Estonia

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.

Valvoja: Moderaattorit

Peräkamari
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Heinä 26, 2023 4:08 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Peräkamari »

Nopeasti kuvia katsoneena ja maalaisinsinöörijärjellä ajateltuna olen sitä mieltä, että irronnut visiiri on repinyt rampin auki.

Kun visiiri ja ramppi on suljettuina, rampin yläosa menee ilmeisesti hieman visiirin sisään.
Kuvista näkee että tuo rampin yläosa on ottanut osumaa molempiin kulmiinsa.

Ei tuo ramppi omalla painollaan luulisi tuohon kuntoon menevän kun rampilla oli kuitenkin omat lukituksensa ja sylinterit joiden olisi luulleen hidastavan vauhtia. Toki se on voinut heilua siinä vapaasti ja runnoutua.

Mikään ei kyllä poissulje sitä vaihtoehtoa että visiiri poksautettiin irti. :mrgreen:

Kuva
Varez
Alokas
Viestit: 3
Liittynyt: Su Marras 07, 2021 9:57 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Varez »

Faktat tukee selitystä, että visiiri todellakin irtosi liian kovan vauhdin vuoksi ja uppoaminen johtui siitä.

Haetaanpa yhtä salaliittoteoriaa vähän kauempaa: entä jos kapteeni olisikin halunnut hiljentää, mutta ase ohimolla joutui kaahaamaan jotta päivänvaloa kestämätön lasti ehtisi ajoissa perille?
Tai ehkä vastahakoinen kapteeni oli jo poistettu pelistä ja laivaa ohjasi joku muu parhaansa mukaan, katastrofaalisilla seurauksilla?

Tätä tukisi huhut aseesta komentosillalla, ja ruumis jolla luodin reikä päässä. Onko kukaan löytänyt mitään faktaa tähän? Muistaakseni asetta ja ampumista on sivuttu tälläkin foorumilla, mutta liekkö faktaa kellään tarjolla? Alkuperäiset sukellusvideot ehkä kertoisi jotain mutta ne on edelleen ruotsalaisten peittelijöiden hallussa tai tuhottu.

Tätä tukisi myös Mayday -äänitteen touhu. Varmasti siellä on oltu myös paniikissa mutta luulisi että joku olisi laittanut sijainnin ylös jo vähän aiemmin ennen blackouttia, jotta pystyisi ohjaamaan apua paikalle sitten kun saa yhteyden muihin laivoihin.

Tähän voisi liittyä myös sukellusten aikainen ihmeellinen kiinnostus tiettyjä hyttejä kohtaan, ja tietyn matkalaukun kuumeinen etsiminen. Jos sukellusten tarkoitus oli vain selvittää mitä on tapahtunut, niin miksi joku yksittäinen matkalaukku oli niin tärkeä?

Ehkä homma lähti lapasesta komentosillalla, vaikka tarkoitus oli vain kiirehtiä kuuma lasti Ruotsiin ajoissa.
Senkö takia keularampin kaiteet oli jo hitsattu irti ennen ensimmäisiä virallisia sukelluksia, kun jollain oli ollut jo kiire hakea sieltä jotain pois?

Edelleen liikaa kysymyksiä ja kyseenalaisuuksia, joihin ei varmaankaan koskaan saada vastauksia...


On muuten tarkkaa videota nyt julkaistu autokannelta. Olisi aika karua jos omia sukulaisia / tuttavia olisi Estonialla ollut ja nyt saisi katsoa videota kun auton rekisterikilpi harjataan näkyviin :?
Oikeusnotaari
Lauri Hanhivaara
Viestit: 123
Liittynyt: Ke Syys 23, 2020 9:25 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Oikeusnotaari »

damfin kirjoitti: To Heinä 27, 2023 2:11 pm
Oikeusnotaari kirjoitti: To Heinä 27, 2023 1:26 pm Jos räjähdyspanokset ovat olleet lukoissa, niin silloinhan ramppi on tippunut alas ja em. iskujäljet ovat aiheutuneet 8) . Tai joskushan spekuloitiin sillä, että toinen puoli lukoista olisi räjäytetty (se missä on ne Raben kuvaamat vauriot) ja toiselle puolelle olisi jäänyt räjähtämätön panos eli tämä oranssi kuutio, joka näkyy jossain 1994 sukellusvideossa. Salaliittoteorioiden viimeisiä oljenkorsia, epäilemättä.

