Uskon myös tähän että perhe ja V.A ovat olleet yhteydessä illan tapahtumista.Valtapallo kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:09 pm
Minua edelleen häiritsee tässä seikka, että miksi on pitänyt käyttää välikäsiä?
Nimittäin sekä R.K. että Rasmuksen vanhemmat yhtälailla olisivat voineet -tai ehkä todennäköisesti olivatkin jo- jutelleet V.A. kanssa ja kyselleet kaikki illan tapahtumat tarkkaan läpi. Miksi eivät olisi jo niin tehneet? Koska siis tiesivät että R oli V.A:n kanssa sinä iltana Lapuahovissa. Ja V.A. julkisesti omalla nimellään kertoi R.K:n päivityksen yhteydessä, että hän oli siellä R kanssa ja tietää koko illan tapahtumat.
En jaksa uskoa että R.K. ja vanhemmat olisivat sivuuttaneet noin tärkeän yksityiskohdan ja tiedonlähteenä.
Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022
Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022
Olen kiinnittänyt myös huomion Amandaloonin murteeseen.Newintown kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 1:38 pmTää on kyllä hämmentävää miten sulla(kin) tuo murre välillä unohtuu ja välillä se aktivoituu. Ei anneta sen häiritä. Täällä on nyt ollut tapana, että se kuka kyselee myös katoaa. Lupaatko sä pysytellä täällä vaikka väylä nyt auki onkin?Amandalooni kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 1:33 pm Reinikan luona käynyt krp etsimässä Rasmuksen dna:ta. Ei ole löytynyt. Eivät myöskään tunne Rasmusta. Olen siis keskustellut Piia Reinikan kanssa itse ja hänen kertomaansa nuo. Tähän julkaisuun en ole hänen lupaansa pyytänyt, mutta en usko että haittaa häntä yhtään. Oli erittäin asiallinen ja myös hän toivoo Rasmuksen löytyvän.
Täällä joku heitti sen että "ajelulla, esim. Länsirannikon satamakaupunkilaisten kanssa". En nyt sanatarkasti muista miten meni, enkä viitsi alkaa etsimään.
Siihen vastasi heti murteella, mikä ei ollut ainakaan ennen kertaakaan pistänyt silmääni. Ja mielestäni murre sopi juurikin niille huudeille, mikäli nyt oikein tunnistin.
Nyt tarkkailutkin sittten tuntosarvet pystyssä vinkkejä.
-
Emelie DeWitt
- Lauri Hanhivaara
Itse oon ainakin heittänyt verkot someen, kun lapsi on ollut hatkassa pidempään. Sieltä on aina tippunut vihjettä ja kuvia, nuorilta ja niiden vanhemmilta jopa kuvien kanssa. Aina ei ole mahdollisuutta lähteä satojen kilsojen päähän päivittäin etsimään, eikä osaa vaan odottaa puhelin kädessä että soittaako poliisit vai sairaalasta.mler kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 7:55 pmJokaiselle suotakoon mielipiteensä, itse näen että täällä on eri ikäluokkien väkeä aktiivisena ja hyvä niin, saadaan näkökantaa pohdintoihin monesta vinkkelistä.Tätiliini kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 6:12 pm Huomaa että kommentoijista suuri osa on lapsia/nuoria.
Kun parin kaverin teinit on olleet hukassa, niin vanhemmilla ei ole kyllä ollut voimavaroja sometiedotuksiin vaan he ovat etsinee nuoria ja kontaktoineet kavereita jne.
Itsekin olen auttanut julkaisemalla heidän lastensa ilmoituksia ajatellen että mitä jos kyseessä olisi omani.
Mitä hittoa jonkun julkaisut tähän liittuvät missä R on.
Tiedän useamman hatkatapauksen ja jokainen tapaus on omanlaisensa tarina. On laitoskarkureita, kotoa poistuneita. Viikonloppu venähtää ja rangaistuksen pelossa jäädään notkumaan kavereiden nurkkiin. On niitä joita etsii koko suku somepostausten kera ja niitä joiden perään ei moni kaipaile tai ei kehdata tuoda julki että oma lapsi on karkuteillä. On niitä joita uhkaa laitos ja sitä pyritään välttelemään kaikin tavoin.
