Kävelysilta romahti Espoon Tapiolassa 11.5.2023 - useita loukkaantuneita

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Avatar
Jasonnn
Christopher Lorenzo
Viestit: 1672
Liittynyt: To Elo 01, 2019 9:17 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja Jasonnn »

AhruMSahruM kirjoitti: La Touko 13, 2023 8:30 pm
meitzi kirjoitti: La Touko 13, 2023 7:22 pm
Nite Owl kirjoitti: La Touko 13, 2023 5:08 pm Googlen kartoista löytyikin hyviä kuvia. Tuossa romahtaneessa osassa sillan pohja roikkui ristikon alemassa palkissa, ja kuvassa näkyy laudan takana kiinnikkeiden tyngät ilman minkäänlaista pystytuentaa
En ole insinööri, mutta jotenkin kävisi järkeen, että se alempi palkki kantaa suurin piirtein sen, mitä ylempikin. Mutta yhä edelleen en ole insinööri, mutta kuvittelisi että tuolla tavalla toteutettuna pystyjen kautta tuulien tuomat sivuttaisvoimat tekisi jänniä edestakaisia muutoksia alempaan palkkiin. Ton kokoinen katto sellaista jonkin verran tekee, ja vaikka varsinaiset telineet on katkaistu mutkan takaa, niin kattoelementti on yhteinen, joten tulee siitäkin jänniä jännitteitä pystyihin.

Luulisi että tuollainen ratkaisu pistää kiilat tasoritilöitä kannattavien palkkien päissä eri tavalla koville.

katontuentaa.jpg
Oon itte varastomiäs, mutta miksei tuolla ole tukipalkkeja ristiin niinku X-muodossa? Sehän tekis tosta paljon tukevamman ratkaisun.

Voit olla tuulen suhteen oikeilla jäljillä, kun oliko tuossa vielä sivut peitetty niin, että tuuli ottaa paremmin kiinni?

OTKES:n varmaan lukee tätä ketjua.
Tuossa kun menee noi ritilät pitkittäin niin poikittaiset siteet pitäisi mennä pitkien ristikoiden päälle kestäisi paljon paremmin sekä näyttää että liian heppoiset nuo poikittaiset siteet... Väärin suunniteltu/toteutettu noin merkittävään paikkaan..
Nite Owl
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Joulu 16, 2019 10:34 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja Nite Owl »

Yxkaksvaan kirjoitti: La Touko 13, 2023 10:13 pm 45 henkilöä sillalla ja vain 27(tai jotain sinnepäin) loukkaantui?
Kunnon bätmäneitä nuo reipas 15 vai putosivatko suoraan toistensa päälle eli pehmeä laskeutuminen?
Jotkut ehtivät sillan yli kun romahtaminen alkoi.
Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 277
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

meitzi kirjoitti: La Touko 13, 2023 9:02 pm
AhruMSahruM kirjoitti: La Touko 13, 2023 8:30 pmOon itte varastomiäs, mutta miksei tuolla ole tukipalkkeja ristiin niinku X-muodossa? Sehän tekis tosta paljon tukevamman ratkaisun.

Voit olla tuulen suhteen oikeilla jäljillä, kun oliko tuossa vielä sivut peitetty niin, että tuuli ottaa paremmin kiinni?
Mä olin joitakin vuosia telinemiehenä, ja ainakaan layherilla ei ole sellaisia osia, joilla saisi vaakasuoraa vinoreevausta. Tuskin tuollakaan valmistajalla. Ne tasot ottaa sen suuntaisen kuormituksen vastaan.
Silloin kun mä olin telineasentajana, tapana oli ohikulkiessaan kattella että kiilat on kiinni ja hiukan napauttaa varmuuden vuoksi. Eipä tommoista rakennetta olis noilla annetuilla osilla muutenkaan tehty. Tuolla toisessa päässä on osittain riippuvakin teline.
Notkuu se joo, niin ne notkuu kaikki. Jos noita on työkseen tehnyt niin tietää miten ne elää. Noi rakenteet sitoo itse itseään silloin kun ne saadaan valmiiksi. Se on asentajasta kiinni kuinka kovaa kiilat lyödään kiinni. Mä oisin tohon ehkä laittanut vajerista varmistuksen. Noin pitkillä juoksuilla ihan varmasti notkuu kun noilla osilla tehdään.
Kiva nähdä lähikuva. Layher se siinä. Ite rakentelin Plettacia. Ei noi toisistaan poikkea merkistä riippumatta. Yhtä turvallisia tai turvattomia noi on ja tilapäiskäyttöön aateltu, Voishan tohon teräksestäkin sillan tehdä, mulla vois riittää ammattitaito senkin tekemiseen kunhan saa palkkia ja kuvia
Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 277
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

Kunnon palkkisillta rhs;stä hitsaten. Mjoo-o, miksei. Voisin mä sellaista hitsata, jopa siirrettäväksi tarkoitettua. On vaan tänäpänä niin kallista ettei kannata, ihmishenkienkin uhalla.
Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 277
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

meitzi kirjoitti: La Touko 13, 2023 9:02 pm
AhruMSahruM kirjoitti: La Touko 13, 2023 8:30 pmOon itte varastomiäs, mutta miksei tuolla ole tukipalkkeja ristiin niinku X-muodossa? Sehän tekis tosta paljon tukevamman ratkaisun.

