Mika Mäenpää katosi Asikkalasta 15.10.2004 - Löytyi vuonna 2008

Selvinneet tapaukset ja tuntemattomat löydetyt.
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

Cicciolina kirjoitti:Eikös tuo Mika itsekin ole aika tumma? Joten kaipa tässäkään jutussa kannata alkaa etsiä syitä rotuasioista tms... :D
Juu aika yleistä jos miehellä ruskeet silmät ja tumma tukka ja naisella ruskeet silmät ja tumma tukka=lapsilla myös sama väritys 8)

Mutta tässä tapauksessa näkee sen että jos on kadonnut niin pikainen ilmoitus/kyselykään ei aina auta ratkaisemaan asiaa.... :?
Cicciolina
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Cicciolina »

Tomberi kirjoitti:
Cicciolina kirjoitti:
mirelia kirjoitti:
Mikahan on tuon ikäiselle miehelle hyvin yleinen nimi joten aika suurella todennäköisyydellä se pää kääntyy :D
Niinpä... Välillä vaan tuntuu että polliisit yhtä heppoisesti tekee tutkimuksiaan... :wink:

No, nyt kai pitää siis pysyä ihan asia linjalla..

Kyllä mä ainakin uskon että juttu ratkeaa, kuitenkin joitakin tapauksia joista aikaa kuitenkin enemmän kuin tässä (oliks n.3-v tai jotn?), on ratkennut.

Ja aina välillä kun asia nostetaan pintaan, paine asiasta tietävillä kasvaa! Vaikkakin jos alamaailman juttuja, joita kyllä ilmeisesti on, vaikeampi saada tietoja. Noo, jos toivotaan että tekijä/tekijät menisivät huumeissa syvemmälle, koukuttais itsensäkin, niin heikolla hetkellä saattaisivat jopa tunnustaakin... :D

Tai suututtaisivat "Väärän" ihmisen joka kostona antais nimettömän vihjeen, eli ei välttämättä olekaan mahdoton asia selvitä!?!? Mutta pelkällä poliisitutkinnalla tuskin selviää...
Surku

Kritiikin sanan äärellä...

Viesti Kirjoittaja Surku »

...................
Viimeksi muokannut Surku, Ti Elo 14, 2007 6:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cicciolina
Neuvoja-Jack

Kritiikin sanan äärellä...

Viesti Kirjoittaja Cicciolina »

Surku kirjoitti:Itseäni jäi hämmästyttämään avokin kultivoitu käsitys Mikasta
ja tämän lapsirakkaudesta. Miksi sitä piti korostaa joka välissä?
Siksikö, että lapsirakas ihminen ei katoaisi omasta tahdostaan
ja jättäisi läheisiään tiedottomuuteen?

On kuitenkin selvää, että lapsiaan rakastava ihminen ei käytä
huumeita, varsinkaan kovia aineita. Lapsiaan rakastava ei
sekaannu alamaailman hämäräbisneksiin altistaen samalla
myös läheisensä väkivallalle. Lapsiaan rakastava ihminen ei
ota elämässään sitä riskiä, että joutuu pitkäksi aikaa lusimaan,
jolloin ei luonnollisesti voi nähdän lapsiaan jne.

Itse ainakin kyseenalaistan koko teorian siitä, että Mika
muka lapsirakkaana ei katoaisi omasta tahdostaan. Hän on
ihan hyvin voinut lähteä pakoon velkojiaan, ihan ulkomaille
asti. Poliisi väitti, ettei ole löytänyt todisteita siitä, että Mika
olisi kerännyt omaisuutta katoamistaan varten. Kukaan ei
kuitenkaan voi olla varma salaisista käteisvarastoista, edes
avovaimo. Isoon omakotitaloon salainen rahakätkö on
helppo piilottaa. Mikahan on tehnyt bisnestä jo ennen
vankilareissuaan, joten pahan päivän varalle on hyvinkin
voinut kertyä ainakin sen verran tuohta, että pääsee
Suomesta pois.

Lisäksi ihmetyttää se, ettei avovaimo näyttänyt kasvojaan.
Tähän mennessä kaikki Kadonneet-sarjassa esiintyneet
kadonneiden läheiset ovat näyttäneet kasvonsa! (Korjatkaa,
jos olen mielestänne väärässä.) Jäi siis vähän sellainen
fiilis, että myös avokilla on "tietynlainen menneisyys".
Rehellisellä ja tavallisella ihmisellä ei ole mitään salattavaa
ja kasvojen näkyminen voisi herättää enemmän sympatian
tunteita katoamisesta jotain tietävien keskuudessa ja
johtaa siten jutun selviämiseen. Avokin käyttäytyminen
puolestaan jätti aika kylmäksi. Lisäksi olisikin hyvä ottaa
yhdeksi varteenotettavaksi tutkimuspoluksi myös hänen
mahdollinen osallisuutensa tapahtuneeseen.
Minua ei ainakaan ihmetytä ollenkaan ettei avokki näytytänyt kasvojaan. Eikä mielestäni siinä ole mitään outoa. Vaikka muut olisivat näyttäneet, so what?! Ja jos sillä perusteella että jollain "on tietynlainen menneisyys" pitäisi hänetkin ottaa yhdeksi tutkintalinjaksi, niin kylläpä poliisilla olisi ruuhkaa. Kaipa he ovatkin jo tutkineet ihan perustutkinnat liittyen lähiomaisiin, ja oletan että siellä ei ole löytynyt mitään kummoisempaa josta olisi voinut olettaa että liittyisi katoamiseen.

