. Huomaa, että tästä tulikin katoamisen myötä isompi haloo kuin ajattelikaan, eikä ilkeä enää palata kotiin (kuin vasta paljon myöhemmin kun suurin kohu laantuu).

Miksipä ei? Nuoret eivät kuitenkaan ole enää niin napanuorassa kiinni tuossa iässä, etteivätkö pärjäisi jos vaan katon päänsä päälle jostain saavat. Kaverit ovat usein lojaaleja, toki palkkio on kyllä kiinnostavan suuri, mutta kaatuisiko sekin jo ilmoittajan omille nilkoille tässä vaiheessa?
Paikkoja päihdepuolen kavereiden luonakin lienee on missä voi majailla.Prepaidilla saa tosiaan yhteyden keneen tarvitsee ja myyntihommilla rahaa taskuun. Ulkonäköä muuttamalla esim. hiukset leikkaamalla, saa olla varmasti aika rauhassa kun massan mukaan häviää. Ei ne nuoret niin uusavuttomia ole aina kun mielletään.
Mä uskon täysin tähän Apinaorkesterin skenaarioon. Itse olen ajatellut ihan samoin. Mielestäni olisi täysin mahdollista, tosin vähän toivorikasta, kun aikaa kulunut.

Toinen, johon uskoisin, on AK kertomus.

Jokeen en usko yhtään. Miksi nyt sinne olisi sännännyt yht’äkkiä.
Nml84
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Nml84 »

Tapahtuikohan tämä xdrassen nimenvaihdos ja kommenttien poisto sen seurauksena että laitoit viestiä 🤔

No toivottavasti jos nyt on trolli niin tajuaa ettei tällaisella asialla kannata pelleillä
Nml84
Harjunpää

Jep ja jos itse päätti lähteä ja huomas mikä soppa tulikaan keitettyä niin kyllä siinä iso kynnys on vain mennä takas kotiin.

Mutta en jaksa uskoa ettei edes niihin parhampiin kavereihin pitäis yhteyttä, toki jos joku tyttö on kuvioissa niin voi ne kaveritkin unohtua 🤷‍♂️
Tuommoisen 16 vuotiaan mieli on ihmeellinen.

Mihinkään kannabista kummempiin huumeisiin en itse usko, kyllä kotona sellaiset huomattaisiin jos nuoren kanssa normaalisti ollaan tekemisissä
laplap
Susikoski

Viesti Kirjoittaja laplap »

KiinnostunutTutkija, kuten sanottu niin mulla ei ole asiasta arvauksia puoleen eikä toiseen. En mä ole väittänyt pojan olevan elossa, mutta se on mahdollista. En ole väittänyt pojan olevan kuollut, mutta se on mahdollista. Ei mulla ole mitään syytä alkaa asiaa arvailemaan puoleen eikä toiseen vaikka tapausta seuraankin. Enkä ole instassa enkä kertaakaan ole edes katsonut löytyykö poika facesta, Mä vaan seuraan tapausta minfon ja lehtien kautta.
Ainoa asia josta muistutin on se että pojan kaverit ei välttämättä puhu totta ventovieraalle ihmiselle ja heidän kertomiaan asioita ei siten kannata faktaksi väittää. Turha siitä on noin loukkaantua :)
MissMatlock
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja MissMatlock »

Ei meistä kukaan tietenkään tiedä, onko Rasmus elossa, mutta epätodennäköistä se tietysti tässä vaiheessa on. Kai poliisilla nyt sen verran taitavat tutkijat on, että näkisivät, mikäli kuulustellut kaverit valehtelisivat asiasta. Tuskin monikaan kaveri edes hyväksyisi piileskelyä, etenkin kun ovat nähneet perheen ja läheisten surun. Etukäteen mitään tällaista Rasmus ei varmaan ainakaan oo voinut suunnitella, kuten täällä joku aiemmin kirjoittikin.
KiinnostunutTutkija

Viesti Kirjoittaja KiinnostunutTutkija »

Nml84 kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 1:38 pm Tapahtuikohan tämä xdrassen nimenvaihdos ja kommenttien poisto sen seurauksena että laitoit viestiä 🤔

No toivottavasti jos nyt on trolli niin tajuaa ettei tällaisella asialla kannata pelleillä