Laitokseen joutuminen ei ajatuksena ole kamala ainoastaan vapautta rakastavalle nuorelle, monesti oman lapsen sijoittaminen kotoa pois on myös vanhemmille kova paikka. Joskus tunteet meneekin järjen edelle ja silloin saatetaan sortua myötämahdollistamaan lapsen piilossa pysyminen.
Ja jokainen varmasti voi arvailla mitä siitä seuraa jos huoltaja jää kiinni huostapäätöksen saaneen lapsen piilottelusta. Tällöin näytellään sujuvasti että huoli on suuri ja lasta olevinaan "etsitään" jopa somen voimalla. Lapsi on sukulaisella tai kaverin perheessä joka on juonessa mukana ja rahaa ja vaihtovaatteita liikutellaan erinäisiä konsteja käyttäen. Toinen "hyvä syy" lapsen piilottelun mahdollistamiseen on keino pitää lapsi pois väärästä porukasta, esimerkkinä väkivallan tai narkkaamisen uhka.
Rasmuksen katoaminen on saanut paljon julkisuutta. Kansa janoaa vihjeitä ja vastauksia. Miten nuori poika voi kadota kuin pieru saharaan? Tässä sopassa on niin monta keittäjää että on täysin inhimillistä kyseenalaistaa lähes kaikki puheet ja juorut joille ei ole tarjolla vedenpitävää todistetta. R.K on tarjoillut jutunjuurta tänne palstalle mutta itse kaipaisin jo ajantasaista tietoa ja ajatuksia suoraan vanhempien suulla kerrottuna enkä monen sanansaattajan siivittämänä.![]()
https://keskustelu.suomi24.fi/t/1766763 ... katoaminen
Keskustelussa 26.12. kerrotaan jonkun paikallaolijan kertovan, että Rasmusta lyötiin kaksi kertaa eteisessä päähän. Jos näin, se selittäisi, miksi V. A. Katsoo hänen päätään pihalla ekan poistamisen jälkeen.
Keskustelussa 26.12. kerrotaan jonkun paikallaolijan kertovan, että Rasmusta lyötiin kaksi kertaa eteisessä päähän. Jos näin, se selittäisi, miksi V. A. Katsoo hänen päätään pihalla ekan poistamisen jälkeen.
Oliko mistä näin varma tieto peräisin?Hiljainenkulkija kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 5:39 pm
Poliisi on käynyt hovin valvontakamerat läpi, joten eiköhän ne oo nähnyt sen toisen tulemisen ja sen perusteella tutkii. Jos sellasta videota ei olis olemas, ei poliisit uskoisi siihen toiseen käyntiin.
Itse olen hyvä esimerkki siitä että asunut jo jonkun tovin pois Lapualta ja murre kääntynyt ehkä harmillisestikin enemmän yleiskielen puolelle, mutta eipä tarvi kun hetki puhua Lapualaasen kanssa niin kohta puhuu niin jesuksen leviää pohojalaasta että. Se on kun pyörällä ajo, tuloo takaraivosta kun tilanne tuloo päälle.
Puhuuko murteella vai ei, putoaako pois välillä vai ei niin ei varmaan tuo tähän keskusteluun, ei mitään lisäarvoa eikä tuskin sen ihmeellisempiä salaliittoteorioitakaan kenenkään kohdalla.
Ja nyt kun taas nousi esille tuo alussa ollut löytöpalkkio niin jo alussa tuumailin että olisiko sittenkin ollut joku epäilys että R on todella saattanutkin sekaantua huumeisiin, kenties velkaantua ja tarjottiin ikäänkuin rahat sovittelua varten jos epäiltiin että R olisi otettu ns pantiksi kunnes velat on hoidettu. Siksi summa olisi noussut nopeasti korkeammaksi. Ääh, en tiedä.