Ja lapsirakkainkaan ihminen ei voi parantua esim huumeriippuvuudetsaan, jos ei ole itsensä takia siihen inspiroitunut.

Eikä se että ohjelmassa, myös minun mielestäni, korostettiin lapsirakkautta, ole toisaalta ihmeellistä. Eikös se lähinnä omaisten puolelta tullut esiin se lapsirakkaus? Ja jokaisella on tapansa käsitellä kuolemaa/katoamista yms asioita.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Nyt kyllä menee jo pahasti arvailuun, mutta jos Mika oli jo hakijoidensa kyydissä ja haluttiin selvittää onko hänellä puhelinta mukana, niin tämä exä soitti siihen. Täten saatiin selvyys, että puhelin on mukana ja se suljettiin ja viskattiin pois, että ei pääse hälyttämään itselleen apua.

Melko harsoinen olettamus, mutta eipähän tullut ohjelmassa selväksi, jotta miksi x soitti. Pollareille toki voi sanoa, että lastehoitoasiossa soittelin...
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Aika ajattelematonta sanoa että narkomaani ei voi olla lapsirakas. Sama kuin sanoisi että alkoholisti ei rakasta lapsiaan tai puolisoaan. Tai siviilipalvelusmies ei voi olla isänmaallinen....hmm toi viimeinen on kyllä rajatapaus...armeija pitää mielestäni käydä/pyrkiä käymään jotta voi väittää olevansa patriootti...Offtopiciksi meni joten lisätään että MM näyttää ihan Mika Myllylältä ja samat nimikirjaimetkin...:roll:
Mäenpään ruumista ei tulla ikinä löytämään.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
silentservice
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja silentservice »

Esim. noin parahin lecter. Vaikka poliisilla on teletunnistetietoja, kukaan ei tiedä mistä soitettiin... Aika sattumaa, että lastenhoitoasiasta soitettiin juuri tuolloin. Eikä Mika vastannut...

Onhan ex toisalta voinut soittaa Mikalle häntä kyyditsevään autoon. Kun mika ei vastannut, onkin ex soittanut tekijöille ja puhunut mikalle heidän höpöttimellään.

No. Näähän on just niitä harsoisia spekulaatioita...
Totuutta ei tarvitse uskoa.
Okisto
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Okisto »

Klo 18:45 on sopiva aika soittaa lasten hakemisesta seuraavana päivänä. Se on iltaruokailun jälkeen ja ennen nukkumaan käymistä, niin ehtii lapsillekin vielä kertoa, kuinka aamulla menetellään. Ei se kuulosta yhtään omituiselta vaan minusta erittäin normaalilta.
Loka
Alibin Kestotilaaja

Re: Kritiikin sanan äärellä...

Viesti Kirjoittaja Loka »

Surku kirjoitti: Lisäksi ihmetyttää se, ettei avovaimo näyttänyt kasvojaan.
Rehellisellä ja tavallisella ihmisellä ei ole mitään salattavaa
ja kasvojen näkyminen voisi herättää enemmän sympatian
tunteita katoamisesta jotain tietävien keskuudessa ja
johtaa siten jutun selviämiseen. Avokin käyttäytyminen
puolestaan jätti aika kylmäksi. Lisäksi olisikin hyvä ottaa
yhdeksi varteenotettavaksi tutkimuspoluksi myös hänen
mahdollinen osallisuutensa tapahtuneeseen.
Mulla tuli ohjelmassa ajatus, että avovaimolla on "uusi" elämä ehkä jopa uuden perheen kanssa josta syystä ei halunnut kasvojaan julkaista? No, en tiedä mutta se tuli mieleen.. Kylmäksi hänen käytöksensä ei mua ainakaan jättänyt, oikein lämpimästi puhui kyllä. Ja lapsista samoten.
Aika sattumaa, että lastenhoitoasiasta soitettiin juuri tuolloin. Eikä Mika vastannut...
Mä en pitänyt tätäkään epänormaalina. Enempikin normaalina että edellisenä iltana soitellaan jos on haettava lapset seuraavana päivänä.
silentservice
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja silentservice »

Kolmen lapsen kokemuksella olen samaa mieltä ajankohdasta, jos ajatellaan asiaa tuosta vinkkelistä. Yhtä hyvin tuolla perusteella hän olisi voinut soittaa milloin vain 16.00-20.00. Mutta sattumalta tässä tapuksessa juuri 18.45 mikaa ehkä vietiin kovalla kyydillä tuonelaan...

