Rasmus ei ollut mies, vaan 16-vuotias poika. Lisäksi sekä Härsilä varmuudella että omistaja suurella todennäköisyydellä tiesivät tämän.Talvi2017 kirjoitti: To Huhti 20, 2023 12:16 am Kun kaksi miestä painii baarissa ja tapausta tutkitaan väkivaltarikoksena, niin ei kai siinä iällä ole mitään merkitystä.
Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022
Re: Rasmus Takaluoma 16v Lapua 11.11.2022
Olisi kyllä hyvä että tämäkin juttu selviäisi,liian paljon on tietämättömyyttä asioissa.
On jo omaisillekin huono juttu kun ei mitään löydy...
On jo omaisillekin huono juttu kun ei mitään löydy...
Miettikää ny näin yleiselläkin tasolla sitä että jos aiheutat tai olet mukana aloittamassa tapahtumaketjua josta seuraa jonkun ihmisen vammautuminen tai kuolema. On oma toimintasi sitten vahinko tai tahallista - tai olet kännissä tai selvinpäin.
Eräällä kaverin kaverilla kävi esim. näin.
Kävi siirtämässä pihassa autoa sivumpaan ensimmäisen siiderin jälkeen ja auto jäi pieneen alamäkeen ilman käsijarrua. No auto valui jonkun ajan päästä pikkulapsen päälle niin että takarengas meni lapsen toisen jalan yli. Ei tullut suurempaa vahinkoa - mutta lopputulos olisi voinut olla paljon traagisempikin. Asia painettiin villaisella ja sovittiin yhteisön kesken.
Mutta kyllä auton omistajalla oli hyvän aikaa pahoja tunnontuskia - vaikka kyseessä oli lähes kaikkien paikallaolleiden mielestä pelkkä vahinko. Joten edelleen miettikää onko Härskillä minkätasoisia tunnontuskia vai eikö ole ollenkaan.
Se on taas täysin toinen juttu - onko tässä Rasmuksen asiassa kellään baarissa olleella mitään rikosvastuuta kun puhutaan Rasmuksen katoamisesta/jopa kuolemasta??
Ja siitä voidaan keskustella oliko Härsilän toiminta baarissa tahallista/tarkoituksellista vai oliko ihan pelkkä vahinko??
Ja mikä painoarvo/lieventävä asianhaara on se että Härsilän veressä oli promilleja.
Joskus tuntuu että sekin on ollut joissakin rikostapauksissa lieventävä asia että "rikollinen" ei ole ollut selvinpäin - vaan onkin ollut kännissä.
Ps. Anna esim. känniselle auton avaimet - ja toivo parasta ja huomenna et ehkä edes itse muista mitä on tapahtunut?
Härsilä on kuulusteluissa kertonut minne on baarista lähtenyt - kuulustelija taas on nähnyt videolta mihin aikaan on lähtenyt?? (ei tieto - vaan arvelu)
Eräällä kaverin kaverilla kävi esim. näin.
Kävi siirtämässä pihassa autoa sivumpaan ensimmäisen siiderin jälkeen ja auto jäi pieneen alamäkeen ilman käsijarrua. No auto valui jonkun ajan päästä pikkulapsen päälle niin että takarengas meni lapsen toisen jalan yli. Ei tullut suurempaa vahinkoa - mutta lopputulos olisi voinut olla paljon traagisempikin. Asia painettiin villaisella ja sovittiin yhteisön kesken.
Mutta kyllä auton omistajalla oli hyvän aikaa pahoja tunnontuskia - vaikka kyseessä oli lähes kaikkien paikallaolleiden mielestä pelkkä vahinko. Joten edelleen miettikää onko Härskillä minkätasoisia tunnontuskia vai eikö ole ollenkaan.
Se on taas täysin toinen juttu - onko tässä Rasmuksen asiassa kellään baarissa olleella mitään rikosvastuuta kun puhutaan Rasmuksen katoamisesta/jopa kuolemasta??
Ja siitä voidaan keskustella oliko Härsilän toiminta baarissa tahallista/tarkoituksellista vai oliko ihan pelkkä vahinko??
Ja mikä painoarvo/lieventävä asianhaara on se että Härsilän veressä oli promilleja.
Joskus tuntuu että sekin on ollut joissakin rikostapauksissa lieventävä asia että "rikollinen" ei ole ollut selvinpäin - vaan onkin ollut kännissä.
Ps. Anna esim. känniselle auton avaimet - ja toivo parasta ja huomenna et ehkä edes itse muista mitä on tapahtunut?