Toinen mitä olen koko ajan miettinyt myös on se että R tekikin itselleen jotain illan tapahtumien jälkimainingeissa. Vapaalla ollut poliisi laittaa nippuun, heitetään ulos baarista jne jne. Tuossa iässä ainakin itse olin impulsiivinen ja erittäin ailahtelevainen omien tunteiden suhteen ja olisin vastaavassa tilanteessa todennäköisesti kokenut jonkinlaista häpeää ravintolan tapahtumista ja ulosheitosta. Tuohon kun lisää humalatilan ja mahdollisesti jotain muuta menneitä vastoinkäymisiä niin voipi olla että tekee jotain peruuttamatonta ja typerää tunnekuohuissa itselleenkin.
Näitä kamera ja kulkureittejä paljon itse miettineenä kaipaisin myös itse sitä mahdollista ”paluuvideota” nähtäväksi jotain kautta julkisesti. Lopettaisi ainakin useammat spekulaatiot ja antaisi vastauksen oikeasti näillä näkymin viimeiseen todistettuun havaintoon Rasmuksesta.
Tällaisia tuli itselleni mieleen.
Puhuuko murteella vai ei, putoaako pois välillä vai ei niin ei varmaan tuo tähän keskusteluun, ei mitään lisäarvoa eikä tuskin sen ihmeellisempiä salaliittoteorioitakaan kenenkään kohdalla.
Ja nyt kun taas nousi esille tuo alussa ollut löytöpalkkio niin jo alussa tuumailin että olisiko sittenkin ollut joku epäilys että R on todella saattanutkin sekaantua huumeisiin, kenties velkaantua ja tarjottiin ikäänkuin rahat sovittelua varten jos epäiltiin että R olisi otettu ns pantiksi kunnes velat on hoidettu. Siksi summa olisi noussut nopeasti korkeammaksi. Ääh, en tiedä.
Toinen mitä olen koko ajan miettinyt myös on se että R tekikin itselleen jotain illan tapahtumien jälkimainingeissa. Vapaalla ollut poliisi laittaa nippuun, heitetään ulos baarista jne jne. Tuossa iässä ainakin itse olin impulsiivinen ja erittäin ailahtelevainen omien tunteiden suhteen ja olisin vastaavassa tilanteessa todennäköisesti kokenut jonkinlaista häpeää ravintolan tapahtumista ja ulosheitosta. Tuohon kun lisää humalatilan ja mahdollisesti jotain muuta menneitä vastoinkäymisiä niin voipi olla että tekee jotain peruuttamatonta ja typerää tunnekuohuissa itselleenkin.
Näitä kamera ja kulkureittejä paljon itse miettineenä kaipaisin myös itse sitä mahdollista ”paluuvideota” nähtäväksi jotain kautta julkisesti. Lopettaisi ainakin useammat spekulaatiot ja antaisi vastauksen oikeasti näillä näkymin viimeiseen todistettuun havaintoon Rasmuksesta.
Tällaisia tuli itselleni mieleen.
Tämä voisi näkyä videolla missä Härsilä käy omistajaa pukkimaan ja Rasmusta viedään siinä ulos. Video on kovin pimeä siitä eteisen kohdasta, että minä en ainakaan puhelimella näe mitä siellä tapahtuu tai tapahtuuko mitään. Pystyisikö joku tätä tarkistamaan isommalta näytöltä?Okariina kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:50 pm https://keskustelu.suomi24.fi/t/1766763 ... katoaminen
…ylläolevaan viestiin viitaten jatkan edellistä viestiäni että on ollut pojalla kyllä valtavat tunnekuohut takuulla tuon ravintolasta poisheiton jälkeen jos siinä olisi tuon tarinan mukaan samassa rytäkässä saanut myös nyrkistä. Mitä siinä kuohussa sitten saattaa saadakin poikaparka päähänsä.
Tuossa iässä varmasti melko moni meistäkin on käynyt ns herkillä omien tunteidensa, kasvukipujen ja mahdollisten ongelmien kanssa ja usein tuollaiset asiat saattaa saada tuossa iässä jopa järjettömät mittasuhteet. 16-vuotias on vasta pieni ihmisen alku aikuisten ihmisten maailmassa (baarissa).