Voit olla tuulen suhteen oikeilla jäljillä, kun oliko tuossa vielä sivut peitetty niin, että tuuli ottaa paremmin kiinni?
Mä olin joitakin vuosia telinemiehenä, ja ainakaan layherilla ei ole sellaisia osia, joilla saisi vaakasuoraa vinoreevausta. Tuskin tuollakaan valmistajalla. Ne tasot ottaa sen suuntaisen kuormituksen vastaan.
Silloin kun mä olin telineasentajana, tapana oli ohikulkiessaan kattella että kiilat on kiinni ja hiukan napauttaa varmuuden vuoksi. Eipä tommoista rakennetta olis noilla annetuilla osilla muutenkaan tehty. Tuolla toisessa päässä on osittain riippuvakin teline.
Notkuu se joo, niin ne notkuu kaikki. Jos noita on työkseen tehnyt niin tietää miten ne elää. Noi rakenteet sitoo itse itseään silloin kun ne saadaan valmiiksi. Se on asentajasta kiinni kuinka kovaa kiilat lyödään kiinni. Mä oisin tohon ehkä laittanut vaijerista varmistuksen. Noin pitkillä juoksuilla ihan varmasti notkuu kun noilla osilla tehdään.
Kiva nähdä lähikuva. Layher se siinä. Ite rakentelin Plettacia. Ei noi toisistaan poikkea merkistä riippumatta. Yhtä turvallisia tai turvattomia noi on ja tilapäiskäyttöön aateltu, Voishan tohon teräksestäkin sillan tehdä, mulla vois riittää ammattitaito senkin tekemiseen kunhan saa palkkia ja kuvia

Lainaus korjattu
-NILS-
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5295
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Varvikello kirjoitti: La Touko 13, 2023 11:56 pmKiva nähdä lähikuva. Layher se siinä. Ite rakentelin Plettacia. Ei noi toisistaan poikkea merkistä riippumatta. Yhtä turvallisia tai turvattomia noi on ja tilapäiskäyttöön aateltu, Voishan tohon teräksestäkin sillan tehdä, mulla vois riittää ammattitaito senkin tekemiseen kunhan saa palkkia ja kuvia
Noi espoon virityksethän siis ei ollut layheria, vaan sen kopiota, mutta siis käytännössä kait sama asia.

Ja ihan samaa mieltä, että niistä en tasan tekisi mitään vuosien kävelysiltaa, vaikka hiton hyviä ovatkin rakennustelineiksi ja vaikkapa festarien tilapäisratkaisuihin. En ainakaan sellaisen toimittamana, joka suhtautuu niihin kuin legopalikoihin, paitsi varmistusten ja vahvistusten osalta.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Varvikello
Poliisikoira Rex
Viestit: 277
Liittynyt: Ke Elo 26, 2009 11:26 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja Varvikello »

legopalikoitahan nuo on, asentaja saa itse suunnitella ne telineet, kuten tiedät.
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5295
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja meitzi »

Varvikello kirjoitti: Su Touko 14, 2023 12:48 am legopalikoitahan nuo on, asentaja saa itse suunnitella ne telineet, kuten tiedät.
No ei me kyllä saatu suunnitella mitään itse, vaan oli hyvinkin selvillä, että mitä osia ja kuinka monta lajiaan tulee per kerros, sekä se, että kuinka monenteen rinkulaan kiinnitetään mitäkin.

Itsekseen me tietenkin niitä kasattiin, mutta juurikin niiden sääntöjen puitteissa, ja lopulta tarkastaja hyväksyi, jos hyväksyi. Ellei hyväksynyt, niin jouduttiin palaamaan tekemään korjaukset ja bonarit laski merkittävästi.
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
Crockett
Susikoski
Viestit: 33
Liittynyt: To Loka 03, 2019 8:42 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja Crockett »

Yxkaksvaan kirjoitti: La Touko 13, 2023 12:15 pm Viime vuonna voitto Ukraina koska Sota.
Tänä vuonna ykkönen Suomi ja Ruotsi koska Nato.
Ja näinhän siinä melkein kävi.
Salomonin Tuoma
Harjunpää
Viestit: 333
Liittynyt: To Elo 09, 2018 9:03 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja Salomonin Tuoma »

meitzi kirjoitti: La Touko 13, 2023 9:13 pm
Salomonin Tuoma kirjoitti: La Touko 13, 2023 5:47 pmPomppimalla nuo ovat nousseet urasta pois, sitten pudonneet uran sijasta tuon kiskon syrjän päälle
Ei nuo nouse mihinkään pomppimalla, mutta tuohon siltaan kohdistuu sellaisia voimia, joita varten on lyhyempiäkin varten tehty kaksi tasoa, vaikkei ollut mitään katosta tehty tuulikuormaan voimistamaan.
Koitinkin vain päteä. Hetken uskoin noin.
AhruMSahruM
Nikke Knakkertton
Viestit: 161
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 4:08 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja AhruMSahruM »

