Ehdottomasti samaa mieltä, hyvä lone! Tämän neuvon kun aikanaan osaisi omien lasten päähän paukuttaa, välttyisivät monilta murheilta.loneliness kirjoitti:Pettymyksiä tarvitaan, että osaa sitten arvostaa, kun löytää hyvän tyypin, jota jaksaa katsoa pitempään.
En myönnä lukevani rivien välistä ja olen käytännössä samaa mieltäkin: monessakin asiassa tuo pitää erinomaisesti paikkansa. Lisääntyminen on sellainen, jossa se ei pidä. Samanlaisiksi esimerkeiksi voisi mainita sosialisoitumisen ja itseilmaisun. Kaikki eivät sosialisoidu, halua ilmaista itseään ja lisäänny siksi, että muutkin niin tekevät, vaan siksi että heillä on siihen henkilökohtainen ja kovin alkukantainen tarve. Toki näitä tarpeita ei luontaisesti ole jokaisessa yhtä vahvana (tai ollenkaan) ja ympäristön vaikutuksesta lisääntyminenkin voi olla tietynlaista: nuorella iällä suoritettua, runsasta jne.sorsake kirjoitti:No en todellakaan väittänyt, että *kaikki* menettelevät näin siksi että muutkin. Mutta väittäisin, että kun joku asia on yleisesti normaalina elämänkulkuna pidetty ja siihen liittyy siten jonkunasteisia sosiaalisia paineitakin, *jotkut* ihmiset päätyvät tekemään sen siksi kun muutkin tekevät... Taidat nyt lukea vähän rivien välistä.joey kirjoitti:OT:tä jatkaakseni totean lyhyesti, että se, että suurin osa ihmisistä menettelee tavalla X, ei todellakaan tarkoita sitä että he menettelevät niin siksi että muutkin menettelevätJos ihmisellä ei olisi luontaista tarvetta lisääntyä, laji ei olisi selviytynyt näinkin pitkälle.
Kyllä minäkin tiedän tapauksia (hekin toisaalta hieman vanhempaa sukupolvea), jotka ovat avioituneet ja perustaneet perheen, "koska niin pitää tehdä". Minun vankka mielipiteeni on kuitenkin se, että heille olisi joka tapauksessa tullut ennemmin tai myöhemmin tarve niin tehdä.
Olen muuten huomannut, että nykyään tuo lisääntymistarve tuntuu olevan kovasti sidoksissa taloudelliseen tilanteeseen. Lastentekoa pyritään siirtämään eteenpäin aikaan, jolloin siihen on paremmin varaa. Tämä on minusta jotenkin surullista, näillä asioilla ei pitäisi olla mitään tekemistä keskenään, eikä ennen ole ollutkaan - mukulat on pistetty suunnitelmallisesti alulle vaikka taskussa ei olisi ropon ropoa. Ehkä mukavuudenhalu on sitten nykyään kasvanut, en tiedä. Selittäisi tuon eroalttiudenkin.