Tuossa iässä varmasti melko moni meistäkin on käynyt ns herkillä omien tunteidensa, kasvukipujen ja mahdollisten ongelmien kanssa ja usein tuollaiset asiat saattaa saada tuossa iässä jopa järjettömät mittasuhteet. 16-vuotias on vasta pieni ihmisen alku aikuisten ihmisten maailmassa (baarissa).
Viimeksi muokannut Offroad, Su Tammi 22, 2023 9:19 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Viittaus tuohon mahdolliseen nyrkistä saamiseen eteisessä. Videossa 2 tappelusta, kun H ja omistaja ottaa yhteen, siellä takana joku poistaa Rasmusta melko kovalla kädellä eteiseen samaan aikaan. Kuka? Ei portsari. Vai näinkö väärin?
Siinä on n. 30 sekunnin pätkä, missä tämä em. lyönti/lyönnit olisi voinut tapahtua.varmaa kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:58 pmTämä voisi näkyä videolla missä Härsilä käy omistajaa pukkimaan ja Rasmusta viedään siinä ulos. Video on kovin pimeä siitä eteisen kohdasta, että minä en ainakaan puhelimella näe mitä siellä tapahtuu tai tapahtuuko mitään. Pystyisikö joku tätä tarkistamaan isommalta näytöltä?Okariina kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:50 pm https://keskustelu.suomi24.fi/t/1766763 ... katoaminen
(2.painivideo) Alkaen kun portsari vetää Härsilän selkään "hypänneen" Rasmuksen taka-alalle=pimentoon ja loppuen siihen kun Rasmus kävelee/kävelytetään ulos ovesta(terassivideolla).
Kuten mainitsit, pimeää on, ei siitä varmaksi voi erottaa mitään mitä siellä taustalla tapahtuu; jotain hahmoja liikkuu, joku (oletettu) käsi siellä heilahtaa ja joku hahmo aika vauhdilla siirtyy vasemmalle.
Mahdollista on, että näin olisi käynyt, mutta aika hataralla pohjalla ollaan näillä tiedoilla, taas
Edit: sitä 30 sek pätkää kun kelailee niin siinä ei kyllä montaa henkilöä ole jäljellä kuka Rasmusta olisi voinut ylipäätään lyödä...
Viimeksi muokannut mätlokki, Su Tammi 22, 2023 9:36 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Hiljainenkulkija
- Aloitteleva Besserwisser
Poliisi itse kertonut näin.barracuda kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:57 pmOliko mistä näin varma tieto peräisin?Hiljainenkulkija kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 5:39 pm
Poliisi on käynyt hovin valvontakamerat läpi, joten eiköhän ne oo nähnyt sen toisen tulemisen ja sen perusteella tutkii. Jos sellasta videota ei olis olemas, ei poliisit uskoisi siihen toiseen käyntiin.
” Ravintolan valvontakamerat tallensivat Rasmuksen kävelyn poispäin ravintolasta kohti toisella puolella katua sijaitsevaa parkkipaikkaa, mutta kauemmas ei kameran näkymä yllä.”
” Rikoskomisario Harri Teivaanmäki Pohjanmaan poliisista kertoo MTV Uutisille, että poliisi on käynyt tutkimassa ravintolan valvontakameroita.”
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/ras ... #gs.nd55i1
-
Tirehtoori
- Harjunpää
On tää niin sakian koukuttavaa miättiä näitä juttuja. Töissä kuuloo paikallisilta kaikenlaasia juaruja ja ajatukset on välillä ihan solomus.
Parillaki rakennustyämaalla tullu juteltua rakennusten omistajien kans asiasta ja kaikilla on aina oma miälipire.