Härsilä on kuulusteluissa kertonut minne on baarista lähtenyt - kuulustelija taas on nähnyt videolta mihin aikaan on lähtenyt?? (ei tieto - vaan arvelu)
Niin ajatella tosiaan, jos olisikin kaikki nuoret nyt vaan sellaisia maailmaa kiertäviä rallikuskeja 15-vuotiaasta saakka niin kyllä olisi lasten asiat Suomessa mallillaan. Huhhei taas.Talvi2017 kirjoitti: To Huhti 20, 2023 12:16 am Eikä lähes 17 vuotias kovin nuori ole, jos vertaa vaikka tunnettuun rallikuskiin, joka kiertää ulkomailla ja varmaan hotellikin tulevat tutuiksi.
Onhan se LH kin hotelli ruokajuomineen.
-
Tirehtoori
- Harjunpää
Samaa mieltä että ihmiset näköö videolla ainoastaan sen mitä haluavat nähärä. Pyysin muutamaa kaveria kattomaan nua videot ja kertomaan mitä ne näköö siinä. Kaikkien kommentit oli saman suuntaasia kuin omani.MissMaapl kirjoitti: Ke Huhti 19, 2023 10:03 pm Aktiivisesti etsintään osallistunut paikallinen taitaa ihan vaan sillä perusteella tietää enemmän kuin kukaan täällä spekuloiva ulkopaikkakuntalainen wannabe-rikostutkija. Itse kuulun jälkimmäiseen ryhmään, mutta mieluummin luotan Tirehtoorin paikallistietoon kuin rönsyileviin salaliittoteorioihin.
Olen myös hämmästynyt, miten täällä väitetään, että kaikki videot katsoneet ovat nähneet H:n lyövän Rasmusta. Sellaista ei minun silmiini videoilta löydy, vaan ensin keskustelu, Rasmuksen lähelle pyrkimys ja sen jälkeen H:n hallintaote. Oma veikkaukseni tapahtuneesta on hyvin samankaltainen kuin Tirehtoorin yllä esittämä. Videot ovat niin huonolaatuisia, että ihan tulkinnanvaraista kaikki. Mutta kuitenkaan nuo tapahtumat eivät johdata kadonneen jäljille. Jos kyseessä on itsetuhoisuus, tuossa voi olla alkusysäys, mutta siitä ei avaudu aikajanaa, joka paljastaisi, mihin ja miten Rasmus päätyi.
Odotan etsintöjen käynnistymistä joella ja muilla vihjatuilla paikoilla. Kun mitään omaisuutta, vaatekappaleita, puhelinta, valvontakamerakuvia eikä silminnäkijähavaintoja ole jäänyt, niin vähissä on vaihtoehdot, mistä etsinnär aloittaa.
Täällä ny pari keski-ikäästä mammaa vaan jaksaa hokia omaa suppiaa näkökantaansa asiaan. Eikä sekään oo väärin. Jokaasella saa olla oma miälipire.
Sano mun sanoneen. JOESSA SE ON
Tuntuu, että nykyään unohdetaan täysin, että lapsilla ei ole vain oikeuksia, heillä on myös velvollisuuksia. Tässä yksi esimerkki lapsiasiavaltuutetun toimiston julkaisusta:
Onko lapsilla velvollisuuksia?
Ihmisoikeudet kuuluvat jokaiselle ilman ehtoja. Jokaisen velvollisuus on kunnioittaa toisten ihmisoikeuksia. Aikuisten velvollisuus on opettaa lapsille, mitä ihmisoikeudet tarkoittavat.
Esimerkkejä:
▪ Lapsella on oikeus saada suojelua väkivallalta, hyväksikäytöltä ja laiminlyönniltä. Lapsi ei saa kiusata tai vahingoittaa toisia millään tavalla.
▪ Lapsella on oikeus puhtaaseen ympäristöön. Myös lapsella on velvollisuus huolehtia parhaansa mukaan ympäristön puhtaudesta.
▪ Lapsella on vapaus omaan ajatteluun ja kulttuuriin. Lapsella on myös velvollisuus kunnioittaa toisten ajatuksia ja periaatteit
Onko lapsilla velvollisuuksia?
Ihmisoikeudet kuuluvat jokaiselle ilman ehtoja. Jokaisen velvollisuus on kunnioittaa toisten ihmisoikeuksia. Aikuisten velvollisuus on opettaa lapsille, mitä ihmisoikeudet tarkoittavat.
Esimerkkejä:
▪ Lapsella on oikeus saada suojelua väkivallalta, hyväksikäytöltä ja laiminlyönniltä. Lapsi ei saa kiusata tai vahingoittaa toisia millään tavalla.
▪ Lapsella on oikeus puhtaaseen ympäristöön. Myös lapsella on velvollisuus huolehtia parhaansa mukaan ympäristön puhtaudesta.
