Talikkomies kirjoitti: ↑To Kesä 22, 2023 2:21 am
Ihmiset keskittyvät paljon siihen ohjaimeen, mutta sehän on todella kattavasti testattu tuote. Jos vastaava laite olisi tehty itse, niin rahat eivät olisi ikinä riittäneet palkkaamaan sellaista armeijaa tattien vääntelyyn ja nappuloiden naputteluun kuin ne gamerit jotka ovat sitä peliohjaimena käyttäneet ja toimintaa arvostelleet.
Eiköhän syy sukellusveneen hajoamiseen löydy jostain muualta. Rakennehan oli poikkeuksellinen (hiilikuitu+titaani) ja vieläpä päistään pyöristetty sylinteri pallon sijasta. Metallista valmistetut sukelluspallothan ovat tyypillisesti puristuneet kasaan paineessa. Jos on käytetty kahta eri materiaalia, niin puristuvatko kasaan yhtä paljon ja mitä saumakohdissa tapahtuu?
Kiinteä materia ei puristu kasaan. Kolmiulotteinen objekti ei muutenkaan voi puristua kasaan, koska rakenteet eivät voi vain painua sisään yhdeltä puolelta ilman, että ne pulpahtaisivat saman verran ulospäin toiselta puolen.
Näin äsken videon kyseisen aluksen rakennusvaiheesta. Hiilikuiturunko on itse asiassa jonkinlaista hiilikuituteippiä, jota on vedetty monta kierrosta (kymmeniä tai satoja) ympäri metallisen rullan ympärille ja kaiketi epoksilla liimattu kasaan. Titaanista tehty päätykappale on sen jälkeen
liimattu kiinni tuohon rullaan. Kuinkahan luja tuollainen ratkaisu on pitkässä juoksussa? Alusta on käytetty jo lukuisilla sukellusreissulla usean vuoden ajan. Tutkitaanko rakenteiden eheyttä tarkasti jokaisen matkan jälkeen vai onko siitäkin asiasta laistettu? Firman toimitusjohtaja ainakin vaikuttaa olevan kuutamolla.
https://youtu.be/4dka29FSZac?t=256
Talikkomies kirjoitti: ↑To Kesä 22, 2023 2:21 am
Ja ne väitteet siitä, että ikkuna olisi reitattu vain 1300 metriin? Jos tämä pitää paikkansa, niin melko uhkarohkeaa on meininki ollut.
Se nyt oli vain yksi väite monien joukossa, kaiken lisäksi siitä on kulunut jo vuosia. Voihan se olla, että ikkuna on vaihdettu myöhemmin eikä potkut saanut insinööri ole tiennyt asiasta. Noissa luokituksissa on kyllä usein reilusti pelivaraa, että jos on luokiteltu virallisesti 1300 metriin, niin siinä voi olla varmuuskerrointa 2–3, jolloin ikkuna saattaisi käytännössä kestääkin 4000 metrin syvyyden.