Yhyren tuvan pohojia oltiin kaivamas loppuvuaresta ja viäres oli sellaanen autioitunu vanha riihi. Koko päivän töitä tehres mietin että se pitää käyrä kattomas ja töiren jäläkeen oli pakko sen kautta kiärtää. Nyt tuntuu jotta ku autoolooki niin on pakko kattella ojien pohojia ja mettikköjä aivan ku siältä vois jotain löytyä.
Tekstistä poistettu ot-osuus.
-NILS-
Parillaki rakennustyämaalla tullu juteltua rakennusten omistajien kans asiasta ja kaikilla on aina oma miälipire.
Yhyren tuvan pohojia oltiin kaivamas loppuvuaresta ja viäres oli sellaanen autioitunu vanha riihi. Koko päivän töitä tehres mietin että se pitää käyrä kattomas ja töiren jäläkeen oli pakko sen kautta kiärtää. Nyt tuntuu jotta ku autoolooki niin on pakko kattella ojien pohojia ja mettikköjä aivan ku siältä vois jotain löytyä.
Tekstistä poistettu ot-osuus.
-NILS-
Sano mun sanoneen. JOESSA SE ON
Kun Härsilä pukkii omistajaa ja Rasmus tarttuu Härsilään takaapäin kiinni, niin portsari irrottaa Rasmuksen otteen ja vie ovelle päin.Okariina kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 9:18 pm Viittaus tuohon mahdolliseen nyrkistä saamiseen eteisessä. Videossa 2 tappelusta, kun H ja omistaja ottaa yhteen, siellä takana joku poistaa Rasmusta melko kovalla kädellä eteiseen samaan aikaan. Kuka? Ei portsari. Vai näinkö väärin?
Toisella sisävideolla kameran aika näyttää 00.54.10 kun poke nappaa R mukaansa ulos. Terassi videon aika näyttäisi olevan 00.54.40 kun poke ja R tulee ulos. Olivat varmaan eteisessä tuon ajan?!varmaa kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:58 pmTämä voisi näkyä videolla missä Härsilä käy omistajaa pukkimaan ja Rasmusta viedään siinä ulos. Video on kovin pimeä siitä eteisen kohdasta, että minä en ainakaan puhelimella näe mitä siellä tapahtuu tai tapahtuuko mitään. Pystyisikö joku tätä tarkistamaan isommalta näytöltä?Okariina kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:50 pm https://keskustelu.suomi24.fi/t/1766763 ... katoaminen
Itse en kyllä videolta erota lyöntejä. H näkyy kokoajan videolla ja näyttäisi keskustelevan ja kaulailevan omistajan kans. Vain 30 sekunnissa ehtisi jutella ja kaulailla omistajaa sekä lyödä, aika on lyhyt. No vaikea sanoa.
Pitää varmaan (taas) useamman kerran käydä video läpi.
-
kuu-ukko77
- Alokas
ToTheMoon kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 9:41 pmToisella sisävideolla kameran aika näyttää 00.54.10 kun poke nappaa R mukaansa ulos. Terassi videon aika näyttäisi olevan 00.54.40 kun poke ja R tulee ulos. Olivat varmaan eteisessä tuon ajan?!varmaa kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:58 pmTämä voisi näkyä videolla missä Härsilä käy omistajaa pukkimaan ja Rasmusta viedään siinä ulos. Video on kovin pimeä siitä eteisen kohdasta, että minä en ainakaan puhelimella näe mitä siellä tapahtuu tai tapahtuuko mitään. Pystyisikö joku tätä tarkistamaan isommalta näytöltä?Okariina kirjoitti: Su Tammi 22, 2023 8:50 pm https://keskustelu.suomi24.fi/t/1766763 ... katoaminen
Itse en kyllä videolta erota lyöntejä. H näkyy kokoajan videolla ja näyttäisi keskustelevan ja kaulailevan omistajan kans. Vain 30 sekunnissa ehtisi jutella ja kaulailla omistajaa sekä lyödä, aika on lyhyt. No vaikea sanoa.
Pitää varmaan (taas) useamman kerran käydä video läpi.![]()
Anteeksi en löydä näitä videoita ulkoa. Millä sivulla olivatkaan?