Etsivä Shitlock kirjoitti: Pe Elo 11, 2023 12:24 pm
Juurikin noin, syyttäjän tehtävä on nostaa syyte tuosta. Jostain syystä syyttäjä on tässä asiassa säästeliäs. Tarmokkaampi syyttäjä kyselisi vielä, että mitä Härsilä sanoi Demirille tätä lyödessään ja näin mahdollinen rasistinen motiivikin tulisi koventamaan tuomiota.
Kirjoitit aiemmin, että et pitänyt todennäköisenä Demirin ja Härsilän välistä kumppanuutta - siitä olen kanssasi samaa mieltä. Itse videon tapahtumista olen kuitenkin jokseenkin eri kannalla. Olen katsonut molemmat "paini-videot" läpi lukemattomia kertoja, pausettanut ns. freimi freimiltä ja ottanut kuvakaappauksia "kriittisistä" hetkistä. Mitä tulee tähän Härsilän ja Demirin välikohtaukseen, niin ensinnäkin näyttää siltä, että se on Demir joka kumartuu hieman Härsilän puoleen sanoakseen hänelle jotain (paini2; ajassa 4:19), ja myös Härsilä kumartuu Demirin puoleen yhtä lailla. Se, mitä Demir sanoo, on selvästikin jotain, joka saa Härsilän näkemään punaista, sillä hän työntää/ottaa oikealla kädellään kiinni Demirin paidasta (?) tämän vasemmalta puolelta (vähän kuin niska-perse-ote edestäpäin, mutta ilman jälkimmäistä). Molemmat ottavat askelia, Demir taaksepäin ja Härsilä eteenpäin, ja 4:21 Demir huitaisee oikealla kädellään irrottaakseen Härsilän otteen itsestään.
Mikäli Härsilä olisikin vetänyt ns. oikean suoran kohti Demirin kasvoja (?) heidän ollessa hyvin lähellä toisiaan (seikka, mikä saa Härsilän työnnön näyttämään rajulta), olisiko hän pystynyt heti sen jälkeen tarttumaan kiinni Demiristä, sillä selvästikin Demirin huitaisu on yritys irrottaa Härsilän käsi olkapäältään. Voisi kuvitella, että etenkin kovan lyönnin jälkeen käsi vetäytyisi hieman luonnostaan taaksepäin, mutta jokainen voi omalla kohdallaan testata, miten sujuvasti peräperään onnistuu seuraava: ensin suora lyönti suurin piirtein kasvojen korkeudelle ja heti perään ote alempaa olkapäiden korkeudelta.
Tiedoksi vielä mahdollisille epäilijöille, että en kirjoita puolustellaakseni ketään, mutta en ole myöskään ketään vastaan. Toki luonnollisesti myötätuntoni on Rasmuksen lähimmäisten puolella. Toisaalta olen kyllä kyllästynyt tähän, omasta mielestäni, äärimmäisen mustavalkoiseen ajattelutapaan, mikä tällä palstalla tuntuu vallitsevan. Sen vähän julkisuuteen kerrotun tiedon perusteella, mitä Rasmuksen katoamisesta on kerrottu, tehdään oletuksia ihan kaikesta. On kirjoitettu, että koko Lapua salailee tapahtunutta ja tietenkin, että paikallispoliisi, tai koko Pohjanmaan poliisi, joka sekin kattaa vähän laajemman alueen kuin pelkän Lapuan ja Seinäjoen, ei olisi edes halunnut selvittää Rasmuksen katoamista vain omia suojellaakseen. Jos poliisi on ollut yhteydessä LapuaHoviin jo seuraavalla viikolla Rasmuksen katoamisesta, se on mielestäni aika pian, kun ottaa huomioon, että ensimmäisessä Rasmuksesta julkaistussa katoamisilmoituksessa taidettiin mainita jopa "varmoista" näköhavainnoista, ja mikä mielestäni erikoista, pyydettiin huomioimaan myös sen mahdollisuus, että Rasmus olisi muuttanut hiustyyliään. Jälkimmäinen seikka voisi viitata siihen etenkin alkuvaiheessa esiintyneeseen, ja äidin jokseenkin kumoamaan huhuun, jonka mukaan Rasmus olisi voinut olla joutumassa laitokseen tmv., minkä vuoksi hänen voitaisiin epäillä piileksivän jossain. Em. huhu oli muuten ensimmäisiä seikkoja, jonka oma, Rasmuksen kanssa samanikäinen, lapseni oli koulussaan kuullut muiden lapualaisnuorten suusta heti sen jälkeen, kun ensimmäinen katoamisilmoitus oli julkaistu. Toinen nuorten keskuudessa samaan aikaan levinnyt liittyi Rasmuksen hieman aiemmin tapahtuneeseen kiinnijäämiseen huumeiden myynnistä.
Mikä sitten onkaan lopulta totta, niin siitä ei ainakaan tämän palstan kirjoittajilla (itseni toki mukaanlukien) tunnu olevaan mitään ehdottoman varmaa tietoa. Spekulointi on toki sallittua, mutta, kun emme täällä palastalla tiedä käytännössä mitään vaikkapa siitä, miten hyvin tai mitä kautta Rasmus ja Härsilä toisensa tunsivat (tuntevat), niin mielestäni ei voida automaattisesti olettaa esim. sitä, että Härsilän ja Rasmuksen nujakka alkoi Härsilän v.....lusta Rasmukselle. Härsilä taitaa olla -82 syntynyt (täällä meillä Lapuan tuppukylässä sitä tuntee aika monenkin ei-tutun iän) eli ikänsä puolesta hän voisi olla Rasmuksen isä (minulla ei ole tietoa, mutta Härsilän omat lapsethan voisivat käytännössä olla hyvinkin Rasmuksen kanssa samaa ikäluokkaa). Lisäksi Härsilä tuntee äidin mukaan Rasmuksen sekä vapaa-ajan että työn puolesta, niin olisiko täysin mahdoton ajatus, että Härsilä tuntisi pikemminkin edes jonkinlaista myötätuntoa Rasmusta kohtaan aggression, tai jonkinlaisen kateuden sijaan nuorta, trendikästä ja/tai itseensä verrattuna erilaista Rasmusta kohtaan?
Tästä tuli nyt ihan liian pitkä viesti, mutta kun vain jossain vaiheessa saan aikaiseksi, niin kirjoitan luultavasti ihan yhtä pitkän viestin "paini1"-videon tapahtumista kuvakaappausten kera. Sen verran monta kertaa olen ko. videon katsonut, jotta pystyn mielestäni erottamaan, mitä kumpikin osapuoli tekee kullakin hetkellä. Voisin veikata, että esim. Härsilän 2. "lyönnin" aikoihin, monikaan ei erota, missä Rasmuksen pää on juuri sillä hetkellä.