LeaSommer kirjoitti: Ma Tammi 30, 2023 3:36 pmJatkan vielä, että minua hämmästyttää, että tämä henkilö nro 3 ei ole itse ollut oma-aloitteisesti yhteydessä poliisiin. Ja viivyttelihän tämä vartijat hälyyttänyt mies myös kontaktia poliisin kanssa. Miksi? Joka tuutista on kuitenkin huudettu silminnäkijöitä ja videoita, joten ei nämä ihmiset ole voineet uutispimentoonkaan jäädä, elleivät sitten osaa kieltä. Tai sitten, syystä tai toisesta ei ole haluttu olla poliiseihin yhteydessä (omat taustat ei puhtaat, pää sekaisin, omantunnon tuskat). Mutta normi järjellä varustettu ihminen tajuaa, että kamerat kuvaa siellä sisällä, joten ei tästä pääse luikkimaan kuin koira veräjästä.
Itseäni taas ihmetyttää että tässä ketjussa taaskin vallitsevat lähes ainoana vaihtoehtona erikielisyyden lisäksi erittäin negatiivissävytteiset spekulaatiot häiriön ilmoittajasta ("omat taustat ei puhtaat, pää sekaisin, omantunnon tuskat"), että ilmoittaja olisi tehnyt jotain väärää tai kokisi tarvetta "luikkia kuin koira veräjästä". Itse en ole toistaiseksi nähnyt sille mitään tietopohjaisia perusteita ja näen lukuisia aivan tavanomaisia mahdollisia tapahtumakulkuja vaihtoehtoina.
Ilmoittaja tavoitettiin julkisuudessa olleista tiedoista päätellen toisena arkipäivänä tapauksen jälkeen ja häntä kuultiin samalla viikolla. Emme tiedä etteikö hän ole ilmoittatunut itse, on hyvinkin saattanut ilmoittautua itse, kenties hänet tavoitettiin koska hän ilmoittautui itse? Sitten jonkun ajan päästä poliisi halusi kuulla uudestaan ja tuli tauko, jolle kerrottiin olevan laillinen syy, joka on voinut olla työmatka, sairausloma tms. Ihan jo joku koronatartunta on nopeasti syy, että poliisi ei ehkä halua toimistolle käymään vähään aikaan. Mahdollisia aivan normaaleja syitä on lukuisia. Toinen kuuleminen tapahtui silti sangen kohtuullisen ajan eli kolmen viikon kuluessa tapahtuneesta. Silti täällä epäiltiin näiden perusteella ettei henkilöä ole edes olemassa, vaikka aikajana on näin jälkikäteen katsottuna itseasiassa aivan normaali!
Ymmärrän vartijoihin/jv:hen kohdistuvan kritiikin koska heillä oli edellytyksiä tehdä lopputulokselle jotain ja heistä on videota, mutta en tätä ilmoittajaan kohdistuvaa, joka ei ole mitenkään voinut ennakoida tapahtunutta eikä ole tiettävästi ollut fyysisesti lähelläkään lopputulosta. Neutraalimmalla katseella ilmoittaja näyttää mielestäni vain tuntemattomalta asialta ja sekin puhtaasti polisiin tiedotussulun takia. Täällä tunnutaan epäilevän ilmoittajaa jopa ihan vaan siksi että poliisi päättää olla hiljaa... mutta eipä se ilmoittajan vika ole sekään. Emme tiedä ilmoittajasta mitään, joten eipä voi sanoakaan mitään, muuta kuin että ilmoittaja selvästi on olemassa.
En lähde spekuloimaan kolmannella henkilöllä, koska emme tiedä hänestä senkään vertaa, mutta tuntuu että aika negatiivissävytteinen on ennakkolataus myös hänen spekuloinneissaan.
Jos pitäisi arvata, itse veikkaisin että lähtötilanne on paljon tavanomaisempi kuin moni täällä maalailee. Surullinen toki lopputulokseltaan, mutta sitä lähtötilanteessa olijat eivät olisi voineet tietää. Mutta en toki tiedä tätä, joten tämä arvaus voi olla väärässäkin.