Tai sitten CMX on oikeassa ja se on ruoste.
Muuten hyvä yritys... mutta kun se ramppi ei olisi voinut tippua alas jos keulavisiiri oli paikoillaan... 🤔

Vai ehkä keulavisiiri räjäytettiin ensin irti, ja sitten toisella räjähdyksellä ramppi perässä... not

Hei vai olisiko sittenkin käynyt niin että keulavisiiri petti ja irtosi, ja veti irrotessaan rampin auki ja runnoi sen mennessään alas... vai olisiko tuo liian kaukaa haettu teoria... ehk se kuitenkin jollain lailla räjäytettiin :roll:
Sori tarkoitin tietysti, että visiirin lukot räjäytettiin siten, että se tippuessaan repi rampin auki.

Anyway visiiri on analysoitu (KRPn?) toimesta jo 1994 mahdollisten räjähdejälkien varalta, joten ei taida tämäkään nyt oikein lähteä.

Pitäisin tässä vaiheessa uskottavimpana vaihtoehtona ketjussa aiemmin esitettyä mystistä lekamiestä, joka on yön hiljaisuudessa paukutellut lukot paskaksi. Tämähän selittää myös metalliset paukkeet, joista on useita todistajanlausuntoja. Nyt tarvitaan lisää määrärahoja sekä asian perinpohjaista selvittämistä, jotta tämäkin vaihtoehto saadaan varmasti suljettua pois tai vielä parempi: näytettyä toteen.
Vääryys ja kohtuuttomuus
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2470
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Varez kirjoitti: To Heinä 27, 2023 9:44 pm Faktat tukee selitystä, että visiiri todellakin irtosi liian kovan vauhdin vuoksi ja uppoaminen johtui siitä.

Haetaanpa yhtä salaliittoteoriaa vähän kauempaa: entä jos kapteeni olisikin halunnut hiljentää, mutta ase ohimolla joutui kaahaamaan jotta päivänvaloa kestämätön lasti ehtisi ajoissa perille?
Tai ehkä vastahakoinen kapteeni oli jo poistettu pelistä ja laivaa ohjasi joku muu parhaansa mukaan, katastrofaalisilla seurauksilla?

Tätä tukisi huhut aseesta komentosillalla, ja ruumis jolla luodin reikä päässä. Onko kukaan löytänyt mitään faktaa tähän? Muistaakseni asetta ja ampumista on sivuttu tälläkin foorumilla, mutta liekkö faktaa kellään tarjolla? Alkuperäiset sukellusvideot ehkä kertoisi jotain mutta ne on edelleen ruotsalaisten peittelijöiden hallussa tai tuhottu.

Tätä tukisi myös Mayday -äänitteen touhu. Varmasti siellä on oltu myös paniikissa mutta luulisi että joku olisi laittanut sijainnin ylös jo vähän aiemmin ennen blackouttia, jotta pystyisi ohjaamaan apua paikalle sitten kun saa yhteyden muihin laivoihin.

Tähän voisi liittyä myös sukellusten aikainen ihmeellinen kiinnostus tiettyjä hyttejä kohtaan, ja tietyn matkalaukun kuumeinen etsiminen. Jos sukellusten tarkoitus oli vain selvittää mitä on tapahtunut, niin miksi joku yksittäinen matkalaukku oli niin tärkeä?

Ehkä homma lähti lapasesta komentosillalla, vaikka tarkoitus oli vain kiirehtiä kuuma lasti Ruotsiin ajoissa.
Senkö takia keularampin kaiteet oli jo hitsattu irti ennen ensimmäisiä virallisia sukelluksia, kun jollain oli ollut jo kiire hakea sieltä jotain pois?

Edelleen liikaa kysymyksiä ja kyseenalaisuuksia, joihin ei varmaankaan koskaan saada vastauksia...


On muuten tarkkaa videota nyt julkaistu autokannelta. Olisi aika karua jos omia sukulaisia / tuttavia olisi Estonialla ollut ja nyt saisi katsoa videota kun auton rekisterikilpi harjataan näkyviin :?
En ota kantaa nyt tässä muuhun kuin Estonian ns.kaahottamiseen:

Estonia-aluksen kapteenille (ja vaikuttiko omistajayhtiö taustalla) oli ilmeisesti kunniakysymys pysyä aina lähes aikataulussa. (voidaanko jotenkin karkeasti ajatella että: "aika on rahaa" tässäkin asiassa). Onnettomuusyönähän se lähti noin 15 minuuttia myöhässä Tallinnan satamasta. Ilmeisesti aluksen oli tarkoitus kiriä tuota varttia kiinni; kunnes huono sää ilmeisesti hieman "yllätti" aluksen sen päästyä avomerelle Viron rannikon suojista. Eli tuuli yltyi ja aluksen jyskintä lisääntyi.

Yleisellä tasolla Estonian matkat sujuivat hyvin täsmällisesti ja Tukholman luotsiaseman lokikirjan mukaan Söderarmin majakan ohitusajankohta ei vaihdellut enempää kuin 15 minuuttia.