▪ Lapsella on vapaus omaan ajatteluun ja kulttuuriin. Lapsella on myös velvollisuus kunnioittaa toisten ajatuksia ja periaatteit
-
Amandalooni
- Olivia Benson
Tottakai tapahtuneella on tekemistä katoamisen kanssa. Jos ois asiallisesti hoidettu alaikäinen kotiin, niin välttämättä ei olisi kadoksissa, sitä säkään et voi vastaan väittää. Ilmeisesti ite oot niin tuohtunut, ettet lukenut, ku kirjotin, et Härsilää ei oo syytetty suoraan, et ois syyllinen katoamiseen suoraan, mut välillisesti on. Teoilla on seuraukset.Tirehtoori kirjoitti: Ke Huhti 19, 2023 8:57 pm Se että sun oma lapsi on vaaras joutua huostaanottoon saattaa olla sun syy purkaa vihaas täällä? Osuiko?
Mä kerron oman näkemykseni asiasta aivan kuin kuka muukin. Se eträ se menöö sun ihon alle on mulle aivan se ja sama.
Erelleenkään asialla ei oo mitään tekemistä klopin katuamisen kans. Aivan turhaa lässytystä.
Huostaanottojutut voit unohtaa, ne ei liity tähän, mut saman ikänen poika ja pahaa tekee sen takia, ku mietin et sen ikänen "niputettas" ja heitettäs semmosen jälkeen yksin pihalle.
Kyllä mä oon metrin päästä nähnyt poliisin ylireagoivat otteet.
"Joka koriin mahtuu mätiä tomaatteja hyvien joukkoon"
Mulla palaa hermo siihen, et vihjaillaan, et tietoa on, mut sit niit ei voi kumminka kertoo. Tääl kumminki porukka haluu auttaa, ni se, et joku tulee pätemään tänne, eikä kumminka kerro mitään, nyrjäyttää aivot. Ärsytätkö tahallas ihmisii, ku vihjaat, muttet avaa asioita enempää?
Ihan sellanen kysymys onko lh ja Rassen isän kodin välillä tienvarressa latoja tai autiotaloja?
Toinen mikä mietityttää että onko varmasti joka kolo katottu lh välillä äitin kotio? On muutamia tapauksia missä kadonnutta on ehtitty ja menty vierestä näkemättä.myöhemmin löydetty kylläkin sit.että ei se välttämättä eka haravoinnilla osu kohalle.
Niin jos on tapeltiu eikä mitää käyny niin mitä omantunnon tuskia pitäisi toiselle tulla?
Se että kadonnut, ei liity tappeluun jos kerran itte kävelly paikalta ulos.
Se että kadonnut, ei liity tappeluun jos kerran itte kävelly paikalta ulos.
-
Tirehtoori
- Harjunpää
Kumpi on syyllisempi katoamiseen tuolla ajattelutavalla poliisi vai äitee? Vastaus on äitee.Amandalooni kirjoitti: To Huhti 20, 2023 1:18 pmTottakai tapahtuneella on tekemistä katoamisen kanssa. Jos ois asiallisesti hoidettu alaikäinen kotiin, niin välttämättä ei olisi kadoksissa, sitä säkään et voi vastaan väittää. Ilmeisesti ite oot niin tuohtunut, ettet lukenut, ku kirjotin, et Härsilää ei oo syytetty suoraan, et ois syyllinen katoamiseen suoraan, mut välillisesti on. Teoilla on seuraukset.Tirehtoori kirjoitti: Ke Huhti 19, 2023 8:57 pm Se että sun oma lapsi on vaaras joutua huostaanottoon saattaa olla sun syy purkaa vihaas täällä? Osuiko?
Mä kerron oman näkemykseni asiasta aivan kuin kuka muukin. Se eträ se menöö sun ihon alle on mulle aivan se ja sama.
Erelleenkään asialla ei oo mitään tekemistä klopin katuamisen kans. Aivan turhaa lässytystä.
Huostaanottojutut voit unohtaa, ne ei liity tähän, mut saman ikänen poika ja pahaa tekee sen takia, ku mietin et sen ikänen "niputettas" ja heitettäs semmosen jälkeen yksin pihalle.
Kyllä mä oon metrin päästä nähnyt poliisin ylireagoivat otteet.
"Joka koriin mahtuu mätiä tomaatteja hyvien joukkoon"
Mulla palaa hermo siihen, et vihjaillaan, et tietoa on, mut sit niit ei voi kumminka kertoo. Tääl kumminki porukka haluu auttaa, ni se, et joku tulee pätemään tänne, eikä kumminka kerro mitään, nyrjäyttää aivot. Ärsytätkö tahallas ihmisii, ku vihjaat, muttet avaa asioita enempää?
Kumpi on syyllisempi tuolla tavalla ajateltuna poliisi vai portsari/baarin pitäjä? Vastaus on portsari/baarin pitäjä.
