T
urussa valvotaan parhaillaan koirakuria, mikä tulee monelle yllätyksenä – harva lemmikki on vapaana täysin omistajansa hallittavissa: "Se on toiveunta"
Halistensillan kupeessa kokoontuu kymmenkunta Turun seudun riistanhoitoyhdistyksen metsästyksenvalvojaa. Joukko on lähdössä valvomaan koirakuria, eli sitä, pitävätkö ihmiset koiransa kytkettynä. Käynnissä on koirien kiinnipitoaika, jolloin koirat on pidettävä kytkettynä myös taajaman ulkopuolella. Tällä halutaan suojella luonnonvaraisten eläinten poikasia ja lintujen pesintää.
ja juttu jatkuu:
– Ihmiset ovat aika lailla vieraantuneita luonnosta, Leino sanoo.
ja juttu jatkuu:
Moni koira voi Toivolan mukaan intoutua jahtaamaan luonnonvaraista eläintä, vaikka sillä ei olisikaan riistaviettiä. Seuraukset voivat olla vakavia, jos koira esimerkiksi pääsee puremaan jäniksenpoikasta.
– Koira voi epähuomiossa talloa maapesässä olevan munan, Toivola lisää."
Lainaus päättyy.
Eli nythän on niin että metsästäjät itse kaikki nuo luonnoneläimet haluaa lopulta tappaa ja tämä koirien kiinnipitolakihan tähtää juuri siihen.
Kun puhutaan luonnosta vieraantumisesta, niin kuka mahtaa olla se luonnosta vieraantunut? Metsästyksestä pitää puhua sen oikealla nimellä eli kyse on _h u v i t a p p a m i s e s t a_, jolla ei ole mitään tekemistä nälän tai ruoan hankinnan kanssa, vaan se todellakin on _hupia_, jopa sangen pahasti addiktoivaa sellaista. Eli tässä mielessä metsästäjät ihan itse ovat luonnosta vieraantuneita, ei yksikään eläin, koira, susi tai muu suurpeto, joka vaistojensa varassa tappaa vain nälkäänsä.
Minua eniten harmittaa tuo vallan upea, todella kaunis ja hieno Nala-koira, joka ansaitsisi parempaa. On tosiaankin kulttuurikysymys, kuinka missäkin maassa eläimiä pidetään ja nyt on tästä koirasta tullut pelinappula tälle hullunmyllylle. Kaikkein paras ratkaisu varmaan olisi jos koira saisi paremman kodin tai sitten lamppu alkaisi tällä Davidilla päässa palaa niin että veisi koiransa yleiseen koirapuistoon sitä sosiaalistumista ja koulutusta oppimaan. Vaikka koira toki nauttii metsässä vapaana juoksentelusta, niin laki on laki, vaikka olisi joskus osittain vääräkin.
Ongelma on pitkälti siinä että eläimet käsitetään esineiksi, välineiksi ja omaisuudeksi. Se on totaalisesti väärin. Jos asiaa katsottaisiin itse Nalan kannalta niin hän varmaan valitsisi vapaan metsäjuoksentelun, koska vapaus tosiaan on aina vapaus meille ihmisillekin vai kuinka.
Me ihmiset olemme syyllisiä siihen, että koirat eivät saa vapaasti toteuttaa itseään, ei koskaan itse koira ja siitä ei tämän koiraparan todellakaan pidä koskaan saada kärsiä. Mitä tämä tarkoittaisi eläinten oikeuksien kannnalta, sitä voidaan siis myös miettiä.
Itse olen vakaasti sitä mieltä, että koska koiria on Suomessa jo noin miljoona, niin lakeja heidän pitämisekseen pitäisi ratkaisevasti tiukentaa. Kaikki koiria tai _mitään_ eläintä_ haluvat ensin soveltuvuustestiin, sitten kurssille, sitten koira/eläin kortille ja pito hyvään jälkiseurantaan. Koira on elävä olento omilla oikeuksillaan olla olemassa jolloin väärä kohtelu tai huono hoito, sairaaksi jalostaminen ym pitää olla vakavasti rangaistava teko.
Suomessa on jo miljoona koiraa. Koira ei ole välttämättömyys, vaan luksusta, joten kansallinen koiraverokin olisi hyvä olla olemassa. Näin keväisin kun tienpientareetkin ovat täynnä paskaa, niin jokin vaadittu korvaus koiranpidosta voisi vähentää sitäkin.
Tässä kansanedustaja Mai Kivelän lakialoite eduskuntaan eläinten oikeuksien saamiseksi Suomen perustuslakiin.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lakia ... +2022.aspx
Ja tässä kaikille lakia kannattaville allekirjoitettavaksi kansalaisaloite tuon lain läpi menemiseksi.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/11869
Oma toiveeni olisi että voisimme elää sivistyneessä yhteiskunnassa, jossa eläimiä oikeasti arvostetaan ja heistä pidetään mahdollismman hyvää huolta. Silloin ehkä tällaisia valitettavia Nala-koiran tapauksia ei varmasti useinkaan tulisi, eikä ainuttakaan eläintä tapettaisi syystä, että "omistaja" on ollut päästään sekaisin. Eikä muustakaan syystä, edes siksi että ns metsästäjät tahtovat tappaa heitä huvikseen.
Hän on vielä se. Muutetaan se.
https://www.elaintenvuoro.fi/