Ei. Nämä tapahtui muutama pv sitten kun laitoin viestiä varmaan lähemmäs kuukausi sitten.
Mävaan
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Mävaan »

K9Wifey kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 1:30 pm Oliko joku/jotkut vanhemmista baarissa samaan aikaan, ja päätti, et annetaanpa nyt takas. Ja sit jokin meni pieleen... Tai vaik riitti, että tönäs tän R:n sinne hyiseen virtaan, ja jätti hukkumaan. Tuli ehkä jtn sanakopua ennen sitä.
Ja joo, varsinkin yllätettynä se hukkuva ei eri syistä kyllä huuda apua.
Oikeasti hukkumassa oleva ihminen ei pysty edes huutamaan apua.

Lainausta lyhennetty
-NILS-
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

MissMatlock kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 10:25 am

Jos meidän palstan nuori tutkija kyselee V.A.:lta asiasta, niin tällaisen tyttökuvionkin voisi kaveri tietää.
Eikös virallisissa lähteissä ja äidinkin puheissa mainittu, että Rassmus kävi aiemmin päivällä Alajärvellä tapaamassa jotain tyttöä?
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Else kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 1:35 pm
Mä uskon täysin tähän Apinaorkesterin skenaarioon. Itse olen ajatellut ihan samoin. Mielestäni olisi täysin mahdollista, tosin vähän toivorikasta, kun aikaa kulunut.
Itsekin ajattelen, että tämä voisi muuten olla mahdollista, mutta Rasmuksella on se 800 euroa tilillään, eikä rahoihin ole koskettu. En siksi pidä mahdollisena, että hän piilottelee jossain. Varmasti yrittäisi päästä rahoihinsa käsiksi, olisi yrittänyt jo heti seuraavana aamuna ja nostanut tilinsä tyhjäksi, jos oli päättänyt jäädä katveeseen. Näin ei kuitenkaan ole käynyt.
Nml84
Harjunpää

Sipi kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 3:26 pm
Itsekin ajattelen, että tämä voisi muuten olla mahdollista, mutta Rasmuksella on se 800 euroa tilillään, eikä rahoihin ole koskettu. En siksi pidä mahdollisena, että hän piilottelee jossain. Varmasti yrittäisi päästä rahoihinsa käsiksi, olisi yrittänyt jo heti seuraavana aamuna ja nostanut tilinsä tyhjäksi, jos oli päättänyt jäädä katveeseen. Näin ei kuitenkaan ole käynyt.
Mä taas ajattelisin että piilossa jos haluaa pysyä niin 16v on sen verran fiksu että tajuaa jäävänsä kiinni jos rahoja menee nostelemaan, tai ehkä ei edes tiedä tilinsä saldoa tai ehkei hänellä ole pankkikorttia mukana, jos se on jäänyt vaikka puhelimien kuoriin 🤷‍♂️ ilman passia ei paljon nostella pankistakaan
MissMatlock
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja MissMatlock »

Sipi kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 3:21 pm
MissMatlock kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 10:25 am

Jos meidän palstan nuori tutkija kyselee V.A.:lta asiasta, niin tällaisen tyttökuvionkin voisi kaveri tietää.
Eikös virallisissa lähteissä ja äidinkin puheissa mainittu, että Rassmus kävi aiemmin päivällä Alajärvellä tapaamassa jotain tyttöä?
Joo, tais jossain lukea jonkun tytön synttäreistä, mutta sehän voi tietty olla ihan kaverikin vaan, jos se synttärivierailu oikeasti oli - jossain tääkin tieto kumottiin, joten en oo nyt ihan varma mikä se totuus Alajärven käynnistä on.
MissMaapl
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja MissMaapl »

Sipi kirjoitti: Pe Tammi 06, 2023 3:26 pm
Tästä voi päätyä myös ajatukseen, ettei ole "muilutettu" velkojen vuoksi mihinkään, sillä jos pankkikortti on ollut Rasmujsen hallussa, olisi varmasti käyty ensin tsekkaamassa tili ja nostamassa rahat. Tai ainakin yritetty sitä. Toki sellainen ei sitten enää ole onnistunut, jos Rasmus ei ole kertomassa tunnuslukua ja näyttämässä naamaansa automaatin kameralle.
"En osallistu keskusteluun, sanonpahan vain."
Vastaa Viestiin