Nyt jos joskus meet baariin niin muista kysyä kaikilta jotka heitetään pihalle, että onkos alaikäänen ja mee sitten vaikka saattamahan tms.
-
Amandalooni
- Olivia Benson
↑
Sun ajatusmaailma on kipee ja surkastunut. Nyt alat äitii syyllistää? Oliko hän paikalla? Ei ollut, mut muita aikusia oli. Tervepäinen aikuinen huolehtii muista. Kyllä mä oon monesti huolehtinut, et porukka pääsee kotiin, oli ikä mikä tykkäs. Se on terveen mielen merkki, et huolehtii ihmisistä, oli ne tuttuja tai ei, tai minkä ikäisiä vaan. Asuinpaikasta riippumatta. Jos muutki Lapualaiset aattelee noin ku sinä, ni en enää ihmettel, et ei edisty tutkinnat. Toivottavasti oot vähemmistöö ajatuksies kans.
Lainaustorni korvattu nuoliviittauksella
-NILS-
Sun ajatusmaailma on kipee ja surkastunut. Nyt alat äitii syyllistää? Oliko hän paikalla? Ei ollut, mut muita aikusia oli. Tervepäinen aikuinen huolehtii muista. Kyllä mä oon monesti huolehtinut, et porukka pääsee kotiin, oli ikä mikä tykkäs. Se on terveen mielen merkki, et huolehtii ihmisistä, oli ne tuttuja tai ei, tai minkä ikäisiä vaan. Asuinpaikasta riippumatta. Jos muutki Lapualaiset aattelee noin ku sinä, ni en enää ihmettel, et ei edisty tutkinnat. Toivottavasti oot vähemmistöö ajatuksies kans.
Lainaustorni korvattu nuoliviittauksella
-NILS-
-
Tirehtoori
- Harjunpää
Et sitten viittiny eres vastata.
Jos äitee olis hualehtinu ettei alaikäänen LAPSI käytä päihteitä yms. Ei olis tällaista tapahtunut. Vähä joo kaukaa haettu mutta enemmän äitee katuamiseen on syypääku paikalla vapaalla ollu poliisi.
Portsari ja ravintolan pitäjä olivat töissä ja poistivat klopin baarista. Kumman olisi sun miälestä pitäny puuttua asiaan? Ja usko tai älä vastaus on erelleen portsari/baarin pitäjä.
Sä et nyt vaihrevuasien tuskis halua ymmärtää asiaa enkä jaksa sun kans tästä enempää vängätä. Äitee opetti mulle jo lapsena että "MIÄLIPIRE JA PERSEENREIKÄ LÖYTYY KAIKILTA"
Jos äitee olis hualehtinu ettei alaikäänen LAPSI käytä päihteitä yms. Ei olis tällaista tapahtunut. Vähä joo kaukaa haettu mutta enemmän äitee katuamiseen on syypääku paikalla vapaalla ollu poliisi.
Portsari ja ravintolan pitäjä olivat töissä ja poistivat klopin baarista. Kumman olisi sun miälestä pitäny puuttua asiaan? Ja usko tai älä vastaus on erelleen portsari/baarin pitäjä.
Sä et nyt vaihrevuasien tuskis halua ymmärtää asiaa enkä jaksa sun kans tästä enempää vängätä. Äitee opetti mulle jo lapsena että "MIÄLIPIRE JA PERSEENREIKÄ LÖYTYY KAIKILTA"
Ainut vaan että Rasmukselle on myös se isä. Myös hänen esimerkillä ja käytöksellä on merkitystä.Tirehtoori kirjoitti: To Huhti 20, 2023 3:56 pm Et sitten viittiny eres vastata.
Jos tähän huumeetkin vielä liittyisi niin oma vastuunsa myös sillä ringillä joka myy ja ehkä jopa käyttää alaikäisiä välikäsinä.
Ja baarinpitäjä kai tiennyt myös alaikäisyydestä mutta siltikö myynyt alkoholia?. Entäs portsari taisi myös tietää oikean iän?
Tässä casesssa aika moni asia mennyt aikuisten osalta kai pieleen.
Speku.
Jaa tuli mieälehen vaan notta minkähänlaanen on luonnetesti poliisikouluun pyrkiessä testaavatkohan kunnolla millainen on pyrkimässä? Luotan kyllä poliisiin edelleenkin. Sitten ku tulee tämmöstä ni Onkohan testattu vähän niinku valheenpaljastus kone, että ku ärsytetään kunnolla ni värähtääkö viisari? Olis suotavaa turhauttaa lukea noita erään juttuja aikuuseen oikeesti. Toivottavasti ei ole koskaan pyrkinyt ja päässyt