Onko tuohon joku erityinen syy, että miksi tuo silta on katettu sivuilta niin, että tuuli pääsee ottamaan enemmän pitkään rakenteeseen? :roll: Jokainen rakentajahan tietää, että pinta-alan kasvaessa myös tuulen voimat vaikuttavat enemmän. Eikai tuohon nyt kummoista myräkkää tarvitsee olla, että vuosien aikana sitten elää ja käy näin.
Übermensch
Aloitteleva Besserwisser
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 11:36 pm

Re: Sortumaonnettomuus Espoossa

Viesti Kirjoittaja Übermensch »

Onko kukaan löytänyt tuota vaakapalkkia mistään kuvastosta. En löydä tuollaista osaa miltään telinevalmistajalta. Mahtaako olla joku omavalmisteosa kyseessä. Joka tapauksessa pään kiinnikkeet vaikuttaisi olevan neliöputkeen tarkoitettuja.
Avatar
meitzi
Alibin Kestotilaaja
Viestit: 5295
Liittynyt: La Loka 18, 2008 8:17 am

Re: Kävelysilta romahti Espoon Tapiolassa 11.5.2023 - useita loukkaantuneita

Viesti Kirjoittaja meitzi »

AhruMSahruM kirjoitti: Su Touko 14, 2023 1:02 pm Onko tuohon joku erityinen syy, että miksi tuo silta on katettu sivuilta niin, että tuuli pääsee ottamaan enemmän pitkään rakenteeseen?
Varmaan hinta. Halvempi toteuttaa noin, kuin että käyttäisi layherin kaiteita, jotka kuuluvat siltojen toteuttamiseen tarkoitettuihin osiin.

Oikeilla osilla tulee hyvin eri näköinen lopputulos, mutta näkee sen osien määrästäkin, että hinta vähän pompsahtaisi.

layhersilta.jpg
layhersilta.jpg (178.9 KiB) Katsottu 407 kertaa
Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
Työtön hullu ja eläkeläinen - Takkunatsi
AhruMSahruM
Nikke Knakkertton
Viestit: 161
Liittynyt: Su Touko 07, 2023 4:08 pm

Re: Kävelysilta romahti Espoon Tapiolassa 11.5.2023 - useita loukkaantuneita

Viesti Kirjoittaja AhruMSahruM »



Niin no Suomessa on tosiaan sellainen erityispiirre, että jos tänään voidaan jossain säästää tonni niin maksetaan sitten myöhemmin satoja tuhansia useiden työkyvyttömien kuntoutuksessa ja loppuelämän eläkkeissä :?
sörsse
Rico Tubbs
Viestit: 1273
Liittynyt: Ma Tammi 16, 2017 1:30 am

Re: Kävelysilta romahti Espoon Tapiolassa 11.5.2023 - useita loukkaantuneita

Viesti Kirjoittaja sörsse »

Übermensch kirjoitti: Su Touko 14, 2023 1:24 pm Onko kukaan löytänyt tuota vaakapalkkia mistään kuvastosta. En löydä tuollaista osaa miltään telinevalmistajalta. Mahtaako olla joku omavalmisteosa kyseessä. Joka tapauksessa pään kiinnikkeet vaikuttaisi olevan neliöputkeen tarkoitettuja.
Alla on periaatepiirros pettäneestä palkista ja onhan tuo selvää, että painoa on joko ollut liikaa tai kiinnikken ainevahvuus ollut liian pieni, lisäksi lukituspultit olisivat estäneet sortumisen, jos olisivat olleet paikoillaan, en tiedä ovatko olleet, tai onko osa ollut?
Tuo tuelle tulevan u-palkin ulommainen(t) uuma(t) ovat siis taipuneet rasituksesta lähes 180 astetta ylöspäin. Oli syy mikä tahansa, niin itse epäilen, että kaikki on tapahtunut pidemmän ajan saatossa, nyt vain saavutettiin se kriittinen piste, mahdollisesti hyppimisellä?
Vähän sama jos ihminen roikkuu tangossa käsillään ja kun painoa pikku hiljaa lisätään niin sormet oikee ja putoaminen edessä

53503771_1683898461679.jpg
53503771_1683898461679.jpg (273 KiB) Katsottu 405 kertaa
https://yle.fi/a/74-20031594

Kuvan kokoa kohtuullistettu
-NILS-
Vastaa Viestiin