Joskus vuosikymmeniä sitten näin myös jotakin kommenttia jossakin että Estonia olisi tunnettu siitä että se "kaahotti" menemään ja oli vähän sellainen "raikulipoika" muiden alusten näkövinkkelistä mutta tämä on vain hatara muistikuva aikoinaan luetusta ja en ota kantaa väitteen todenperäisyyteen eli vain omaa muistikuvaani ja tulkintaani asian tiimoilta.
Arkipäiväinen
Hercule Poirotin viikset
Viestit: 101
Liittynyt: Pe Syys 25, 2020 3:21 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Arkipäiväinen »

Yksi näistä lukuisista skenaarioista on tämä huumeiden heittäminen mereen keulaportin kautta. Tästä J.K. Tamminen kirjoittaa kirjassaan jutelleensa jonkun "alamaailman lakimiehen" kanssa, joka oli sanonut, että "eräs laivan henkilökunnan jäsen kertoi minulle humalassa, kuinka hän oli tuona yönä hävittämässä huumeita. Hän oli ollut hävittämässä keulaporttia" (s. 221). Tähän tukee myös JAICin raporttiinkin lipsahtanut pelastuneen havainto, että "eräs miesmatkustaja on kertonut, että noin klo 01.00 hän kuuli tutun hydraulisen äänen, sellaisen ”jota visiiri piti avautuessaan ja sulkeutuessaan”" (s. 68-69). Eli ihan sama, mitä tuosta rampista löytyy, juorut jatkuu.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 904
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

Eikös tää "luodinreikä päässä" ole noista laivanvalmistajan papereista. Samoin kuin se mysteerinen pukumies.
Mutta näille väitteille ei taida olla mitään kovin pitävää pohjaa.

Samoin niissä papereissa jotenkin saatiin eri lukumäärä komentosillalla mitä nyt virallisesti uskotaan siellä olleen.

En poissulkisi tätä luodinreikää, mutta rikoksen sijaan voisin nähdä kyseessä olleen itsemurha. Kuulostaahan tuo hurjalta, mutta ei liian kaukaa haettu jos komentosillalla on ollut jossain kaapissa kättä pidempää. Nopeampi tapa tuo lienee päättää päivänsä kuin hukkuminen.
Sitten se vielä, että kun katastrofaalinen käännös tehtiin kohti aaltoja, niin oliko kapteeni silloin sillalla antamassa sen käskyn? Vai tekikö perämies itsenäisen päätöksen paniikkitilanteessa? Väärä käännöshän on loogisesti selitettävissä sillä, ettei visiirin irtoamista nähty sillalta ja luultiin vain lastin liikkuneen. Siinä mielessä tuohon seikkaan en itse jaksaisi mitään folioteorioita hakea.

Virallinen totuus ja laivanvalmistajan paperit, nuo tietää molemmat hyvin vähän Andressonin liikkeistä itse onnettomuuden jälkeen. Se lienee varma havainto, että on komentosillalle hälytetty ja sinne myös jäänyt. Kaikki muu onkin sitten arvailujen varassa. Niistä lausunnoista joita on ollut eri paikoissa tarjolla ei myöskään selviä, että kapu olisi osallistunut viestiliikenteeseen millään tavalla. Itse olen joskus arvuutellut, että olisikohan ollut poissa pelistä jo varhaisessa vaiheessa. Selvinneet miehistöjäsenet eivät myöskään raporteissaan ole maininneet kapteenin roolia juuri missään. Täysi mysteerimies siinä mielessä

Tuosta Estonian "ajotyylistä" on kyllä jossain olemassa jokunen todistajalausunto aikaisemmilta lähdöiltä. En nyt tähän hätään lähde kaivelemaan mutta muistini mukaan näissä lausunnoissa on koettu epämukavuutta itse laivan ajotyylin ansiosta. Voisi viitata siihen, että ei siellä ole kovemmassa kelissä aikaisemminkaan säästelty. Ja tätä tukee tietenkin onnettomuusyö missä painettiin koneet huutaen menemään kelistä välittämättä. Miksi tämä täysin kaheli ajotyyli olisi ollut vain yhden lähdön juttu. Eiköhän tuo ollut enemmänkin päällystön tapa varsinkin kun ilmeisesti vihattiin myöhästymistä.