Jollei kaveri sitten todellakin hävinnyt omaehtoisesti maailmalle...
Totuutta ei tarvitse uskoa.
Samarina
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Samarina »

silentservice kirjoitti:Jollei kaveri sitten todellakin hävinnyt omaehtoisesti maailmalle...
En oikein usko tähän teoriaan. Muuten kyllä (pakeneminen velkojilta) mutta jos kerran lapset oli hänelle kaikki kaikessa kuten asiaa painotettiin, niin varmasti ikävä olisi vienyt voiton ja M olisi ottanut heihin yhteyttä tavalla tai toisella.
Mä en pitänyt tätäkään epänormaalina. Enempikin normaalina että edellisenä iltana soitellaan jos on haettava lapset seuraavana päivänä.
Minusta tämä vaikuttaa myös ihan normaalilta järjestelyltä.
Michaelm
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Michaelm »

Tuli myös mieleen, että olisihan Mika voinut kadota omaehtoisesti, ja lavastaa katoamisensa sellaiseksi, että hänet on haettu kotoa, ja tapettu. Näin velkojat tuumaisivat, että joku hoito jo homman, jonka he olisivat ennemmin tai myöhemmin hoitaneet. Vähän hakuammuntaa, mutta mahdollista :D

Todennäköisempää toki on, että velkojat ovat haipanneet Mikan kotoaan, ja ruumis köllöttelee jossain, mistä sitä ei löydetä muuta kuin sattuman kaupalla. Itse ainakin uskon näin.
Cannon
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Cannon »

silentservice kirjoitti:Esim. noin parahin lecter. Vaikka poliisilla on teletunnistetietoja, kukaan ei tiedä mistä soitettiin... Aika sattumaa, että lastenhoitoasiasta soitettiin juuri tuolloin. Eikä Mika vastannut...
Kyllä poliisi pystyy jäljittämään teletunnistetietojen perusteella puhelimen sijainnin vähintään korttelin tarkkuudella tukiasematietojen pohjalta. Ex:n puhelimen sijainti soittohetkellä on varmasti myös tässä keississä tarkistettu. Muutenkin aivan normaalilta lasten vierailujärjestelyltä tuo ex:n soitto kuulostaa.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

Itselleni jäi tuosta avovaimosta erittäin positiivinen kuva; hän muunmuassa kehui Mikan lapsia ja tuntui muutenkin miellyttävälle ihmiselle.

Kun kyseessä saattavat olla kovan luokan rikolliset, varmasti miettii kahdesti kannattaako kasvojaan esitellä tv-ruudussa. Etenkin, jos pelkona on, että Mikaa olisi kiristetty "perheelle käy huonosti" -tyyliin.

Lisäksi tulee mieleen, että tuskin "huumekaverit" kovin helposti päästävät hyppysistään sopivaa uhria ja sopivahan Mika oli kaikin puolin. Hänellä oli panoksena lapset, avovaimo, oma yritys (ja työkaveri/osakas firmassa?) ja kaikin puolin pyristely uuteen parempaan elämään. Tuo yritys luultavasti on myös erittäin kiinnostava ajatellen huumebisnesten pyöritystä (ehkä rahaa pystyttäisiin liikuttamaan firman kautta), mutta mitäpä Mikan työkumppani olisi asiasta tuumaillut. Hänhän oli kuitenkin omalta osaltaan tukenut Mikaa tämän ollessa lusimassa. Hän pyöritti firmaa sen aikaa.

Kaikenkaikkiaan monimutkaista, mutta en usko Mikan ainakaan hengissä olevan.
kahvitar
Jane Marple

Re: Kritiikin sanan äärellä...

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Surku kirjoitti: Lisäksi ihmetyttää se, ettei avovaimo näyttänyt kasvojaan.
Minua ei yhtään ihmetytä se miksei avovaimo halunnut olla ohjelmassa omilla kasvoillaan ja koko nimellään. Moni ihminen on esim. ujo eikä tosiaan halua esiintyä ohjelmassa naamansa kanssa, tähän ohjelmaan voi kuitenkin mennä kasvottomana niin miksei niin tekisi. Lisäksi Mikan huumetausta ja vankilatausta voi myös olla syynä miksei avovaimo halunnut naamaansa näyttää. Pahimmassa tapauksessa joku Mikan tunteva alamaailman henkilö voisi kostaa avovaimolle tai muuta vastaavaa.
Vastaa Viestiin