Sinänsä erittäin vastuutonta koska päällystöllä on ollut aivan varmasti tieto laivan todellisesta kunnosta. Jopa tieto siitä, että satamasta ei pitäisi lähteä mutta lähdettiin silti ja täysin itsemurhamenoa mistään välittämättä. Pistää oikeasti ihmetyttämään tuo välinpitämättömyys
Avatar
Brass
Martin Beck
Viestit: 826
Liittynyt: Ti Loka 04, 2011 6:17 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Brass »

Arkipäiväinen kirjoitti: Pe Heinä 28, 2023 11:40 am Yksi näistä lukuisista skenaarioista on tämä huumeiden heittäminen mereen keulaportin kautta. Tästä J.K. Tamminen kirjoittaa kirjassaan jutelleensa jonkun "alamaailman lakimiehen" kanssa, joka oli sanonut, että "eräs laivan henkilökunnan jäsen kertoi minulle humalassa, kuinka hän oli tuona yönä hävittämässä huumeita. Hän oli ollut hävittämässä keulaporttia" (s. 221). Tähän tukee myös JAICin raporttiinkin lipsahtanut pelastuneen havainto, että "eräs miesmatkustaja on kertonut, että noin klo 01.00 hän kuuli tutun hydraulisen äänen, sellaisen ”jota visiiri piti avautuessaan ja sulkeutuessaan”" (s. 68-69). Eli ihan sama, mitä tuosta rampista löytyy, juorut jatkuu.
Tämänkin skenaarion kehittelijä ei ole koskaan miettinyt käytännössä, mitä tuollainen operaatio vaatisi 20 m/s myrskyssä, kun laiva puskee täysillä vasta-aaltoon. Lisäksi kaulavisiiriä ja ramppia ei vain napista painaen nosteta, vaan vaatisi jonkun osaavan henkilön apua. Joka tapauksessa täytyisi olla täysi itsetuhoinen mielipuoli, joka visiirin ja rampin täydessä vauhdissa tuossa kelissä avaisi. Autokannella on lisäksi sivuluukkuja, joiden avaaminen olisi helpompaa ja turvallisempaa, jos jotain haluaisi mereen heittää.
WW2 jälkeisen merisotahistorian suurimmat tappiot aiheuttaa maa, jolla ei ole edes kunnon laivastoa.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10855
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

^
Itseänikin lievästi sanottuna huvittanut tuo teoria huumeiden kippaamisesta mereen keulaportin kautta :roll:
Silloin jos keulaportti olisi kunnossa ja toimisi normaalisti, niin merkkivalo komentosillalla kertoisi että se on avattu ja aiheuttaisi todennäköisesti jonkinlaisen hälytyksen, eli komentosillalla olevan miehistön täytyisi olla tietoinen tuosta "nerokkaasta" suunnitelmasta kipata huumeet mereen keulaportin kautta jos se haluttaisiin tehdä huomiota herättämättä.

Sitten vielä se että myrsky alueella oli kuitenkin sen verran voimakas että sitä tuskin pystyi olemaan huomaamatta, ja luulen kyllä että kenellekään ei tulisi mieleen keskellä myrskyä alkaa aukaisemaan laivan keulaporttia työntääkseen mitään mereen sitä kautta, kun todennäköisenä lopputuloksena olisi ollut vähintään se että ensimmäinen aalto olisi huuhdellut mukanaan niiden huumeiden lisäksi myös niitä mereen työntävät henkilöt.

Nuo jonkun mahdollisesti kuulemat hydrauliikan äänet ovat voineet johtua siitä että lukkojen pettämisen jälkeen hydrauliikka on yrittänyt vielä epätoivoisesti pitää keulaporttia ja ramppia kiinni, kunnes sylintereiden kiinnitys ja letkut on pettäneet.
Miete
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: To Tammi 27, 2022 3:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Miete »

Onpa tullut tähän ketjuun palattua vuosien varrella useasti. Mielestäni yhteiskunnallista aspektia ei ole riittävästi vielä huomioitu tai käyty läpi tässä Estonian turmassa. Minä en osaa rakentaa ehyttä kertomusta siitä, miten asiat vaikuttivat toisiinsa, ja mikä kaikki itse uppoamiseen syynä liittyi. Mutta asiaan liittyy sen verran epäselviä, ja muuten sakeita yksityiskohtia, että selvitettävää vielä on. Nämä täälläkin kaikki mainittu, mutta ovat mielestäni jääneet ilmaan, ei kuitattu salaliittoteorioina kuten pommeja ja muita. Ihan muutamia mainitakseni:

1. Miksi alkuperäisen tutkimuslautakunnan tms. johtaja Andi Meister erosi tehtävistään ja suureen ääneen syytti Ruotsia salailusta? (erityisesti kertaalleen pelastetun kapteeni Avo Pihtin katoamisesta)
2. Miten juuri työssään aloittanut Carl Bildt ”tiesi” 14 tuntia uppoamisen jälkeen, että syy oli keulaportissa? Ja miksi mitään muuta syytä ei edes tutkittu?
3. Miksi Viron tullin pääjohtaja Igor Krištapovitšin ammuttiin omalle pihalleen muutama viikko turmasta?
4. Miksi Estonian omistaneen varustamo Estlinen onnettomuuden aikainen toimitusjohtaja Harri Enulan ruumis löydettiin kesällä -96 Tallinnan ja Keilan väliseltä rautatieltä piikkilankaan kiedottuna ja poliisi väitti kyseessä olleen itsemurhan?
6. On melko erikoista, että komentosillalta ei pelastunut ketään.
7. Estonian uhrit olisi voitu nostaa ajat sitten ylös, hylky makaa 70 metrissä siinä missä esim. Titanic parissa kilometrissä. Tätä ovat ihmetelleet paikalla käyneet sukeltajatkin. Näin ei kuitenkaan ole tehty vaan ehdotettiin betonikuorta päälle.
8. Miksi NSA:lla on Estonian turmaa koskevaa salaista materiaalia, jonka julkituominen olisi uhka kansalliselle turvallisuudelle?

Tapaukseen liittyy monenlaista salaliittoteoriaa. Mutta mielestäni edellä mainittuja 1-8 faktaa ei voi kaikkia sivuuttaa ja todeta kyseessä olleen vain keulaportin pettämisen ja siitä seuranneen onnettomuuden. Liikaa erikoisia yhteensattumia samaan aikaan.

Sitten on tietysti vielä ne miehistön jäsenten katoamiset sen jälkeen, kun ovat tulleet ensin pelastetuiksi. Tämä tarina kiertää ja pelastuslistoja on näkynyt netissä, tämän totuudenperäisyydestä on kuitenkin vaikea sanoa mitään. Tosin Andi Meister kertoo tämänkin kirjassaan, ja hän johti onnettomuuden tutkimuslautakuntaa alussa… Faktaa on joka tapauksessa se, että uppoamisen jälkeen pidettiin salaliittoteoreetikkoina niitä, jotka puhuivat aseiden kuljetuksesta ja reiästä kyljessä. Molemmat on sittemmin todistettu oikeiksi. Ruotsin puolustusvoimat ovat julkisesti myöntäneet hyödyntäneensä Estoniaa aseteknologian salakuljettamiseen entisen Neuvostoliiton alueelta. Reikä, tai reikiä on löytynyt sittemmin. Mitä nämä tarkoittavat? Sitä en tiedä, mutta selvää on, että juttu ei todellakaan ole niin yksioikoinen, että keulaportti irtosi ja siinä kaikki.

Asiaan liittyviä yhteiskunnallisia aspekteja:
• Neuvostoliitto oli hiljattain hajonnut. Siellä vallitsi melkoinen sekasorto ja erilaisia aseita sun muita vietiin ulkomaille valtavasti.
• Entisistä NL-kenraaleista muodostettu Felix-ryhmä varoitti (ilmeisesti, tämän todenperäisyydestä en ole varma) kaksi kertaa länttä (Ruotsia?) kuljettamasta aseita tai aseteknologiaa Estonialla.
• Viro oli hiljattain saanut itsenäisyytensä ja Estonia oli yhdenlainen itsenäisyyden airut ja linkki Pohjoismaihin.
• Ruotsi toimi jollain lailla yhteistyössä USA:n kanssa asiassa. Ja USA:lla on historiaa päivänvaloa huonosti kestävistä operaatioista vierailla mailla. (Toimittaja Drew Wilsonin kirjassa The Hole: Another look at the sinking of the Estonia ferry on September 28, 1994 (2006) on valokopio NSA:n 20.1.2004 päivätystä kirjeestä. Siinä NSA kieltäytyy antamasta Wilsonille mitään tietoja kolmesta Estoniaa koskevasta asiakirjasta, koska tiedon antaminen voisi aiheuttaa vakavaa vahinkoa kansalliselle turvallisuudelle (”to cause serious damage to national security”)).
• Ruotsi on kieltänyt asekuljetukset, reiän ja ties mitä muuta kunnes on jäänyt kiinni tosiasioiden tultua esiin.

En tiedä, enkä osaa arvata miksi Estonia upposi. En arvele syitä, en pommeja, en sukellusveneitä, kun en tiedä. MUTTA, edellä mainituista, ei salaliittoteorioista, vaan todella erikoisista Estoniaan liittyvistä faktoista ja yllä olevista yhteiskunnallisista sekoista on vielä tarina kertomatta. Keulaportilla ei ole sen tarinan kanssa välttämättä mitään tekemistä. Tai sitten on. Voi olla niinkin, että Estonia upposi koska se oli huonokuntoinen, sitä käytettiin väärin ja ajettiin liian lujaa aaltoihin. Tästä huolimatta em. kohdat 1-8 sekä em. yhteiskunnalliset seikat vallitsevat samaan aikaan. Niihin liittyvä tarina on kertomatta.
ammattiamatööri
Jack Bauer
Viestit: 904
Liittynyt: Ma Syys 14, 2020 5:03 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja ammattiamatööri »

1. Tuskin koskaan saadaan tietää Meisterin eron yksityiskohtia. Pihtistähän on väitetty, että Viron pääministeri olisi puhunut herran kanssa. Stenmarkin taas väitetään antaneen lausuntoa missä Piht olisi antanut jo ensimmäiset lausunnot. Ja Meisterin väitetty taas lausuneen jotakin, että ketkä piilottelee Pihtiä niin saavat rangaistuksen tms. Piht on kaluttu niin läpi ja puhki kuin vaan voi jonkun kateissa olevan kohdalla tehdä mutta tuloksetta. Liittyikö Meisterin ero jotenkin Pihtiin se jää arvailujen varaan. Netti kertoo, että Meister olisi 84-vuotias ja ilmeisesti elossa edelleen. Voisi puhua suunsa puhtaaksi jos on jotain salattavaa.

2. Tähän voi hakea salaliittoa tai sitten yksinkertaisempaa tietä eli tuossa kohtaa oltiin jo saatu miehistön lausuntoja joista käynyt selkeästi ilmi, että keulasta tullut vettä alukseen. Sillaste on tämän ainakin havainnoinut. Jos keulaportti olisi ollut tukevasti paikallaan niin miten voi vettä suihkuta rampin väleistä kovalla paineella kuten Sillasten havainto kertoo? Kyllähän se toki silmiin paistaa, että onnettomuuden syistä oltiin hyvinkin itsevarmoja jo kauan ennen koko visiirin paikantamista.

3 & 4. Virossa on oltu kovin haluttomia tutkimaan näitä mysteerimurhia kun ei ole tekijöitä kiinni saatu yhdessäkään Estoniaan tavalla tai toisella liittyvässä henkirikoksessa. Jos pitää arpa heittää niin vastaan, että jokainen näistä liittyy asekuljetuksiin ja siihen, että asiasta jotain tietävät oli eliminoitava.

6. Mikäs siinä niin erikoista? Tilanne ollut sellainen, että todennäköisesti pelastautuminen komentosillalta on muuttunut aika vauhdilla mahdottomaksi. Jostain muistan lukeneeni, että hätänauhalla äänessä olleet Ainsalu ja Tammes olisi vapautettu puhelun jälkeen tehtävistään ja päässeet vielä komentosillalta poistumaan. Muu päällystö sitten viimeiseen asti tekivät mitä tekivät eikä poistuminen enää ollut mitenkään mahdollista.

7. Estoniasta ei olisi mitenkään voitu kaikkia pelastaa. Vain ne jotka olisi olleet käsipelillä aluksesta noukittavissa. Tässähän painoi vaakakupissa ilmeisesti se, että joko kaikki tai ei ketään. Tähänkin olisi Estonian nostaminen ollut oiva ratkaisu mutta sehän ei svenssoneille kelvannut. Betonointi... Tai ne syyt, että miksi ihmeessä tätä edes suunniteltiin on ehdottomasti Estonian suurimpia mysteereitä.

8. Voisin veikata, että totuus on niinkin tylsä kuin salaiset asekuljetukset ja mahdollinen lastien sisältö
Avatar
MissMallard
Axel Foley
Viestit: 2470
Liittynyt: Ke Syys 16, 2015 4:24 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja MissMallard »

Tavapulliaisen vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Spekulaatiota vain;

1. Miksi alkuperäisen tutkimuslautakunnan tms. johtaja Andi Meister erosi tehtävistään ja suureen ääneen syytti Ruotsia salailusta? (erityisesti kertaalleen pelastetun kapteeni Avo Pihtin katoamisesta)

Vastaus: vuosien varrella on syytelty yhtä sun toista. Myös Suomea on syytelty, tosin ei uppoamiseen liittyen vaan ihan hylyn vartioimisesta siihen että Suomella olisi jotakin "spesiaalia" tietoa. Syyttely kai jotenkin kuuluu kaikkeen. Ihminen haluaa etsiä syyllisen. Syynä se että ompahan joku jota syytellä. Näihin syyttelyihin aina liittyy myös valtioiden väliset suhteet silloisena hetkenä kyseisellä aikakaudella eli vuosiluvulla. Ruotsiin kohdistuvat epäluuloisuus liittynee aiemmin Estonialla kuljetettuun sotilasmateriaaliin joka viimein sitten jossakin kohdassa myönnettiin.

2. Miten juuri työssään aloittanut Carl Bildt ”tiesi” 14 tuntia uppoamisen jälkeen, että syy oli keulaportissa? Ja miksi mitään muuta syytä ei edes tutkittu?

Vastaus: jotkut matkustajat kertoivat heti pelastautumisen jälkeen että keulasta tuli vettä ja että keulaportti puuttui kun alus upposi. Tämä tieto lie tavoittanut viranomaiset ja myös pääministeri Bildtin. Ihan vaan siitä syystä että kyllä pääministerille pyritään samaan ajantasainen tieto kaikesta mitä omassa maassa tai muualla tapahtuu. Bildt lienee seurannut tapahtumia myös hetki hetkeltä.

3. Miksi Viron tullin pääjohtaja Igor Krištapovitšin ammuttiin omalle pihalleen muutama viikko turmasta?

Vastaus: onko jollakin ollut henkilökohtaista kaunaa, liittyikö pääjohtaja johonkin korruptioon? Välttämättä tämä ei liity mitenkään itse Estoniaan. Tai sitten liittyy jotenkin niihin sotilasmateriaalikuljetuksiin josta esim. joku venäläinen on halunnut hänelle kostaa? (ei sentään ikkunasta pudotettu...)

4. Miksi Estonian omistaneen varustamo Estlinen onnettomuuden aikainen toimitusjohtaja Harri Enulan ruumis löydettiin kesällä -96 Tallinnan ja Keilan väliseltä rautatieltä piikkilankaan kiedottuna ja poliisi väitti kyseessä olleen itsemurhan?

Vastaus: Enulalla taisi olla jotakin, ehkä syyllisyyden taakkaa. Nyt mainitut tiedot Estonian merikelvottomuudesta lienevät olleet Enulan tiedossa jo tuolloin 1994. Syyllisyyden tunne saattoi pistää hänet tekemään itsemurhan. Ajatus siitä että on jollakin tavalla syyllinen onnettomuuteen.

6. On melko erikoista, että komentosillalta ei pelastunut ketään.

Vastaus: varmaan yritettiin loppuun asti tehdä se mitä ikinä voitiin että alus olisi saatu komentosillalta toimien saatu pelastettua. Ehkä kapteeni ei antanut kellekään lupaa poistua sieltä! Ehkä oli ns. "kunnia" upota aluksen mukana kapteenin kanssa. Ehkä eivät ehtineet sieltä sitten lopulta pelastautua.

7. Estonian uhrit olisi voitu nostaa ajat sitten ylös, hylky makaa 70 metrissä siinä missä esim. Titanic parissa kilometrissä. Tätä ovat ihmetelleet paikalla käyneet sukeltajatkin. Näin ei kuitenkaan ole tehty vaan ehdotettiin betonikuorta päälle.

Vastaus: kaikkia uhreja ei olisi saatu ikinä nostettua. Joitakin sieltä tai täältä. Tai jotakin ruumiinosia. Olisiko se ollut tasapuolista kaikille omaisille että joku saa läheisen haudattavaksi ja joku toinen ei. Uhrien tunnistaminen olisi ollut valtava urakka! Betonikuoren idea oli kai siinä ettei kukaan tekisi tulevaisuudessa alukselle mitään "omatoimisia" sukelluksia eli se olisi ollut Estonialle ns. sarkofagi.
(enemmin sitten olisi pitänyt nostaa koko alus)


8. Miksi NSA:lla on Estonian turmaa koskevaa salaista materiaalia, jonka julkituominen olisi uhka kansalliselle turvallisuudelle?

Vastaus: tämä ei liity ehkä suoraan Estoniaan vaan merien valvontaan eli siihen miten kukakin omia merialueitaan valvoo jne. Eli eri maiden puolustusvoimien toimintaan ja sotilassalaisuuksiin.
Miete
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: To Tammi 27, 2022 3:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Miete »

Andi Meister erosi nimenomaan siitä syystä, että tutkimusta ei pysty kunnolla tekemään kun Ruotsi salaa tietoja. Tämän toi eksplisiittisesti esiin.

Tullin pääjohtajan, Estlinen varustamon ja myös kapteeni Anderssonille pakettia vieneen lähetin murhiin liittyvät tiedot ovat peräisin virolaisista uutislähteistä. Voi toki spekuloida, että ne eivät pidä paikkaansa, mutta vaikea niitä on lähteä enää myöskään todistelemaan suuntaan tai toiseen.

Postaukseni liittyi siihen kun tällä palstalla keskustelu on pitkään liittynyt uusien dokumenttien mukana tuomiin uusiin reikä-tietoihin, ja kun niistä ei ole saatu varmaa suuntaan eikä toiseen, jotkut ovat olleet ikään kuin päätymässä siihen että JAIC-rapsa pätee ja siinä kaikki. Tähän halusin muistuttaa, että aika paljon on muuta hämärää tässä tapauksessa edelleen.
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10855
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

JULKAISTU 22.07.1996 07:06
Estonian onnettomuutta tutkivan komission virolainen puheenjohtaja Andi Meister ilmoitti eilen, että hän eroaa tehtävästään. Meister jättää tehtävänsä terveydellisiin syihin vedoten.

Viron entinen liikenneministeri Meister valitti sunnuntaisessa haastattelussaan, että ruotsalaiset eivät ole esittäneet komission kokouksessa uusia Estoniasta kuvattuja otoksia. Meister kertoi, että loppuraportissa ruotsalaiset ja virolaiset antavat oman näkemyksensä siitä, mitä Estonian komentosillalla tapahtui.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/est ... #gs.3dkpat

Meister kyllä valitti siitä että ruotsalaiset eivät ole komission kokouksessa esittäneet uusia Estoniasta kuvattuja otoksia, mutta eronsa syyksi hän kyllä aikoinaan kertoi terveydelliset syyt.
Miete
Jack Taylor
Viestit: 18
Liittynyt: To Tammi 27, 2022 3:34 pm

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja Miete »

Kyllä, Andi Meisterin, joka ollessaan vielä Estonian onnettomuuden kansainvälisen tutkintalautakunnan puheenjohtaja julkisesti epäili että hylyllä on käyty*, joka syytti Ruotsia tiedon pimittämisestä, muun muassa Avo Pihtin osalta, josta kirjoitti sittemmin kirjankin, ja jonka eron syistä Helsingin Sanomat vuonna 1996** ainoana nosti esiin sen, että virolaiset eivät saaneet kaikkea tarvittavaa materiaalia, viralliseksi eron syyksi on varmasti aikoinaan merkattu terveydelliset syyt, sitä en epäile.

*https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003543155.html
**https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003555062.html
damfin
James Bond (David Niven)
Viestit: 10855
Liittynyt: Ke Elo 10, 2011 1:04 am

Re: Estonia

Viesti Kirjoittaja damfin »

Miete kirjoitti: To Elo 03, 2023 10:44 am Kyllä, Andi Meisterin, joka ollessaan vielä Estonian onnettomuuden kansainvälisen tutkintalautakunnan puheenjohtaja julkisesti epäili että hylyllä on käyty*, joka syytti Ruotsia tiedon pimittämisestä, muun muassa Avo Pihtin osalta, josta kirjoitti sittemmin kirjankin, ja jonka eron syistä Helsingin Sanomat vuonna 1996** ainoana nosti esiin sen, että virolaiset eivät saaneet kaikkea tarvittavaa materiaalia, viralliseksi eron syyksi on varmasti aikoinaan merkattu terveydelliset syyt, sitä en epäile.

*https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003543155.html
**https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000003555062.html
Miete kirjoitti: To Elo 03, 2023 9:37 am Andi Meister erosi nimenomaan siitä syystä, että tutkimusta ei pysty kunnolla tekemään kun Ruotsi salaa tietoja. Tämän toi eksplisiittisesti esiin..
Kyllä Meister on valitellut sitä että ruotsalaiset ei toimittaneet kaikkea kuvamateriaalia, ja on myös esittänyt väitteitä että hylyssä olisi käyty ja sieltä ehkä viety jotain, toki noissa väitteissä voi olla perääkin, esimerkiksi autokannellahan mitä ilmeisimmin käytiin vaikka alunperin väitettiinkin että sinne ei päästy, mutta onhan siitä videomateriaalikin missä joku sukeltaja on ilmeisesti autokannella ja kuvaa ajoramppia autokannen sisältä käsin.

Mutta, Meister on kyllä ihan itse kertonut eronsa syyksi terveydelliset syyt, enkä nyt kyllä ymmärrä miksi hän olisi eronsa todellista syytä peitellyt kun kuitenkin ihan julkisesti noita valituksiaan ja epäilyksiään esitti, olisihan hän ihan hyvin jo erotessaan voinut protestina ilmoittaa että eroaa koska Ruotsi salailee tietoja, mutta kuitenkin ihan itse lehdistölle kertoi eroavansa terveydellisistä syistä.

Toki paremman mysteerinhän tuosta saa pidettyä ilmassa kun kertoo että Meister toi esiin eroavansa ruotsalaisten salailun takia...
Vastaa Viestiin